Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Te hoge snelheid is een optie maar kan een kleine railbreuk dat ook niet. Ik vind het gewoon raar dat de lok nog gewoon op het spoor staat en het eerste rijtuig met 1 as/draaistel er uit gaat. Zoiets roept bij mij vragen op.
Bij een treinstel had dat inderdaad vreemd geweest. Maar dit was een loc+rijtuigen, dan is het logisch dat een zware loc minder snel uit het spoor springt dan een "lichte" M4.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Steven »

Hehe, een 21 of 27 danst anders genoeg hoor, meer dan dat de rijtuigen het doen.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Beesty »

Steven schreef:Hehe, een 21 of 27 danst anders genoeg hoor, meer dan dat de rijtuigen het doen.
Dansen of niet, de zware massa (circa 85 ton) van de lok tegenover "maar" 50 ton van het rijtuig. Aan de zwaartekracht kan je niet omheen :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Steven »

Beesty schreef:
Steven schreef:Hehe, een 21 of 27 danst anders genoeg hoor, meer dan dat de rijtuigen het doen.
Dansen of niet, de zware massa (circa 85 ton) van de lok tegenover "maar" 50 ton van het rijtuig. Aan de zwaartekracht kan je niet omheen :)
Nochtans iets dat al uit zichzelf een beetje "wipt" heeft minder nodig dan een zelfde voertuig dat het niet zou doen. We zullen het wel eens horen zeker wat de oorzaak was.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Beesty »

Uiteraard ..
En bovendien, zoals eerder gezegd werd zijn zo'n gebeurtenissen meestal een samenloop van verschillende factoren.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Catenist »

Mss beetje geluk met een ongeluk, er werd "getrokken" en niet "geduwd" ?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Asterix »

Eimai schreef:Wie die lijn kent zal het waarschijnlijk wel begrijpen waarover ik het heb. Maar ik ga hier geen oordeel vellen, enkel zeggen dat zelfs als de bestuurder te snel reed er vaak wel meer is dat die situatie in de hand heeft gewerkt.
OK maar ik vind dat als je B niet luidop wil zeggen, de A ook gerust achterwege mag blijven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Eimai schreef:Wie die lijn kent zal het waarschijnlijk wel begrijpen waarover ik het heb. Maar ik ga hier geen oordeel vellen, enkel zeggen dat zelfs als de bestuurder te snel reed er vaak wel meer is dat die situatie in de hand heeft gewerkt.
OK maar ik vind dat als je B niet luidop wil zeggen, de A ook gerust achterwege mag blijven.
Je kan in die omgeving op verschillende plaatsen een lichtcijfer krijgen dat de snelheid beperkt. Deze keer kwam de snelheidsbeperking één sectie vroeger dan gewoonlijk...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Je kan in die omgeving op verschillende plaatsen een lichtcijfer krijgen dat de snelheid beperkt. Deze keer kwam de snelheidsbeperking één sectie vroeger dan gewoonlijk...
Ik ben goed op de hoogte van de betrokken "actiezone" maar het gaat mij meer om het principe van de reactie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Ik ben goed op de hoogte van de betrokken "actiezone" maar het gaat mij meer om het principe van de reactie.
Als daar een probleem mee is zullen de moderatoren wel ingrijpen, maar hier is er absoluut niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Steven »

Ja sommige zijn hier snel met hun reactie/oordeel maar dat zijn we gewoon. Zolang er niemand persoonlijk is aangevallen laten we het zo. Net daarom dat ik al eens iets anders post. Niet omdat ik de feiten ken maar wel om andere is tot nadenken aan te zetten. Dan merk je al snel wie er over zijn antwoord nadenkt en wie er iets uitflapt.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Eimai »

Kijk, je moet altijd oppassen met wat je op een publiek forum schrijft. Voordat je het weet wordt het speculeren als waarheid aangenomen en begint dan zijn eigen leven te leiden, en schaadt dan mogelijk de verkeerde mensen.

Mijn initiële reactie was dus op "Snelheid wordt netjes geregistreerd, dus zal het rap duidelijk zijn wat het probleem hier was." en daar kan ik niet echt tegen, want het is nooit zo zwart-wit. Als in de media staat dat de bestuurder te snel over de wissel is gereden, dan is dat misschien zo, maar ze kijken niet naar wat de oorzaak van die te hoge snelheid eventueel zou kunnen zijn, en dat is nu net wat hopelijk nu allemaal onderzocht wordt. Maar zoals enkele collega's hier en op de werkvloer heb ik ook wel mijn (totaal onbevestigde) theorie over wat er misgelopen zou zijn, alleen bespreek ik die liever met die collega's die het beter kunnen begrijpen en in zijn context plaatsen dan op een publiek forum.

Had ik dan misschien beter niets gezegd? Misschien. Maar ik wou gewoon een beetje tegenwicht bieden tegen het alles op één enkele oorzaak steken die de schuld 100% zonder één nuance bij één persoon steekt.

En nu ga ik er niks meer over zeggen...
deathproof

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door deathproof »

Eimai schreef:Kijk, je moet altijd oppassen met wat je op een publiek forum schrijft. Voordat je het weet wordt het speculeren als waarheid aangenomen en begint dan zijn eigen leven te leiden, en schaadt dan mogelijk de verkeerde mensen.

Mijn initiële reactie was dus op "Snelheid wordt netjes geregistreerd, dus zal het rap duidelijk zijn wat het probleem hier was." en daar kan ik niet echt tegen, want het is nooit zo zwart-wit. Als in de media staat dat de bestuurder te snel over de wissel is gereden, dan is dat misschien zo, maar ze kijken niet naar wat de oorzaak van die te hoge snelheid eventueel zou kunnen zijn, en dat is nu net wat hopelijk nu allemaal onderzocht wordt. Maar zoals enkele collega's hier en op de werkvloer heb ik ook wel mijn (totaal onbevestigde) theorie over wat er misgelopen zou zijn, alleen bespreek ik die liever met die collega's die het beter kunnen begrijpen en in zijn context plaatsen dan op een publiek forum.

Had ik dan misschien beter niets gezegd? Misschien. Maar ik wou gewoon een beetje tegenwicht bieden tegen het alles op één enkele oorzaak steken die de schuld 100% zonder één nuance bij één persoon steekt.

En nu ga ik er niks meer over zeggen...
Nochtans kan er op het andere spoorwegen forum onomwonden over dit voorval gesproken worden. Dat is daar wel een gesloten forum met enkel spoor personeel, maar hier zit toch ook veel spoor personeel? Ok dit is hier openbaar, maar is dat nu zo erg? De gemiddelde vlaming is niet erg geïnteresseerd in de spoorwegen hoor.

De reden staat daar onomwonden, van mensen van het huis en ik ben hun dankbaar hiervoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door Steven »

Publiekelijk een collega aanvallen is not done. Dus laat ons zeggen dat je op een publiek forum een beetje nadenkt voor je iets zegt over iemand.
deathproof

Re: Buizingen... ontsporing op 10/9/2015

Bericht door deathproof »

Steven schreef:Publiekelijk een collega aanvallen is not done. Dus laat ons zeggen dat je op een publiek forum een beetje nadenkt voor je iets zegt over iemand.
Wordt dit in dit topic dan gedaan?
Plaats reactie