de slimheid van de reiziger

Alles over reizigerstreinen in België.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Marianne »

Ik doe dat ook tactisch opstappen. Vaak vooraan en achteraan het perron en ik kijk dan ook waar de minste mensen op het perron staan. Uiteraard kom ik weleens bedrogen uit, als de trein korter is dan ik verwacht of bij bijvoorbeeld de Benelux, daar zitten vaak 1e klas rijtuigen vooraan of achteraan en soms sta ik dus verkeerd :wink:
Een eindje lopen naar bij voorbeeld de trap maakt me dan niet zoveel uit.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door AM80 »

In NRW, Duitsland, staat aangegeven waar de trein op het perron gaat stoppen, en waar eerste klasse zal staan...heel effectief...

http://www.bahnbilder.de/bilder/anzeige ... 127184.jpg
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Patrick »

AM80 schreef:In NRW, Duitsland, staat aangegeven waar de trein op het perron gaat stoppen, en waar eerste klasse zal staan...heel effectief...
Is niet specifiek NRW, zeg maar in alle deelstaten :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

de slimheid van de reiziger

Bericht door Steven »

Duitsland. Zwitserland en ook Oostenrijk hebben een gelijkaardig systeem. Op de foto betreft het dan nog oude aanwijzers. Er zijn al actuelere modellen in omloop.
TBR
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:56

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door TBR »

Bij metro's kan dit ook wel handig zijn, zeker in stations waar de trap zich aan het ene uiteinde bevindt kan het vaak lonend zijn om helemaal naar de andere kant van het perron te lopen voor een rustige wagon. Heb ik al meerdere keren mogen ondervinden in Parijs.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:Is het echt de actuele samenstelling? Ik dacht dat NS via zijn API de geplande samenstelling leverde.
De informatie die afkomstig is uit de InfoPlus DVS-feed (o.a. verkrijgbaar via Stichting OpenGEO) bevat realtime materieelsamenstelling voor NS Reizigers. Voor de andere vervoerders gaat het wel om de geplande materieelsamenstelling.

De informatie is bijna altijd juist. Het gebeurt wel eens dat er bij een trein twee types treinstel staan die niet onderling koppelbaar zijn (zoals een VIRM + DDZ), maar dat is niet vaak.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door dentheo »

TBR schreef:Bij metro's kan dit ook wel handig zijn, zeker in stations waar de trap zich aan het ene uiteinde bevindt kan het vaak lonend zijn om helemaal naar de andere kant van het perron te lopen voor een rustige wagon. Heb ik al meerdere keren mogen ondervinden in Parijs.

Ik meen dat er voor Londen nu een app is, waar men kan zien waar men moet gaan zitten voor vlotte overstaprichtingen en verbindingen.
Maar ik kom er nu niet zoveel meer. :( :( :(
Theo
Groeten vanop de Heide
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door apestaart »

Marianne schreef:Ik doe dat ook tactisch opstappen. Vaak vooraan en achteraan het perron en ik kijk dan ook waar de minste mensen op het perron staan. Uiteraard kom ik weleens bedrogen uit, als de trein korter is dan ik verwacht of bij bijvoorbeeld de Benelux, daar zitten vaak 1e klas rijtuigen vooraan of achteraan en soms sta ik dus verkeerd :wink:
Een eindje lopen naar bij voorbeeld de trap maakt me dan niet zoveel uit.

