vergelijkende studie NMBS
vergelijkende studie NMBS
De NMBS wil zich laten vergelijken met andere Europese spoorwegmaatschappijen, en meteen staan de vakbonden op hun achterste poten. Dat is zoveel als toegeven dat deze studie zal aantonen dat het NMBS-personeel inderdaad ondermaats presteert. Eigenlijk is het dus niet alleen een strategische blunder, maar ook een impliciet toegeven dat ze al die jaren meegewerkt hebben aan een mogelijk verziekte toestand.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: vergelijkende studie NMBS
Je kan het ook anders bezien, nu durft de NMBS zo'n studie aan, wat als het resultaat zegt dat er veel personeel ondermaats werkt? Durven ze dan hun eigen beleid openlijk bekritiseren? Is er echt nood aan zo'n studie om te weten of je personeel zijn werk goed doet of niet, het productief genoeg is of niet?
Re: vergelijkende studie NMBS
Dat denk ik eigenlijk inderdaad niet. Alleen valt te vrezen dat de reactie van de vakbonden dan nog heviger zou zijn. De NMBS weet waarschijnlijk zelf perfect waar het schoentje knelt, maar het is zo veel gemakkelijker om anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen.
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de resultaten. En naar wat men er mee wil/kan doen.
Pas op, ik denk eerlijk gezegd dat heel veel mensen bij de NMBS hun job echt ter harte nemen. Het zou dus ook wel in het voordeel van die personeelsleden kunnen zijn als men de uitwassen wegsnoeit. En heimelijk hoop ik dat dit ook in het voordeel van de reizigers kan werken.
Maar ik ben zeker niet iemand die zich nu genoeglijk in de handen wrijft omdat die luilakken van spoorweglui nu eindelijk eens met de neus op de feiten gedrukt zullen worden. Ik weet dat er elke dag massa's mensen zijn die soms in ondankbare omstandigheden het geheel rijdende (proberen te) houden.
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de resultaten. En naar wat men er mee wil/kan doen.
Pas op, ik denk eerlijk gezegd dat heel veel mensen bij de NMBS hun job echt ter harte nemen. Het zou dus ook wel in het voordeel van die personeelsleden kunnen zijn als men de uitwassen wegsnoeit. En heimelijk hoop ik dat dit ook in het voordeel van de reizigers kan werken.
Maar ik ben zeker niet iemand die zich nu genoeglijk in de handen wrijft omdat die luilakken van spoorweglui nu eindelijk eens met de neus op de feiten gedrukt zullen worden. Ik weet dat er elke dag massa's mensen zijn die soms in ondankbare omstandigheden het geheel rijdende (proberen te) houden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: vergelijkende studie NMBS
Steven schreef:Je kan het ook anders bezien, nu durft de NMBS zo'n studie aan, wat als het resultaat zegt dat er veel personeel ondermaats werkt? Durven ze dan hun eigen beleid openlijk bekritiseren? Is er echt nood aan zo'n studie om te weten of je personeel zijn werk goed doet of niet, het productief genoeg is of niet?
Toch is het redelijk standaard in elk groot bedrijf dat men daar een externe ploeg voor inhuurt.
Zowel nuttig als gegevens verzamelende partij, als paraplu als het resultaat de werknemers niet erg "aanspreekt".
Wanneer ze hun studie goed onderbouwen, hebben nogal wat kaders uit te leggen waarom zij zo onefficiënt moeten werken.
Laatst gewijzigd door dentheo op 09 mei 2015, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: vergelijkende studie NMBS
Het is niet omdat men zijn werk ter harte neemt, dat men capabel en dus gewenst is.overweg13 schreef:Pas op, ik denk eerlijk gezegd dat heel veel mensen bij de NMBS hun job echt ter harte nemen. Het zou dus ook wel in het voordeel van die personeelsleden kunnen zijn als men de uitwassen wegsnoeit. En heimelijk hoop ik dat dit ook in het voordeel van de reizigers kan werken.
Misschien moet men eindelijk maar eens de keuze maken: gaan we voor een competitief bedrijf waarbij de kost voor de belastingbetaler regelmatig tegen het licht wordt gehouden? Of gaan we voor sociale tewerkstelling waarbij elke sukkelaar die in de privé zou worden verslonden, aan het werk wordt gezet bij de overheid? In dat laatste geval mag dan ook die eeuwige discussie over de besteding/verspilling van het belastinggeld definitief worden bezegeld.
