Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 15 sep 2023, 23:15 Voor mij staat het vrij dat commerciële bedrijven extra service aanbieden, maar de kerntaak van de NMBS is mensen vervoeren van A naar B met de trein. Het binnenlandse treinverkeer is een publieke voorziening waarbij geen marktwerking aanwezig is. Dat werkt dus een tikkeltje anders dan een hotel of vliegtuig.
Een reiziger betaald om getransporteerd te worden. Niet voor een zitplaats! En dat vergeten er vele! Maar toch blijf ik aan 1e klasse hechtig.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TKR »

TimJ36 schreef: 15 sep 2023, 23:15 Voor mij staat het vrij dat commerciële bedrijven extra service aanbieden, maar de kerntaak van de NMBS is mensen vervoeren van A naar B met de trein. Het binnenlandse treinverkeer is een publieke voorziening waarbij geen marktwerking aanwezig is. Dat werkt dus een tikkeltje anders dan een hotel of vliegtuig.
En de NMBS voldoet aan die kerntaak.

Wat schandalig zou zijn is moest men op enkele treinen ENKEL eerste klasse aanbieden.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door groentje »

Het is niet alsof dit het enige voorbeeld is waar ook openbare diensten verschillende tarieven hanteren naargelang het niveau van dienstverlening. Een spoedprocedure voor een paspoort zal ook duurder zijn dan de normale procedure, bijvoorbeeld. Niemand wordt gedwongen om voor die duurdere spoedprocedure te kiezen, maar het staat hen wel vrij.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Eigenlijk valt het een beetje te vergelijken met het verhuren van winkelruimte in stations: ook dat is geen kerntaak van het spoorbedrijf. Maar als men met weinig kosten een fraai centje extra kan binnenkrijgen, dan zou het stom zijn om dat te laten liggen.

Veel beter dan het eeuwige gejammer over te weinig subsidie vanwege de overheid. Ja, de subsidies zijn mager, maar daar zal gejammer niet aan verhelpen. De extra inkomsten uit eersteklastickets wel.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 16 sep 2023, 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door maarten »

TimJ36 schreef: 15 sep 2023, 21:13
Ik lees dat mensen kiezen voor de eerste klas omwille van de 'rust'. Andere reizigers willen graag wat meer 'comfort'. Waarom dit tegen een meerprijs zou moeten, ik weet het niet. Het zou een logische keuze zijn om standaard hoge comfort aan te bieden, en afgezonderde 'zen' compartimenten voor de reizigers die graag in rust willen reizen.

Je kunt treinen hierdoor efficiënter inrichten, en meer plaats bieden aan de hedendaagse noden.
Ik zie niet waarom dat efficiënter zou zijn. Ook dan moet je keuzes maken hoeveel en waar je die speciale compartimenten inricht. Ook dan moet je gaan zoeken naar je stiltezone, en wat gaan reizigers die graag met elkaar praten doen als er alleen nog maar plek in de stiltezone is? Die gaan niet rechtstaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

Laat eerste klasse dan uw „speciaal compartiment“ zijn, die voldoet aan hedendaagse noden. Mensen die iets rustiger en ruimer willen zitten zijn er zeker, die willen er zelfs meer voor betalen. Dus dat is zeker een van de hedendaagse noden, je hebt gewoon een probleem met de termen 1ste en 2de klasse. Een trein herindelen zoals jij het noemt zal daar niets aan veranderen in tegendeel, je spreekt jezelf dus een beetje tegen TimJ36.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 16 sep 2023, 12:55 Laat eerste klasse dan uw „speciaal compartiment“ zijn, die voldoet aan hedendaagse noden. Mensen die iets rustiger en ruimer willen zitten zijn er zeker, die willen er zelfs meer voor betalen. Dus dat is zeker een van de hedendaagse noden, je hebt gewoon een probleem met de termen 1ste en 2de klasse. Een trein herindelen zoals jij het noemt zal daar niets aan veranderen in tegendeel, je spreekt jezelf dus een beetje tegen TimJ36.
Het is mooi dat sommige reizigers meer willen betalen om in de '1' te willen reizen maar ik wil met het afschaffen van de eerste klas eenzelfde comfortstandaard aanbieden met een afgebakende 'relax' zone voor reizigers die wat rust willen, zonder meerprijs.

Tegelijk stel ik mij ook de vraag of al die opdelingen wel zo nodig zijn? Misschien kan men beter de 'open saloon'-rijtuigen herdenken en meer inrichten met zitplaatsen in vliegtuigopstelling, tussenschotten, kleine compartimentjes en akkoestische panelen die het geluid dempen.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 16 sep 2023, 23:17, 4 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Tussenschotten in een vliegtuigopstelling? Dat klinkt als een contradictio in terminis ...
En opdelen in compartimentjes kost capaciteit, en gaat dus de kost per reiziger opdrijven. Is dat echt wat we willen?
Bovendien is er nu al capaciteit te weinig, en dat gaat nog niet op 1-2-3 de wereld uit zijn, alle schone beloftes over M7 ten spijt.
Ik denk wel dat er over de gedane keuzes goed is gedacht geweest, misschien zelfs nagedacht*, en dat we die niet zomaar in vraag moeten stellen.

*nadenken: wat men doet NA het gewone denken. Altijd optioneel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 16 sep 2023, 23:15 Tussenschotten in een vliegtuigopstelling? Dat klinkt als een contradictio in terminis ...
In club-2 of club-4 opstelling weliswaar. Om even te duiden hoe ik die tussenschotten voor me zie: http://transportrail.canalblog.com/arch ... 34777.html
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Ha, dat helpt, dankje. Doet straf aan een klassiekske denken, kan ik niet laten te vinden :)

De afgebeelde tussenschotten lijken me vooral estetische meerwaarde te bieden - ze ogen fraai! - en zullen misschien bijdragen aan een zeker gevoel van privacy, maar ik kan me kwaad voorstellen dat ze akoestisch (sic!) veel nut kunnen hebben.

Die tafel in het midden - met extra uitklapbare bladen als ik goed zie - lijkt me erg handig, maar kost alweer plaats en dus zitplaatsen. Niet toevallig dat dit materiaal eerst zal ingezet worden "dans les heures creuses", in de daluren, dus. Ik denk niet dat NMBS zich kan permitteren om apart dalurenmateriaal aan te schaffen, daarentegen eenzelfde basismodel (MS30, allicht) met verschillende of zelfs vlot wijzigbare binnenindelingen klinkt wel als een haalbare kaart.

Eigenlijk zie ik hoe langer hoe meer mogelijke varianten op die MS30... maar uniformiteit heeft ook weer voordelen, en ik dacht dat het nogal een belangrijk streefdoel was bij nieuwe materiaalverwervingen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 17 sep 2023, 00:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 16 sep 2023, 23:04 Het is mooi dat sommige reizigers meer willen betalen om in de '1' te willen reizen maar ik wil met het afschaffen van de eerste klas eenzelfde comfortstandaard aanbieden met een afgebakende 'relax' zone voor reizigers die wat rust willen, zonder meerprijs.
Oh het idee van Steve Stevaert "We moeten niet de eerste klasse afschaffen, maar wel de tweede! "
Maar zoals de andere ideeën van Stevaert is ook dit peperduur. Je verliest niet alleen inkomsten -er worden immers geen duurdere tickets meer verkocht- maar je vergroot ook de kosten. De duurdere materialen kosten meer in onderhoud en je hebt meer treinen nodig want minder reizigers per rijtuig.
Jouw idee is dus compleet onrealistisch met de huidige financiering van de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 16 sep 2023, 23:04
Steven schreef: 16 sep 2023, 12:55 Laat eerste klasse dan uw „speciaal compartiment“ zijn, die voldoet aan hedendaagse noden. Mensen die iets rustiger en ruimer willen zitten zijn er zeker, die willen er zelfs meer voor betalen. Dus dat is zeker een van de hedendaagse noden, je hebt gewoon een probleem met de termen 1ste en 2de klasse. Een trein herindelen zoals jij het noemt zal daar niets aan veranderen in tegendeel, je spreekt jezelf dus een beetje tegen TimJ36.
Het is mooi dat sommige reizigers meer willen betalen om in de '1' te willen reizen maar ik wil met het afschaffen van de eerste klas eenzelfde comfortstandaard aanbieden met een afgebakende 'relax' zone voor reizigers die wat rust willen, zonder meerprijs.

Tegelijk stel ik mij ook de vraag of al die opdelingen wel zo nodig zijn? Misschien kan men beter de 'open saloon'-rijtuigen herdenken en meer inrichten met zitplaatsen in vliegtuigopstelling, tussenschotten, kleine compartimentjes en akkoestische panelen die het geluid dempen.
Sorry ik vind dat soort uitspraken heel communistisch. Alles aan dezelfde prijs. Compartimenten heeft men net verwijderd om meer sociale controle te hebben in de trein om mensen met minder goede bedoelingen minder kansen te geven. Net daarom hebben hedendaagse treinen meer open structuur en dus minder binnenwanden.
Nu ja het volgende zal dan wel zijn dat we allemaal met dezelfde auto moeten rijden. Want mensen die met een duurdere auto rijden steken de ogen uit en voelen zich meer dan een ander. :roll: :roll:
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door maarten »

TimJ36 schreef: 16 sep 2023, 23:04 Het is mooi dat sommige reizigers meer willen betalen om in de '1' te willen reizen maar ik wil met het afschaffen van de eerste klas eenzelfde comfortstandaard aanbieden met een afgebakende 'relax' zone voor reizigers die wat rust willen, zonder meerprijs.
Dat is onmogelijk tegen de huidige kosten van de 2e klas. De 1e klas heeft minder zitplaatsen per vierkante meter, heeft betere stoelen, heeft vaak een betere uitrusting (vloerbedekking).
Dan heb ik het uiteraard niet over excuus-1e-klasses zoals ze vaak in stoptreinen te vinden zijn. Vergelijk 1e klas in I11 tegen de 2e klas. Nu vind ik de 2e klas van I11 niet slecht, maar 1e klas is comfortabeler.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

En dan vergeet je nog dat 2klasse in België ruim 70% moet gevuld zijn om rendabel te zijn en eerste klasse rond 50% nodig heeft om rendabel te zijn ( de juiste cijfers kan ik niet onmiddellijk meer terugvinden).
Dus als we het volgens al die vragen voor meer comfort en 1 type afdeling moeten doen, gaan de prijzen naar die van eerste klasse gaan, maar gaan we hierdoor minder verdienen want minder beschikbaar aantal zitplaatsen in de trein en dat iedereen die nu in tweede zit niet die prijzen wil betalen die je nu standaard in eerste wel moet betalen. Kortweg het profijt zoals de prijszetting van een trein nu is ben je kwijt. Net doordat er nu 2 comfort klassen zijn in ene trein trek je publiek aan uit verschillende groepen. De mensen die wat meer willen betalen trek je aan want je kan hen iets bieden. De mensen die enkel zich vlot willen verplaatsen kan je dan in 2de een goedkoper alternatief bieden (en aan onze treinindeling te zien verkopen we dus. Hoofdzakelijk 2deklasse en dat vinden vele al duur genoeg).

Dus alles in een soort homogene eerste klasse geeft een negatief saldo aan totaal inkomsten wegens een groot verlies aan reizigers die het niet willen betalen naar dat hoger comfort. Nu is er net een soort balans door de 2 klassen. Is ze altijd perfect in evenwicht, zeker niet maar dat is lastig vooraf in te schatten met vrije toegang wegens niet treingebonden tickets.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 17 sep 2023, 12:41 Dus als we het volgens al die vragen voor meer comfort en 1 type afdeling moeten doen, gaan de prijzen naar die van eerste klasse gaan, maar gaan we hierdoor minder verdienen want minder beschikbaar aantal zitplaatsen in de trein en dat iedereen die nu in tweede zit niet die prijzen wil betalen die je nu standaard in eerste wel moet betalen. Kortweg het profijt zoals de prijszetting van een trein nu is ben je kwijt.
Doorheen de jaren is de algemene kwaliteit van het openbaar vervoer er sterk op vooruit gegaan door de komst van airconditioning, stopcontacten, digitale infoschermen, zetels in plaats van banken... Dit is echter nooit aanleiding geweest tot prijsstijgingen in het openbaar vervoer. Dit staat met andere woorden dus helemaal los van prijssetting van de tickets.
Plaats reactie