Groetjes,
Marianne
Ik zal in het vervolg eens over een andere boeg gooien en dat is dat buiten een Rail Pass voor 2de klasse ook een Rail Pass voor 1ste klasse zal aanschaffen en enkel gebruiken als ik verwacht dat er een grote drukte zal zijn zo kan ik dan plaatsnemen in de 1ste klasse afdeling en zal ik meer kans hebben dat ik plaats hebben zonder dat ik gans de trein moet afzoeken voor een zitplaats want ik word dat een beetje beu om iedere keer zo te werk te gaan.
Als ik zie dat er weinig drukte zal zijn en dus geen problemen verwacht om een plaats in de 2de klasse te bemachtigen dan gebruik dan de Rail Pass voor 2de klasse.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Patrick »

apestaart schreef: Ik zal in het vervolg eens over een andere boeg gooien en dat is dat buiten een Rail Pass voor 2de klasse ook een Rail Pass voor 1ste klasse zal aanschaffen en enkel gebruiken als ik verwacht dat er een grote drukte zal zijn zo kan ik dan plaatsnemen in de 1ste klasse afdeling en zal ik meer kans hebben dat ik plaats hebben zonder dat ik gans de trein moet afzoeken voor een zitplaats want ik word dat een beetje beu om iedere keer zo te werk te gaan.
Als ik zie dat er weinig drukte zal zijn en dus geen problemen verwacht om een plaats in de 2de klasse te bemachtigen dan gebruik dan de Rail Pass voor 2de klasse.
Vergeet niet dat je een Railpass steeds moet invullen vóór het instappen.
Met een Railpass 2de klas kan je trouwens ook een klasverhoging kopen (aan het loket of in de trein).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door Steve »

Patrick schreef:
apestaart schreef: Ik zal in het vervolg eens over een andere boeg gooien en dat is dat buiten een Rail Pass voor 2de klasse ook een Rail Pass voor 1ste klasse zal aanschaffen en enkel gebruiken als ik verwacht dat er een grote drukte zal zijn zo kan ik dan plaatsnemen in de 1ste klasse afdeling en zal ik meer kans hebben dat ik plaats hebben zonder dat ik gans de trein moet afzoeken voor een zitplaats want ik word dat een beetje beu om iedere keer zo te werk te gaan.
Als ik zie dat er weinig drukte zal zijn en dus geen problemen verwacht om een plaats in de 2de klasse te bemachtigen dan gebruik dan de Rail Pass voor 2de klasse.
Vergeet niet dat je een Railpass steeds moet invullen vóór het instappen.
Met een Railpass 2de klas kan je trouwens ook een klasverhoging kopen (aan het loket of in de trein).
Ik neem aan dat hij de Railpass invult op het perron zelf, of zelfs op voorhand (van sommige treinen weet je immers op voorhand al of ze erg druk zijn of niet).

De klasverhoging in de trein zal ook wel gebonden zijn aan het boordtarief zeker?
michael1105

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door michael1105 »

Inderdaad, En je Rail of Go pass mag je gerust invullen als je net op de trein ben gestapt. de meeste conducteurs hebben daar geen moeite mee.

Het probleem is dat je niet dikwijls een bankje hebt om iets op te schrijven. Soms zelf heb ik geen stylo . Dus dan moet ik de helft van de reizigers lastig vallen om even hun balpen te lenen :P
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door groentje »

Da's anders het beste excuus om de treinbegeleider lastig te vallen, dan toon je dat je je kaart op voorhand wou invullen, maar niet kon :mrgreen:
michael1105

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door michael1105 »

groentje schreef:Da's anders het beste excuus om de treinbegeleider lastig te vallen, dan toon je dat je je kaart op voorhand wou invullen, maar niet kon :mrgreen:
Inderdaad, verwittigen op voorhand en dan heb je geen probleem denk ik :P
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door groentje »

En de tbg heeft bijna altijd wel een balpen die je even kan lenen...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: de slimheid van de reiziger

Bericht door kika »

TBR schreef:Bij metro's kan dit ook wel handig zijn, zeker in stations waar de trap zich aan het ene uiteinde bevindt kan het vaak lonend zijn om helemaal naar de andere kant van het perron te lopen voor een rustige wagon. Heb ik al meerdere keren mogen ondervinden in Parijs.
Vele metro's hebben dit, of op z'n minst een aanduiding van waar de metro stopt als hij in korte samenstelling rijdt. Stockholm, Bonn, Nürnberg, San Fransisco.
Plaats reactie