Laatst gewijzigd door Asterix op 09 mei 2015, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vergelijkende studie NMBS
Ik heb er eigenlijk niet echt een probleem mee met zo'n studie. 't Is eigenlijk ergens gewoon normaal dat een bedrijf bekijkt of het efficiënt werkt. Waar ik wel niet tegen kan is dat dit weer wordt afgekondigd in zo'n boodschap dat al het personeel luilakken zijn met te veel verlof en als ze moeten werken dat nauwelijks werken genoemd kan worden, en je moet niet ver zoeken op de sociale media om te zien dat die boodschap zo aankomt. Dat vandaag ook in het nieuws zat dat de nmbs gepensioneerde treinbegeleiders gingen vragen of ze eventueel even terug wilden werken om het personeelstekort op te vangen zie je daar nergens, en dat tekort is er zeker niet omdat ze te veel verlof krijgen want een dag verlof krijgen is er bij hen ook bijna niet meer bij de laatste tijd. Plus ook dat het me niet gaat verbazen dat ze elke beroepsgroep gaan bekijken behalve het hele waterhoofd en het leger consultants. En een derde probleem dat ik heb is dat je je moet afvragen hoe ze die dingen gaan vergelijken met bijvoorbeeld de buurlanden. Procedures en werkinhoud zijn vaak compleet anders.
Re: vergelijkende studie NMBS
Bij een benchmarking verwacht ik wel dat er net ook naar werkinhoud en procedures wordt gekeken. Ik denk dat er daar dan ook nog veel winst te halen is, wanneer we daar zouden kunnen leren van goede buitenlandse voorbeelden. Ik denk dan aan de geijkte communicatie tussen bestuurder en blok, en de vele documenten die daarvoor gebruikt worden, kan dat misschien eenvoudiger en sneller? Of een veelzijdiger taakomschrijving die de werkvreugde kan doen toenemen door de variatie, ik denk dan aan bestuurders die ook deels de taken van een rangeerder uitvoeren, tot een treinbegeleider die ook kleine snacks en drinken kan verkopen, of meer bestuurder die ook treinbegeleiders zijn, of...
Re: vergelijkende studie NMBS
Ik denk dat je ongeveer 35 jaar jonger bent dan ik, Jeroen. Jij ziet de ideale werknemer als een superefficient inzetbaar wezen, ik zie hem eerder als iemand die van zijn job houdt en daardoor ook een goed werknemer is. Maar het is door de instelling van mensen zoals jij dat onze hele samenleving langzaam maar zeker aan het opbranden is, met alle gevolgen van dien. Psychiaters en psychologen varen er wel bij.Jeroen schreef:
Het is niet omdat men zijn werk ter harte neemt, dat men capabel en dus gewenst is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: vergelijkende studie NMBS
Zoals De Standaard-journalist Guy Tegenbos enkele jaren geleden al aanhaalde in één van zijn commentaarstukken (het ging over het onderwijsveld en de CLB's die werden afgerekend op de kwaliteit die erop achteruit ging) en toen ongeveer letterlijk schreef: ze zeggen dat ze proberen en van goede wil zijn maar de tijd dat "we proberen" en veel goede wil volstonden, ligt al lang achter ons. En eigenlijk is dat van toepassing in het hele beroepsveld en à priori in veiligheidsberoepen. Iemand die van zijn job houdt, is geweldig maar toch graag in de eerste plaats iemand die kan uitvoeren wat van hem wordt verwacht. Of het nu een treinbestuurder is die mijn trein bestuurt of de chirurg die mij opereert.
Ik geloof ook niet dat onze maatschappij daardoor opbrandt, wel dat ze ten onder gaat aan die 101 sociale verplichtingen, vrijetijdsbestedingen, wereldreizen, verbouwingen, tweede jobs en wat-weet-ik-nog-allemaal die per se in een mensenleven moeten worden gerealiseerd. Laat ons misschien dat allemaal eens overboord gooien?
Ik geloof ook niet dat onze maatschappij daardoor opbrandt, wel dat ze ten onder gaat aan die 101 sociale verplichtingen, vrijetijdsbestedingen, wereldreizen, verbouwingen, tweede jobs en wat-weet-ik-nog-allemaal die per se in een mensenleven moeten worden gerealiseerd. Laat ons misschien dat allemaal eens overboord gooien?
