Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Asterix »

Portbou schreef:
Asterix schreef:Wie weinig tijd heeft, neemt relatief goedkoop het vliegtuig en zit enkele uren later al in zijn hotelkamer.
Niet iedereen reist van Brussel naar Milano of van Paris naar Nice of van Wien naar Roma...
Nee maar de meeste zakenmensen wel. En doorgaans vinden die mensen het ook leuk om 's morgens een douche te kunnen nemen en aan een tafel te kunnen ontbijten na een verkwikkende nachtrust in een normaal bed in een normale hotelkamer. En de rest neemt gewoon de bus.
Portbou schreef:
Asterix schreef:SNCF heeft er trouwens voor gekozen om meer te gaan inzetten op hun IDBus (dat wordt omgevormd tot Ouibus) en dat netwerk sterk te gaan uitbreiden. Lijkt mij wederom een teken aan de wand.
Op termijn wil SNCF enkel nog TGV tussen de grote steden en TER rond de grote steden. Alle "tussensoort"-verbindingen willen zij afbouwen. Als er voor andere spelers dan SNCF een eerlijke toegang tot het netwerk van RFF zou bestaan zou een andere operator in het gapende gat kunnen springen voor de bussen van SNCF de markt hebben overgenomen.
En waarom denk je dat SNCF inzet op bussen? Ik vermoed omdat het economisch veel leefbaarder is, alleen al naar materiaalinzet toe.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:
Portbou schreef: Ik begrijp dit voorbeeld niet zo goed. Een eventuele nachttrein op de 162 kan toch perfect omgeleid worden via de Athus-Meuse ? Dit hoeft geen vertraging op te leveren want de reistijden van nachttreinen kunnen ruim genomen worden zodat omleidingen geabsorbeerd worden.
De Athus-Meuse is volledig gesloten in de nacht zaterdag-zondag. Regelmatig gaat zelfs de spanning van de bovenleiding.
Uiteraard kan je de werven anders inplannen zodat er telkens én van beide routes vrij is, maar dat kost handenvol geld. Veel meer dan de omzet van een nachttrein ooit kan zijn.
Ik denk niet dat Agentschap Wegen en Verkeer het recht zou hebben om tegelijkertijd de E411 als de N4 af te sluiten voor werken.
Analoog zou Infrabel verplicht moeten worden om werken zo te plannen dat steeds ofwel 162 of wel Athus-Meuse openblijft.

Bij een gezonde splitsing tussen infrastructuurbeheerder en vervoerder zou de infrastructuurbeheerder niets te maken hebben met de omzet van de nachttrein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:Ik denk niet dat Agentschap Wegen en Verkeer het recht zou hebben om tegelijkertijd de E411 als de N4 af te sluiten voor werken.
Analoog zou Infrabel verplicht moeten worden om werken zo te plannen dat steeds ofwel 162 of wel Athus-Meuse openblijft.

Bij een gezonde splitsing tussen infrastructuurbeheerder en vervoerder zou de infrastructuurbeheerder niets te maken hebben met de omzet van de nachttrein.
Dit heeft niets te maken met de splitsing.

Als je Infrabel zou verplichten minstens één route open te houden elke nacht, dan kost dat bakken geld. Vanwaar moet dat geld komen?
Mij lijkt het logisch dat je dat gaat zoeken bij wie er baat bij heeft, in deze dus de uitbater van de nachttrein. Welke operator dat ook mag zijn.
Of moeten we de rijpadvergoeding voor de dagtreinen nog wat verhogen om die nachtelijke escapades mogelijk te kunnen maken?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door AlexNL »

Ik geef Infrabel geen ongelijk dat ze beide lijnen sluiten voor onderhoud, als er toch geen klant is voor een rijpad...

Als er wel een operator komt die een nachtelijk pad over die lijn wil gebruiken wordt er vast wel een passende oplossing gevonden.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door traxie »

Shrek schreef:
Portbou schreef:Ik denk niet dat Agentschap Wegen en Verkeer het recht zou hebben om tegelijkertijd de E411 als de N4 af te sluiten voor werken.
Analoog zou Infrabel verplicht moeten worden om werken zo te plannen dat steeds ofwel 162 of wel Athus-Meuse openblijft.

Bij een gezonde splitsing tussen infrastructuurbeheerder en vervoerder zou de infrastructuurbeheerder niets te maken hebben met de omzet van de nachttrein.
Dit heeft niets te maken met de splitsing.

Als je Infrabel zou verplichten minstens één route open te houden elke nacht, dan kost dat bakken geld. Vanwaar moet dat geld komen?
Mij lijkt het logisch dat je dat gaat zoeken bij wie er baat bij heeft, in deze dus de uitbater van de nachttrein. Welke operator dat ook mag zijn.
Of moeten we de rijpadvergoeding voor de dagtreinen nog wat verhogen om die nachtelijke escapades mogelijk te kunnen maken?
Ik vind dat infrastructuur niet volledig zelfbedruipend moet zijn. Bij autowegen is dat ook niet, waarom moet er een andere standaard zijn over rails tegenover autoverkeer? Infrabel gaat inderdaad vaak uit van een schaarste, ook overdag en op bijna alle lijnen. Ik vind dat niet echt correct, het zorgt dat stoptreinen zo wie zo meer kosten dan ic's, terwijl dat op dat moment op die lijn niet persee te verantwoorden is.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef:
Portbou schreef:
Asterix schreef:Wie weinig tijd heeft, neemt relatief goedkoop het vliegtuig en zit enkele uren later al in zijn hotelkamer.
Niet iedereen reist van Brussel naar Milano of van Paris naar Nice of van Wien naar Roma...
Nee maar de meeste zakenmensen wel. En doorgaans vinden die mensen het ook leuk om 's morgens een douche te kunnen nemen en aan een tafel te kunnen ontbijten na een verkwikkende nachtrust in een normaal bed in een normale hotelkamer. En de rest neemt gewoon de bus.
Er is wel degelijk een markt voor nachttreinen. DB geeft inmiddels ook toe dat gebrek aan klanten niet het probleem was voor de vorog jaar opgeheven nachttreinen.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef:DB geeft inmiddels ook toe dat gebrek aan klanten niet het probleem was voor de vorog jaar opgeheven nachttreinen.
En wat was dan wel het probleem? Ik kan mij namelijk moeilijk inbeelden dat een bedrijf bij een positieve resultaat na afweging van investeringen tegenover opbrengsten ervoor zou kiezen om een lucratieve business op te doeken. Het is niet omdat er genoeg kandidaten zijn en je treinen vol zitten, dat je er ook winst mee maakt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door K V B »

Steve schreef:
rdv schreef: In theorie is de nachttrein ideaal. Nog laat doorwerken op kantoor, of zelfs nog de kinderen in bed stoppen en dan vertrekken. In een 1persoonskabine slaap ik heel goed, beter dan thuis als ik weet dat ik niet door de wekker mag doorslapen om mijn vlucht niet te missen. Enige nadeel van de huidige regeling is dat laatste Thalys/ICE te vroeg naar Keulen gaat (laatste aankomst 21u15). De meeste nachttreinen vertrekken niet voor 22u (Wenen is een uitzondering).
Akkoord dat je in een 1- of 2-persoonscompartiment wellicht vrij goed zult slapen, maar die kosten meestal stukken van mensen in West-Europa! Wil je het een klein beetje betaalbaar houden, dan ben je meestal verplicht om een plaatsje in een compartiment van 4 of 6 te reserveren (een couchette dus), opeengepakt met allemaal onbekenden dus. Een echt goede nachtrust zul je dan ook niet hebben...
Komt nog bij dat voor beel mensen (ik bijvoorbeeld) een couchette niet eens lang genoeg is.

Ik denk dat je de couchettes beter vervangt door slaapstoelen zoals in Spanje op de Trenotel...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: is wel degelijk een markt voor nachttreinen. DB geeft inmiddels ook toe dat gebrek aan klanten niet het probleem was voor de vorog jaar opgeheven nachttreinen.
Maar betaalden die klanten genoeg?

Als ik gratis bier weggeef, dan zal ik geen gebrek aan klanten hebben. Als ik er dan mee moet ophouden omdat het gratis bier op is dan is dat inderdaad ondanks het feit dat ik klanten had.

Als nachttreinen enkele te vullen zijn door de prijzen laag genoeg te houden, maar dat aan die lage prijzen er dus geen geld voor investeringne is, dan zit je in een uitdoofscenario. En dat ondanks genoeg klanten.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door groentje »

Ik ben ook 2 m, en kan niet slapen in een stoel, hoe comfortabel ook. In een couchette lukt me dat wel, omdat ik daar kan liggen. Het is dus nog altijd zeer persoonlijk, ik ga slechts in uiterste nood in een stoel zitten wanneer ik een nachttrein neem, maar zit er niet mee om in een compartiment van 6 te liggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Shrek »

traxie schreef:Ik vind dat infrastructuur niet volledig zelfbedruipend moet zijn. Bij autowegen is dat ook niet, waarom moet er een andere standaard zijn over rails tegenover autoverkeer? Infrabel gaat inderdaad vaak uit van een schaarste, ook overdag en op bijna alle lijnen. Ik vind dat niet echt correct, het zorgt dat stoptreinen zo wie zo meer kosten dan ic's, terwijl dat op dat moment op die lijn niet persee te verantwoorden is.
Uiteraard moet de infra niet zelfbedruipend zijn. De overheid zal altijd een flink deel moeten bijleggen. Maar dat wil niet zeggen dat er oneindig veel geld is. De extra kosten die eventuele nachttreinen in België met zich meebrengen moeten dan sowieso ergens anders bespaard worden.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door K V B »

groentje schreef:Ik ben ook 2 m, en kan niet slapen in een stoel, hoe comfortabel ook. In een couchette lukt me dat wel, omdat ik daar kan liggen. Het is dus nog altijd zeer persoonlijk, ik ga slechts in uiterste nood in een stoel zitten wanneer ik een nachttrein neem, maar zit er niet mee om in een compartiment van 6 te liggen.
De Spaanse Trenotels hebben een soort van stoelen zoals je dat ook op vliegtuigen in de business class vindt. Die kunnen bijna geheel plat. Je krijgt een deken, oordopjes, iets vooer over je ogen. Ik heb die keer zo goed geslapen dat ik zelfs niet wakker werd toen de trein door de omsporingsinstallatie ging. (En normaal wordt ik van elke verandering wakker). Het grote voordeel is dat je in de rijrichting ligt, ipv dwars er op.

Couchettes zijn voor mij gewoon te kort. Ik ben 1m83 en als ik volledig gestrekt op een couchette ligt dan komt mijn hoofd tegen de wand aan de ene kant, en mijn voeten aan de andere kant. Ook zijn de coupés gewoon te krap.

Ik reis nog wel met de nachttrein, maar als we met zijn tweëen zijn dan is dat dus in een twee persoons eerste klasse compartiment. Ik heb geen zin om me telkens weer te moeten aankleden als ik naar het toilet moet, en die douche is ook wel leuk...

Maar of de spoorwegen hier nog wat aan verdienen betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Portbou »

AlexNL schreef:Als er wel een operator komt die een nachtelijk pad over die lijn wil gebruiken wordt er vast wel een passende oplossing gevonden.
Nogal vrijblijvend als je het mij vraagt.

Ik lees nu :
als er een operator (die deel uitmaakt van dezelfde onderneming als de infrastructuurbeheerder) komt die een nachtelijk pad over die lijn wil gebruiken wordt er vast wel een passende oplossing gevonden.

als er een operator (die geen deel uitmaakt van dezelfde onderneming als de infrastructuurbeheerder) komt die een nachtelijk pad over die lijn wil gebruiken blijkt een oplossing helaas onmogelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Shrek »

dat klopt pomprtbou, als infrabel zelf snachts een trein wil inleggen vinden we wel een oplossing (met kopmaken, stilstaan,...) als een echte operator zoals db, nmbs of thello dat willen doen wordt het zeer moeilijk.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:dat klopt pomprtbou, als infrabel zelf snachts een trein wil inleggen vinden we wel een oplossing (met kopmaken, stilstaan,...) als een echte operator zoals db, nmbs of thello dat willen doen wordt het zeer moeilijk.
Volgens mij zou er vandaag voor de NMBS een oplossing gevonden worden maar voor db en thello niet.
Plaats reactie