Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door ovspotter_be »

Dat is mogelijk, maar als je wordt betrapt in 1e klasse met een 2e klasse ticket is het eigenlijk al te laat voor een ticket via de app, dat moest gebeuren voor het instappen of het plaatsnemen in 1e klasse.
In dit geval zijn de enige opties dan een vaststelling van onregelmatigheid of klasverhoging met boordtarief.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door overweg13 »

En als ik me nu van den domme houd en zeg dat ik toch wil blijven zitten, mits de betaling van een supplement? Doen dus alsof je niet wist dat je verkeerd zat, maar toch vragen om te blijven zitten, omdat je nu eenmaal opziet tegen de verhuis, met een supplement via de app?
Met vriendelijke groet

overweg13
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jens123 »

Ik begrijp zeker de frustratie. Mijn ervaring is dat er bepaalde mensen pertinent express in 1e klasse gaan zitten en zich dan van de domme houden tijdens de controle. Op de Benelux treinen is dit dagelijkse kost. Zelfs mijn omroep in 3 talen dat de rijtuigen met rode stoelen 1e klasse zijn, de rijtuigen met blauwe 2e klasse valt in dovemansoren.
Vorige week nog zat voor mijn controle een 1e klasse rijtuig vol, na de controle zaten er nog 8 reizigers in. De rest is met veel puf en zaag verhuisd. Probeer in dat geval in je eentje maar iedereen eens te laten bijbetalen of een boete te geven…

Uiteindelijk sta ja daar als tbg ook machteloos tegenover. ( (en tegenwoordig ben ik al blij als men überhaupt een geldig ticket heeft)
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door groentje »

ovspotter_be schreef: 08 sep 2023, 20:52 Dat is mogelijk, maar als je wordt betrapt in 1e klasse met een 2e klasse ticket is het eigenlijk al te laat voor een ticket via de app, dat moest gebeuren voor het instappen of het plaatsnemen in 1e klasse.
In dit geval zijn de enige opties dan een vaststelling van onregelmatigheid of klasverhoging met boordtarief.
En dat is net wat ik oo zou doen. Ik ga echt niet de moeite doen om eerste klasse op te zoeken in een Desiro, en heb eerlijk gezegd goesting om pertinent te weigeren om bij te betalen mocht ik nog een vrijkaart/ticket tweede klasse te hebben voor dergelijke nonsensafdeling. Maar ik heb er totaal geen probleem mee om bij te betalen als ik een MS96 zie voorrijden, of een M7, zelfs een M6. Maar dat weet je dus maar als die al in het station staat, vaak te laat om nog een ticket bij te kopen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Portbou »

jens123 schreef: 08 sep 2023, 22:29 Probeer in dat geval in je eentje maar iedereen eens te laten bijbetalen of een boete te geven…
Uiteindelijk sta ja daar als tbg ook machteloos tegenover. ( (en tegenwoordig ben ik al blij als men überhaupt een geldig ticket heeft)
Alle begrip. Naar mijn gevoel wordt jullie positie steeds moeilijker... Er zijn steeds meer mensen onderweg die lak hebben aan de regels.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door pmuy »

Ik moet zeggen dat, hoewel het probleem zich daar minder vaak lijkt te stellen, wel een soortgelijke behandeling zie in de Germaanse landen. Ook in Zwitserland en Duitsland heb ik reizigers gezien die gewoon vriendelijk aangemaand worden om zich naar de tweede klasse te begeven. Onlangs nog een jong koppel op de ICE van Frankfurt naar Brussel. Net voor Aken was er ticketcontrole (Aken was hun eindbestemming). Uiteindelijk zijn ze zelfs nooit in de tweede klasse geraakt.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Er zijn steeds meer mensen onderweg die lak hebben aan de regels.
En zolang die er blijven mee wegkomen zal hun aantal alleen maar toenemen. Logisch, toch?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door overweg13 »

jens123 schreef: 08 sep 2023, 22:29 Ik begrijp zeker de frustratie. Mijn ervaring is dat er bepaalde mensen pertinent express in 1e klasse gaan zitten en zich dan van de domme houden tijdens de controle. Op de Benelux treinen is dit dagelijkse kost. Zelfs mijn omroep in 3 talen dat de rijtuigen met rode stoelen 1e klasse zijn, de rijtuigen met blauwe 2e klasse valt in dovemansoren.
Vorige week nog zat voor mijn controle een 1e klasse rijtuig vol, na de controle zaten er nog 8 reizigers in. De rest is met veel puf en zaag verhuisd. Probeer in dat geval in je eentje maar iedereen eens te laten bijbetalen of een boete te geven…

Uiteindelijk sta ja daar als tbg ook machteloos tegenover. ( (en tegenwoordig ben ik al blij als men überhaupt een geldig ticket heeft)
Ik begrijp ook de frustratie van de tbg's. Ze staan er inderdaad alleen voor. Ze worden niet geholpen door de directie, niet of nauwelijks door de meestal onzichtbare Securail, niet door de reizigers en evenmin door hun vakbonden. Als een vakbondslid slagen op zijn gezicht krijgt, is er nog wel enige reactie vaak onder de vorm van plaatselijke werkonderbrekingen, die uiteraard niks uithalen, tenzij dat het aantal reizigers dat zich tegen de tbg's keert stijgt. Je zou minstens van directie en vakbonden verwachten dat ze een actieplan opzetten i.p.v. hun werknemers in de kou te laten staan. Want dat is inderdaad wat ze doen, als je het antwoord van de klantendienst leest.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door 260689 »

Mijn zus is treinbegeleidster in Gent-Sint-Pieters en heeft half augustus Gent - Landen moeten doen. 1xDMT. Er waren nog zitplaatsen in 2e klasse. Controleert ze 1e klasse en komt iemand tegen met ticket 2e klas. Verzoek ze vriendelijk om zich naar 2e klasse te begeven omdat hij verkeerd zat. Kreeg ze ineens 15 man tegen haar allemaal met een 2e klasse abonnement of ze niets beters te doen had dan dat, dat het van de andere collega's wel mag en ga zo maar door. Gevolg zware verbale agressie en trein afgeschaft. Mijn zus is effectief verkozene van de vakbond. Dus zelfs dat haalt niets meer uit op dat vlak. Tot op vandaag zit ze nog steeds thuis. Gewoon omdat ze haar werk deed.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Als de trein werd afgeschaft wegens gebrek aan TBG wegens aanwezige TBG afgemeld wegens werkonbekwaam, dan heeft ze de zondaars gestraft maar natuurlijk heeft ze ook de (meer talrijke) correcte reizigers gestraft. Hopelijk is dit aanleiding tot wat meer betrokkenheid vanwege het reizigerspubliek, ik vrees dat er teveel zijn die de andere kant opkijken als het mis gaat, en de TBG vrolijk aan haar/zijn lot overlaten. De dame heeft in alle geval al mijn steun en sympathie, voor wat dat ook waard moge zijn.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 sep 2023, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door overweg13 »

Erg typisch allemaal. Dat het om abonnees gaat is wraakroepend: 1. iemand die regelmatig de trein neemt, moet weten dat hij/zij niet zomaar in eerste klas mag gaan zitten. 2. Het bekende argument: van anderen mag het: daar begint veel miserie zoals ook hier weer blijkt. Nochtans is de reglementering duidelijk. 3. Zodra de trein wat kort lijkt of omgeroepen is dat de samenstelling beperkt is, zelfs bij grote vertraging denken velen dat ze dit moeten compenseren door in 1ste klas te gaan zitten. 4. Er zijn natuurlijk de beroepsfraudeurs die altijd in eerste gaan zitten.
De reizigers die wel betaald hebben voor 1ste klas zijn steevast de dupe, van de korte samenstellingen, van de laksheid van sommige tbg's. Ik neem eerste klas omdat ik het prettig vind, maar anderen doen het uit een soort noodzaak: omdat ze echt rustig moeten zitten om medische redenen, omdat ze geconcentreerd willen werken, omdat ze moeilijk kunnen staan... Ze zijn er meestal aan voor hun centen; ik heb het ooit meegemaakt dat een reiziger een klasverhoging kocht en dat twee stations verder de boel overspoeld werd door reizigers die daar duidelijk niet voor betaald hadden.
Ik heb nog niet zo lang geleden nog eens een (rustige) discussie gehad met een tbg: 1 vierledig stel i.p.v. 2, 80 gereserveerde plaatsen en je raadt het al: eerste klas werd opengesteld. Ik interpelleerde de tbg daarover, niet omdat ik vond dat ze niet had mogen declasseren, want daar was moeilijk onderuit te komen, maar omdat ik een bewijsje wilde dat ik feitelijk in tweede klas gereisd had. Ik kreeg een uit een blocnote gescheurd papiertje, waarin ook vermeld werd dat ik een zitplaats had! In feite doet dat laatste niets terzake. Ik heb er verder niets mee aangevangen, want ik zou toch maar tegen een muur van onbegrip aangelopen zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door desirootje »

Die stammen van 1 MR96 op Gent-Landen zijn wel echt problematisch, ik heb in het verleden ook al plaats genomen in 1e klasse voor de deklassering werd aangekondigd omdat ik dacht dat het zo goed als vast stond met de hoeveelheid mensen die aan de deuren staan. Heb toen wel onder mijn voeten gekregen van de conducteur en ben niet tegen hem in gegaan.
Ik zeg niet dat het de problematiek zou oplossen, maar 2 stellen inzetten waar 1 mss net nog zou gaan zou het probleem op zijn minst een beetje kunnen verlichten?
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door wattman »

jan_olieslagers schreef: 09 sep 2023, 15:51 ik vrees dat er teveel zijn die de andere kant opkijken als het mis gaat, en de TBG vrolijk aan haar/zijn lot overlaten.
Ik ben ooit één keer tussenbeide gekomen. Het resultaat was dat ik werd geïdentificeerd als een van de 'troublemakers' en het voertuig werd uitgezet. Dertig jaar geleden.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Anisha1 »

Eind vorige maand was ik op weg naar Kortrijk , een trein met 12 rijtuigen waarvan 3 rijtuigen eerste klasse.
ik weet niet welke stellen dat zijn maar maar het zijn lange rijtuigen. die volledig eerste klasse zijn.
Er moesten veel mensen rechtstaan.
Op de treinen die lokaal rijden zijn dat maar een paar eerste klasse plaatsen per trein
Vraag me af wat het nut is van eerste klasse.

ik heb op Instagram foto gezien van een eerste klasse ver voor ik geboren ben
in kunnen zetels werden de mensen vervoerd

zijn er plannen om Eerste klasse af te schaffen ?
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

Anisha1 schreef: 10 sep 2023, 07:22 Eind vorige maand was ik op weg naar Kortrijk , een trein met 12 rijtuigen waarvan 3 rijtuigen eerste klasse.
ik weet niet welke stellen dat zijn maar maar het zijn lange rijtuigen. die volledig eerste klasse zijn.
Er moesten veel mensen rechtstaan.
Op de treinen die lokaal rijden zijn dat maar een paar eerste klasse plaatsen per trein
Vraag me af wat het nut is van eerste klasse.

ik heb op Instagram foto gezien van een eerste klasse ver voor ik geboren ben
in kunnen zetels werden de mensen vervoerd

zijn er plannen om Eerste klasse af te schaffen ?
De nieuwe tijden komen eraan.
Vorige week stond ik in de supermarkt en 30 man aan de vlees encharcuterie stand en niemand aan de visafdeling ernaast(en ook 2 verkopers)
Laten we de visafdeling sluiten en de twee visverkopers aan de vleesafdeling laten helpen.
Vorige week op de tram rond 17h00 in Gent (lijn 2),veel oudere mensen 60+ die neerzaten en al de jonge werkenden stonden recht,laten we de senior pass vaan de lijn afschaffen tussen 08h00 en 21h00.
Toekomst ziet er somber uit.
Plaats reactie