Re: vergelijkende studie NMBS
Dit worden al zwaar filosofische discussies over sociale kwesties
En dit heeft niks meer met deze studie te maken, maar ik zie niet waarom we plots terug met z'n allen veel meer moeten werken. De voorbije decennia hebben we ons leven steeds comfortabeler gemaakt door meer vrije tijd, betere arbeidsvoorwaarden, enzovoort. Nu moeten we blijkbaar terug de andere kant op, verlofdagen terug afgeven, minder loon, meer uren werken, later op pensioen. Waarom? Omdat onze politici ons steeds blijven vertellen hoeveel we wel niet moeten besparen?
En dit heeft niks meer met deze studie te maken, maar ik zie niet waarom we plots terug met z'n allen veel meer moeten werken. De voorbije decennia hebben we ons leven steeds comfortabeler gemaakt door meer vrije tijd, betere arbeidsvoorwaarden, enzovoort. Nu moeten we blijkbaar terug de andere kant op, verlofdagen terug afgeven, minder loon, meer uren werken, later op pensioen. Waarom? Omdat onze politici ons steeds blijven vertellen hoeveel we wel niet moeten besparen?
Re: vergelijkende studie NMBS
Ik heb de indruk dat niet alleen de vakbonden overreageren. Ook de pers doet hieraan mee. Op de website van 'De Tijd' staat in grote letters 'Bij de NMBS heeft niemand propere handen'.overweg13 schreef:De NMBS wil zich laten vergelijken met andere Europese spoorwegmaatschappijen, en meteen staan de vakbonden op hun achterste poten. Dat is zoveel als toegeven dat deze studie zal aantonen dat het NMBS-personeel inderdaad ondermaats presteert. Eigenlijk is het dus niet alleen een strategische blunder, maar ook een impliciet toegeven dat ze al die jaren meegewerkt hebben aan een mogelijk verziekte toestand.
Re: vergelijkende studie NMBS
Het heeft dan ook nog eens een politieke nasmaak. Het plan van Galant komt eraan en het statuut zal ook wel geen taboe zijn.. . Ik kan de vakbonden dus wel ergens begrijpen maar ze reageren inderdaad verkeerd en dat helpt de publieke opinie zeker niet.Cipallieter schreef:Ik heb de indruk dat niet alleen de vakbonden overreageren. Ook de pers doet hieraan mee. Op de website van 'De Tijd' staat in grote letters 'Bij de NMBS heeft niemand propere handen'.
Re: vergelijkende studie NMBS
Ik vind de manier waarop er in de pers over gecommuniceerd wordt inderdaad ook beneden alle peil. Als we nu eens gewoon de resultaten zouden afwachten... Er zullen ongetwijfeld negatieve én positieve bevindingen uit de studie komen.byter schreef:Het heeft dan ook nog eens een politieke nasmaak. Het plan van Galant komt eraan en het statuut zal ook wel geen taboe zijn.. . Ik kan de vakbonden dus wel ergens begrijpen maar ze reageren inderdaad verkeerd en dat helpt de publieke opinie zeker niet.Cipallieter schreef:Ik heb de indruk dat niet alleen de vakbonden overreageren. Ook de pers doet hieraan mee. Op de website van 'De Tijd' staat in grote letters 'Bij de NMBS heeft niemand propere handen'.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: vergelijkende studie NMBS
Waarom? Omdat de sociale zekerheid simpelweg onbetaalbaar wordt. De 36-urenweek - die haast zeker als eerste onder vuur zal worden genomen - kost de overheid handenvol geld. Daar vallen zeker nog winsten te boeken.Eimai schreef:En dit heeft niks meer met deze studie te maken, maar ik zie niet waarom we plots terug met z'n allen veel meer moeten werken. De voorbije decennia hebben we ons leven steeds comfortabeler gemaakt door meer vrije tijd, betere arbeidsvoorwaarden, enzovoort. Nu moeten we blijkbaar terug de andere kant op, verlofdagen terug afgeven, minder loon, meer uren werken, later op pensioen. Waarom? Omdat onze politici ons steeds blijven vertellen hoeveel we wel niet moeten besparen?
Re: vergelijkende studie NMBS
Hoe is de situatie in andere Europese landen. Werkt men daar ook 36 uur per week?Jeroen schreef: Waarom? Omdat de sociale zekerheid simpelweg onbetaalbaar wordt. De 36-urenweek - die haast zeker als eerste onder vuur zal worden genomen - kost de overheid handenvol geld. Daar vallen zeker nog winsten te boeken.