vergelijkende studie NMBS
Re: vergelijkende studie NMBS
Het zou mooi zijn als de vakbonden, ipv als een wesp gestoken bij het onderwerp benchmarkstudie, hun eigen studie zouden uitvoeren. Ongetwijfeld zouden we daaruit ook heel wat kunnen leren. En dan hebben de vakbonden tenminste munitie om niet elke verandering voetstoots te aanvaarden. Nu schieten ze echter in een collectieve kramp waar niemand wat aan heeft, niet de reiziger, en allerminst de spoormannen en -vrouwen.
Re: vergelijkende studie NMBS
Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren, dan "denken ze mee" en wat gaan hun leden denken die op basis van een vakbond studie "weg-gerationaliseerd" worden....groentje schreef:Het zou mooi zijn als de vakbonden, ipv als een wesp gestoken bij het onderwerp benchmarkstudie, hun eigen studie zouden uitvoeren. Ongetwijfeld zouden we daaruit ook heel wat kunnen leren. En dan hebben de vakbonden tenminste munitie om niet elke verandering voetstoots te aanvaarden. Nu schieten ze echter in een collectieve kramp waar niemand wat aan heeft, niet de reiziger, en allerminst de spoormannen en -vrouwen.
Vakbonden en efficiënt werken is een moeilijk "huwelijk" want zij gaan voor tewerkstelling.
Semi en/of overheidsinstellingen zijn daarin het makkelijkst, die hebben toch geen concurrenten en massa's verworven rechten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: vergelijkende studie NMBS
Nochtans, zelfs bij de ministeries zijn er ideeënbussen e.d. die vaak zeer populair zijn. De meeste ambtenaren houden ook niet van hun reputatie lui en onproductief te zijn, en zoeken actief mee naar meer zinvolle bezigheden en efficiëntere werkmethodes. Ik vrees dat de vakbonden hier vooral de uitvreters steunt, en niet zij die van de spoorwegen iets willen maken...
Re: vergelijkende studie NMBS
Niet gek, ook bij ministeries lopen vragen om betere procedures wel eens dood op een chef die zijn baantje niet kwijt wilt, ideeënbussen e.d. kunnen dat omgaan.groentje schreef:Nochtans, zelfs bij de ministeries zijn er ideeënbussen e.d. die vaak zeer populair zijn. De meeste ambtenaren houden ook niet van hun reputatie lui en onproductief te zijn, en zoeken actief mee naar meer zinvolle bezigheden en efficiëntere werkmethodes. Ik vrees dat de vakbonden hier vooral de uitvreters steunt, en niet zij die van de spoorwegen iets willen maken...
Re: vergelijkende studie NMBS
Het is soms spijtig te lezen, ik ben persoonlijk al tevreden dat men werk heeft, of men nu veel of weinig moet werken.
Als men geen werk heeft is het iets, als men wel werk heeft dan werkt men niet genoeg of ben je niet rendabel genoeg
Het is precies iets van deze tijd.
Als nu iemand heel de dag naar een sluis moet zitten staren tot er een boot komt of niet komt, wat maakt het uit, hij heeft werk, hij heeft een inkomen, hij geeft zijn geld uit in de economie..
Ik denk dat we ons allemaal veel te zot laten maken, en teveel meedenken aan de portemonnee van de 'ontoereikende'. Er worden er maar 1 handvol beter van, en dat is niet wij.
Als men geen werk heeft is het iets, als men wel werk heeft dan werkt men niet genoeg of ben je niet rendabel genoeg
Het is precies iets van deze tijd.
Als nu iemand heel de dag naar een sluis moet zitten staren tot er een boot komt of niet komt, wat maakt het uit, hij heeft werk, hij heeft een inkomen, hij geeft zijn geld uit in de economie..
Ik denk dat we ons allemaal veel te zot laten maken, en teveel meedenken aan de portemonnee van de 'ontoereikende'. Er worden er maar 1 handvol beter van, en dat is niet wij.
Re: vergelijkende studie NMBS
Verkeerd begrepen ? Hij geeft andermans belasting uit....poxer schreef: Als nu iemand heel de dag naar een sluis moet zitten staren tot er een boot komt of niet komt, wat maakt het uit, hij heeft werk, hij heeft een inkomen, hij geeft zijn geld uit in de economie..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: vergelijkende studie NMBS
Die ingebeelde sluiswachter betaald ook belasting, tax, en 21% btw op alles, hij betaald in principe zijn loon terug.dentheo schreef:Verkeerd begrepen ? Hij geeft andermans belasting uit....poxer schreef: Als nu iemand heel de dag naar een sluis moet zitten staren tot er een boot komt of niet komt, wat maakt het uit, hij heeft werk, hij heeft een inkomen, hij geeft zijn geld uit in de economie..
Ik heb nog nergens aan een winkeldeur zien hangen: verboden voor ambtenaren hun loon hier uit te geven.
En als dat belastinggeld kost, beter aan iemand nuttig besteden zoals die aan onze ingebeelde sluiswachter dan aan de champagne in saint tropez.?
