Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door dentheo »

Zelfs dan niet volgens uitleg op laatste tram-enthousiasten rit, waarbij we toen dat spoor even bezocht hebben...
Het zou handiger zijn ze een eindje verder bovengronds te zetten..
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Joris »

Ergens stel ik me dan de vraag waarom er op dat ringspoor nog nieuwe bruggen gebouwd zijn om die lijn 4-sporig open te houden... Toch niet voor al die cargo's waar ze een 2de haventoegang voor gaan bouwen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Ergens stel ik me dan de vraag waarom er op dat ringspoor nog nieuwe bruggen gebouwd zijn om die lijn 4-sporig open te houden... Toch niet voor al die cargo's waar ze een 2de haventoegang voor gaan bouwen?
Tijdens die werken was de lijn jarenlang maar met 2 sporen berijdbaar, dat werkte inderdaad perfect.
Maar tegen dat die 2e haventoegang er ligt zouden die oude bruggen al lang doorgeroest geweest zijn :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Joris »

Dat die oude bruggen weg moesten, begrijp ik, maar waarom dan niet ineens dat hele stuk definitief dubbelsporig maken? Als die 2de toegang er ooit zou komen, zal het tot die tijd ook wel dubbelsporig lukken, niet? Het hele traject ervoor is ook gewoon dubbelsporig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Steven »

Het andere stuk van L12 gebruikt men ook hoor al is het niet voor regelmatige ritten. Als een loc 50% tractie heeft gaat hij rechtstreeks naar Berchem en komt niet in Antwerpen centraal. Ook ledige ritten komen al eens langs daar. Denken dat het kleine stukje van die lijn tussen Schijnpoort en Luchtbal totaal niet gebruikt word is dus verkeerd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Steve »

Joris schreef:Dat die oude bruggen weg moesten, begrijp ik, maar waarom dan niet ineens dat hele stuk definitief dubbelsporig maken? Als die 2de toegang er ooit zou komen, zal het tot die tijd ook wel dubbelsporig lukken, niet? Het hele traject ervoor is ook gewoon dubbelsporig.
Welk traject ervoor bedoel je? Vanaf Antwerpen-Berchem heb je wel degelijk vier sporen, en tot Antwerpen-Berchem komen de treinen uit meerdere richtingen (Gent, Mechelen en Lier) is het verkeer dus meer gespreid...

Daarmee wil ik niet zeggen dat de vier sporen absoluut noodzakelijk zijn, maar definitief beperken tot twee zou misschien ook wat drastisch zijn als er in de toekomst alsnog een nuttige (goederen- of reizigers-)bestemming gevonden wordt voor het ringspoor. Destijds was men er ook rotsvast van overtuigd dat die zes sporen in de Brusselse NZV meer dan genoeg waren voor wat ooit noodzakelijk zou zijn...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Joris »

Wat ik bedoel, cargo's die van Antwerpen-Noord komen, hebben ook maar een dubbelsporige lijn tot aan Luchtbal. Vandaaruit krijgen ze ineens 4 sporen, wat volgens mij strikt gezien dus niet nodig is, je creëert er dus geen flessenhals had men daar maar 1 brug ipv 2 bruggen gebouwd. Dat die 4 sporen vanaf schijnpoort hun nut hebben, vanwege de reizigersfaciliteiten aldaar kan ik begrijpen.
Bruggen gaan aanleggen omdat ze ooit nut zouden kunnen hebben vind ik enigszins geldverspilling. En dan nog, mochten ze ooit nodig geweest zijn, kon men ze alsnog bouwen (men zou daarvoor enkel de bedding van die 2 sporen niet mogen verwijderen).
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door dentheo »

Het blijft een mooie omleidingsroute rond Antwerpen...
Bij locomotieven op halve kracht, lange nachttreinen (treski), alles wat men niet in de kelder van Antw Centr wil omdat men vreest dat ze erin blijven.

Anderzijds enkele malen per jaar bomalarm, ik denk dat ze daarvoor in epb. Berchem al een draaiboek hebben, want de laatste maal vond ik dat het vlot bleef rijden met minimaal tijdverlies .
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Eimai »

Zo goed als alle lege treinen die via Luchtbal tussen Schijnpoort en Antwerpen-Centraal (en ook vanuit Essen) maken gebruik van lijn 12 tussen Luchtbal en Schijnpoort, en dat zijn er wel wat. Ik denk dat ze maar al te blij zijn dat ze die niet meer tussen de goederen moeten steken zoals tijdens de werken, want dan reden ze niet zelden in mekaars weg.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Asterix »

Schepen wil drie nieuwe treinstations voor ontsluiting stad: Schijnpoort als knooppunt

ANTWERPEN - Schijnpoort moet op termijn een belangrijk verkeersknooppunt voor openbaar vervoer worden. Er is ruimte voor een trein- en busstation. “Schijnpoort kan een centrale plek worden voor stadsregionaal vervoer”, zegt de schepen van Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA).

De eerste achttien projecten voor de verbetering van de leefbaarheid in en rond de stad en de overkapping van de Ring werden maandag bekendgemaakt. Om die eerste projecten uit te voeren is 1,25 miljard euro gereserveerd.
Stilaan wordt duidelijk, ook al is er nog heel veel werk aan de winkel, wat de impact van deze ingrepen op Antwerpen kan zijn.

Nieuwe treinstations nodig

De ambitie is om zo snel als mogelijk tot een modal split van 50/50 te komen. Dat betekent dat de verdeling tussen personenvervoer met de auto min of meer in evenwicht is met andere vormen van vervoer.
Het openbaar vervoer, en dus ook de trein, speelt daarin een cruciale rol. En dus moeten er ook stations bijkomen of worden opgewaardeerd. Schijnpoort is zo’n locatie die kan worden omgebouwd tot een knooppunt van openbaar vervoer.
“Op dit moment wordt het potentieel van Schijnpoort onvoldoende benut. Dat kan veranderen door het spoor ook voor personenvervoer in te zetten en aan Schijnpoort een treinstation te bouwen”, zegt schepen Kennis.
Zo staat het ook in de plannen van het ontwerpbureau. Met tram- en metrolijnen op en onder de Schijnpoortweg is de buurt nu al vrij goed voorzien van openbaar vervoer.
“Maar het moet beter. Er zijn, behalve een treinstation, plannen om op de plek, waar nu een tankstation en Free Clinic gevestigd zijn, een busstation te bouwen. Als we al deze vormen van openbaar vervoer aan Schijnpoort op elkaar afstemmen, zal het een nieuw verkeersknooppunt worden”, gaat Kennis verder.
Met de verwachte bevolkingsgroei in de omgeving, door onder meer de ontwikkeling van de Slachthuiswijk, zal de vraag naar goed en efficiënt openbaar vervoer alleen maar stijgen.
“Voor de bouw van een nieuw treinstation op Schijnpoort, moeten we rond de tafel gaan zitten met de NMBS. Die gesprekken moeten nog gevoerd worden. Maar ik heb alleszins het gevoel dat ook de spoorwegen het belang van extra stations in Antwerpen inzien.”

“Geen gigantische stations”

Dat zal nodig zijn, want ook in het zuiden van Antwerpen, met station Zuid en in het noorden met station Luchtbal, moeten er twee nieuwe knooppunten voor openbaar vervoer komen.

“In de goedgekeurde projecten voor zowel Knoop Zuid als de Luchtbal ondergaan deze buurten een verregaande metamorfose. In het zuiden wordt met de overkapping van de A12 tot aan de Jan De Vostunnel een heel nieuw gebied ontwikkeld. Op de Luchtbal, waar de plannen nog ingrijpender zijn, wordt door het overkappen van de Ring ruimte gemaakt voor groen, maar ook voor wonen en werken. Dat we op beide plekken eveneens met de NMBS rond de tafel moeten is waar, maar net zoals bij Schijnpoort niet noodzakelijk een probleem. We verwachten van de NMBS niet dat ze gigantische stations bouwen. Wel dat ze zorgen voor goede en comfortabele perrons en toegangen”, zegt de mobiliteitsschepen.

Stad wordt stukje groter

Knoop Zuid en Luchtbal zijn meteen ook de grootste projecten in de eerste reeks die werd geselecteerd. “Eigenlijk creëren we er een stuk stad bij. Hetzelfde geldt voor de omgeving van het Sportpaleis, waar onder meer een evenementenplein komt.”

Op Luchtbal komt er een gebied ter grootte van de wijk Regatta op Linkeroever bij. “In oppervlakte is dat zeker waar”, zegt Kennis. “Maar dat betekent niet noodzakelijk dat alles wordt volgebouwd met woningen. Ik zie meer in een mix van wonen en werken. Zeker omdat het de bedoeling is om van het opgewaardeerde station Luchtbal een belangrijk knooppunt te maken.”

Hetzelfde geldt voor de overkapping van de A12 op het Kiel. “Door die verkeersader onder de grond weg te werken, komt er bovengronds ruimte vrij. Die verbindt het Kiel met Het Zuid via de Kolonel Silvertopstraat, die langs één zijde volledig wordt voorbehouden voor fietsers en voetgangers.”

Wanneer de eerste schop in de grond gaat is nog niet helemaal duidelijk. “Tegen 2020 kan gestart worden met de werken aan de Oosterweel op Rechteroever. Veel van de leefbaarheidsprojecten kunnen min of meer en al dan niet gedeeltelijk tegelijkertijd worden uitgevoerd. Zonder al te veel tegenslagen zullen veel van de projecten over een jaar of zes zichtbaar zijn voor de burger.”
Bron: GvA
Laatst gewijzigd door Asterix op 02 jul 2018, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door dentheo »

De titel is sterk overtrokken, van de drie "nieuwe" bestaan er al twee...
Theo
Groeten vanop de Heide
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door CursorX »

't Zijn bijna verkiezingen zeker?
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door BlackEagle »

Uiteraard verkiezingspropaganda, maar het zou toch geen slecht idee zijn om het ringspoor opnieuw in gebruik te nemen met Oost, Schijnpoort en Dam (en misschien Borgerhout aan het einde van de Turnhoutsebaan). Als we echt naar een voorstadsnet willen gaan, zullen de L-treinen op lijnen 15, 16 en 59 toch ook frequenter moeten gaan rijden. Bij gebrek aan capaciteit in Antwerpen-Centraal zou men een of meer van die treinen kunnen omleiden via het ringspoor naar Antwerpen-Luchtbal. In Antwerpen-Berchem kan dan toch vlot worden overgestapt naar Antwerpen-Centraal.

Ook voor P-treinen na evenementen in het Sportpaleis is een halte aan Schijnpoort heel belangrijk. Momenteel vervoert De Lijn gigantische aantallen Sportpaleisbezoekers, genoeg potentieel voor de NMBS volgens mij om ook een rol te spelen daarin.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 03 jul 2018, 13:30 Uiteraard verkiezingspropaganda, maar het zou toch geen slecht idee zijn om het ringspoor opnieuw in gebruik te nemen met Oost, Schijnpoort en Dam (en misschien Borgerhout aan het einde van de Turnhoutsebaan). Als we echt naar een voorstadsnet willen gaan, zullen de L-treinen op lijnen 15, 16 en 59 toch ook frequenter moeten gaan rijden. Bij gebrek aan capaciteit in Antwerpen-Centraal zou men een of meer van die treinen kunnen omleiden via het ringspoor naar Antwerpen-Luchtbal. In Antwerpen-Berchem kan dan toch vlot worden overgestapt naar Antwerpen-Centraal.

Ook voor P-treinen na evenementen in het Sportpaleis is een halte aan Schijnpoort heel belangrijk. Momenteel vervoert De Lijn gigantische aantallen Sportpaleisbezoekers, genoeg potentieel voor de NMBS volgens mij om ook een rol te spelen daarin.
Antwerpen Centraal heeft op de +1 nog veel capaciteit over, meer dan L15, 16 en 59 kunnen slikken, daarvoor moet je het dus zeker niet doen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Voorstadsnetten Antwerpen-Gent-Charleroi-Luik

Bericht door dentheo »

BlackEagle schreef: 03 jul 2018, 13:30 Ook voor P-treinen na evenementen in het Sportpaleis is een halte aan Schijnpoort heel belangrijk. Momenteel vervoert De Lijn gigantische aantallen Sportpaleisbezoekers, genoeg potentieel voor de NMBS volgens mij om ook een rol te spelen daarin.
Interessant, waarheen gaan die gigantische aantallen hoofdzakelijk ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie