Omroepen van kant van uitstappen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door Dieselfreak »

In Duitsland wordt bij het naderen van een halte omgeroepen aan welke kant (links of rechts in de rijrichting) het uitstappen zal gebeuren. Nu kwam bij mij de vraag op: kan men dat in België niet doen? Het kan wel handig zijn in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld als je je moet haasten om een aansluiting te halen of als het erg druk is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door trainlovertje »

Tja, dat zou je inderdaad 2 seconden kunnen opleveren, maar ik denk dat ze het in Duitsland voornamelijk doen voor enkele grotere stations zoals bijvoorbeeld Keulen, waar aan beide kanten een perron ligt en waar soms ook aan beide kanten de deuren gelost worden (zeker bij ICE's) voor dienstredenen. Ok, in Gent-St-Pieters heb je dat ook wel, maar da's ook niet meer voor lang.
Ik zie er dus persoonlijk weinig voordeel in, ook omdat het bij een spoorwijziging vervelend is voor de TBG, omdat hij dan moet 'heromroepen'.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door dekooiker »

Heeft alleen zin bij aankomst op een voorzien perron of gelijke configuratie.
Verder zou het voor de zagemannen weer een reden zijn om te zeggen dat het bij het spoor misloopt.
Niet doen, zulke dingen.
De trein.
Alleen voor durvers.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door The_Knitter »

In Duitsland gebeurt het ook in RE's en RB's, ook kleine haltes. En niet enkel als je aan 2 zijdes kunt in/uitstappen.
Daar wordt het ook juist omgeroepen als je een spoorwijziging hebt en de deur ineens aan de andere kant open moet. Dat gebeurt zelf geheel juist via de automatische omroep
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door Elgar »

Op de TER of IRE tussen Freiburg (D) en Mulhouse (F) werd 2 weekends geleden door de Franse treinbestuurder zowel in Duitsland als in Frankrijk enkel in het Duits de kant voor het uitstappen aangekondigd. In het Frans werd enkel de stationsnaam meegedeeld. Handig om de Duitsers van de Fransen te onderscheiden, diegenen die aan de verkeerde kant staan, zijn sowieso Frans :-).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door Dieselfreak »

dekooiker schreef:Heeft alleen zin bij aankomst op een voorzien perron of gelijke configuratie.
Weten ze dat dan niet op voorhand? Op de monitoren in het station staat toch aangeduid op welk spoor de trein naar x zal aankomen? En als dat verandert, wordt het eveneens aangekondigd. Dan kunnen ze toch weten aan welke kant van de trein de deuren zullen opengaan?
dekooiker schreef:Verder zou het voor de zagemannen weer een reden zijn om te zeggen dat het bij het spoor misloopt.
Niet doen, zulke dingen.
Waarom doen ze het in Duitsland dan wel?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef:
dekooiker schreef:Verder zou het voor de zagemannen weer een reden zijn om te zeggen dat het bij het spoor misloopt.
Niet doen, zulke dingen.
Waarom doen ze het in Duitsland dan wel?
Goeie vraag, want als de Zugchef van een fernverkehr-trein zich vergist, zit ook iedereen te mekkeren dat hij/zij verkeerd is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door Shrek »

Ik zie het nut hiervan echt niet in. Wanneer de trein het station binnenrijdt kan je zelf al zien waar het perron is. Daarna heb je nog tijd genoeg om naar de juiste kant te gaan vooraleer de trein stilstaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door Steven »

Het zou vooral een extra service zijn naar blinden en slechtzienden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Het zou vooral een extra service zijn naar blinden en slechtzienden.
Normaal gezien staat de TBG daar toch bij?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door Steven »

Normaal wel maar enkel als ze dat aangevraagd hebben dacht ik. Ik heb er al zelfstandig zien reizen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door Steve »

Niet alle blinden & slechtzienden (en bij uitbreiding mensen met andere handicaps) zijn inderdaad even tuk op begeleiding. Sommigen zijn vrij gehecht aan hun zelfstandigheid, wat ik ergens ook wel kan begrijpen, en eigenlijk ook vanzelfsprekender moeten zijn dan het vandaag is in België...
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door groentje »

Ik vermoed dat in Duitsland het de bestuurder is die dat meestal omroept, hij ziet immers het eerst waar het perron ligt. En ik vind dat interessante informatie, ja.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef:Ik vermoed dat in Duitsland het de bestuurder is die dat meestal omroept, hij ziet immers het eerst waar het perron ligt.
Bij regionale treinen gaat het meestal volledig automatisch, soms is het de bestuurder die het moet afroepen net na de halteaankondiging door het automatisch systeem, en soms moet de bestuurder zowel de halte als uitstapkant afroepen.
In de langeafstandstreinen is het altijd de Zugchef (=treinbegeleider) die dit afroept. Ik weet dat er in de ICE 3 onder andere een monitor is waar de Zugchef kan aflezen aan welke kant het perron zich zal bevinden, maar ik weet niet als andere ICE's of IC's ook zoiets gelijkaardig hebben.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Omroepen van kant van uitstappen

Bericht door profke »

de bestuurder moet toch ook de deuren "los" laten; a la limite kan men samen hiermee toch een boodschap geven? geen extra werk; enkel bandje inspreken en doen afspelen als de deuren opengaan
Plaats reactie