Schermen in Desiro

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Schermen in Desiro

Bericht door Portbou »

Afbeelding Foto van gisteravond...
Ik vraag me af op basis van welk systeem deze schermen informatie geven.

We zijn in Brussel Zuid vertrokken om 23h41 ipv 23h39 (dus +2 bij vertrek).
De schermen bleven zeggen dat we op tijd waren.

Op het ogenblik van deze foto stonden we ergens tussen Brussel-Zuid en Brussel-Kapellekerk stil.(23h43)
Ook dan geen verandering op de schermen, bleven zeggen dat we Brussel Centraal om 23h42 zouden bereiken.

Pas na vertrek in Brussel Centraal werd de info aangepast aan de reële situatie.

Kent iemand hier meer van ?

Groeten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Schermen in Desiro

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:Afbeelding Foto van gisteravond...
Ik vraag me af op basis van welk systeem deze schermen informatie geven.

We zijn in Brussel Zuid vertrokken om 23h41 ipv 23h39 (dus +2 bij vertrek).
De schermen bleven zeggen dat we op tijd waren.

Op het ogenblik van deze foto stonden we ergens tussen Brussel-Zuid en Brussel-Kapellekerk stil.(23h43)
Ook dan geen verandering op de schermen, bleven zeggen dat we Brussel Centraal om 23h42 zouden bereiken.

Pas na vertrek in Brussel Centraal werd de info aangepast aan de reële situatie.

Kent iemand hier meer van ?

Groeten.
Er is meestal pas een detectie in de stations zelf. Maar 2 minuten verschil met de realiteit lijkt mij geen probleem. Dat is meer dan nauwkeurig genoeg.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Schermen in Desiro

Bericht door Bibke »

2 weken geleden hadden al mijn treinen vertraging en toch reden we volgens de NMBS applicatie normaal. Toen we in Alken stopten moesten we eigenlijk al in Hasselt zijn en de "NMBS Railtime" gaf aan dat we al in Hasselt zouden zijn.
Voor aansluitingen heb je dus eigenlijk niets aan die app.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Schermen in Desiro

Bericht door am62 »

Bibke schreef:2 weken geleden hadden al mijn treinen vertraging en toch reden we volgens de NMBS applicatie normaal. Toen we in Alken stopten moesten we eigenlijk al in Hasselt zijn en de "NMBS Railtime" gaf aan dat we al in Hasselt zouden zijn.
Voor aansluitingen heb je dus eigenlijk niets aan die app.
Is inderdaad een regelrechte ramp. Donderdag : trein 1588 Schaarbeek - Geraardsbergen - Denderleeuw... volgens de NMBS app zou ik al in Brussel-Zuid vertrokken zijn naar Halle terwijl de trein nog stilstond in Schaarbeek. De NMBS informeert reizigers foutief en moddert verder aan. Maar mijn berichtje had beter gestaan bij de terechte heisa rond die NMBS app.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Schermen in Desiro

Bericht door Shrek »

Dit gaat over de schermen in de desiros, die geven minder foute info dan de app naar mijn aanvoelen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Schermen in Desiro

Bericht door Portbou »

Het gaat inderdaad over de schermen in Desiro en niet over de app waarover de frustratie nog steeds hoge toppen scheert ;-)

Ben het ermee eens dat het systeem bruikbaar blijft ondanks de afwijkingen, vroeg me gewoon af hoe het werkte.
Begrijp ik het goed dat deze schermen "offline" zijn terwijl de trein in beweging is en zichzelf updaten bij iedere halte ? Zo ja, hoe maken die schermen het verschil tussen een stop in een station (waarbij ze zichzelf moeten updaten) en een stop in het veld (waarbij ze zich niet moeten updaten)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Schermen in Desiro

Bericht door Shrek »

Dat werkt met de gps.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Schermen in Desiro

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:Dat werkt met de gps.
Ha zo ? Dat begrijp ik niet... want dan zou update toch overal moeten kunnen ?
En is er GPS-signaal in de kelders van Brussel-Centraal ?
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Schermen in Desiro

Bericht door HLE18 »

Wat ik ook soms zie op de trein van Mechelen naar Gent-Sint-Pieters is dat de volgende haltes zijn Wijgmaal, Wespelaar-Tildonk, Haacht,...
Dat zou blijkbaar een probleem zijn wanneer 2 Desiro's met verschillende softwareversie aan elkaar gekoppeld zijn.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Schermen in Desiro

Bericht door Eimai »

Ik ken niet veel van hoe die schermen technisch werken, maar er is wel een verbinding nodig met het nmbs-netwerk voor de realtime informatie (er is altijd de oude backup nog mogelijk voor het instellen als er geen verbinding mogelijk is), en voor zover ik kan zien haalt die onderweg ook zijn updates vanuit dat netwerk, want die treinen weten ook bijvoorbeeld niet zelf hoeveel overschot er is tussen twee stopplaatsen als het berekent hoeveel vertraging er kan ingehaald worden bij de volgende haltes. En als je daarnaast gaat vergelijken met wat de nmbs-site van exacte vertraging geeft komt die precies steeds overeen met wat die desiroschermen geven, ook al zitten die schermen er dan in realiteit een minuut naast.

De gps (en waarschijnlijk ook de kilometerteller indien geen gps-ontvangst) wordt volgens mij enkel gebruikt voor het afroepen van de haltes.

Maar zoals gezegd, dit is enkel een slimme gok, het kan allemaal heel anders werken.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Schermen in Desiro

Bericht door groentje »

Vergeet ook niet dat een trein die stilstaat een beetje verwarrend kan zijn. Ik vermoed dat de GPS weliswaar kan zien hoeveel meter hij van z'n bestemming is, maar geen rekening houdt met die stilstand, en dus inderdaad op minder dan een minuut van zijn bestemming zegt dat hij is aangekomen, ook al is dat in de veronderstelling dat de trein nog aan het rijden is.
sippycarlito

Re: Schermen in Desiro

Bericht door sippycarlito »

groentje schreef:Vergeet ook niet dat een trein die stilstaat een beetje verwarrend kan zijn. Ik vermoed dat de GPS weliswaar kan zien hoeveel meter hij van z'n bestemming is, maar geen rekening houdt met die stilstand, en dus inderdaad op minder dan een minuut van zijn bestemming zegt dat hij is aangekomen, ook al is dat in de veronderstelling dat de trein nog aan het rijden is.
De gps zal pas zeggen dat we aankomen in een station het moment dat de treinbestuurder de deuren lost na stilstand. Dus daarbij heeft de gps niet veel te maken. Wel het moment hij het station nadert, dan springen de LEDdisplays buiten aan en roept ze binnen om dat het volgende station XXX is
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Schermen in Desiro

Bericht door trainfreak »

Ergens begin dit jaar, toen het de brug in Kapelle Op Den Bos (weer) eens een storing had.
IC4138 reed van Mechelen via Brussel naar Dendermonde.
Ergens tussen Schaarbeek en Brussel-Noord kregen we ineens te horen dat de volgende halte Kapelle Op Den Bos is...
Dan moet er toch wel heel veel miswijzing op de GPS zitten?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Schermen in Desiro

Bericht door dentheo »

Het zou inderdaad interessant zijn te weten waar welke info vandaan komt en hoe frequent die update gebeurt.

Wanneer de info uit verschillende bronnen komt, moet de desiro dan "zelf" beslissen over de geloofwaardigheid van die info ? Op basis waarvan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie