Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door benoit »

Ik kom even terug op dit draadje.

Dit weekend heb ik verschillende treinen genomen, en hierbij een klas verhoging gekocht van tweede naar eerste klas.
In 2 van de 4 treinen werd de eerste klas ingenomen door reizigers die er niet thuishoorden. Het was meer dan duidelijk dat ze dit wisten, we hoorden het hen zeggen.
Zoals de meesten zeggen ze tegen de TBG "we wisten het niet", en komen er daarmee vanaf. In het beste geval vraagt de TBG vriendelijk om te verplaatsen. Ik moet zeggen dat ik dit enorm frustrerend en oneerlijk vind.
Ik heb het proberen aan te kaarten bij de klantendienst via WhatsApp en kreeg dit antwoord:
Dag ***, ik ben Lena en sta je graag te woord. Ga je een oma van 90 jaar ook zomaar doen bijbetalen als die verkeerd zit of een hulpbehoevende persoon? Waar trek je de lijn? Moeilijk om niet te discrimineren? Zeker deze tijden. Helaas, ik begrijp je heel goed want ik reis ook eerste klasse en kan er mij ook aan storen. Maar ik durf op te staan en mensen erop te wijzen dat ze in eerste klasse zitten en dat ik daar zit voor rust. Nu ook daar begrijp ik zeker dat vele dat niet durven en vaak er jeugd in eerste klasse gaat zitten met een grote mond. Maar de tbg's mogen niet bevooroordeeld zijn. En dienen dus iedereen het voordeel van de twijfel te geven en de kans om zich te verzetten. Ook kan het goed zijn dat bepaalde mensen naar eerste klasse worden gestuurd door de tbg bij gebrek aan plaats aan bepaalde haltes en dan mogen zij daar heel de rit blijven of als er iets met die reiziger was. Ik ben zelf 12j tbg geweest. Ik weet dus zeer goed wat je bedoelt en waarover we spreken, maar direct mensen gaan beboeten is niet meer van deze tijd. ^Lena
Ik vind dit antwoord enorm verontrustend. Mijn conclusie is dat iedereen er mag gaan zitten, en je in het slechtste geval bij controle de vraag zal krijgen om je te verplaatsen.
Is dit het nieuwe algemene beleid van de NMBS?
Als dit het geval is kan men beter meteen stoppen met de eerste klas...

Ik heb het volgende geantwoord, maar nog geen reactie gekregen:
Dag Lena,
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Echter, ik kan er niet mee akkoord gaan.
Uiteraard begrijp ik dat een treinbegeleider een appreciatierecht heeft om personen zonder geldig ticket toe te laten in eerste klasse. Dit is echt niet mijn punt.
Mijn punt is het feit dat de treinbegeleider zelfs de meest flagrante gevallen laat passeren. Je hoort heel vaak mensen zeggen: “we zullen wel zeggen dat we het niet wisten”. En 75% van de verkeerd zitten personen weten dit maar al te goed, en ze weten ook al te goed dat ze niets riskeren.
Maar welk signaal geeft u hiermee naar de betalende eerste klasse reiziger? Een reiziger die voor de NMBS extra inkomsten oplevert. Eigenlijk kan ik uit uw antwoord begrijpen dat er een policy is van “we vragen vriendelijk om te verhuizen”. Mijn besluit is dat ik eigenlijk altijd met mijn tweede klasse ticket in eerste kan gaan zitten, en dat ik bij een controle enkel gevraagd wordt om te verhuizen? Waarom zou ik nog bijbetalen voor meer comfort en rust (zoals op de website gepromoot)?
Ik kan u ook een voorbeeld geven.
In een restaurant bestel ik een menu met een fles wijn van maximum EUR 20 die ik zelf mag gaan halen en kiezen uit hun kelder. Ik ben echter niet eerlijk en neem een fles van EUR 100 en begin hiervan te drinken. Denkt u dat, wanneer de kelner dit zal opmerken, mij enkel vriendelijk zal vragen om te stoppen met deze duurdere wijn te drinken, of dat men mij zal laten bijbetalen voor niet volgen van wat afgesproken was.
Begrijpt u dat eerste klasse reizigers dit zeer frustrerend en oneerlijk vinden? Indien dit werkelijk de nieuwe policy is, kan men eerste klas vanaf morgen beter afschaffen.
Met vriendelijke groeten,
Ik ben benieuwd of er een reactie zal komen. Maar ik vind dit antwoord zeer teleurstellend

