vergelijkende studie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Steven »

Dus wil jij voor 1 deeltje van de taak van treinbegeleider afzonderlijk controles oprichten? Dat lijkt me financieel een zotte kost. Dan heb je beter 1 functie die alle taken van de treinbegeleider in 1 keer kan controleren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Dus wil jij voor 1 deeltje van de taak van treinbegeleider afzonderlijk controles oprichten? Dat lijkt me financieel een zotte kost. Dan heb je beter 1 functie die alle taken van de treinbegeleider in 1 keer kan controleren.
Toch vrees ik een beetje dat het dan de weg van De Lijn op gaat: controleurs hebben zich daar meestal ook omhoog gewerkt en je hebt grofweg 3 soorten:
- zij die met hun g** omhoog gevallen zijn en zich plots al te streng gaan gedragen voor hun vroegere collega's;
- zij die eigenlijk collega gebleven zijn en dus een zeer twijfelachtige graad van gezag ontplooien;
- zij die zich menselijk, maar ook streng en rechtvaardig gedragen en zo authentiek gezag opbouwen.
Maar ik voel toch ook wel wat voor echte mystery shoppers, die geen enkele band hebben met het te controleren personeel. Zo gaat het ook bij vliegtuigmaatschappijen en winkelketens. Veiligheid e.d. moeten dan maar op een andere manier, door bevoegd personeel, gecontroleerd worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door kika »

Wanneer ik zo'n kop en artikel lees als "NMBS kan met 1.300 spoormannen minder" stel ik me vooral vragen bij het nieuwsmedium. Ieder aangehaald punt wordt direct genuanceerd. Waar bij een gemiddeld privébedrijf met te zware schuldenlast de berichtgeving meestal vergezeld wordt met 'zoveel miljoen geïnvesteerd om daar en daar beter te worden of die knelpunten weg te werken,' blijft men hier hangen met 'daar kan niet bespaard worden want er zijn teveel snelheidsbeperkingen op het spoor, daar niet omdat het materieel te oud is en misschien nog een beetje bij de administratie.' Maak er van 'zoveel miljoen nodig om eindelijk het onderhoudscircus op de sporen te krijgen, na 5 jaar een jaarlijkse besparing van x miljoen.'

Hoe je er voor kan zorgen dat er door Infrabel minder (langdurige) snelheidsbeperkingen zijn, zonder extra geld, zou ik niet direct weten. Werken meer concentreren en dan sneller afwerken? Het zal zeker niet overal gaan. Het lijkt me sterk dat er dan significant minder rijdend personeel nodig is, ik verwacht eerder dat er dan meer reizigers zouden zijn :)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door dekooiker »

overweg13 schreef:Veiligheid e.d. moeten dan maar op een andere manier, door bevoegd personeel, gecontroleerd worden.
De FOD Mobiliteit, iemand?
Die doen daadwerkelijk controles.

Het artikel van De Redactie slaat op niks.
Een gemiddelde van 57 km/u is laag.
Een excuus om stoptreinen af te schaffen?
We hebben qua ruimtelijke ordening een heel ander beeld dan de omringende landen.
Familie in Frankrijk woonde zo in de buurt van een regionaal lijntje.
Dat lijntje werd gesloten en zo gaat de gemiddelde snelheid weer omhoog...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat de efficiëntie zeer sterk naar beneden gehaald wordt door het toch nog altijd veelvuldig inleggen van P-treinen en seizoenstreinen. Hoeveel tb's en tbg's moeten nu dagelijks 's morgens hlp terug en 's avonds hlp naar Brussel sporen? Soms vraag ik me af of het invoeren van meer gecadanceerde IC-diensten (wat men in dec 2014 al gedaan heeft) die dan P-treinen overbodig maken, uiteindelijk niet tot (veel) meer efficiëntie zou leiden.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door groentje »

Ik vraag me toch ook af of ook de regionale lijnen in die landen zijn meegeteld, aangezien die vaak door een andere vervoerder worden gereden. Kortom, een beetje een gemakkelijk artikel, en vooral een misleidende titel, want blijkbaar kan er op al die zaken toch maar moeilijk veel bespaard worden...
Nu, in vergelijking met Frankrijk hebben we het inderdaad nog niet slecht, met onze voor het merendeel gecandanseerde dienstregeling. In theorie zou dat moeten toelaten om het aantal 'dode' uren flink te verminderen, maar daar moet dan natuurlijk tegenover staan dat er bij voorkeur een echte pauze komt, ipv de uren "reserve" die bestuurders en treinbegeleiders nu krijgen, en die bij het minste beetje vertraging kunnen verdwijnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Steven »

Die uren reserve zijn in vele diensten nu al onbestaande hoor. De meeste diensten zijn goed gevuld.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door groentje »

Uren op maandbasis berekend, niet per dag. Ik weet ook dat er al veel reserve uit de diensten is geperst, er mag niet teveel meer misgaan om een hele dag gevolgsvertragingen op te stapelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Steven »

Maar zelfs op maandbasis stelt dat niet veel voor in vele reeksen. Trouwens wat die je met een half uur reserve? Het is niet dat je in die tijdspanne veel treinen kan verzekeren. In het beste geval als treinbestuurder eens helpen bij een ontkoppeling en uitwijken in de lokale bundel.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door dekooiker »

Daar haal je een teer punt aan!
'Men' - de publieke opinie- vindt dat we veel te veel kosten, veel te weinig werken (luiaards zijn enzo...).
Maar ze willen wél dat hun trein op tijd is.
Dan moet er toch wel reserve aan personeel en materiaal zijn.
Dat kost geld maar laat toe vrij snel op een plotse ontregeling in te grijpen.

Een beetje zoals met de brandweer.
Is er niks aan de hand zijn ze overbodig, zijn ze nodig dan zijn er te weinig.
De trein.
Alleen voor durvers.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Tijgernoot »

overweg13 schreef:Ik denk dat de efficiëntie zeer sterk naar beneden gehaald wordt door het toch nog altijd veelvuldig inleggen van P-treinen en seizoenstreinen. Hoeveel tb's en tbg's moeten nu dagelijks 's morgens hlp terug en 's avonds hlp naar Brussel sporen? Soms vraag ik me af of het invoeren van meer gecadanceerde IC-diensten (wat men in dec 2014 al gedaan heeft) die dan P-treinen overbodig maken, uiteindelijk niet tot (veel) meer efficiëntie zou leiden.
Qua materieel zal dat in ieder geval wel het geval zijn. Een trein die 's ochtends een rit naar Brussel doet en 's avonds een rit naar De Panne staat overdag werkloos in Brussel in plaats van dat er geld mee wordt verdiend. Meer cadans geeft meer mogelijkheden om materieel vaker in te zetten en dus meer mogelijkheden geld te verdienen.

Meer geld vragen voor reizen in de piekuren dan daarbuiten is ook een goede manier om een deel van de reizigers in de piek te verplaatsen naar de daluren en over de dag een gelijkere bezetting van de treinen te krijgen. De pieken worden minder hoog en het dal minder diep, waardoor je ook met minder materieel in zijn geheel af kan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door overweg13 »

Tijgernoot schreef:
overweg13 schreef:Ik denk dat de efficiëntie zeer sterk naar beneden gehaald wordt door het toch nog altijd veelvuldig inleggen van P-treinen en seizoenstreinen. Hoeveel tb's en tbg's moeten nu dagelijks 's morgens hlp terug en 's avonds hlp naar Brussel sporen? Soms vraag ik me af of het invoeren van meer gecadanceerde IC-diensten (wat men in dec 2014 al gedaan heeft) die dan P-treinen overbodig maken, uiteindelijk niet tot (veel) meer efficiëntie zou leiden.
Meer geld vragen voor reizen in de piekuren dan daarbuiten is ook een goede manier om een deel van de reizigers in de piek te verplaatsen naar de daluren en over de dag een gelijkere bezetting van de treinen te krijgen. De pieken worden minder hoog en het dal minder diep, waardoor je ook met minder materieel in zijn geheel af kan.
Persoonlijk ben ik daar toch wel tegen. Hoeveel mensen kiezen eigenlijk om tijdens de spits te reizen? (Zie ook de files!) Ze dan ook nog bestraffen voor iets waar ze niet onderuit kunnen, lijkt me niet fair. Dat geldt trouwens ook voor een deel van de gelegenheidsreizigers: je hebt je eigen timing nu eenmaal niet voleldig in de hand. Wel logisch lijkt me dat men alle treinkaarten een stuk duurder maakt; ik kan me nl. niet van de indruk ontdoen dat die vooral zo laag zijn omdat de bedrijven er het grootste deel van betalen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door groentje »

Abonnementen worden zo laag gehouden, om enigszins gelijke tred te kunnen houden met de bedrijfswagens, natuurlijk. Zolang daar niet aan geraakt wordt, wil ik de treinkaart toch ook niet buitensporig in prijs zien stijgen.
Je hebt een punt dat veel mensen niet altijd kiezen wanneer ze reizen, toch zijn er velen die zelf ook niet flexibel willen omgaan met hun tijd. Terwijl ze bijvoorbeeld wel van hun werkgever mogen starten tussen 7 en halftien, starten velen toch gewoon in het midden van de spits, omdat ze anders hun kinderen eerder naar de kinderopvang moeten sturen, of riskeren hun favoriete soap te missen, of... Misschien zou het niet slecht zijn om mensen daarin een beetje op te voeden, al is het natuurlijk commercieel veel interessanter om te zeggen dat de daluren goedkoper worden...
Maar bovenal zou het rekeningrijden moeten worden ingevoerd om de trein niet volledig uit de markt te prijzen, en ook daar de spits duurder moeten gemaakt worden. De technologie bestaat, voor goederenvervoer zal die zelfs binnenkort ingevoerd worden (zij het zonder tijdsdifferentiatie, het systeem kan het echter wel aan), voor personenwagens is het wachten op een politieke beslissing.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Abonnementen worden zo laag gehouden, om enigszins gelijke tred te kunnen houden met de bedrijfswagens, natuurlijk. Zolang daar niet aan geraakt wordt, wil ik de treinkaart toch ook niet buitensporig in prijs zien stijgen.
Je hebt een punt dat veel mensen niet altijd kiezen wanneer ze reizen, toch zijn er velen die zelf ook niet flexibel willen omgaan met hun tijd. Terwijl ze bijvoorbeeld wel van hun werkgever mogen starten tussen 7 en halftien, starten velen toch gewoon in het midden van de spits, omdat ze anders hun kinderen eerder naar de kinderopvang moeten sturen, of riskeren hun favoriete soap te missen, of... Misschien zou het niet slecht zijn om mensen daarin een beetje op te voeden, al is het natuurlijk commercieel veel interessanter om te zeggen dat de daluren goedkoper worden...
Maar bovenal zou het rekeningrijden moeten worden ingevoerd om de trein niet volledig uit de markt te prijzen, en ook daar de spits duurder moeten gemaakt worden. De technologie bestaat, voor goederenvervoer zal die zelfs binnenkort ingevoerd worden (zij het zonder tijdsdifferentiatie, het systeem kan het echter wel aan), voor personenwagens is het wachten op een politieke beslissing.
Grotendeels eens mee. Maar als men die spits ruim neemt - wat men blijkbaar van plan is/was - dan kun je schuiven zoveel je wil, dan val je altijd minstens 1 keer in de spits.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

vergelijkende studie NMBS

Bericht door dekooiker »

Wat allemaal mooi in de lijn van een bepaalde partij en, doorgetrokken, ideologie ligt: het is allemaal uw schuld dat...
Het enige wat telt, is winst maken.
Wat niet in centen opbrengt is iets dat zo snel mogelijk moet verdwijnen.
Wedden dat ze de studie daarvoor te pas en te onpas zullen gebruiken?
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie