Pagina 1 van 1

"Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 09:11
door Stef
De trein van Antwerpen naar Oostende verloor zaterdagmiddag zomaar zijn achterste wagons. De kustgangers arriveerden door het incident anderhalf uur te laat aan zee. Het probleem dook andermaal op met een Desiro. De trein van Siemens bevestigt dus zijn reputatie van ramptrein.
Het incident gebeurde zaterdag even na de middag. Kort voor Lokeren verloor de trein Antwerpen-Oostende plots zijn laatste drie rijtuigen. ‘Het was een extra lange trein omdat we veel reizigers richting kust verwachtten’, zegt NMBS-woordvoerder Paul Van Aelst. ‘Gelukkig werkten alle veiligheids­systemen waardoor de wagons automatisch tot stilstand kwamen. De treinbestuurder slaagde erin met een technicus die wagons weer aan te koppelen, maar we hebben toch beslist de trein in Lokeren te laten. De reizigers zijn daar overgestapt op een andere trein naar Gent, waar ze op een trein richting kust mochten. Daar arriveerden ze met anderhalf uur vertraging.’

‘Dit soort incidenten is heel zeldzaam’, beklemtoont spoorjournalist Herman Welter. Volgens woordvoerder Paul Van Aelst van de NMBS is het zelfs de eerste keer dat dit met een Desiro-treinstel gebeurt. Daarom is de bewuste trein met alle wagons nu naar een werkplaats gebracht voor verder onderzoek.

De koppeling bij de Desiro gaat automatisch. Vroeger was er al kritiek over haperingen bij dat automatische systeem, maar het is de allereerste keer dat het omgekeerde voorvalt, en een deel van de trein loskomt.

Het is het zoveelste probleem met de Desiro’s.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150823_01830929

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 10:14
door Steven
Dit is ooit al voorgekomen bij breaks met zwaardere gevolgen dan dit. Toen was er ook nog een aanrijding tussen de twee delen met verschillende gewonden als gevolg.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 10:52
door apestaart
Ik heb altijd gezegd dat het een stomme trein is, geen tafels tenzij in 1ste klasse, dus 2de klassers worden dus gediscrimineerd. :x.
Nu komt deze problemen erbij zodat het niet veel beter is dan die vervloekte Fyra treinen.
Met dit incident die nu gebeurd is zou men denken dat het een scene is uit een komieke film is. :mrgreen:

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 11:15
door Steven
Rustig mensen. Dit is een incident dat kan voorkomen, is al eerder voorgevallen bij andere types. De boel meer gaan dramatiseren is nergens voor nodig. Wie zegt trouwens dat de fout te wijten is aan het type, er kan evengoed een menselijke fout aan de basis liggen. Zolang je geen zicht hebt op de feiten kan je niet met zekerheid zeggen waar de fout ligt. Men heeft om die reden beslist de trein in de werkplaats te onderzoeken.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 11:36
door Steve
Het is wel in ieder geval belachelijk dat vrijwel alle media (zelfs een zogenaamd kwaliteitsmedium als De Standaard) gretig met de term "ramptrein" strooien.

De stellen rijden verdorie al bijna vier jaar rond, en intussen zijn het er zo'n 300... terwijl er daarbij toch echt geen enorme problemen opduiken. Als het echt zo'n grote ramptrein was, zouden ze nu niet een groot deel van het treinaanbod verzekeren, en au passage er ook mee voor zorgen dat de stiptheidscijfers flink verbeterd zijn.
Je kunt een paar terechte vragen stellen, zoals over de deuren (al hoor ik daar eigenlijk niets meer over?), het comfort of bijvoorbeeld de informatieschermen die het nogal vaak laten afweten, maar dat staat nog heel ver van wat je een "ramptrein" zou noemen. De Fyra, dié was een ramptrein, en is niet toevallig na enkele weken uit circulatie genomen.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 12:08
door 2012
Steve schreef:Het is wel in ieder geval belachelijk dat vrijwel alle media (zelfs een zogenaamd kwaliteitsmedium als De Standaard) gretig met de term "ramptrein" strooien.