Als men consequent de foute reizigers laat bijbetalen, zullen ze dit ook wel snel weten :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Indien dit werkelijk de nieuwe policy is, kan men eerste klas vanaf morgen beter afschaffen.
Nee, de verkoop afschaffen van eersteklastickets. De eerste klas zal men niet afschaffen, het behoort tot de voorrechten van bepaalde klassen van spoorpersoneel om daar gratis te mogen reizen, daar komt men niet zo licht vanaf.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 04 sep 2023, 13:56
Indien dit werkelijk de nieuwe policy is, kan men eerste klas vanaf morgen beter afschaffen.
Nee, de verkoop afschaffen van eersteklastickets. De eerste klas zal men niet afschaffen, het behoort tot de voorrechten van bepaalde klassen van spoorpersoneel om daar gratis te mogen reizen, daar komt men niet zo licht vanaf.
Gratis bestaat niet Jan, dat is gewoon een deel van de verloning, net zoals een firmawagen dat ook is. Het is een beetje goedkoop om te zeggen dat iemand die dit voordeel heeft dat als gratis reizen heeft. Vanuit het standpunt van de gebruiker kan het eventueel gratis lijken maar verder als dat gaat het niet. Schaf het verkeersvoordeel dan af maar wel extra loon geven dan in de plaats aub.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door maarten »

benoit schreef: 04 sep 2023, 13:26
Ik heb het proberen aan te kaarten bij de klantendienst via WhatsApp en kreeg dit antwoord:
Dag ***, ik ben Lena en sta je graag te woord. Ga je een oma van 90 jaar ook zomaar doen bijbetalen als die verkeerd zit of een hulpbehoevende persoon? Waar trek je de lijn? Moeilijk om niet te discrimineren? Zeker deze tijden. Helaas, ik begrijp je heel goed want ik reis ook eerste klasse en kan er mij ook aan storen. Maar ik durf op te staan en mensen erop te wijzen dat ze in eerste klasse zitten en dat ik daar zit voor rust. Nu ook daar begrijp ik zeker dat vele dat niet durven en vaak er jeugd in eerste klasse gaat zitten met een grote mond. Maar de tbg's mogen niet bevooroordeeld zijn. En dienen dus iedereen het voordeel van de twijfel te geven en de kans om zich te verzetten. Ook kan het goed zijn dat bepaalde mensen naar eerste klasse worden gestuurd door de tbg bij gebrek aan plaats aan bepaalde haltes en dan mogen zij daar heel de rit blijven of als er iets met die reiziger was. Ik ben zelf 12j tbg geweest. Ik weet dus zeer goed wat je bedoelt en waarover we spreken, maar direct mensen gaan beboeten is niet meer van deze tijd. ^Lena
Ik vind dit antwoord enorm verontrustend. Mijn conclusie is dat iedereen er mag gaan zitten, en je in het slechtste geval bij controle de vraag zal krijgen om je te verplaatsen.
Ik vind het antwoord van het niveau ChatGPT. Totaal waardeloos.
Waarom? Punt voor punt
  • Ga je een oma van 90 jaar ook zomaar doen bijbetalen als die verkeerd zit of een hulpbehoevende persoon?
Ja, of vragen te verkassen. Of is het beleid dat je vanaf een bepaalde leeftijd 1e klas mag zitten met je 2e klas vervoersbewijs of met een bepaalde handicap.
  • Waar trek je de lijn?
Bij iemand die geen geldig vervoersbewijs heeft (voor de plek waar hij zit). Ik denk zelfs dat dat in de vervoersvoorwaarden staat.
  • Moeilijk om niet te discrimineren
Wat is hier discriminatie aan????
  • dat ik daar zit voor rust
Hoezeer ik ook graag ergens zit voor de rust, is dit onderdeel van de 1e klas? Is de 1e klas automatisch een stiltezone?
  • Maar de tbg's mogen niet bevooroordeeld zijn.
Hoe ben je bevooroordeeld als je iemand zijn vervoersbewijs vraagt?
  • En dienen dus iedereen het voordeel van de twijfel te geven
Welke twijfel? Zeker, als medereiziger heb je geen mogelijkheden om iemand te dwingen zijn vervoersbewijs te laten zien, maar voor een tbg is dat toch gewoon zijn taak?
  • en de kans om zich te verzetten.
Verzetten tegen wat? Je hebt geen geldig vervoersbewijs voor de 1e klas, ga 2e klas zitten.
  • direct mensen gaan beboeten is niet meer van deze tijd
:roll: Nee. We zijn allemaal snowflakes en moeten maar accepteren dat wat de ander doet zo hoort. Wat is de volgende stap, mensen die überhaupt geen vervoersbewijs hebben ook maar niet beboeten? "Want dat is toch niet meer van deze tijd"!

Echt totaal waardeloos dat antwoord en IMHO totaal terecht dat je erop door gaat.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 04 sep 2023, 14:05
jan_olieslagers schreef: 04 sep 2023, 13:56
Indien dit werkelijk de nieuwe policy is, kan men eerste klas vanaf morgen beter afschaffen.
Nee, de verkoop afschaffen van eersteklastickets. De eerste klas zal men niet afschaffen, het behoort tot de voorrechten van bepaalde klassen van spoorpersoneel om daar gratis te mogen reizen, daar komt men niet zo licht vanaf.
Gratis bestaat niet Jan, dat is gewoon een deel van de verloning, net zoals een firmawagen dat ook is. Het is een beetje goedkoop om te zeggen dat iemand die dit voordeel heeft dat als gratis reizen heeft. Vanuit het standpunt van de gebruiker kan het eventueel gratis lijken maar verder als dat gaat het niet. Schaf het verkeersvoordeel dan af maar wel extra loon geven dan in de plaats aub.
Okee, toegegeven, het is een deel van de verloning, net als een bedrijfswagen, en net zoals de bedrijfswagens zou men dat beter afschaffen, en vervangen door extra loon. Daar werd trouwens al eerder voor gepleit, dacht ik, en ik sta er helemaal achter.
Ik kan ook goed begrijpen dat ge hier een klein beetje "krikkel" - maar nog altijd heel korrekt en beleefd! - op reageert.

Alleen bevestigt ge alleen maar mijn punt: als het contractueel vastligt dat zus-en-zo op basis van hun arbeidscontract in de eerste klas kunnen reizen, dan is het totaal onmogelijk om die eerste klas zondermeer af te schaffen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

direct mensen gaan beboeten is niet meer van deze tijd
Dat is inderdaad complete onzin.

"Mensen doen betalen voor de trein is niet meer van deze tijd" zou nog een tegenargument kunnen zijn - maar waar blijf je dan met de aparte eerste en tweede klas?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 04 sep 2023, 15:07
Steven schreef: 04 sep 2023, 14:05
jan_olieslagers schreef: 04 sep 2023, 13:56

Nee, de verkoop afschaffen van eersteklastickets. De eerste klas zal men niet afschaffen, het behoort tot de voorrechten van bepaalde klassen van spoorpersoneel om daar gratis te mogen reizen, daar komt men niet zo licht vanaf.
Gratis bestaat niet Jan, dat is gewoon een deel van de verloning, net zoals een firmawagen dat ook is. Het is een beetje goedkoop om te zeggen dat iemand die dit voordeel heeft dat als gratis reizen heeft. Vanuit het standpunt van de gebruiker kan het eventueel gratis lijken maar verder als dat gaat het niet. Schaf het verkeersvoordeel dan af maar wel extra loon geven dan in de plaats aub.
Okee, toegegeven, het is een deel van de verloning, net als een bedrijfswagen, en net zoals de bedrijfswagens zou men dat beter afschaffen, en vervangen door extra loon. Daar werd trouwens al eerder voor gepleit, dacht ik, en ik sta er helemaal achter.
Ik kan ook goed begrijpen dat ge hier een klein beetje "krikkel" - maar nog altijd heel korrekt en beleefd! - op reageert.

Alleen bevestigt ge alleen maar mijn punt: als het contractueel vastligt dat zus-en-zo op basis van hun arbeidscontract in de eerste klas kunnen reizen, dan is het totaal onmogelijk om die eerste klas zondermeer af te schaffen.
Beste Heer ,ik stel vast dat U het vocabularium van de spoorwegen niks vindt alsook andere dingen.
Alsook hier slaat U de bal mis
Ik heb dit reeds eerder uitgelegd hoe die vrijbjetten werken. Maar hier worden zinnige uitleggen niet gelezen of begrepen,gossip is beter en gemakkelijker te begrijpen.
De "vrijbiljetten" vooor spoorwegpersonneel en nog eventueel andere doelgroepen WORDEN betaald door de sociale kassen van die werknemers aan de NMBS.
Zo was het vroeger bij De Post/Douane/ministeries enz.. Dus die sociale kassen betalen aan de NMBS een forfaitair bedrag per ticket eerste of tweede klas. Zo betaald ook de kas der sociale werken van de spoorwegman x euro aan de NMBS. Ongebruikte (electronische )tickets zoals van De Post worden op het einde van het jaar terugbetaald.
Veel spoorwegmannen weten niet dat zij daar een (kleine) bijdrage aan doen door een afgehouding van hun loon/pensioen zoals bv ook het tijdsschrift "Het spoor",alsook hun "gratis "betalende" ziekenkas". (KGV)Code???
Een gepensioeneerde ambtenaar/spoorman heeft ook een "gratis" begrafenisverzekering ...waar hij ook voor betaald aan de bron.
Nu kan je argumenteren dat die bijdragen te klein zijn,dat is uw goed recht.
Ik kijk nog altijd op dat het RIZIV die "betalende"voordelen niet onderwerpt aan sociale bijdragen,in Belgie,zoveel te beter
Bv in Frankrijk betalen die werknemers die recht hebben op gratis of een verminderde tarief een forfaitaire sociale bijdrage. Dus die "gratis" treinbiljetten van de SNCF medewerkers zijn niet zo "gratis" Alsook hun aantal "gratis" plaatsen op de treinen met reservatie zijn beperkt.
Een bakkersknecht zal ook wel een dagelijks brood of taartje krijgen van zijn baas...
En verder geniet ik met volle teugen als ik in eerste klas reis met de trein of vliegtuig...betalend of gratis.
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Reuel »

Blijven benoemen, dan zullen ze op den duur wel actie ondernemen.

Nu goed, neemt niet weg dat sommigen (vaak toeristen) stront in hun ogen hebben en niet beseffen dat ze in 1ste zitten. Als de TBG na vertrek na twee minuten passeert en hen daarop attendeert heb ik geen probleem dat die zich gewoon verplaatsen, met een "oei sorry, I didn't know" en zonder te betalen. Een ander verhaal is als je al 45 min vrolijk meerijdt van Brussel richting Brugge en dan pas gecontroleerd wordt. Of pipo's die dan heimelijk terug sluipen in 1ste. Dan vriendelijk vragen om u te verplaatsen is hemeltergend voor de betalende klanten.

Anderzijds zie je soms amper verschil (Break, Sprinter, M5, M6, Desiro's) tussen 1 en 2. Je moet al goed letten op de ronde sticker aan de binnendeur. En dan vraag ik me ook af of we daar de boel daar gewoon beter niet overstickeren met Stilte-aanduidingen. Die aanduidingen zijn wel héél duidelijk. En je kunt als reiziger gemakkelijk zelf mensen er op wijzen op storend gedrag. Zo wordt de reis even aangenaam (als niet meer dan in gewone 1ste?) en je krijgt er een pak tevreden reizigers bij die stilletjes zitten te hopen op de dag dat zij eens het geluk hebben om in een stilterijtuig te zitten.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door maarten »

nighttrain schreef: 04 sep 2023, 15:52
De "vrijbiljetten" vooor spoorwegpersonneel en nog eventueel andere doelgroepen WORDEN betaald door de sociale kassen van die werknemers aan de NMBS.
Dan is het toch geen enkel probleem? Alleen zal die bijdrage omlaag moeten gaan als de 1e klas wordt afgeschaft. Daar zal de OR (waar deze regeltjes zeker gekend zijn) ongetwijfeld heel kort op zitten.

Maar, wordt het volledige bedrag door die sociale kassen betaald? Of slechts een deel? En als het volledig is, wat is dan het nut? Dan kunnen ze toch ook gewoon een kaartje kopen?
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Maar het gaat niet over vrijbiljetten. Een biljet is toch voor een bepaald traject, en meestal op een bepaalde datum? Of heet dat bij het spoor ook al anders ???

Het gaat erover dat sommige werknemers gewoon permanent in de eerste klasse mogen reizen, zonder enige vorm van biljet, en dat dit zo in hun contract staat. De vergelijking die @Steven maakt met een bedrijfswagen is veel duidelijker en correcter.
Ik kijk nog altijd op dat het RIZIV die "betalende"voordelen niet onderwerpt aan sociale bijdragen,in Belgie
Maar daar gaat het juist over, natuurlijk: door het toekennen van "voordelen in natura" die buiten de RSZ vallen kan men de werknemer minder RSZ-bijdrage aanrekenen, en dus een hoger netto (inclusief v.i.n.) betalen van hetzelfde bruto. Ook hier gaat de vergelijking met de firmawagen perfect op. En nee, ik vind dus niet dat men voor die voordelen in natura de bijdragen moet verhogen, ik vind dat men ze moet afschaffen, en de lonen overeenkomstig verhogen. Al de rest zijn truuken van de foor, om de overheid (= de gemeenschap = gij en ik) in hun zakken te zitten.
Een bakkersknecht zal ook wel een dagelijks brood of taartje krijgen van zijn baas...
Pour la petite histoire: in mijn kinderjaren was er op Antwerpen-Dam de koekjesbakkerij (fabriek) "Delacre". Men zong toen wel "De koekskes van Delacre, die zijn zo lekker..." Het was toen voorstadslegende dat wie daar nieuw kwam werken bij introductie ook de uitleg kreeg dat het eenieder vrij stond, zoveel koekskes van de band te nemen als men maar wou - en dat men zich de eerste week ziek vrat, en daarna naar geen koekske meer keek.

En, eigenlijk he, eigenlijk gaat dit draadje over het al dan niet afschaffen van de eerste klasse. Ik denk dat we allemaal wel akkoord zijn dat dat een utopie is.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 04 sep 2023, 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

Er is altijd een vervoersbewijs, de naam is eenvoudig= een vrijkaart die je alle dagen kan gebruiken, is dus gene ticket op dag maar op jaar. Dat is zo voor alle spoorweg mensen die statutair zijn, contractuele mensen hebben minder voordelen. Meer en meer functies zijn dan ook contractueel aan het worden ipv statutair of zijn (zoals de IT sector) zelfs gewoon extern en moeten het dus doen met de voordelen van “hun” werkgever en dat betreft dan meestal een firmawagen.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Alweer bedankt, Steven!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door HLE18 »

jan_olieslagers schreef: 04 sep 2023, 13:56
Indien dit werkelijk de nieuwe policy is, kan men eerste klas vanaf morgen beter afschaffen.
Nee, de verkoop afschaffen van eersteklastickets. De eerste klas zal men niet afschaffen, het behoort tot de voorrechten van bepaalde klassen van spoorpersoneel om daar gratis te mogen reizen, daar komt men niet zo licht vanaf.
Afschaffen?? Ze voeren zelfs een 3e klasse in: Business class en daar mag het personeel niet in. Daarbij 1e klasse voor hier naar het werk te bollen is dat misschien niet echt nodig maar als je een lange trip naar het buitenland of zelfs de kust maakt is het toch een pak aangenamer. Meer ruimte om je bagage te zetten, lounge, onderweg eten bestellen op je zitplaats enz...
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Hobbes »

Ik moet eerlijk zeggen dat de reactie van de klantendienst me steil achterover doet vallen, waar zijn we mee bezig.

En het niet meer beboeten, want "niet meer van deze tijd", geldt dat dan ook voor de sancties tegen het eigen personeel?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 04 sep 2023, 13:56
Indien dit werkelijk de nieuwe policy is, kan men eerste klas vanaf morgen beter afschaffen.
Nee, de verkoop afschaffen van eersteklastickets. De eerste klas zal men niet afschaffen, het behoort tot de voorrechten van bepaalde klassen van spoorpersoneel om daar gratis te mogen reizen, daar komt men niet zo licht vanaf.
Dat is flauwekul, jan. Ik reis al 50 jaar in eerste klas en heb nog nooit privileges gehad. i<k heb er gewoon altijd voor betaald. Maar het loopt soms echt de spuigaten uit en als je de overtreders alleen maar vraagt om te verhuizen - wat ze lang niet allemaal doen - blijft het probleem bestaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie