Staking 9 oktober 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Staking 9 oktober 2015

Bericht door Patrick »

Stond vorige week in de krant. Voornamelijk Waalse vleugel van de rode vakbond wil de boel platgooien.
Aan Vlaamse kant kijkt men nog de kat uit de boom.
Mocht er "insider"-informatie zijn, dan horen "wij" het graag :wink:
Hebben "wij" net voorzien om op die dag naar Lille (F) te sporen om van daaruit naar Marseille te reizen...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door groentje »

ACV doet niet mee, stond vandaag in de krant. En de Vlaamse vleugel van het ACOD heeft niet veel zin om nog eens cavalier seul te spelen. Natuurlijk, ik weet ook niet zeker of ze hun Waalse rode broeders onder controle kunnen houden, en er die dag toch niet lokaal het werk wordt neergelegd, maar zoals het er nu naar uitziet, gaat er geen algemene staking zijn, die dag.
mr.fingers

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door mr.fingers »

En op 9/10 (8/10 vanaf 22h tot 9/10 tot 22h (lees: de laatste trein)) legt het ACOD-Spoor er "den blok op" in het district Brussel. Ze gaan dus waarschijnlijk de Noord-Zuid verbinding blokkeren met hinder voor het hele land.

Ook nog mogelijkheden op stakingen op 19 & 20/10, met gekruiste stakingen (een district in Vlaanderen, een in Wallonië) waar het werk neergelegd zal worden.

En dat allemaal om "aan de onderhandelingstafel uitgenodigd te worden". Goed bezig mannen, je creëert er een prachtig onderhandelingsklimaat mee. :roll:
(bron)
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door groentje »

yep, een 'toegift' van het ACOD om niet als grote agressor gezien te worden... Maar wel met gevolgen tot in de verste uithoeken van het land... En minstens enkele heethoofden willen weer sabotage gaan plegen... Dan dacht je dat ze het eindelijk geleerd hadden dat je eerst verkenners stuurt vooraleer de cavalerie met de fanfare voorop het veld in te sturen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door Patrick »

En op 7 oktober betogen te Brussel onder het moto: "Enkel kruimels voor de mensen" ...
Voor mijn part mag men staken, maar dan graag in gemeenschappelijk vakbondsfront zodat je 101% zeker bent dat geen enkele trein zal rijden.
trainlovertje
Berichten: 2345
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door trainlovertje »

Vraagje: als Brussel de enige plaats is waar er mensen de boel gaan verzieken, kunnen NMBS en Infrabel er dan niet voor zorgen dat die sporen (vooral van de NZV) gewoon open blijven door eventuele inzet van politie? Eventueel een boete voor spoorlopen er nog eens bovenop...
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door rvdborgt »

Patrick schreef:Voor mijn part mag men staken, maar dan graag in gemeenschappelijk vakbondsfront zodat je 101% zeker bent dat geen enkele trein zal rijden.
Daar ben je alleen zeker van als je sporen en seinhuizen bezet. En dat gebeurt meestal dan ook. En niemand doet er iets tegen, ook al is dat illegaal.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door overweg13 »

Eigenlijk zijn dit pure maffiapraktijken. Als je Brussel raakt, raak je het hele land en dus kun je met een minimaal aantal stakers toch erg veel hinder veroorzaken. Zo kost deze staking de vakbond nauwelijks geld. En dan later nog eens per district: meer van hetzelfde. Drie, vier keer zwaar verstoord verkeer, en je hoeft er nauwelijks stakingsgelden voor uit te betalen. Walgelijk. Het zou gewoon verboden moeten worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door groentje »

Ik hoop eigenlijk vooral dat de vakbonden géén sabotage toelaten, en de NMBS eindelijk eens leert om de middelen in te zetten die ze heeft om de gevolgen van een staking te beperken. Door personeel anders te benutten, desnoods verbindingen te knippen, kan je de gevolgen op zijn minst ruimtelijk sterk beperken, maar vandaag de dag houdt dispatching zich eigenlijk alleen maar bezig met het inventariseren van de gevolgen, niet met improviseren om de gevolgen tot een minimum te herleiden... Het is me trouwens niet eens helemaal duidelijk of dat zelfs geen bewuste strategie is, om de vakbonden niet tegen zich in het harnas te jagen...
mr.fingers

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door mr.fingers »

Da's het grote probleem dat België heeft tegenover de andere landen: het feit dat de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben, en "ze dus kunnen doen waar ze zin in hebben, of het nu wettelijk is of niet, omdat ze maar al te goed beseffen dat de arm der wet hen toch niet kan bereiken". In het Verenigd Koninkrijk heeft de regering daar onlangs de vakbonden de arm een beetje omgewrongen, en dat zou hier ook eens mogen. Misschien niet in zo'n mate, maar er moet een wettelijk kader komen waar iedereen zich naar te schikken heeft. De excessen "omdat iemand een rode/groene/blauwe vuilniszak aan heeft" moeten er echt uit.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door groentje »

Niet helemaal mee eens, de huidige regelgeving volstaat ruimschoots om de actievoerders die hun boekje te buiten gaan, aan te pakken, ze wordt alleen niet of onvoldoende toegepast, deels om geen olie op het vuur te gooien, natuurlijk, maar zelfs dat lijkt steeds minder het gewenste effect te hebben. Spoorlopen is verboden, ook in het kader van een syndicale actie. Seinhuizen zijn veiligheidsposten, wie daar geen zaken heeft, hoort daar niet. En al zeker niet om werkwillige collega's te komen intimideren. Ook andere sabotageacties zijn al verboden, de daders ervan moeten alleen vaker gestraft worden.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door traxie »

Het statuut en alles wat daar positief aan is langs werknemerszijde staat ter discussie, het lijkt me enigsinds gerechtvaardigd enkele signalen de wereld in te sturen. De vraag is welke rol de vakbond(en) op zich wilt nemen. Hoe ziet de vakbond een performante moderne nmbs?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door Patrick »

traxie schreef:Het statuut en alles wat daar positief aan is langs werknemerszijde staat ter discussie, het lijkt me enigsinds gerechtvaardigd enkele signalen de wereld in te sturen. De vraag is welke rol de vakbond(en) op zich wilt nemen. Hoe ziet de vakbond een performante moderne nmbs?
Signalen de wereld insturen nog vóór een gepland overleg, zijn verkeerde signalen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben van plan volgende week vrijdag vanuit Kortrijk of Gent naar Antwerpen te gaan om daar de Benelux naar Amsterdam te nemen. Hoe realistisch is dit? Dat mijn reis langer zou kunnen duren dan gewoonlijk, zit er dik in, maar dat is niet zo'n probleem, ik heb toch heel wat uren reserve. Ik wil alleen weten of ik er met redelijke zekerheid vanuit mag gaan dat ik in Amsterdam zal geraken als ik 's morgens vroeg vertrek.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking 9 oktober 2015 ?

Bericht door groentje »

Ik denk dat dat zou moeten lukken, alleen de Benelux komt uit Brussel, maar dan rijdt daar ook nog een stoptrein naar Roosendaal.
Plaats reactie