de slimheid van de reiziger

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
Steve schreef:[
Maak het jezelf anders makkelijk en schrijf gewoon op "Zone Antwerpen", dat is perfect toegelaten en geeft je zelfs nog iets meer vrijheid mocht je nog van gedacht veranderen omtrent het uitstapstation in de zone.
Er is mij verteld (ik dacht een TBG) dat dat ook niet mocht, want dan werd het een soort "dagkaart" in die zone.

Maar goed ik schrijf nu Antwerpen Zuid, kan ik spotten in Berchem en daarna de rest van de familie terug gaan zoeken in Antwerpen .
Ik zie niet in waarom het een soort dagkaart zou worden: als de Pass geknipt is, is er een tijdstip en treinnummer aanwezig waarmee dat gecontroleerd kan worden. Idem hetzelfde principe als een normaal biljet naar Zone Antwerpen.

Hoe dan ook had de TBG schromelijk ongelijk, want de Vervoersvoorwaarden kunnen niet duidelijker zijn (hier een extract uit wat over de Go Pass 10 vermeld wordt):
§6. Indien het vertrek- of bestemmingsstation van het afgelegde traject deel uitmaakt van een zone, mag de naam van die zone op de Pass vermeld worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Steven »

voor de go pass mag het maar voor de key card dan weer niet (tenzij dat veranderd is)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Steve »

Klopt wat betreft de Key Card (maar het punt ging natuurlijk over de Go/Rail Pass):
§3. De reiziger is verplicht de volledige naam van het vertrek en bestemmingsstation (of
stopplaats) duidelijk te vermelden, m.a.w. indien het station tot een zone behoort, mag de
naam van de zone niet gebruikt worden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door kika »

Steve schreef:Hoe dan ook had de TBG schromelijk ongelijk, want de Vervoersvoorwaarden kunnen niet duidelijker zijn (hier een extract uit wat over de Go Pass 10 vermeld wordt):
§6. Indien het vertrek- of bestemmingsstation van het afgelegde traject deel uitmaakt van een zone, mag de naam van die zone op de Pass vermeld worden.
Was dat altijd al zo? Ik meen ergens zo'n 16 jaar geleden een gelijkaardige TBG te zijn tegengekomen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door dentheo »

Waarom zou dat voor al die passen verschillend zijn ?
Puur Creativiteit ??
Toch niet zo gepland om de mensen het "rijden met de trein" moeilijk te maken , hoop ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
michael1105

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door michael1105 »

Misschien moeten we wat ontopic blijven :P
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door apestaart »

Matthias schreef:Ik ging er van uit dat de vorige regel vooral het gebruik van potlood ging tegengaan, wat veel eenvoudiger te checken is dan al dan niet uitwisbare inkt.

Een grotere absurditeit vind ik de verplichting om het station volledig op te schrijven op passen & kaarten; ik heb zo eens een vijf minuten durende preek gekregen omdat ik in plaats van 'Antwerpen-Centraal' 'Antwerpen-C' had opgeschreven, omdat die lijntjes zo verdomd kort zijn. Ik had de treinbegeleider nog gevraagd om 'Antwerpen-Centraal' volledig in hoofdletters op het voorziene lijntje te schrijven, maar daar ging hij niet op in. Ironisch genoeg zaten we dan ook nog op een Desiro met bestemming 'Antw-Ctrl'...
Ik schrijf enkel de stad in, als ik naar Antwerpen-Centraal of Antwerpen-Berchem ga dan vul ik gewoon Antwerpen in, niet meer en niet minder.
Ga ik naar Brussel, dan vul ik gewoon Brussel in of ik naar Brussel-Centraal, Brussel-Zuid of Brussel-Noord, hetzelfde voor Luik dan vul ik Luik in het Nederlands en niet in het Frans dus geen Liège of ik naar Luik-Guillemin of naar Luik-Palais ga, ...enz.
Geen enkel treinconducteur die er iets van zei.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door rdv »

Matthias schreef: Een grotere absurditeit vind ik de verplichting om het station volledig op te schrijven op passen & kaarten; ik heb zo eens een vijf minuten durende preek gekregen omdat ik in plaats van 'Antwerpen-Centraal' 'Antwerpen-C' had opgeschreven, omdat die lijntjes zo verdomd kort zijn. Ik had de treinbegeleider nog gevraagd om 'Antwerpen-Centraal' volledig in hoofdletters op het voorziene lijntje te schrijven, maar daar ging hij niet op in. Ironisch genoeg zaten we dan ook nog op een Desiro met bestemming 'Antw-Ctrl'...
Probeer dan eens Brussel-Luxemburg naar Brussel-Nationaal-Luchthaven in te vullen :lol:
(Wanneer gaan ze eens die absurde naam van de luchthaven veranderen, Brussel-Luchthaven is duidelijk genoeg denk ik)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Probeer dan eens Brussel-Luxemburg naar Brussel-Nationaal-Luchthaven in te vullen :lol:
(Wanneer gaan ze eens die absurde naam van de luchthaven veranderen, Brussel-Luchthaven is duidelijk genoeg denk ik)
Of gewoon Brussels Airport, dezelfde naam in alle talen en eveneens de commerciële naam van de luchthavenuitbater.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef:
rdv schreef:Probeer dan eens Brussel-Luxemburg naar Brussel-Nationaal-Luchthaven in te vullen :lol:
(Wanneer gaan ze eens die absurde naam van de luchthaven veranderen, Brussel-Luchthaven is duidelijk genoeg denk ik)
Of gewoon Brussels Airport, dezelfde naam in alle talen en eveneens de commerciële naam van de luchthavenuitbater.
Dat vinden de Vlaemsche taaljongens niet zo leuk.
Plaats reactie