En waarop baseer je zo'n lukrake uitspraak?Portbou schreef:Volgens mij zou er vandaag voor de NMBS een oplossing gevonden worden maar voor db en thello niet.Shrek schreef:dat klopt pomprtbou, als infrabel zelf snachts een trein wil inleggen vinden we wel een oplossing (met kopmaken, stilstaan,...) als een echte operator zoals db, nmbs of thello dat willen doen wordt het zeer moeilijk.
Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Heel eenvoudig : Infrabel en NMBS hebben gedeelde financiële belangen ; Infrabel en DB niet, Infrabel en Thello ook niet.Shrek schreef:En waarop baseer je zo'n lukrake uitspraak?Portbou schreef:Volgens mij zou er vandaag voor de NMBS een oplossing gevonden worden maar voor db en thello niet.Shrek schreef:dat klopt pomprtbou, als infrabel zelf snachts een trein wil inleggen vinden we wel een oplossing (met kopmaken, stilstaan,...) als een echte operator zoals db, nmbs of thello dat willen doen wordt het zeer moeilijk.
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Voor Infrabel is de NMBS een doorgeefluik voor overheidssubsidie. Het liefste ziet Infrabel de NMBS helemaal geen treinen meer rijden.Portbou schreef:
Heel eenvoudig : Infrabel en NMBS hebben gedeelde financiële belangen ; Infrabel en DB niet, Infrabel en Thello ook niet.
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Dat is dus compleet onjuist. Het inleggen van een nachttrein ( aan de huidige rijpadkosten) zou de NMBS eventueel een klein beetje winst kunnen opleveren, terwijl Infrabel er zwaar verlies aan zou maken...Portbou schreef: Heel eenvoudig : Infrabel en NMBS hebben gedeelde financiële belangen ; Infrabel en DB niet, Infrabel en Thello ook niet.
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Dat verlies voor Infrabel lijkt me hoofdzakelijk boekhoudkundig...Shrek schreef:Dat is dus compleet onjuist. Het inleggen van een nachttrein ( aan de huidige rijpadkosten) zou de NMBS eventueel een klein beetje winst kunnen opleveren, terwijl Infrabel er zwaar verlies aan zou maken...Portbou schreef: Heel eenvoudig : Infrabel en NMBS hebben gedeelde financiële belangen ; Infrabel en DB niet, Infrabel en Thello ook niet.
Hoeveel winst (in echte klinkende €) maakt Infrabel door een lijn te sluiten 's nachts ?
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Personeel kan het amper zijn, met de concentratie van de seinhuizen zijn er bijna geen lijnen meer die 's nachts niet meer bediend zijn. Het enige dat dan overblijft, zijn onderhoudswerken die al dan niet te weinig tijd zouden hebben. En daarvoor zijn er dus omleidingen uitgevonden.
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Hoe kom je daarbij?K V B schreef:Het liefste ziet Infrabel de NMBS helemaal geen treinen meer rijden.
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Boekhoudkundig? Wanneer je een lijn volledig kan sluiten is een werf veel eenvoudiger. Je kan met minder mensen veel sneller werken dan wanneer je constant moet zien dat je niet in het profiel van het spoor in dienst zit. Bij een lijnsluiting is het ook mogelijk groter materieel in te zetten (graafmachines ed). Als jij dat boekhoudkundig vind moet je nog veel leren van spoorwegenPortbou schreef:Dat verlies voor Infrabel lijkt me hoofdzakelijk boekhoudkundig...
Hoeveel winst (in echte klinkende €) maakt Infrabel door een lijn te sluiten 's nachts ?
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Het gaat wel om personeel, maar dan niet op de seinhuizen. Die onderhoudswerkzaamheden (en ook een stukje nieuwe zaken zoals GSM-R antennes of 1000v kabels) zijn inderdaad het probleem.groentje schreef:Personeel kan het amper zijn, met de concentratie van de seinhuizen zijn er bijna geen lijnen meer die 's nachts niet meer bediend zijn. Het enige dat dan overblijft, zijn onderhoudswerken die al dan niet te weinig tijd zouden hebben. En daarvoor zijn er dus omleidingen uitgevonden.
Omleidingen zijn meestal mogelijk, maar niet altijd. Wanneer de mogelijkheid tot omleidingen een vaste eis wordt, moeten de verschillende nachtelijke werven op elkaar worden afgestemd. Dat geeft veel planologische moeilijkheden, want een kleine vertraging op een werf kan dan impact hebben aan de andere kant van het land.
Nu, niets is onmogelijk he. Maar ik wil maar benadrukken dat het zeker niet vanzelfsprekend is om zomaar opnieuw nachttreinen te laten rondrijden in België.
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Hoeveel wordt er niet uitgegeven door een lijn 's nachts te sluiten? Kan bijvoorbeeld de spanning van de bovenleiding en over hoeveel euro zou zoiets gaan?Portbou schreef:Hoeveel winst (in echte klinkende €) maakt Infrabel door een lijn te sluiten 's nachts ?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb hier nog een half afgewerkt opinieartikel liggen om vóór slaaptreinen te pleiten, in heel Europa, niet enkel België. Helaas kan ik teveel tegenargumenten bedenken
-
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
- Locatie: Tingley - West Yorkshire
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
According to Wallorail, the Rail Promo Ski train will be hauled by a B-Logistics HLE 28.
http://www.wallorail.be/index.php/voyag ... re-2015-le
So I expect the locos working the train will be from 2804$/05$/07$/08$/10$*/11/14$/16/17$/18$/19$/20$/22$/23$/24$/25/26$/27$/28$/29$*/30/31/34/36/37$/38/39/40/41$/42/43
* Both 2810 and 2829 are currently sidelined with collision damage.
$ Have not worked a passenger train available to members of the public.
2841 and 2843 have both been fitted with Monceau energy saving vinyls and I suspect will remain on freight.
If I were a betting man, then I would say that the Rail Promo Train will be pulled by HLE 28 from one of 2804, 2817, 2827, 2830*, 2831* and 2840*. 2830, 2831 and 2840 have all worked a passenger train.
Iain
http://www.wallorail.be/index.php/voyag ... re-2015-le
So I expect the locos working the train will be from 2804$/05$/07$/08$/10$*/11/14$/16/17$/18$/19$/20$/22$/23$/24$/25/26$/27$/28$/29$*/30/31/34/36/37$/38/39/40/41$/42/43
* Both 2810 and 2829 are currently sidelined with collision damage.
$ Have not worked a passenger train available to members of the public.
2841 and 2843 have both been fitted with Monceau energy saving vinyls and I suspect will remain on freight.
If I were a betting man, then I would say that the Rail Promo Train will be pulled by HLE 28 from one of 2804, 2817, 2827, 2830*, 2831* and 2840*. 2830, 2831 and 2840 have all worked a passenger train.
Iain
-
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Heb eens gekeken op de website van NMBS Europe. De trein zou 16 rijtuigen tellen tussen Brussel en Wörgl, waarbij ook het discobarrijtuig zal bijzijn. Speelt de lengte van de trein misschien een rol waarom deze niet in Oostende vertrekt?
En waarom stopt deze in Antwerpen-Berchem en niet in Antwerpen-Centraal? Antwerpen-Centraal heeft volgens mij langere perrons (op de benedenverdieping), dus aan de lengte kan het dan niet liggen. Of is de rijpadvergoeding via Antwerpen-Centraal gewoon een stuk duurder?
En waarom stopt deze in Antwerpen-Berchem en niet in Antwerpen-Centraal? Antwerpen-Centraal heeft volgens mij langere perrons (op de benedenverdieping), dus aan de lengte kan het dan niet liggen. Of is de rijpadvergoeding via Antwerpen-Centraal gewoon een stuk duurder?
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Ik denk dat ze vrezen dat zo'n lange trein met één traxx in Antwerpen centraal niet meer uit de kelder geraakt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Antwerpen centraal en de daarbijbehorende tunnel heeft een afzonderlijke reglementering en dat heeft niets met perronlengte te maken maar vooral met gewicht en remvermogen. 16 rijtuigen hebben hun gewicht en je moet ook vlot weg geraken uit Antwerpen centraal. Ook al zal het een HLE28 zijn, dan nog is het wijs om problemen beter niet gaan op te zoeken als het niet nodig is.
De trein gaat bestaan uit 15 ligrijtuigen en 1 bar rijtuigen. Als we hierbij voor de eenvoud even het gewicht tellen van een i6Bc en het SR3 bardiscorijtuig
i6Bc = 50 ton
SR3 = 50 ton
dit zijn de gewichten die moet in acht nemen als de rijtuigen bezet zijn
totaal 15 rijtuigen i6BC =750 ton
totaal met Barrijtuig = 800 ton
Remgewicht per rijtuig 68 ton (SR 3 = 72)
= 1092
1092:800x100 = 136,5% remming
eigenschappen van de loc = 84 ton en 128 remton
Met de eigenschappen van de loc er bij kom ik aan 138% remming, maar dan heb je een loc van 84 ton die een konvooi van 800 ton moet slepen op die helling, waar ik geen inzage in heb is wat de max last is voor een traxx om de uurregeling die standaard voorzien is voor die stukken (NZV Antwerpen) te kunnen respecteren. Dus op basis van deze gegevens bepalen ze hoe snel die loc dat stukje spoor kan afleggen, voldoet hij niet aan de standaardwaarden dan mag hij er niet door. Om die reden zijn er nog allerlei andere regels voor dat stuk spoor
* wat betreft rijden met beperkt vermogen
* wat betreft rijden met een trein waarin een X aantal rijtuigen zonder rem zitten.
De trein gaat bestaan uit 15 ligrijtuigen en 1 bar rijtuigen. Als we hierbij voor de eenvoud even het gewicht tellen van een i6Bc en het SR3 bardiscorijtuig
i6Bc = 50 ton
SR3 = 50 ton
dit zijn de gewichten die moet in acht nemen als de rijtuigen bezet zijn
totaal 15 rijtuigen i6BC =750 ton
totaal met Barrijtuig = 800 ton
Remgewicht per rijtuig 68 ton (SR 3 = 72)
= 1092
1092:800x100 = 136,5% remming
eigenschappen van de loc = 84 ton en 128 remton
Met de eigenschappen van de loc er bij kom ik aan 138% remming, maar dan heb je een loc van 84 ton die een konvooi van 800 ton moet slepen op die helling, waar ik geen inzage in heb is wat de max last is voor een traxx om de uurregeling die standaard voorzien is voor die stukken (NZV Antwerpen) te kunnen respecteren. Dus op basis van deze gegevens bepalen ze hoe snel die loc dat stukje spoor kan afleggen, voldoet hij niet aan de standaardwaarden dan mag hij er niet door. Om die reden zijn er nog allerlei andere regels voor dat stuk spoor
* wat betreft rijden met beperkt vermogen
* wat betreft rijden met een trein waarin een X aantal rijtuigen zonder rem zitten.
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Je moet eigenlijk niet zo ver gaan rekenen, je mag (volgens hlt, maar ik neem aan dat Infrabelregels gelijk zijn) per loc maar 520 ton slepen op niveau -1 en -2 in Antwerpen-Centraal, die 16 rijtuigen gaan daar ver boven.