Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Hobbes »

Gisteren moest ik HLP van Antwerpen naar Oostende, ergens in de namiddag dus de trein was zeker niet extreem druk.

Ikzelf zat in eerste klasse (toegelaten voor TB HLP), voor mij zaten 2 jonge kerels die zeer goed wisten waar ze zaten; Ze waren aan het bespreken hoe ze het gingen aanpakken als er controle kwam. (uiteraard doen alsof ze van niks wisten)

Er is 0,0 controle geweest tussen Antwerpen en Oostende, TBG heeft enkel de deuren bediend.Omroepen was nét niet te veel moeite.

Dan voel ik plaatsvervangende schaamte ten opzichte van reizigers in eerste klasse die wél betaald hebben, en die ook horen wat er verkondigd wordt door mensen zoals die twee jonge kerels.

En omdat sommige collega's de kantjes er aflopen is de kans groter dat andere collega's die hun werk wel doen agressie krijgen...
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Anisha1 »

Als ik goed geïnformeerd ben kunnen in zo een rijtuig 60 mensen zitten
De trein die ik vaak neem tussen Gent en Kortrijk bestaat uit 12 rijtuigen waarvan 3 eerste klas zijn
dat zijn 180 verloren zitplaatsen .
Hoe vaak heb ik al rechtgestaan tussen eerste en twee klasse, deze laatste de mensen dicht bij elkaar rechtstaan.
ik zie dan dat super lang rijtuig leeg heel de weg en den denk ik wat zijn ze goed bezig.
ik maal er niet ik ben jong ;maar mensen van wat leeftijd die moeten rechtstaan
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

Anisha1 schreef: 10 sep 2023, 20:31 Als ik goed geïnformeerd ben kunnen in zo een rijtuig 60 mensen zitten
De trein die ik vaak neem tussen Gent en Kortrijk bestaat uit 12 rijtuigen waarvan 3 eerste klas zijn
dat zijn 180 verloren zitplaatsen .
Hoe vaak heb ik al rechtgestaan tussen eerste en twee klasse, deze laatste de mensen dicht bij elkaar rechtstaan.
ik zie dan dat super lang rijtuig leeg heel de weg en den denk ik wat zijn ze goed bezig.
ik maal er niet ik ben jong ;maar mensen van wat leeftijd die moeten rechtstaan
Beste heer,u moet de transport operations in een breed geheel zien ,of dit nu bussen,vliegtuigen ,trams of treinen zijn. Wat u ziet Is een momentopname van een vervoersmiddel waar u gebruikt van maakt op dit eigenlijke moment.
De aangeboden capaciteit zal afhangen van bepaalde parameters die Wij niet kennen. Het Is goed mogelijk dat uw « 180 » verloren plaatsen reeds produktief zijn geweest voorheen of zullen zijn later. Dit alles Is vervat in twee « geleerde » woorden in operations nl: SLV en CAPDEM of Service Level Agreements en Capacity Demand of waar in de train operating compagny gaat bepalen welk niveau van dienst hij wil aanbieden en welke capaciteit hij wil inleggen om aan de vraag te voldoen qua samenstelling.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Klassiekje »

Er is bij gesleepte treinen wel een regelmatig voorkomend probleem.
Soms worden één of meerdere defecte tweedeklasrijtuig(en) in een samenstelling vervangen door een eersteklasrijtuig (omdat men dat voorhanden heeft waarschijnlijk). Alleen vergeet men deze rijtuigen dan vaak te deklasseren, waardoor je dus een compleet disproportionele samenstelling krijgt.
Zoiets heb ik toch al meerdere keren gezien.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Paul »

Anisha1 schreef: 10 sep 2023, 20:31 Als ik goed geïnformeerd ben kunnen in zo een rijtuig 60 mensen zitten
De trein die ik vaak neem tussen Gent en Kortrijk bestaat uit 12 rijtuigen waarvan 3 eerste klas zijn
dat zijn 180 verloren zitplaatsen .
Hoe vaak heb ik al rechtgestaan tussen eerste en twee klasse, deze laatste de mensen dicht bij elkaar rechtstaan.
ik zie dan dat super lang rijtuig leeg heel de weg en den denk ik wat zijn ze goed bezig.
ik maal er niet ik ben jong ;maar mensen van wat leeftijd die moeten rechtstaan
In een MS96 zijn er 45 zitplaatsen eerste klasse (en geen 60 zoals u denkt) en 168 zitplaatsen tweede klasse. Dat is ongeveer 21% eerste klasse. Voor een IC-verbinding over lange afstand vind ik dat niet zo disproportioneel.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door overweg13 »

