Iedere zaterdag staking...

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door Steven »

Groentje, ik ben ook tegen de staking, maar het feit dat op vele depots een soort leegloop ontstaat zal de directie toch moeten wakker maken. vele treinbestuurders zijn blijkbaar vlot aan het overstappen naar DB schenker (en we spreken niet over 5 mensen maar al heel wat meer over heel het land). Laat het voorlopig een fietslampje zijn maar als dat fietslampje een verstraler gaat worden zal het te laat zijn en dan gaan we gewoon treinen afschaffen bij gebrek aan personeel. De instroom is kleiner dan de uitstroom. Dat de instroom te klein is heeft meerdere oorzaken. Verloning voor de uren, verloning in functie van verantwoordelijkheid. de te verwerken leerstof in de 15 maand durende opleiding. Vele zijn gemotiveerd maar krabbelen terug omdat ze minder verdienen in een stuurpost dan dat ze op hun vorig job hadden (zeker eens de mensen 35+ zijn en kinderen ten laste hebben denken ze twee keer na voor ze er aan beginnen). Het verschil in loopbaan tov andere beroepscategorien. De grote bonden roepen o zo graag dat alles voor iedereen gelijk moet zijn. Dat ze het dan gelijk maken.... maar blijkbaar is die regel niet zo gelijk voor iedereen...

Als al deze feiten de directie niet wakker schudden dan versta ik best dat er collega's tot actie over gaan.
deathproof

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door deathproof »

Ik vind het eigenlijk straffe kost en heb er helemaal geen respect noch begrip voor.
De kern van de zaak: georganiseerd groepsegoïsme, verpakt als syndicale strijdbaarheid.


Mooi artikel op nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150710_01772381
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door rvdborgt »

deathproof schreef:Mooi artikel op nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150710_01772381
"Het spoor is ziek en de vakbonden zijn deel van het ziektebeeld. Het recht op syndicale actie is geen vrijbrief. En wie weigert dat te begrijpen, ondermijnt op ­termijn zijn eigen draagvlak. Het ASTB stelt dat probleem enkel nog net iets scherper."

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7282
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door groentje »

Ik weet niet of jullie het opinieartikel hebben gelezen van Kris Peeters (de andere...), van voorbije week. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20150707_01767008, voor wie een abonnement heeft)
Daar ligt volgens mij het kalf gebonden: het totaal gebrek aan inspiratie en creativiteit ivm het voeren van acties. Het lijkt wel, alsof de vakbonden alleen maar het werkwoord 'staken' kennen, en dan nog alleen maar in zijn 24-uursvariant. Terwijl dat stakingswapen echt wel een zware moker is, die je beter voor het zware werk gebruikt, voor het fijne werk moet je fijne beiteltjes hebben. Ik ben geen voorstander van staken, maar pakweg een halfuur het werk neerleggen in de daluren, zegt even goed aan de directie dat je het beu bent, stiptheidsacties leggen meteen ook bloot dat onze reglementering veel te omvangrijk en tijdrovend is, en zelfs een gewone flyeractie kan een enorme impact hebben, mits goed aangepakt. Maar het lijkt wel alsof ze bij de vakbonden, niet alleen bij het ASTB, schrik hebben voor dat gewone veldwerk, de confrontatie met de reiziger, toch een belangrijke belanghebbende in het hele verhaal, of nog steeds denken dat ze het op langere termijn van de publieke opinie kunnen halen. Maar als het zo nog lang doorgaat, zal er snel genoeg voldoende animo zijn om heel de santeboetiek die de NMBS is, dicht te doen, en het over te laten aan de privé. Ook als diezelfde mensen daarna even hard zullen klagen als dat toch ook de oplossing niet zal blijken te zijn...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door Shrek »

Ik begrijp het ongenoegen van de stakers zeker wel. Het loon van de bestuurders is inderdaad niet erg hoog vergeleken met andere landen.
Maar het moment van actie kan volgens mij niet slechter gekozen. De minister heeft net aangekondigd dat voor al het spoorpersoneel de verloningen en premies zullen geëvalueerd worden (zie de strategische visie). Dan lijkt het mij als vakbond tactischer van te proberen daar iets in de pap te brokken in plaats van nu te staan roepen en daardoor uit het overleg uitgesloten te worden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door dekooiker »

Denken ze echt met staken één van hun voornaamste (en in mijn ogen terechte) eisen te realiseren, namelijk schaalverhogen na 12 jaar?
Als ze nu eens voorstellen om de opleiding minder technisch te maken...want daar schuilt een probleem.
Ten eerste zijn er gemotiveerde mensen die de opleiding niet eens kunnen starten wegens weinig technische achtergrond.
In de opleiding zelf sneuvelen nog kandidaten en is het strikt nodig dat ze zo diep op alles ingaan?

Een opleiding aangepast aan de noden zou een grotere instroom kunnen verwezenlijken en dat is hard nodig.
Laat al die technici de technische beroepen invullen, daar is ook een groot tekort aan!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door Steven »

De opleiding te technisch? Sorry maar die is nog amper 30% technisch tov van 15 jaar terug. Men heeft al veel laten vallen van technische vragen tijdens de opleiding. Een treinbestuurder mag nog wel iets of wat technische kennis hebben. Dat voorkomt veel problemen bij het rijden. Het valt op dat dat zij die minder technisch aangelegd zijn ook de meeste problemen aantrekken. Omdat ze niet altijd beseffen met wat ze bezig zijn. Niet dat ze daarmee grote brokken veroorzaken maar wel zichzelf vastzetten en dan hulp van iemand anders nodig hebben om hun enigszins klein probleem op te lossen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:De opleiding te technisch? Sorry maar die is nog amper 30% technisch tov van 15 jaar terug. Men heeft al veel laten vallen van technische vragen tijdens de opleiding. Een treinbestuurder mag nog wel iets of wat technische kennis hebben. Dat voorkomt veel problemen bij het rijden. Het valt op dat dat zij die minder technisch aangelegd zijn ook de meeste problemen aantrekken. Omdat ze niet altijd beseffen met wat ze bezig zijn. Niet dat ze daarmee grote brokken veroorzaken maar wel zichzelf vastzetten en dan hulp van iemand anders nodig hebben om hun enigszins klein probleem op te lossen.
Gezond verstand kan ook helpen. Ik heb maar een beperkte technische achtergrond maar als je wat logisch nadenkt. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben vandaag tussen 14 en 15 uur eens gaan kijken in station Kortrijk, en er was van die staking weinig te merken. Van de ca. 10 treinen op het informatiescherm, was er één afgeschaft. De andere reden gewoon, er was ook geen vertraging aangekondigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door traxie »

dekooiker schreef:Denken ze echt met staken één van hun voornaamste (en in mijn ogen terechte) eisen te realiseren, namelijk schaalverhogen na 12 jaar?
Als ze nu eens voorstellen om de opleiding minder technisch te maken...want daar schuilt een probleem.
Ten eerste zijn er gemotiveerde mensen die de opleiding niet eens kunnen starten wegens weinig technische achtergrond.
In de opleiding zelf sneuvelen nog kandidaten en is het strikt nodig dat ze zo diep op alles ingaan?

Een opleiding aangepast aan de noden zou een grotere instroom kunnen verwezenlijken en dat is hard nodig.
Laat al die technici de technische beroepen invullen, daar is ook een groot tekort aan!
De technische achtergrond die je nu moet hebben vind ik nodig. Het kan zijn dat het afschrikt maar eens je doorbijt is het haalbaar. Je kan moeilijk een trein besturen, inclusief depanneren wanneer je geen technische kennis hebt. Op elk moment alles kennen wat je zag voor elk type is onmogelijk. Maar technisch inzicht helpt je op die momenten wel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Iedere zaterdag staking...

Bericht door Steven »

Trouwens de meeste sneuvelen niet omdat ze te weinig inzicht hebben. Er valt een groot deel medisch af en een tweede groep afvallers zijn de opgevers. Ze slagen er niet in de theorie te verwerken en dan bedoel ik het totaal. Je merkt dat duidelijk als je die mannen mee krijgt in de praktijk. De interesse voor de job is te laag. De opgebouwde kennis van de regels is laag ...
Plaats reactie