Omroepen van kant van uitstappen
- Dieselfreak
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Omroepen van kant van uitstappen
In Duitsland wordt bij het naderen van een halte omgeroepen aan welke kant (links of rechts in de rijrichting) het uitstappen zal gebeuren. Nu kwam bij mij de vraag op: kan men dat in België niet doen? Het kan wel handig zijn in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld als je je moet haasten om een aansluiting te halen of als het erg druk is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Tja, dat zou je inderdaad 2 seconden kunnen opleveren, maar ik denk dat ze het in Duitsland voornamelijk doen voor enkele grotere stations zoals bijvoorbeeld Keulen, waar aan beide kanten een perron ligt en waar soms ook aan beide kanten de deuren gelost worden (zeker bij ICE's) voor dienstredenen. Ok, in Gent-St-Pieters heb je dat ook wel, maar da's ook niet meer voor lang.
Ik zie er dus persoonlijk weinig voordeel in, ook omdat het bij een spoorwijziging vervelend is voor de TBG, omdat hij dan moet 'heromroepen'.
Ik zie er dus persoonlijk weinig voordeel in, ook omdat het bij een spoorwijziging vervelend is voor de TBG, omdat hij dan moet 'heromroepen'.
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Heeft alleen zin bij aankomst op een voorzien perron of gelijke configuratie.
Verder zou het voor de zagemannen weer een reden zijn om te zeggen dat het bij het spoor misloopt.
Niet doen, zulke dingen.
Verder zou het voor de zagemannen weer een reden zijn om te zeggen dat het bij het spoor misloopt.
Niet doen, zulke dingen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Omroepen van kant van uitstappen
In Duitsland gebeurt het ook in RE's en RB's, ook kleine haltes. En niet enkel als je aan 2 zijdes kunt in/uitstappen.
Daar wordt het ook juist omgeroepen als je een spoorwijziging hebt en de deur ineens aan de andere kant open moet. Dat gebeurt zelf geheel juist via de automatische omroep
Daar wordt het ook juist omgeroepen als je een spoorwijziging hebt en de deur ineens aan de andere kant open moet. Dat gebeurt zelf geheel juist via de automatische omroep
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Op de TER of IRE tussen Freiburg (D) en Mulhouse (F) werd 2 weekends geleden door de Franse treinbestuurder zowel in Duitsland als in Frankrijk enkel in het Duits de kant voor het uitstappen aangekondigd. In het Frans werd enkel de stationsnaam meegedeeld. Handig om de Duitsers van de Fransen te onderscheiden, diegenen die aan de verkeerde kant staan, zijn sowieso Frans .
- Dieselfreak
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Weten ze dat dan niet op voorhand? Op de monitoren in het station staat toch aangeduid op welk spoor de trein naar x zal aankomen? En als dat verandert, wordt het eveneens aangekondigd. Dan kunnen ze toch weten aan welke kant van de trein de deuren zullen opengaan?dekooiker schreef:Heeft alleen zin bij aankomst op een voorzien perron of gelijke configuratie.
Waarom doen ze het in Duitsland dan wel?dekooiker schreef:Verder zou het voor de zagemannen weer een reden zijn om te zeggen dat het bij het spoor misloopt.
Niet doen, zulke dingen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Goeie vraag, want als de Zugchef van een fernverkehr-trein zich vergist, zit ook iedereen te mekkeren dat hij/zij verkeerd is.Dieselfreak schreef:Waarom doen ze het in Duitsland dan wel?dekooiker schreef:Verder zou het voor de zagemannen weer een reden zijn om te zeggen dat het bij het spoor misloopt.
Niet doen, zulke dingen.
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Ik zie het nut hiervan echt niet in. Wanneer de trein het station binnenrijdt kan je zelf al zien waar het perron is. Daarna heb je nog tijd genoeg om naar de juiste kant te gaan vooraleer de trein stilstaat.
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Het zou vooral een extra service zijn naar blinden en slechtzienden.
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Normaal gezien staat de TBG daar toch bij?Steven schreef:Het zou vooral een extra service zijn naar blinden en slechtzienden.
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Normaal wel maar enkel als ze dat aangevraagd hebben dacht ik. Ik heb er al zelfstandig zien reizen.
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Niet alle blinden & slechtzienden (en bij uitbreiding mensen met andere handicaps) zijn inderdaad even tuk op begeleiding. Sommigen zijn vrij gehecht aan hun zelfstandigheid, wat ik ergens ook wel kan begrijpen, en eigenlijk ook vanzelfsprekender moeten zijn dan het vandaag is in België...
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Ik vermoed dat in Duitsland het de bestuurder is die dat meestal omroept, hij ziet immers het eerst waar het perron ligt. En ik vind dat interessante informatie, ja.
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Omroepen van kant van uitstappen
Bij regionale treinen gaat het meestal volledig automatisch, soms is het de bestuurder die het moet afroepen net na de halteaankondiging door het automatisch systeem, en soms moet de bestuurder zowel de halte als uitstapkant afroepen.groentje schreef:Ik vermoed dat in Duitsland het de bestuurder is die dat meestal omroept, hij ziet immers het eerst waar het perron ligt.
In de langeafstandstreinen is het altijd de Zugchef (=treinbegeleider) die dit afroept. Ik weet dat er in de ICE 3 onder andere een monitor is waar de Zugchef kan aflezen aan welke kant het perron zich zal bevinden, maar ik weet niet als andere ICE's of IC's ook zoiets gelijkaardig hebben.
Re: Omroepen van kant van uitstappen
de bestuurder moet toch ook de deuren "los" laten; a la limite kan men samen hiermee toch een boodschap geven? geen extra werk; enkel bandje inspreken en doen afspelen als de deuren opengaan