Voor diegenen die zó graag naar dat groene gras bij de buren kijken, kijk ook eens naar de saga's met Berlijns materieel en diens vernieuwing. Of naar de hoeveelheden geld die er in prestigeprojecten vloeien. Vergeet ook niet dat het Verkehrsverbund Berlin Brandenburg een
iets groter werkgebied heeft. En voor de liefhebbers, neem eens een avondspitstrein naar het noorden, misschien op vrijdagmiddag.
Wat is er wel nodig:
-Een overzichtelijk lijnnennetwerk (dus niet 5 lijnen met allemaal verschillende bestemmingen op een gedeeld traject)
-Een regelmatig stoppatroon (elke S-trein stopt op alle S-haltes)
-Tariefintegratie met overig stedelijk vervoer
Precies, met zoiets schiet je meer op. Dat kaartje is al een grote stap voorwaarts (want het ziet er uit als 1 netwerk en mag toch wel een trendbreuk genoemd worden), maar die 3 punten die jij noemt zijn behoorlijk essentieel.
Portbou schreef:Deze steden hebben dan ook slechts een agglomeratie van 500.000 inwoners.
Dan geef ik je Nürnberg als tegenvoorbeeld. Vrij uitgestrekt, marketingbureau zegt graag 3,5 miljoen inwoners in het metropoolgebied en ook daar zijn de avond- of weekendfrequenties ondermaats, en S-bahnen die niet bij iedere s-bahnhalte stoppen… ( In de realiteit zullen het misschien iets van een 1,5 miljoen mensen zijn die in de centra wonen, de rest verspreid over kleinere kernen die niet allemaal dichtbij een station zijn, Vlaanderen-style maar nog wat minder mensen). Vervelend al die anekdotische waarheden, misschien helpt het om specifieker te zijn, wat je waar goed vindt.