"S-bahn" in en om Brussel

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Bericht door kika »

Voor diegenen die zó graag naar dat groene gras bij de buren kijken, kijk ook eens naar de saga's met Berlijns materieel en diens vernieuwing. Of naar de hoeveelheden geld die er in prestigeprojecten vloeien. Vergeet ook niet dat het Verkehrsverbund Berlin Brandenburg een iets groter werkgebied heeft. En voor de liefhebbers, neem eens een avondspitstrein naar het noorden, misschien op vrijdagmiddag.
Wat is er wel nodig:
-Een overzichtelijk lijnnennetwerk (dus niet 5 lijnen met allemaal verschillende bestemmingen op een gedeeld traject)
-Een regelmatig stoppatroon (elke S-trein stopt op alle S-haltes)
-Tariefintegratie met overig stedelijk vervoer
Precies, met zoiets schiet je meer op. Dat kaartje is al een grote stap voorwaarts (want het ziet er uit als 1 netwerk en mag toch wel een trendbreuk genoemd worden), maar die 3 punten die jij noemt zijn behoorlijk essentieel.
Portbou schreef:Deze steden hebben dan ook slechts een agglomeratie van 500.000 inwoners.
Dan geef ik je Nürnberg als tegenvoorbeeld. Vrij uitgestrekt, marketingbureau zegt graag 3,5 miljoen inwoners in het metropoolgebied en ook daar zijn de avond- of weekendfrequenties ondermaats, en S-bahnen die niet bij iedere s-bahnhalte stoppen… ( In de realiteit zullen het misschien iets van een 1,5 miljoen mensen zijn die in de centra wonen, de rest verspreid over kleinere kernen die niet allemaal dichtbij een station zijn, Vlaanderen-style maar nog wat minder mensen). Vervelend al die anekdotische waarheden, misschien helpt het om specifieker te zijn, wat je waar goed vindt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Bericht door K V B »

kika schreef: Dan geef ik je Nürnberg als tegenvoorbeeld. Vrij uitgestrekt, marketingbureau zegt graag 3,5 miljoen inwoners in het metropoolgebied en ook daar zijn de avond- of weekendfrequenties ondermaats, en S-bahnen die niet bij iedere s-bahnhalte stoppen…
Als positief voorbeeld voor Vlaanderen lijkt me eerder Zürich eengoed voorbeeld. Of Karlsruhe...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Bericht door kika »

K V B schreef:Als positief voorbeeld voor Vlaanderen lijkt me eerder Zürich eengoed voorbeeld. Of Karlsruhe...
Als de trein niet meer naar Waterloo of Louvain-la-Neuve rijdt, gaan de poppen aan het dansen :wink: M.b.t. Karlsruhe: de S-bahn naar pakweg Freudenstadt heeft nu ook niet echt een uitmuntende weekend of avondregeling. Ik vind die gerechtvaardigd voor de hoeveelheid mensen en de woonkernen die er zijn. Zo'n lijn is dan misschien iets voor pakweg het zuiden van Oost-Vlaanderen? Alle steden en regio's die worden opgenoemd hebben zeker bepaalde pluspunten (en sommige minpunten[1]), niets is 1 op 1 overdraagbaar.

[1] van dat geromantiseer in het gelinkte artikel over Berlijn, krijg ik jeuk. Oud trams zijn leuk. Maar niet voor iedere dag wanneer iedereen er met zijn kinderwagen op probeert te geraken of er weer een oudje van tussen de deuren gevist moet worden. Het overstijgt helaas niet het niveau van 'ik was op vakantie, en daar was dit en dat geweldig.' In hetzelfde genre dat pas gelinkte opinieartikel over de Poolse spoorwegen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Bericht door Shrek »

Het enige wat mij echt stoort aan het huidige Brusselse S-baan net is het feit dat sommige lijnen enkel in de spits rijden. Dat is echt onduidelijk en een serieuze lacune in de dienstregeling. Een lage frequentie of kleine amplitude zijn zaken die je (helaas) kan verwachten als je zo'n plan ziet. Maar een S-lijn die maar 2 keer per dag rijdt is die naam onwaardig.
Hopelijk wordt dat snel opgelost eens de spitsritten een groot succes blijken te zijn, wat ik me wel kan voorstellen bij de verbinding Leuven-Schuman-Braine l'Alleud.
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:Het enige wat mij echt stoort aan het huidige Brusselse S-baan net is het feit dat sommige lijnen enkel in de spits rijden. Dat is echt onduidelijk en een serieuze lacune in de dienstregeling. Een lage frequentie of kleine amplitude zijn zaken die je (helaas) kan verwachten als je zo'n plan ziet. Maar een S-lijn die maar 2 keer per dag rijdt is die naam onwaardig.
Hopelijk wordt dat snel opgelost eens de spitsritten een groot succes blijken te zijn, wat ik me wel kan voorstellen bij de verbinding Leuven-Schuman-Braine l'Alleud.
Voorbeeld: Rhein-Ruhr
Daar rijdt er een S68. Deze rijdt ook alleen tijdens de spits en rijdt deels op het traject van S6 en deels op het traject van S8. Ok, hij rijdt wel een aantal keer vaker per dag omdat de algehele frequenties daar hoger liggen, maar is principieel hetzelfde als de S9 die in Brussel zal komen. Ik kan me niet voorstellen dat het de mensen daar stoort, want het wordt dan ook als versterking gezien en niet als een S-lijn die buiten de spits verwaarloosd wordt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Bericht door K V B »

kika schreef:M.b.t. Karlsruhe: de S-bahn naar pakweg Freudenstadt heeft nu ook niet echt een uitmuntende weekend of avondregeling. Ik vind die gerechtvaardigd voor de hoeveelheid mensen en de woonkernen die er zijn.
Zürich alleszins kent dat probleem niet. Daar is de "amplitude" behoorlijk goed, en doorgaans is de weekeind dienstregeling precies dezelfde als door de week. En in het weekeinde rijden vele S-Bahn lijnen ondertussen gewoon de hele nacht door.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Bericht door Papanero »

De Brusselse S-baan wordt stilaan zichtbaar:
Onlangs nieuw geplaatst bord.
Onlangs nieuw geplaatst bord.
De oude perrons van halte "Pannenhuis" (gesloten in 1984) zijn omgedoopt tot "Thurn en Taxis" en worden opgefrist:
Links van de spoorweg het nieuw aangelegde park op het terrein waar vroeger de sporen naar het eigenlijke Thurn en Taxis complex liepen; rechts de sporen van de metro.
Links van de spoorweg het nieuw aangelegde park op het terrein waar vroeger de sporen naar het eigenlijke Thurn en Taxis complex liepen; rechts de sporen van de metro.
Plaats reactie