Re: vergelijkende studie NMBS
Die discussie hebben we al eens gehad. iedereen die werkt trekt loon, waar uwe baas het geld gaat halen is een ander verhaal. Trouwens vele privé bedrijven trekken subsidies voor alles en nog wat, zijn die mensen hun loon dan ook belastingen.dentheo schreef:Verkeerd begrepen ? Hij geeft andermans belasting uit....poxer schreef: Als nu iemand heel de dag naar een sluis moet zitten staren tot er een boot komt of niet komt, wat maakt het uit, hij heeft werk, hij heeft een inkomen, hij geeft zijn geld uit in de economie..
Iedere gewone werknemer krijgt dus loon met op zijn loonbriefje ook de vermelding van de reeds betaalde bedrijfsvoorheffing en andere zaken.
Re: vergelijkende studie NMBS
Maar bij zowat elk bedrijf vraagt de eigenaar dat er wordt gekeken of het werk niet op een andere manier kan, waardoor het met minder mensen en middelen kan. Want dan kan hij of meer winst overhouden, of goedkoper produceren en zich zodoende onderscheiden van de concurrentie, of je kan met dat geld nieuwe activiteiten ontplooien. Bij een overheidsbedrijf zijn wij die eigenaar, en is het toch normaal dat we willen dat onze middelen niet verspild worden.
Re: vergelijkende studie NMBS
Dat bedoel ik nu juist groentje, maar is dat voor ons een goede manier van denken, straks hebben jongeren nergens geen werk meer, de mensen zetten ook hun eigen kind blok, of het zijn natuurlijk allemaal dokters en advocaten.
Men kan efficiënter werken maar zonder 1 jobverlies, maar daar is kennis van spoorwegen voor nodig, en dat hebben ze niet bij de top daar.
Men kan efficiënter werken maar zonder 1 jobverlies, maar daar is kennis van spoorwegen voor nodig, en dat hebben ze niet bij de top daar.
Re: vergelijkende studie NMBS
Een job is niet alleenzaligmakend. Als ik moet kiezen tussen geen job, en job waar je zelf dez zin niet van inziet, dan moet er al een flink loon tegenover staan om voor het tweede te kiezen. Veel jobs die op zo'n manier in stand gehouden worden, zijn zinloos. Bovendien, is het echt aan een (overheids)bedrijf om maar voor iedereen jobkes te voorzien? Werkloosheid is misschien een probleem, maar het (her)uitvinden van jobs als pompbediende, boodschappeninpakker of levend reclamebord is geen oplossing.
Re: vergelijkende studie NMBS
Dat is weer een ander opmerking die niet meer dan terecht is groentje (ivm het nuttig besteden van geld binnen een bedrijf). Maar dat neemt niet weg dat je tegen het loon van die mensen anders moet aankijken. Het komt heel negatief over, zelfs wat denigrerend, naar de mensen toe die hun loon voor een deel uit inkomsten van belastingen bestaat. Waar het loon vandaan komt als personeel van de NMBS zal de meeste worst wezen, het is te zeggen er zullen zich weinig personeelsleden zorgen maken of hun loon nu is opgebouwd uit inkomsten van tickets dan wel dotaties door de overheid of een mix van beide (dit laatste is wat van toepassing is).
Re: vergelijkende studie NMBS
Ik wil die werknemers niet kleineren, ze doen ook maar hun werk, de een al met meer passie dan de ander. Maar als er zo hard gereageerd wordt over wat er misgaat bij de overheid, is dat omdat we 2x (en als werknemer zelfs 3x) betrokken zijn: als klant én als 'aandeelhouder'. Het is dan ook behoorlijk zuur als net daar zo verkrampt gereageerd wordt op hervormingen. Natuurlijk is dat omdat in de privé het adagio geldt: aanpassen of verdwijnen. De NMBS heeft geen concurrenten, of doet toch alsof, en voelt dan ook minder de druk om te veranderen. En soms is dat spijtig...
Re: vergelijkende studie NMBS
Die druk zou vanuit de overheid zelf moeten komen maar ze doen er niet echt iets mee. Het zou dan eens kunnen dat die minder van hun "vriendjes" kunnen helpen. Men heeft in het verleden al getracht om de NMBS te hervormen en telkens men iemand had die er toch het mes eens voor het echt durfde inzetten (denk ik aan K. Vinck) werd deze zo snel mogelijk weggewerkt. Gaat men Cornu volledig zijn gang laten gaan?
Re: vergelijkende studie NMBS
Ik geef hem nog altijd het voordeel van de twijfel, er is toch maar schoon schip gemaakt bij Eurostation, Fontinoy lijkt nu toch een beetje aan macht te moeten inboeten, en ook in de hogere directies werd al gesneden. Daarmee zijn we er nog altijd niet, natuurlijk, maar goed, laat hem maar nog maar even doordoen. Voorlopig lijkt hij nog altijd niet sneller te lopen dan de regering...