Dat laatste bleek trouwens toen deze stellen nog ingezet werden op de IC Brussel - Luxemburg...
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

Paul schreef: 10 sep 2023, 22:30
Anisha1 schreef: 10 sep 2023, 20:31 Als ik goed geïnformeerd ben kunnen in zo een rijtuig 60 mensen zitten
De trein die ik vaak neem tussen Gent en Kortrijk bestaat uit 12 rijtuigen waarvan 3 eerste klas zijn
dat zijn 180 verloren zitplaatsen .
Hoe vaak heb ik al rechtgestaan tussen eerste en twee klasse, deze laatste de mensen dicht bij elkaar rechtstaan.
ik zie dan dat super lang rijtuig leeg heel de weg en den denk ik wat zijn ze goed bezig.
ik maal er niet ik ben jong ;maar mensen van wat leeftijd die moeten rechtstaan
In een MS96 zijn er 45 zitplaatsen eerste klasse (en geen 60 zoals u denkt) en 168 zitplaatsen tweede klasse. Dat is ongeveer 21% eerste klasse. Voor een IC-verbinding over lange afstand vind ik dat niet zo disproportioneel.
Ik weet niet of dit nog veel voorvalt nl dat de reizigers zich positioneren dicht bij uitgang of roltrappen in stations/stopplaatsen om zich snel naar hun doel te begeven. En dit ondanks vrije plaatsen beschikbaar verder in de trein.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door dentheo »

Ja ik begin nog steeds aan het eind, waar de uitgang is, en probeer in één van de twee laatste rijtuigen te zitten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door overweg13 »

Dit topic is een monster van Loch Ness dat om de zoveel jaren opduikt, telkens als iemand vindt dat het niet kan dat hij recht moet staan terwijl er nauwelijks reizigers in eerste klas zitten. En zoals het monster van Loch Ness uiteindelijk niet blijkt te bestaan, lopen ook deze discussies op een sisser af. En toch is het probleem makkelijker op te lossen dan Loch Ness. Als je niet graag staat, koop dan zelf een eersteklasbiljet. Er zijn zelfs handige kaarten voor tien klasverhogingen die je kunt invullen als de nood het hoogst is. En zie ik daar nu toch weer de kop van het monster opduiken?
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 12 sep 2023, 17:42 Dit topic is een monster van Loch Ness dat om de zoveel jaren opduikt, telkens als iemand vindt dat het niet kan dat hij recht moet staan terwijl er nauwelijks reizigers in eerste klas zitten. En zoals het monster van Loch Ness uiteindelijk niet blijkt te bestaan, lopen ook deze discussies op een sisser af. En toch is het probleem makkelijker op te lossen dan Loch Ness. Als je niet graag staat, koop dan zelf een eersteklasbiljet. Er zijn zelfs handige kaarten voor tien klasverhogingen die je kunt invullen als de nood het hoogst is. En zie ik daar nu toch weer de kop van het monster opduiken?
Sommigen onder ons denken dat de 1e klasse ene luxe is voor de mensen die het zich kunnen permitteren en dat hoewel het officieel geen reizigersrecht is (hoe vreemd dan ook) dat een zitplaats een basisrecht zou moeten zijn voor de treinreiziger, niet zo een eerder genoemde luxe, we zitten niet in fucking India. Dat dat soms niet gaat door te korte vervangende stammen of onverwachte drukte door strandgangers of een schoolreis die 80 plaatsen in neemt kan ik begrijpen. Maar het is steevast een probleem zelfs met de verwachte samenstelling met verwachte drukte.
We willen hetzelfde, ik wil evenveel als u geen 1e klasse meer laten deklasseren in de toekomst, u wilt dat voor uw rust en om niet het gevoel te hebben dat u uw geld hebt weggesmeten en ik omdat ik genoeg zitplaatsen in de 2e klas wilt.
Dat de NMBS eens begint met genoeg materieel te hebben om zijn diensten uit te voeren en het inzet waar het nodig is dan zijn we al een pak verder, en als die 1e klasse dan leeg blijft kan het mij niets schelen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

Klop dan aan bij deze en een deel van voorgaande regeringen, decennialang heeft men besparingen opgelegd aan het spoor. Het is ons stemgedrag die zijn weerslag heeft op het spoor. De spoorweg kan maar werken met de middelen die het krijgt. Men doet er nog steeds alles aan om een beeld te maken die zegt van „kijk privatiseren is de oplossing“. Een deel van de problemen zijn dus met opzet veroorzaakt door de politiek en die kiezen we zelf. Dat we daar bovenop dus al directies gehad hebben die gewoon dat programma uitvoeren van de politiek lijkt mij dan niet meer dan logisch.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door overweg13 »

Steven schreef: 12 sep 2023, 21:13 Klop dan aan bij deze en een deel van voorgaande regeringen, decennialang heeft men besparingen opgelegd aan het spoor. Het is ons stemgedrag die zijn weerslag heeft op het spoor. De spoorweg kan maar werken met de middelen die het krijgt. Men doet er nog steeds alles aan om een beeld te maken die zegt van „kijk privatiseren is de oplossing“. Een deel van de problemen zijn dus met opzet veroorzaakt door de politiek en die kiezen we zelf. Dat we daar bovenop dus al directies gehad hebben die gewoon dat programma uitvoeren van de politiek lijkt mij dan niet meer dan logisch.
Inderdaad. Het stemgedrag van de Vlamingen heeft een goed draaiend bedrijf als De Lijn in een tiental jaren aan de grond gekregen. Vergelijk met TEC en MIVB. Daar is wel gekozen voor het OV en men heeft daar ook geld tegenover gezet. En denk vooral niet dat De Lijn het nu onder controle heeft: er worden veel meer bussen afgeschaft dan De Lijn vooropgezet heeft in haar voorlopige noodprogramma. Wij leven in een regio waar zogezegd geen structurele schrappingen gebeuren. Toch waren er gisteren en vandaag telkens 7 geschrapte ritten op lijn 155, wat gezien de koppeling met de lijnen 153 en 154 ook daar tot uitgevallen ritten leidt. Dat is het gevolg van onderinvestering. Voor de NMBS moet je nog verder dan 10 jaar terug gaan, eigenlijk kan ik me in de voorbije halve eeuw geen enkele langere periode herinneren dat er echt geïnvesteerd werd in de NMBS. Dat is nu met Gilkinet enigszins gedaan, maar eerlijk gezegd denk ik dat er andere prioriteiten zijn dan degene die nu vigeren. Eigenlijk creëert men er zelfs nog grotere problemen mee.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 12 sep 2023, 21:03 Dat de NMBS eens begint met genoeg materieel te hebben om zijn diensten uit te voeren en het inzet waar het nodig is dan zijn we al een pak verder, en als die 1e klasse dan leeg blijft kan het mij niets schelen
'De NMBS' schijt geen geld. Het is afhankelijk van een hele resem factoren in een cyclus: het geld dat er binnen komt, de beslissingen die boven haar hoofd genomen worden en de (al dan niet vertraagde) levering van het bestelde materieel zijn er een aantal van.

Laten we er hier niet opnieuw een discussie van maken tussen de 'basse classe' en de 'bourgeoisie' die elk hun rechten verdedigen, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is zoals overweg13 aanhaalt een verhaaltje dat om de zoveel tijd de kop opsteekt en uiteindelijk verandert er en zal er ook niets veranderen niks aan de zaak, terwijl wij hier de discussie nogmaals gevoerd hebben.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door overweg13 »

trainlovertje schreef: 12 sep 2023, 22:36

Laten we er hier niet opnieuw een discussie van maken tussen de 'basse classe' en de 'bourgeoisie' die elk hun rechten verdedigen, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is zoals overweg13 aanhaalt een verhaaltje dat om de zoveel tijd de kop opsteekt en uiteindelijk verandert er en zal er ook niets veranderen niks aan de zaak, terwijl wij hier de discussie nogmaals gevoerd hebben.
We leven wel in de 21ste eeuw en die tweedeling basse classe en bourgeoisie lijkt me wat gedateerd. Ik ben gewoon iemand die graag wat meer geld uitgeeft aan de trein en bijvoorbeeld geen groot huis wil, of design meubelen of een grote wagen. Ik voel me echt geen "bourgeois" en ik denk dat iedereen die me kent dat zal kunnen beamen...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door groentje »

En los daarvan, mag een vervoersmaatschappij niet de ambitie hebben om ook de stereotype BMW-rijder te willen lokken met een dienst op maat? Laat de grootste gemene deler niet teveel marktsegmenten vallen?
Maar akkoord, deze discussie krijgt nog amper nieuwe argumenten, net omdat ze al zolang meegaat.
Plaats reactie