Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door profke »

Steven schreef:Publiekelijk een collega aanvallen is not done. Dus laat ons zeggen dat je op een publiek forum een beetje nadenkt voor je iets zegt over iemand.
... waardoor ik nu als buitenstaander ook al begrepen heb dat het "de schuld van de bestuurder" is
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Steven »

Ik sprak algemeen. Niet specifiek over deze situatie. Leg mij dus geen woorden in de mond. Ik heb geen toezicht op de echte oorzaak en gevolg.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door profke »

begrijp ik; maar lees heel deze thread eens met bovenstaande gedachte in het achterhoofd: alles, maar dan ook elke post wijst in die richting...
(of doet ten minste u niet twijfelen aan de voor-ingenomen reactie dat het menselijke fout is)

Hoe meer men zegt dat men wel weet wat het is, maar niet wil vertellen, hoe meer je de opinie in die richting stuurt.

Over't algemeen is men trouwens veel sneller met al een "first indication" te geven...

hoopt NMBS dat dit in stilte uitsterft?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Asterix »

Het is nu eenmaal een feit dat binnen de spoorwegwereld de schuldcultuur nog volop aanwezig is. Er moet en er zal altijd minstens één persoon voor een ongeval of incident opdraaien en doorgaans heb je dan twee kampen: het kamp van de infrastructuurbeheerder (personeel op de seinhuizen) en het kamp van de infrastructuurgebruiker (rijdend personeel). En haast altijd proberen beide kampen de schuld in de schoenen van de andere te schuiven. Niet zelden draait het dan uit op hallucinant gemarchandeer waarbij men er naar streeft om uit elk kamp iemand te sanctioneren. En als dat niet lukt, lijkt het soms wel dat er een rekening blijft openstaan. Ik denk dat bijna iedereen die rijdt of op een seinhuis zit, al zo een zaken van nabij heeft meegemaakt. Als er dan zo een incident gebeurt, merk je al meteen dat iedereen scherp staat en al op zoek gaat naar een halve komma of zinsdeel waarin een verscholen beschuldiging aan de andere zou kunnen vervat zitten. Dat is nu eenmaal de bedrijfscultuur.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Catenist »

Terwijl wij als reiziger ook wel echt geïnteresseerd zijn in de ware toedracht. Het heeft geen zin deze te verbergen en zorgt er alleen maar voor dat er meer gespeculeerd wordt en er meer achterdocht ontstaat. Als te hoge snelheid op die plaats kan of zal leiden tot ontsporing is dat een oorzakelijk verband, wat is er fout om dit te vermelden? Maar of er een oorzakelijk verband tussen de te hoge snelheid en de machinist is geweest is nog nergens aangetoond.

Verder had ik eerder een bedenking (pagina 2) gesteld bij de situatie dat er zou "geduwd" geweest zijn in plaats van "getrokken".
Heeft iemand daar wat extra uitleg over? Is trouwens puur uit interesse naar eventuele verschillende meningen van insiders.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door 2012 »

Bij duwen bestaat kans op verbuffering, in wissels is er maar op 1 kant aanraking, andere kant raken buffers elkaar niet meer. Enige tijd geleden was er onsporing met een 5xx in het Luikse met dat als oorzaak. Toen was een I10 bij betrokken, als goed ingelicht ben hebben ze grotere buffers op die rijtuigen gestoken. In tractie komt er nogal wat kracht op die buffers he, as da in wissel is komt al die kracht op 1 buffer op zijkant van rijtuig waardoor die buffers naast elkaar kunnen schieten.

ik dacht dat de trein in buizingen nu, getrokken reed, as goed ingelicht ben he
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Catenist »

Merci 2012.

Als ik het goed begrijp is de kans op ontsporing bij een calamiteit in dat geval groter. Ik heb ooit een aanrijding gezien tussen een trein en een vrachtwagen (1987? 1988?). Dat was dan nog op een recht traject op een overweg op lijn 15 in Olen. Het was een reizigerstrein met M2 rijtuigen en een "duwende" loc van het type HLD63 dacht ik. Het stuurstandrijtuig lag toen op z'n zij in een weide verscheidene meter naast het spoor met de voorzijde naar de richting van waaruit de trein kwam, en de eerste rijtuigen waren naast de rails terechtgekomen, maar ik herinner mij dat de loc nog in de sporen stond. Sindsdien denk ik steeds dat een duw-combinatie in geval van calamiteiten veel kwetsbaarder is dan een trek-combinatie en de gevolgen meestal zwaarder uitvallen. Wat wss op zich al kan verklaard worden door het grote gewicht van de loc ten opzichte van de rijtuigen. Maar wat u aanhaalt met betrekking tot de rol die de buffers kunnen spelen bij het nemen van een wissel, dat wist ik niet en heb daar bijgevolg nooit bij stilgestaan.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door 2012 »

Catenist schreef:Merci 2012.

Als ik het goed begrijp is de kans op ontsporing bij een calamiteit in dat geval groter. Ik heb ooit een aanrijding gezien tussen een trein en een vrachtwagen (1987? 1988?). Dat was dan nog op een recht traject op een overweg op lijn 15 in Olen. Het was een reizigerstrein met M2 rijtuigen en een "duwende" loc van het type HLD63 dacht ik. Het stuurstandrijtuig lag toen op z'n zij in een weide verscheidene meter naast het spoor met de voorzijde naar de richting van waaruit de trein kwam, en de eerste rijtuigen waren naast de rails terechtgekomen, maar ik herinner mij dat de loc nog in de sporen stond. Sindsdien denk ik steeds dat een duw-combinatie in geval van calamiteiten veel kwetsbaarder is dan een trek-combinatie en de gevolgen meestal zwaarder uitvallen. Wat wss op zich al kan verklaard worden door het grote gewicht van de loc ten opzichte van de rijtuigen. Maar wat u aanhaalt met betrekking tot de rol die de buffers kunnen spelen bij het nemen van een wissel, dat wist ik niet en heb daar bijgevolg nooit bij stilgestaan.
In uw geciteerd ongeval zal het eerder gewicht zijn dan trek/duw, vrachtwagens zijn zelf ook zwaarder en bij aanrijding met motorstellen is da ook ni zo goe, omdat deze ook lichter zijn dan lok's, niet meteen het zelfde ivm verbufferen op wissels natuurlijk. Ze gebruiken nu grotere buffers om dergelijke problemen te vermijden en dat helpt blijkbaar wel he, wetende hoeveel trek duwers er dagelijks rijden en dus niet ontsporen in geduwde beweging :D
Was ook enkel op korte wissels een probleem en daar word maar 40km/u gereden ook he.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Klassiekje »

Zou een reostatische remming met verbuffering tot gevolg hier ook niks mee te maken kunnen hebben?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door dentheo »

Zeker, want dan loopt de remkracht voor een deel over de buffers van lok naar rijtuigen, vergelijkbaar met duwen...
Maar of dat hier een rol gespeeld heeft ????
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Bordensteker »

Meestal doet men over dynamisch remmen moeilijker dan over geduwd rijden!

Uit mijn hoofd zeg ik dat Duitsland dynamisch remmen toestaat tot een maximum remkracht van 240 of 250 kN (dat heb je met oudere hoofden), maar met een extra beperking tot 160 kN op afbuigende wissels en korte bochten.
In Zwitserland kent men een vergelijkbare regel, meen ik.

In België is dynamisch remmen verboden in wissels (niet nader gespecificeerd of dat alleen afbuigende wissels betreft) en korte bochten.


Maar over geduwd een trein voortbewegen doet al vele jaren niemand moeilijk hier!

Wie kan me dat eens uitleggen?
Uiteraard kan het bij een aanrijding soms beter zijn als een zware locomotief vooraan zit (behalve voor het aangereden object dan).
Maar over motorstellen met eveneens lichte niet-aangedreven koprijtuigen ... hoor je niemand! Zit het dan tussen de buffers of tussen de oren?
Wikipedia schreef:(DB)
The length of train consists in push-pull operations was originally limited to 10 cars for reasons of guidance dynamics. A speed limit of 120 km/h was also imposed, rising to 140 km/h in 1980. This was not an operational hindrance, as push-pull trains were generally initially used in six-car commuter trains.

Only since the mid-1990s have long-distance trains, which can have up to 14 cars and travel at speeds of 200 km/h, been operated with control cars. A special circumstance is the ICE 2, which may operate with the control car in the lead at up to 250 km/h on the recently built high-speed lines.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Control_car_%28rail%29)
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door traxie »

Als aanvulling, in België is dynamisch remmen verboden op plaatsen waar de gesignaleerd snelheid 40 km/h of minder is.
sippycarlito

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door sippycarlito »

traxie schreef:Als aanvulling, in België is dynamisch remmen verboden op plaatsen waar de gesignaleerd snelheid 40 km/h of minder is.
Maar dat was op de plaats van ontsporing niet het geval. Dat was een wissel van die aan een snelheid van 50km/h werd gesignaliseerd
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Bordensteker »

traxie schreef:Als aanvulling, in België is dynamisch remmen verboden op plaatsen waar de gesignaleerd snelheid 40 km/h of minder is.
De gesignaliseerde snelheid van 40 km/h of minder is volgens mijn reglementering alleen een nadere definitie van de korte bochten en wisselstraten die ik al noemde.
Tenzij de betreffende regel van bericht 6TC/2011 recent verstrengd zou zijn, waar ik geen technische reden voor zou kunnen bedenken. Op rechte stukken spoor is er immers geen probleem.
Integendeel: wie een duwend tractievoertuig in principe al sinds jaar en dag toelaat moet niet in principe ingewikkeld gaan doen over een vooraan een ander konvooi als enige remmend tractievoertuig.
Plaats reactie