Staking 9 oktober 2015
Re: Staking 9 oktober 2015 ?
Er rijden vandaag nog redelijk wat treinen door Brussel, de stakingsbereidheid is duidelijk niet groot.
Voor zover ik weet is het ook de eerste keer dat de politie effectief optreedt tegen saboteerders. Een blokkade aan het seinhuis van Brussel-zuid en spoorlopers in Kapellekerk zijn al weggejaagd.
Het gaat dus de goede kant op.
Voor zover ik weet is het ook de eerste keer dat de politie effectief optreedt tegen saboteerders. Een blokkade aan het seinhuis van Brussel-zuid en spoorlopers in Kapellekerk zijn al weggejaagd.
Het gaat dus de goede kant op.
Re: Staking 9 oktober 2015 ?
Stel je even voor, je zit in een kwetsbaardere positie. Maakt niet uit of je werknemer bent, of gewoon een nimby tegen pakweg een nieuwe afvalverbrandingsinstallatie in je achtertuin. Waarom zou je dan niet creatief zijn om je punt duidelijk te maken? 'De wet volgen' of 'de wet strenger maken,' lost niet veel op, voldoende wetten die onrechtvaardig zijn dan wel procedures waar feiten worden geschept voor je wat kan doen. Ik denk dat al langer duidelijk is dat er onder de werknemers een (langzame) verandering bezig is. Kritiek op vakbonden is acceptabel. En links en rechts hoor je zelfs in de pers dat enige vakbonden zelf begrijpen dat niet alles goed loopt en dat ze al veel van hun krediet hebben verspeeld.overweg13 schreef:Eigenlijk zijn dit pure maffiapraktijken. Als je Brussel raakt, raak je het hele land en dus kun je met een minimaal aantal stakers toch erg veel hinder veroorzaken. Zo kost deze staking de vakbond nauwelijks geld. En dan later nog eens per district: meer van hetzelfde. Drie, vier keer zwaar verstoord verkeer, en je hoeft er nauwelijks stakingsgelden voor uit te betalen. Walgelijk. Het zou gewoon verboden moeten worden.
Wat groentje dan ook aanhaalt over voldoende wetgeving, gebrek aan handhaving lijkt me vandaag de dag heel correct. Pakweg een Greenpeace die een nucleair afvaltransport blokkeert, krijgt ook deels een factuur. En visibiliteit voor het probleem dat ze zien. En ja er is hinder op dat moment, ook voor andere treinen. Net zoals er hinder is wanneer er weer een Europatop is en er wat straten afgesloten worden of iedereen naar de kant gedirigeerd, voor een diplomatenkonvooi of een demonstratie. Vervelend en niet leuk op het moment zelf. Maar wil je echt dat dat allemaal de nek wordt omgedraaid? Praten met je collega's of kennissen die bij het spoor werken waarom deze of gene actie wel of niet legitiem is lijkt me heel wat zinvoller dan 'maffiapraktijken' roepen. Misschien overtuigen ze jou, misschien verminder jij de stakingsbereidheid nog wat meer. Of daag ze uit tot meer creativiteit. Spreek eens de individuen die verantwoordelijk zijn voor het huidige beleid aan met pakweg een grote stapel post op het thuisadres.
Re: Staking 9 oktober 2015
Er is blijkbaar toch een mentaliteitswijziging bezig: Dit is de eerste keer dat ik weet dat er effectief politie wordt gestuurd om stakers uit de sporen te halen en om de ingang van een seinhuis vrij te maken.
Persoonlijk vind ik dat een goede zaak: Ik ben gesyndiceerd, en ben 100% voor het stakingsrecht, maar het moet maar eens gedaan zijn dat de boel geblokkeerd wordt door een handvol idioten.
Met de laatste staking op Antwerpen Noord liet men de stakers begaan tot men een stapel houten treinbiels in brand stak, toen was voor Infrabel de maat vol en werden de politie, brandweer en deurwaarder opgeroepen. De stakers waren snel verdwenen.
Staken= niet werken, en eventueel pamfletten uitdelen. Niet de boel saboteren en zo de jobs van 100-den mensen in gevaar brengen.
Persoonlijk vind ik dat een goede zaak: Ik ben gesyndiceerd, en ben 100% voor het stakingsrecht, maar het moet maar eens gedaan zijn dat de boel geblokkeerd wordt door een handvol idioten.
Met de laatste staking op Antwerpen Noord liet men de stakers begaan tot men een stapel houten treinbiels in brand stak, toen was voor Infrabel de maat vol en werden de politie, brandweer en deurwaarder opgeroepen. De stakers waren snel verdwenen.
Staken= niet werken, en eventueel pamfletten uitdelen. Niet de boel saboteren en zo de jobs van 100-den mensen in gevaar brengen.
Laatst gewijzigd door Hobbes op 09 okt 2015, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Staking 9 oktober 2015
Dat lijkt me een erg faire opstelling, die ik in de onderwijssector trouwens altijd gekend heb. Overigens zal dan snel blijken dat een eerlijk gebruikt stakingswapen nauwelijks effect heeft. En dat men dus op zoek moet naar andere drukkingsmiddelen. Opvallend trouwens: vandaag wordt er gestaakt, maar 95 % van de berichtgeving gaat over de staking zelf, over de uitwassen, over de invloed op het treinverkeer, over reacties van reizigers. Waar de staking uiteindelijk voor is uitgeroepen gaat op die manier volledig de wind in, en bewijst dus rechtstreeks dat staken in bijna alle gevallen onzin is. En over alternatieven voor de afbouw van NMBS en Infrabel hoor ik al helemaal geen valabel vakbondsstandpunt; ik kan daaruit alleen maar afleiden dat er geen is of dat er wel een is waarbij het personeel evenmin buiten schot blijft.Hobbes schreef: Staken= niet werken, en eventueel pamfletten uitdelen. Niet de boel saboteren en zo de jobs van 100-den mensen in gevaar brengen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Staking 9 oktober 2015
Nee, dat is geen bewijs. Je kan er een verhaal aan ophangen over media. Eventueel over de zinloosheid van *deze* staking. Misschien proberen na te gaan waarom de mediastrategie van vakbonden (weer) gefaald heeft, als die er al is. Ik heb dezelfde mening als jij over deze staking, een nutteloze sparteling van een vis op het droge.overweg13 schreef:Opvallend trouwens: vandaag wordt er gestaakt, maar 95 % van de berichtgeving gaat over de staking zelf, over de uitwassen, over de invloed op het treinverkeer, over reacties van reizigers. Waar de staking uiteindelijk voor is uitgeroepen gaat op die manier volledig de wind in, en bewijst dus rechtstreeks dat staken in bijna alle gevallen onzin is.
- Dieselfreak
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Staking 9 oktober 2015
Ik ben vandaag geheel probleemloos in Amsterdam geraakt. In Kortrijk was van de staking niets te merken, in Antwerpen wel, daar reden heel wat treinen niet, met name die vanuit en naar Brussel. Maar de Benelux rijdt vandaag slechts tussen Amsterdam en Antwerpen, dus die had daar geen last van.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Staking 9 oktober 2015
Iemand meer nieuws over de staking van maandag en dinsdag.Enkel het goederenvervoer of toch ook treinen met eindbestemming Walonie?
Re: Staking 9 oktober 2015
Op de Thalys app kreeg ik net bericht dat veel/alle Thalys-treinen van Brussel naar Duitsland afgeschaft worden maandag. Gelukkig zou onze van Parijs naar Brussel wél rijden, ik ben benieuwd.
Re: Staking 9 oktober 2015
Maandag wordt er in Luik gestaakt, en Thalys neemt wederom haar voorzorgen. Ik vrees inderdaad dat het er daar wel wat heter aan toe zou kunnen gaan, er wordt in ieder geval weer gedreigd met spoorbezettingen. Naar Parijs is maandag normaal niets geblokkeerd, al zou er heel misschien nog een trein kunnen uitvallen als een Luikse bestuurder zou staken of niet tijdig bij zijn trein zou geraken, maar ik vermoed dat ze hun diensten al hebben hervormd om zoveel mogelijk met Antwerpse en vooral Brusselse bestuurders te kunnen werken.
Re: Staking 9 oktober 2015
Er zijn blijkbaar ordewoorden geweest vanuit de socialistische vakbond zelf om geen sporen of seinhuizen te bezetten, afwachten maar.
Wat het goederenverkeer betreft: Bij B-Logistics heeft de rode vakbond die de contractuele werknemers vertegenwoordigt een mail rondgestuurd dat de stakingsaanzegging NIET geldt voor B-Log, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.
Als er weer geen idioten in de sporen gaan staan zullen er veel goederentreinen rijden vermoed ik.
Wat het goederenverkeer betreft: Bij B-Logistics heeft de rode vakbond die de contractuele werknemers vertegenwoordigt een mail rondgestuurd dat de stakingsaanzegging NIET geldt voor B-Log, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.
Als er weer geen idioten in de sporen gaan staan zullen er veel goederentreinen rijden vermoed ik.
Re: Staking 9 oktober 2015
Vannacht zijn er vanop Antwerpen Noord geen goederentreinen vertrokken. Blijkbaar werden er bij verschillende treinen sabotageacties gepleegd zoals het loskoppelen van de remleiding tussen wagons tijdens de remproef enz.
Zo kan mr. Goossens straks weer gaan verkondigen dat de staking geslaagd is... Degoutant...
Zo kan mr. Goossens straks weer gaan verkondigen dat de staking geslaagd is... Degoutant...
Re: Staking 9 oktober 2015
Lijn 62 naar Dinant ?deredactie.be, hln.be, belga.be, ... schreef:"Een stakingspost bij Namen blokkeert de lijn 62 naar Dinant. Een andere post in Luik blokkeert de lijn 34 naar Herstal", aldus de woordvoerster.
Om woordvoerster te worden is wat minimale kennis van het net ook al niet meer nodig ?
Re: Staking 9 oktober 2015
Alternatieve reportage over een vorige staking.
Grappig gebracht maar de eindboodschap is vlijmscherp.
http://www.vier.be/deidealewereld/video ... el/1306607
Grappig gebracht maar de eindboodschap is vlijmscherp.
http://www.vier.be/deidealewereld/video ... el/1306607