Pagina 3 van 14

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 24 aug 2016, 22:17
door dentheo
groentje schreef:Bij de Varkensneuzen heb ik eigenlijk geen bezwaren, 15% lijkt mij een redelijk percentage.
Ik denk eerder 25% één van de vier rijtuigen toch ?

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 24 aug 2016, 23:23
door groentje
En een grote pakwagen, en 2-3 ipv 2-3 zoals officieel de 2e klasse heeft. Qua aantal zitplaatsen zal het wel kloppen...

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 24 aug 2016, 23:32
door Steven
Inderdaad het is beter de verhouding zitplaatsen te meten dan het aantal rijtuigen want dat geeft een vals beeld.

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 25 aug 2016, 01:02
door groentje
Wel, het geeft wel een idee over hoeveel lengte van de trein naar eerste klasse gaat, op dezelfde ruimte waar je 8 eersteklasplaatsen kwijt kan, kan je misschien wel 10 of 12 tweedeklasplaatsen maken. Maar dan nog moet je wel rekening houden met ruimte die niet naar zitplaatsen gaat, maar naar een pakwagen, een extra groot toilet, een compartiment voor de begeleider, een stuurpost...

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 25 aug 2016, 10:17
door Steven
En laat dat laatste net het lastigste deel zijn, het effectief aantal zitplaatsen is eenvoudiger te vergelijken dan aantal rijtuigen als deze niet volwaardig gebruikt worden voor zitplaatsen.

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 25 aug 2016, 10:32
door Dieselfreak
Dit is de zoveelste discussie over het bestaansrecht van de eerste klasse. Even de zoekfunctie gebruiken voordat je een nieuw onderwerp aanmaakt, kan geen kwaad: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=12355

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 25 aug 2016, 11:14
door profke
Dieselfreak schreef:Dit is de zoveelste discussie over het bestaansrecht van de eerste klasse. Even de zoekfunctie gebruiken voordat je een nieuw onderwerp aanmaakt, kan geen kwaad: viewtopic.php?f=41&t=12355
of gewoon voor uzelf antwoorden met "neen" *duik* ;-)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 26 aug 2016, 08:12
door vnze
Je wint toch helemaal niets met eerste klasse afschaffen behalve wat inkomsten (zie eerder) omdat er mensen zijn die maar wat graag betalen voor wat meer rust. Eerste klasse is vol in de piekuren en in de daluren is er ook in tweede klasse genoeg plaats, nog een reden waarom je er niets mee wint. Sterker zelfs, volgens mij verlies je niet alleen die extra inkomsten maar nog meer omdat sommige mensen (waaronder ik) eerste klasse acceptabel vinden maar tweede niet en als er alleen maar tweede is zouden deze mensen rapper met de auto gaan.

Tenslotte voor dit argument naar boven komt drijven: vrijkaarten eerste klasse voor sommige onder het NMBS & Infrabel personeel is zeker niet oneerlijk. Mensen met vergelijkbare functie in de privéesector hebben vaak bedrijfswagens. Dat is een PAK associaler!

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 30 aug 2016, 12:16
door Cipallieter
SP.A is voorstander om tweede klasse af te schaffen.

http://www.demorgen.be/binnenland/sp-a- ... -b07edf5b/

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 30 aug 2016, 12:46
door jan_olieslagers
... maar wil wel "stille plaatsen" ten behoeve van wie wil werken of rustig zitten. Mits meerprijs?

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Geplaatst: 30 aug 2016, 12:53
door Steve
Cipallieter schreef:SP.A is voorstander om tweede klasse af te schaffen.

http://www.demorgen.be/binnenland/sp-a- ... -b07edf5b/
Pfieuw, staat dat even bol van de hypocrisie: van alle misstanden die in het artikel aangekaart worden, hebben ze op z'n minst een enorme verantwoordelijk in het ontstaan ervan... en nu even komen orakelen hoe het allemaal opgelost kan worden.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 30 aug 2016, 16:29
door Steve
Onderwerp samengevoegd met het bestaande uit 2015.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 30 aug 2016, 16:41
door Steven
of je zoiets nu eerste klasse noemt, stille ruimtes noemt of nog iets anders. Van het moment je mensen ergens meer voor laat betalen wil je toch een duidelijke aanduiding van waar die plaatsen zich bevinden. Gaan ze misschien een systeem ontwerpen dat voor nog meer discussie kan zorgen?

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 31 aug 2016, 22:16
door Dieselfreak
"Het onderscheid tussen klassen is niet meer van deze tijd. Vandaag moet iedereen kunnen rekenen op een service die eerste klasse is", vindt Geerts.
Dat zeggen zovelen als het de trein betreft, maar over het klassenverschil in de luchtvaart worden zulke uitspraken nooit gedaan.

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Geplaatst: 31 aug 2016, 22:24
door Steven
als je wil kan je overal klasseverschil vinden
In een vliegtuig en een trein om maar openbaar vervoer te noemen. Maar ook bij de grootste sport bij uitstek, het voetbal, ook daar kan je kiezen voor duurdere zitplaatsen. Denken dat het niet meer van deze tijd is, is absurd. Misschien is de de naam dat maar het opzet op zich om goedkopere en duurdere zitplaatsen aan te bieden is van alle tijden, ook van deze tijd. Ook in een hotel kan je meestal kiezen voor een standaard kamer of duurdere kamers.