Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door jan_olieslagers »

Ook voor P-treinen na evenementen in het Sportpaleis is een halte aan Schijnpoort heel belangrijk. Momenteel vervoert De Lijn gigantische aantallen Sportpaleisbezoekers, genoeg potentieel voor de NMBS volgens mij om ook een rol te spelen daarin.
Nà evenementen? Ik zou dan denken voor én na? Als ik soms zie wat er daar aan auto's staat aan te schuiven, dan is er misschien wel een markt, ja. Alleen heb ik mijn twijfels over het soort publiek dat naar zo'n grote evenementen trekt, dat zijn misschien geen al te typische gebruikers van het openbaar vervoer... tenzij misschien de laatste generatie, zeg maar min-30.

Maar als men huiswaarts wil na zo'n evenement dan is het toch rond of zelfs na middernacht, er moet dan niet alleen een trein zijn van Schijnpoort naar pakweg Aarschot of Deinze of Doornik, er moet daarna ook nog een bus zijn tot thuis. Daar is nmbm nog een groot tekort.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door groentje »

Menig tram zit vol, hoor, veel bezoekers die in Antwerpen blijven overnachten of er wonen, mensen die parkeren op Linkeroever, en toch nog redelijk wat treinreizigers die in Centraal overstappen. Zelfs als maar 10% met het OV komt, als er pakweg 20 000 bezoekers zijn, betekent dat 2000 reizigers, uitsluitend concertgangers. Er zijn nog treinen naar Brussel en Essen na middernacht, en 23:37 een trein naar Gent. En met extra late ritten zou je meer reizigers kunnen lokken, volgens mij, zeker in die richtingen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door BlackEagle »

Een tijdje geleden stond in de krant om hoeveel reizigers het ging:
4 op 10 bezoekers Sportpaleis nemen de tram

Velen hebben de mond vol van een modal shift, het Sportpaleis maakt die oproep steeds beter waar. Ruim vier op de tien bezoekers van de concerttempel nemen de tram in plaats van de auto. Tien jaar geleden waren dat er goed twee op de tien. Over heel 2017 hebben een half miljoen bezoekers voor het openbaar vervoer gekozen.

De verkeers- en parkeerdruk is al een paar decennia hoog in de omgeving van het Sportpaleis. Toch is er veel vooruitgang sinds De Lijn en de NV Antwerps Sportpaleis in 2007 een combiticket invoerden. Voor een halve euro per ticket zet het Sportpaleis extra trams in.

In 2008 verkoos nog 65 procent met de auto naar het Sportpaleis te rijden. Vorig jaar was dat gedaald tot 50 procent. Het aandeel van de tram steeg in die periode van 22 naar 41 procent. Gemiddeld nemen per evenement 6.682 mensen de tram, goed voor 16 extra ritten van De Lijn. Voor een goed begrip: het gaat dan om de lijnen 2, 3, 5 en 6.

Sportpaleisbaas Jan Van Esbroeck is blij met de cijfers. “We blijven ambitieus werken aan een betere mobiliteit en zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de situatie op punt te stellen.” (PHT)
https://www.hln.be/regio/antwerpen/4-op ... ~addf01f3/

Het gaat dus echt wel om substantiële aantallen reizigers. De samenwerking met De Lijn is een mooi voorbeeld van hoe het openbaar vervoer evenementenvervoer op maat kan voorzien, iets waar de NMBS lessen uit zou moeten trekken. Op basis van het aantal verkochte tickets kan men inschatten hoeveel trams extra er moeten worden ingezet. Stewards zorgen ervoor dat het perron van Sport niet te vol zit en er ordelijk kan worden ingestapt, want als het evenement gedaan is, is er natuurlijk een plotse toestroom aan reizigers.

Het Sportpaleis heeft evenementen die bezoekers uit heel het land trekken. Vermoedelijk zijn er wel wat mensen die bereid zijn met het ov te reizen, maar die door de uurregeling daar geen kans toe zien. Bij het begin van evenementen (sorry voor het foutje, Jan) is er ook soms een conflict met de avondspits. Bij een samenwerking met het Sportpaleis zou de NMBS maar een deel van de kosten moeten betalen, en aan de hand van de ticketgegevens kan men goed inschatten waar de bezoekers vandaan komen. Daarnaast hoeft het ov ook niet de hele keten tot thuis te voorzien: De Lijn zet ook in op het gebruik van de P+R-zones aan de stadsrand. Met een aantal gerichte evenemententreinen naar de belangrijkste steden (Gent-Brugge, Brussel-Charleroi, Hasselt-Luik) zou men al heel wat kunnen doen. Dus ik geloof zeker dat er een business case is voor zo'n samenwerking, als nu nog 50% van de bezoekers de auto neemt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Asterix »

Er worden in de regio Luik nog heropeningen van stopplaatsen voorgesteld.
Réouverture possible des gares de Renory et Kinkempois à Liège

La SNCB envisage la possibilité de rouvrir les gares de Renory et Kinkempois, vu le succès rencontré par la ligne 125A mise en service pour le transport de voyageurs il y a un peu moins d'un mois, a annoncé jeudi François Bellot, ministre fédéral de la Mobilité, lors de sa venue à Liège pour présenter une nouvelle formule d'abonnement train/bus (City Pass). La ligne 125A, en rive droite de la Meuse, était utilisée depuis 42 ans par des trains de marchandise. Elle a été réactivée pour le transport de voyageurs, entre Liège et Flémalle, le 10 juin dernier. Une réactivation qui s'est accompagnée des réouvertures des gares de Seraing et Ougrée. Ce fut une nouvelle étape franchie en vue d'améliorer la mobilité dans l'agglomération liégeoise, la plus congestionnée en Wallonie, qui, selon le ministre Bellot, connaît un certain succès avec "ses centaines d'utilisateurs". Si bien que la SNCB réfléchit à la possibilité de rouvrir, sur cette ligne, les gares de Renory et Kinkempois.

Le ministre Bellot a, par ailleurs, évoqué la réouverture de la gare de Chaudfontaine, sur la ligne 37 entre Liège-Guillemins et Verviers. "Les travaux avancent bien", a-t-il dit. "Il y a bon espoir de pouvoir la rouvrir en octobre, pour la prochaine rentrée universitaire". En effet, si la réouverture de cette gare peut être profitable à n'importe quel citoyen ou touriste, c'est pour les étudiants qu'elle s'annonce la plus intéressante vu la durée de parcours (12 minutes de Chaudfontaine aux Guillemins contre 20 minutes minimum en voiture et 30 minutes en bus).
Bron
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Steve »

En is de nieuwe bediening op lijn 125A dan inderdaad zo succesvol? Heeft iemand al wat kunnen observeren of misschien cijfers zien passeren?
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Eric0641 »

Steve schreef: 07 jul 2018, 15:42 En is de nieuwe bediening op lijn 125A dan inderdaad zo succesvol? Heeft iemand al wat kunnen observeren of misschien cijfers zien passeren?
Ougree is matig qua aantallen ik schat zo een 30 man op een werkdag, Seraing is daarentegen wel wat bloeiender, 2/3 honderd man schat ik zo
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door trainlovertje »

Eric0641 schreef: 19 jul 2018, 13:34
Steve schreef: 07 jul 2018, 15:42 En is de nieuwe bediening op lijn 125A dan inderdaad zo succesvol? Heeft iemand al wat kunnen observeren of misschien cijfers zien passeren?
Ougree is matig qua aantallen ik schat zo een 30 man op een werkdag, Seraing is daarentegen wel wat bloeiender, 2/3 honderd man schat ik zo
Vorige week zat ik op de L-trein van Liers naar Flamalle-Haute. Was de trein van 17u ongeveer in Luik, dus ik verwachtte wel wat volk. In Ougrée niemand op of afgestapt geloof ik, In Seraing ongeveer 5 man.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door groentje »

Als dat de reizigersaantallen zijn, ben ik matig hoopvol, Eric. Tenslotte is de verbinding amper een maand oud, is het vakantie en verwacht ik toch wel een hogere frequentie vooraleer van een deftig GEN te durven spreken.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door FLV-FGSP »

Pas na 2 jaar kun je een nieuw aanbod deftig evalueren, nu is het daarvoor nog te vroeg.
Plaats reactie