De stellen rijden verdorie al bijna vier jaar rond, en intussen zijn het er zo'n 300... terwijl er daarbij toch echt geen enorme problemen opduiken. Als het echt zo'n grote ramptrein was, zouden ze nu niet een groot deel van het treinaanbod verzekeren, en au passage er ook mee voor zorgen dat de stiptheidscijfers flink verbeterd zijn.
Je kunt een paar terechte vragen stellen, zoals over de deuren (al hoor ik daar eigenlijk niets meer over?), het comfort of bijvoorbeeld de informatieschermen die het nogal vaak laten afweten, maar dat staat nog heel ver van wat je een "ramptrein" zou noemen. De Fyra, dié was een ramptrein, en is niet toevallig na enkele weken uit circulatie genomen.

T'zijn de gazette schrijvers die een ramp zijn ...zonder overdrijven verkopen hun gazetten niet zekers ...

Deur probleem is opgelost zunne, ik rij er ook vaak mee en t'is héél uitzonderlijk dat je nog es rond rijd met een stel waarvan er een deur is afgezonderd, in begin was dat wel es omgekeerd, toen was er op elk stel wel 1 of meerdere deuren afgezonderd.
De vergelijking met de Fyra is idd ni op zijn plaats, op een 10 tal stellen was er vaak maar 1 of 2 rijvaardig ...
As desiro "evengoed" zou zijn als ne fyra zou je maar een 10 tal desiros beschikbaar hebben van de 300....

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 12:52
door Shrek
Steve schreef:Het is wel in ieder geval belachelijk dat vrijwel alle media (zelfs een zogenaamd kwaliteitsmedium als De Standaard) gretig met de term "ramptrein" strooien.
Maar langs de andere kant is het wel de NMBS zelf geweest die enkele jaren geleden het hele idee "Desiro = Ramptrein" gestart heeft met een persbericht over tegenvallende beschikbaarheidscijfers van de Desiros.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 13:46
door Glodenox
Het hele "ramptrein"-gebeuren heeft de NMBS volgens mij inderdaad aan zichzelf te danken (of beter: aan Jo Cornu) door via de media druk te zetten op Siemens met informatie als "35% van vertragingen met het materiaal zijn door de onbetrouwbaarheid" en "een panne om de 8.000 km". Als je een beetje nadenkt hou je zulke gegevens intern om te voorkomen dat de gemiddelde mens geen vertrouwen meer heeft in je materiaal.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 14:23
door Stijn82
Vanmorgen een kwartier stilgestaan in mortsel-oude-god met een desiro wegens een technisch probleem, iets met de batterij werd er omgeroepen, alles moest volledig herstart worden en dan konden we verder.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 15:11
door Steven
Dat lijkt me eerder een storing te zijn waarbij een reset soms de snelste manier is om dat op te lossen. Om te resetten moet de batterij inderdaad even uit om alle delen stroomloos te zetten.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 21:38
door deathproof
Anno 2015 nog sukkelen met slechte GF koppelingen. Dat zou toch niet meer mogen :( .

Nugoed, de Desiro is wat het zwarte schaap geworden. Onterecht want het is best een heftige machine en heus niet zo slecht.
Gelukkig kunnen veel prulletjes nog binnen de garantie veranderd worden.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 21:44
door thejay
Jammergenoeg bericht de pers een klein beetje foutief. Het incident gebeurde bij vertrek UIT Lokeren.
Eerst vertrok de trein (IC1832) en stond na enkele meters terug stil. Dat komt wel vaker voor, dus ik maakte me niet echt ongerust.
Ongeveer een minuut later zijn we dan toch vertrokken. Iets voorbij de Y. met lijn 57 ter hoogte van de Verbindingstraat vielen we opnieuw stil met snelremming.
De TB probeerde opnieuw te vertrekken, maar na ca. 200 meter vielen we definitief stil en bleek na onderzoek buiten dat het derde stel spontaan was ontkoppeld bij die tweede poging.

De incidentendienst van Seinhuis Gent werd opgetrommeld en we zijn dan uiteindelijk eerst het derde stel gaan oppikken (terug gekoppeld) en daarna met horten en stoten teruggesukkeld naar het perron in Lokeren. Eerst wilde men nog IC1833 laten wachten op ons, maar we vielen bij het achteruitrijden nogmaals enkele keren stil.

Re: "Kusttrein breekt zomaar in tweeën" (Desiro)

Geplaatst: 24 aug 2015, 22:39
door 2012
thejay schreef:Jammergenoeg bericht de pers een klein beetje foutief. ......
Niets nieuws onder de zon he ... in de gazet is de datum en de prijs juist, over de rest is geen zekerheid... :lol: :lol: :lol: :lol: