Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 12 sep 2023, 22:44
trainlovertje schreef: 12 sep 2023, 22:36

Laten we er hier niet opnieuw een discussie van maken tussen de 'basse classe' en de 'bourgeoisie' die elk hun rechten verdedigen, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is zoals overweg13 aanhaalt een verhaaltje dat om de zoveel tijd de kop opsteekt en uiteindelijk verandert er en zal er ook niets veranderen niks aan de zaak, terwijl wij hier de discussie nogmaals gevoerd hebben.
We leven wel in de 21ste eeuw en die tweedeling basse classe en bourgeoisie lijkt me wat gedateerd. Ik ben gewoon iemand die graag wat meer geld uitgeeft aan de trein en bijvoorbeeld geen groot huis wil, of design meubelen of een grote wagen. Ik voel me echt geen "bourgeois" en ik denk dat iedereen die me kent dat zal kunnen beamen...
Inderdaad ik hecht ook geen belang aan groot huis , design meubelen enzovoort, en ga ook geen 2 a 3 maal op reis /jaar "all inclusive" naar Turkeye of Spanje,maar als ik verplaatsingen maak voor allerlei redenen met trein vliegtuig en bus ,doe ik dat graag met classe en confort en een goed boek. Ik denk dat daar niks mis mee is.. Maar ja lzen doet men niet meer ,men zit met zijn hoofd in het machientje ...
Maar de (te)hardroepende minderheid hecht daar geen belang aan. Ben ik een GROOMER?
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door maarten »

nighttrain schreef: 13 sep 2023, 10:29
Ben ik een GROOMER?
Ik denk dat je je termen wat doorelkaar haalt. Ik hoop van harte dat je geen groomer bent.
Boomer misschien?
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

maarten schreef: 13 sep 2023, 10:53
nighttrain schreef: 13 sep 2023, 10:29
Ben ik een GROOMER?
Ik denk dat je je termen wat doorelkaar haalt. Ik hoop van harte dat je geen groomer bent.
Boomer misschien?
inderdaad ,die verdomde G staat net boven die B. Dank U voor de verbetering. Had nog maar net een artikel over "boomers" gelezen in 't Pallieterke.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef: 12 sep 2023, 22:44We leven wel in de 21ste eeuw en die tweedeling basse classe en bourgeoisie lijkt me wat gedateerd. Ik ben gewoon iemand die graag wat meer geld uitgeeft aan de trein en bijvoorbeeld geen groot huis wil, of design meubelen of een grote wagen. Ik voel me echt geen "bourgeois" en ik denk dat iedereen die me kent dat zal kunnen beamen...
Ik heb zelf een soortgelijke mening. Ik vind de term "klasse" in de maatschappelijke betekenis eigenlijk een beetje een anachronisme; iet wat me wat aan de middeleeuwen doet denken. :? Je hoeft geen rijke te zijn, gestudeerd te hebben of tot de zogenaamde "elite" te behoren, om wat meer te betalen voor een hoger comfort op de trein. Ik heb zelf al mijn hele leven niet zo'n hoog basisinkomen, maar heb het door familiale omstandigheden materieel gezien toch nog betrekkelijk goed. Heb een eigen, niet zo groot huis, ga veel op restaurant eten, ga op reis (tot nu toe steeds binnen Europa,...) Maar ik heb nooit een auto gehad, heel dure meubelen en dergelijke. Aangezien ik me veel per trein verplaats, is het dan gek dat ik soms kies voor eerste klasse, met name wanneer er wel degelijk een verschil is met de tweede klasse? Bijvoorbeeld als ik naar Amsterdam ga. Op de trein tussen Antwerpen en Amsterdam heb je in eerste klasse afgesloten zespersoonscompartimentjes die dikwijls leeg zijn, de tweede klasse is één grote zaal. Aangezien ik altijd al fan ben geweest van zulke kleine, gezellige coupeetjes, kies ik tegenwoordig meestal voor eerste klasse op die trein.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door maarten »

Dieselfreak schreef: 14 sep 2023, 08:36
Ik heb zelf een soortgelijke mening. Ik vind de term "klasse" in de maatschappelijke betekenis eigenlijk een beetje een anachronisme;
Het spijt me, maar dat vind ik weer een uitwas van de hedendaagse denkcultuur.
Klasse is van oudsher gewoon het woord om verschillende gradaties, rangorden, verzamelingen of onderverdelingen aan te geven. Het is een volstrekt normaal woord en ik vind het volkomen verkeerd om te proberen dit woord in een negatieve connotatie te plaatsen.
Het is ook je eigen associatie om dit met rijke mensen te associeren. Ja, je moet er meer voor betalen, maar zoals je zegt: moet je daarvoor ook rijk zijn? Moet je een driedelig pak aanhebben om je in de 1e klasse te begeven? Zou je je beter voelen als we dit a la railjet of vliegtuigen Business of Economy noemen? Mag ik als vrijetijdsreiziger mij dan wel onder de Businessreizigers begeven?

Zo kun je voor alle woorden wel een of ander associatie bedenken die je niet bevalt "in de huidige maatschappij".
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

maarten schreef: 14 sep 2023, 09:46
Dieselfreak schreef: 14 sep 2023, 08:36
Ik heb zelf een soortgelijke mening. Ik vind de term "klasse" in de maatschappelijke betekenis eigenlijk een beetje een anachronisme;
Het spijt me, maar dat vind ik weer een uitwas van de hedendaagse denkcultuur.
Klasse is van oudsher gewoon het woord om verschillende gradaties, rangorden, verzamelingen of onderverdelingen aan te geven. Het is een volstrekt normaal woord en ik vind het volkomen verkeerd om te proberen dit woord in een negatieve connotatie te plaatsen.
Het is ook je eigen associatie om dit met rijke mensen te associeren. Ja, je moet er meer voor betalen, maar zoals je zegt: moet je daarvoor ook rijk zijn? Moet je een driedelig pak aanhebben om je in de 1e klasse te begeven? Zou je je beter voelen als we dit a la railjet of vliegtuigen Business of Economy noemen? Mag ik als vrijetijdsreiziger mij dan wel onder de Businessreizigers begeven?

Zo kun je voor alle woorden wel een of ander associatie bedenken die je niet bevalt "in de huidige maatschappij".
Oplossing:
laten we aan de NMBS voorstellen een andere benaming te geven ......anno 2023.

Bv;" Classe affaire seats" en "Economie Premium seats"....iedereen tevreden en ga het gevoel geven dat we met Emirates vervoerd worden.
Of "Standard premier" en "Business premier" dan zitten we zoals de Eurostar en blijven we op het spoor.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steve »

Bovendien is "economy" ook maar een verkorting van economy... class. Sommige operatoren omzeilen het debat wat door generieke namen eraan te geven, denk maar aan (ex-)Thalys met z'n Comfort en Premium. Het is hoe dan ook zeer courant in de transport- en dienstensector om onderscheid te hebben in comfort/luxe/voorzieningen met ook een aangepaste prijs, zo denk ik dat niemand erover valt dat je in hotels zowel goedkope kamers hebt als dure suites (en dat weinigen klagen als de goedkope kamers vol zitten terwijl er nog suites over zijn...), dat je in een nachttrein kunt kiezen tussen een volwaardig bed en een zitplaaats enzovoort.

Het achterliggende échte probleem is vooral een gebrek aan capaciteit op een aantal treinen en dan komt de discussie rond eerste klasse altijd weer wat naar boven uit een soort (enigszins begrijpelijke) afgunst, maar het dan maar gaan afschaffen is geen echte oplossing voor het probleem. Temeer daar eerste klas vaak óók al goed vol zit op dat soort treinen: niet zelden komt de discussie voort uit een trein met proportioneel veel eerste klas waar je dan ook nog eens midden door moet lopen (kwestie van de ogen nog wat meer uit te steken van de onfortuinlijke reizigers die een plek in tweede zoeken), in het bijzonder de MS96. De capaciteitsuitbreiding is volop bezig met de levering van de M7 en zal dat soort toestanden logischerwijs sterk verminderen. Bovendien is bij al het recente materieel een pak minder eerste klas aanwezig en je loopt er niet automatisch meer door (bv. aan de uiteinden in de MS08, op slechts één verdieping op de M7 enzovoort).
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door 260689 »

Waarom moet alles in het Engels? Laat nu gewoon op z'n Belgische zijn. Eerste klas en tweede klas. Ik reis altijd 1e klasse voor de plaats en vooral voor de rust (maar vergis u niet, ook personen in drieledig pak kunnen goed kakelen met hun collega's enzo). Als je hoort dat heel veel personen met lange afstandsvliegtuigen liever bijbetalen voor een comfort hoger dan enkel economie. Dan mag dit voor mij in de treinen ook zo zijn. Bij de Railjet in business class is het zeker alle luxe. Maar zelfs daar hoef je soms geen fortuin te betalen. Het is wat je zelf persoonlijk wil. En zijt blij dat er keuzes zijn. De ene vind het niet kunnen, de andere wel. Wel, zijt vreedzaam met elkaar en kijk naar jezelf en je persoonlijke keuze. Als jij liever in 2e klasse rijd zal niemand uw scheef bekijken, hetzelfde geldt voor iemand in 1e klasse. Dus eigenlijk kunnen we dit topic sluiten want bij deze is de discussie ten einde. Het heeft geen zin om er blijven over te palaveren. Het is wat het is en leer het aanvaarden en mee om te gaan.

Van een regelmatige gebruiker van 1e klasse.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

260689 schreef: 14 sep 2023, 11:53 Waarom moet alles in het Engels? Laat nu gewoon op z'n Belgische zijn. Eerste klas en tweede klas. Ik reis altijd 1e klasse voor de plaats en vooral voor de rust (maar vergis u niet, ook personen in drieledig pak kunnen goed kakelen met hun collega's enzo). Als je hoort dat heel veel personen met lange afstandsvliegtuigen liever bijbetalen voor een comfort hoger dan enkel economie. Dan mag dit voor mij in de treinen ook zo zijn. Bij de Railjet in business class is het zeker alle luxe. Maar zelfs daar hoef je soms geen fortuin te betalen. Het is wat je zelf persoonlijk wil. En zijt blij dat er keuzes zijn. De ene vind het niet kunnen, de andere wel. Wel, zijt vreedzaam met elkaar en kijk naar jezelf en je persoonlijke keuze. Als jij liever in 2e klasse rijd zal niemand uw scheef bekijken, hetzelfde geldt voor iemand in 1e klasse. Dus eigenlijk kunnen we dit topic sluiten want bij deze is de discussie ten einde. Het heeft geen zin om er blijven over te palaveren. Het is wat het is en leer het aanvaarden en mee om te gaan.

Van een regelmatige gebruiker van 1e klasse.
[/quote
Mijn « voorstel » was als grapje bedoeld en inderdaad een Anglo doordenkertje ,vergeten LOL bij schrijven.
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Ruben »

Steve schreef: 14 sep 2023, 10:28Temeer daar eerste klas vaak óók al goed vol zit op dat soort treinen: niet zelden komt de discussie voort uit een trein met proportioneel veel eerste klas waar je dan ook nog eens midden door moet lopen (kwestie van de ogen nog wat meer uit te steken van de onfortuinlijke reizigers die een plek in tweede zoeken), in het bijzonder de MS96. De capaciteitsuitbreiding is volop bezig met de levering van de M7 en zal dat soort toestanden logischerwijs sterk verminderen. Bovendien is bij al het recente materieel een pak minder eerste klas aanwezig en je loopt er niet automatisch meer door (bv. aan de uiteinden in de MS08, op slechts één verdieping op de M7 enzovoort).
Het zal niet alle problemen oplossen, maar zou het geen verbetering zijn mocht 1e klasse aan het ene uiteinde zijn, en 2e klasse aan het andere, zoals bv. bij de ICE? Zouden er dan niet minder mensen zonder geldig ticket in 1e plaatsnemen? Bij motorstellen lukt dat natuurlijk niet, maar bij gesleepte treinen zoals IC01 wel.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door 260689 »

Ruben schreef: 14 sep 2023, 17:39
Steve schreef: 14 sep 2023, 10:28Temeer daar eerste klas vaak óók al goed vol zit op dat soort treinen: niet zelden komt de discussie voort uit een trein met proportioneel veel eerste klas waar je dan ook nog eens midden door moet lopen (kwestie van de ogen nog wat meer uit te steken van de onfortuinlijke reizigers die een plek in tweede zoeken), in het bijzonder de MS96. De capaciteitsuitbreiding is volop bezig met de levering van de M7 en zal dat soort toestanden logischerwijs sterk verminderen. Bovendien is bij al het recente materieel een pak minder eerste klas aanwezig en je loopt er niet automatisch meer door (bv. aan de uiteinden in de MS08, op slechts één verdieping op de M7 enzovoort).
Het zal niet alle problemen oplossen, maar zou het geen verbetering zijn mocht 1e klasse aan het ene uiteinde zijn, en 2e klasse aan het andere, zoals bv. bij de ICE? Zouden er dan niet minder mensen zonder geldig ticket in 1e plaatsnemen? Bij motorstellen lukt dat natuurlijk niet, maar bij gesleepte treinen zoals IC01 wel.
Op de IC01 Oostende - Eupen vind ik de M7 perfect! Daar is enkel het bovendek 1e klasse en onderdek 2e klasse.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 263
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door DDietzen »

Ruben schreef: 14 sep 2023, 17:39
Steve schreef: 14 sep 2023, 10:28Temeer daar eerste klas vaak óók al goed vol zit op dat soort treinen: niet zelden komt de discussie voort uit een trein met proportioneel veel eerste klas waar je dan ook nog eens midden door moet lopen (kwestie van de ogen nog wat meer uit te steken van de onfortuinlijke reizigers die een plek in tweede zoeken), in het bijzonder de MS96. De capaciteitsuitbreiding is volop bezig met de levering van de M7 en zal dat soort toestanden logischerwijs sterk verminderen. Bovendien is bij al het recente materieel een pak minder eerste klas aanwezig en je loopt er niet automatisch meer door (bv. aan de uiteinden in de MS08, op slechts één verdieping op de M7 enzovoort).
Het zal niet alle problemen oplossen, maar zou het geen verbetering zijn mocht 1e klasse aan het ene uiteinde zijn, en 2e klasse aan het andere, zoals bv. bij de ICE? Zouden er dan niet minder mensen zonder geldig ticket in 1e plaatsnemen? Bij motorstellen lukt dat natuurlijk niet, maar bij gesleepte treinen zoals IC01 wel.
Daar ben ik geen fan van, want als het treinstel of de rijtuigenstam dan verkeerd om staat, betekent dat dat de eersteklasreizigers langs bijna de hele trein moeten lopen om bij hun rijtuig te komen. En dat de tweedeklasreizigers die de gebruikelijke samenstelling verwachten, ineens met hun neus voor de eerste klas komen te staan, waarmee je de kat op het spek bindt. Tenzij je dat heel duidelijk aan de reizigers communiceert, maar dat is foutgevoelig en bovendien een behoorlijke moeite om dat meermaals te moeten omroepen en/of op alle perronschermen aan te geven.

Ik zie liever dat de eerste klas symmetrisch aan beide uiteinden van een stel of stam zit. Dan merkt de reiziger er ook niks van als stel of stam in omgekeerde rijtuigvolgorde komt binnenrollen, en neem je het probleem weg van de tweedeklasreizigers die denken goed te staan maar vervolgens de deur van een A-rijtuig gepresenteerd krijgen. Bij stammen met een stuurstandrijtuig tweede klas gaat dat natuurlijk niet, dat geef ik toe, maar daar kan de eerste klas allicht nog in tweede positie van beide kanten.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

Velen gaan eraan voorbij dat het aanbieden van eerste klas op treinen in eerste instantie geen kerntaak is van het openbaar vervoer. Dit staat ook nergens vermeld in het beheerscontract van de overheid met de NMBS.

Ik lees dat mensen kiezen voor de eerste klas omwille van de 'rust'. Andere reizigers willen graag wat meer 'comfort'. Waarom dit tegen een meerprijs zou moeten, ik weet het niet. Het zou een logische keuze zijn om standaard hoge comfort aan te bieden, en afgezonderde 'zen' compartimenten voor de reizigers die graag in rust willen reizen.

Je kunt treinen hierdoor efficiënter inrichten, en meer plaats bieden aan de hedendaagse noden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

Als je geen meerprijs hebt voor meer comfort dan krijg je chaos. Heel de wereld werkt zo. Iets dat meer comfort bied betaal je meer. Dat is zo in de trein, hotel, vliegtuig, autosector, ….. maar bij de trein blijft het een drama. Zoekt men oneindig veel excuses om toch maar eenheidsworst te maken. Beetje vermoeiend na een tijdje. Er is een publiek dat voor dat extra comfort meer wil betalen, wat je duidelijk merkt in de nachttreinen die nu aan een revival bezig zijn. Daar niet op inpikken zou pas heel dom zijn.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

Voor mij staat het vrij dat commerciële bedrijven extra service aanbieden, maar de kerntaak van de NMBS is mensen vervoeren van A naar B met de trein. Het binnenlandse treinverkeer is een publieke voorziening waarbij geen marktwerking aanwezig is. Dat werkt dus een tikkeltje anders dan een hotel of vliegtuig.
Plaats reactie