Pagina 1 van 2

"S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 25 sep 2015, 12:00
door Portbou
Dit artikel van treintrambus geeft een vrij goed overzicht van het openbaar vervoer in Berlijn.

Dat de NMBS dit maar eens leest voor ze hun weinig ambitieuze netwerk in en om Brussel met S durven betitelen.

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 25 sep 2015, 12:27
door Shrek
Portbou schreef:Dit artikel van treintrambus geeft een vrij goed overzicht van het openbaar vervoer in Berlijn.

Dat de NMBS dit maar eens leest voor ze hun weinig ambitieuze netwerk in en om Brussel met S durven betitelen.
De mensen bij de NMBS zijn zeer goed op de hoogte van de buitenlandse netwerken hoor :wink:

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 25 sep 2015, 12:47
door K V B
Shrek schreef:
Portbou schreef:Dit artikel van treintrambus geeft een vrij goed overzicht van het openbaar vervoer in Berlijn.

Dat de NMBS dit maar eens leest voor ze hun weinig ambitieuze netwerk in en om Brussel met S durven betitelen.
De mensen bij de NMBS zijn zeer goed op de hoogte van de buitenlandse netwerken hoor :wink:
Als ze zo goed op de hoogte zijn, waarom krijgen ze dan bijvoorbeeld volgende dingen niet voor elkaar bij de NMBS:
- Eenmansbediening.
- Werkende vervoersbewijsautomaten.

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 25 sep 2015, 13:04
door Steven
Het is niet omdat je op de hoogte bent dat je er alles van overneemt.

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 25 sep 2015, 13:14
door Shrek
K V B schreef: Als ze zo goed op de hoogte zijn, waarom krijgen ze dan bijvoorbeeld volgende dingen niet voor elkaar bij de NMBS:
- Eenmansbediening.
- Werkende vervoersbewijsautomaten.
Aan beide zaken wordt gewerkt. Dus ze zijn weldegelijk op de hoogte :wink:

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 25 sep 2015, 19:58
door groentje
En voor sommige zaken is het niet de NMBS die moet reageren, maar de wetgever. Voor zover ik weet zijn treinbegeleiders in België nog steeds een wettelijke vereiste, geen koppigheid van de NMBS. Al kan ik me voorstellen dat dergelijke voorstellen bij de vakbonden nog enige tijd moeten 'rijpen'.
Berlijn is inderdaad op veel vlakken een voorbeeld qua openbaar vervoer, en een reisje waard. Toch hoop ik nog altijd dat de S-trein in Brussel niet alleen een cosmetische ingreep is, maar ook een toekomstvisie uitdrukt die wel doet wat het moet, namelijk breed en frequent reizigers vervoeren.

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 26 sep 2015, 14:24
door Portbou
Shrek schreef:De mensen bij de NMBS zijn zeer goed op de hoogte van de buitenlandse netwerken hoor :wink:
Als dat echt zo is zouden ze moeten weten dat de benaming S-bahn niet van toepassing is.

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 26 sep 2015, 14:25
door Portbou
Shrek schreef:
K V B schreef: Als ze zo goed op de hoogte zijn, waarom krijgen ze dan bijvoorbeeld volgende dingen niet voor elkaar bij de NMBS:
- Eenmansbediening.
- Werkende vervoersbewijsautomaten.
Aan beide zaken wordt gewerkt. Dus ze zijn weldegelijk op de hoogte :wink:
Dan stel ik voor dat de benaming S-bahn in de kast blijft
- tot die zaken afgewerkt zijn
- tot er overal minstens een 20minuten frequentie bestaat

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 26 sep 2015, 15:12
door groentje
S-Bahn is anders ook een paraplubegrip, hoor. Ook in Duitsland. Natuurlijk is Berlijn het voorbeeld waar we naartoe moeten willen, of Munchen, of Hamburg. Maar er zijn talloze S-Bahnsystemen die lang niet zoveel beter zijn als wat de NMBS voorstelt. In het Rijn-Roergebied hanteert men een 20'-frequentie, in Hannover is het 30', net zoals rond Leipzig, rond Bremen, buiten de spits zelfs om het uur... Het enige waar ze echt achterlopen, is de amplitude, en in mindere mate de weekenddienstregeling. De frequentie zou ook beter mogen, maar kan de vergelijking met heel wat Duitse S-Bahnen wel al weerstaan...

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 26 sep 2015, 17:20
door Portbou
groentje schreef:in Hannover is het 30', net zoals rond Leipzig, rond Bremen, buiten de spits zelfs om het uur...
Deze steden hebben dan ook slechts een agglomeratie van 500.000 inwoners.

Brussel + rand zit makkelijk aan 1.500.000 inwoners
Dus moet je vergelijken met steden als Hamburg (1,6 mln) en München (1,5 mln).
En mag van een S-bahn dezelfde frequentie en dichtheid verwacht worden.

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 26 sep 2015, 17:31
door groentje
Niemand die zegt dat de NMBS niet een heel stuk ambitieuzer mag zijn. Maar ook Rome was niet gebouwd op één dag, het feit dat ze al durven het predikaat S-trein gebruiken, geeft mij echter hoop dat ze wel die wil hebben om het net verder te ontwikkelen. We moeten wel de druk hoog houden, en ervoor zorgen dat het geld niet aan onnozeliteiten verspild wordt, zoals aan poortjes.

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 26 sep 2015, 17:59
door Portbou
groentje schreef:het feit dat ze al durven het predikaat S-trein gebruiken, geeft mij echter hoop dat ze wel die wil hebben om het net verder te ontwikkelen.
OK, laat het ons op deze positieve noot houden :)

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 27 sep 2015, 12:11
door AM80
De S-bahn netwerken, van Hamburg, Berlijn zijn inderdaad ook "voorbeelden" van hoe het wel moet, ik ben al blij dat men eindelijk een "begin" maakt van een goed voorstadsnet...Ik kijk liever nu even naar wat we wel al gaan hebben, en als dat zich weerspiegelt in hogere reizigersaantallen, kunnen we voortbouwen. In mijn ogen zou het geen zin hebben om gelijk alles uit de kast te halen, als men niet weet wat de reactie van potentiële reizigers is. Liever stilaan groeien...

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 28 sep 2015, 13:29
door ReisThijs
Hamburg en Berlijn zijn voorbeelden waar de S-bahn een hele eigen infrastructuur heeft gescheiden van het overige spoorverkeer. Dat staat wel heel ver van de situatie in Brussel vandaan.
De situatie in het Rijn-Roergebied (S-bahn op eigen sporen daar waar het nodig is, S-bahn op gedeeld spoor daar waar het kan) lijkt een beter voorbeeld.

Om een netwerk een S-bahn te kunnen noemen is een hele hoge frequentie niet noodzakelijk. Men kan beginnen met 30'-diensten. Wat is er wel nodig:
-Een overzichtelijk lijnnennetwerk (dus niet 5 lijnen met allemaal verschillende bestemmingen op een gedeeld traject)
-Een regelmatig stoppatroon (elke S-trein stopt op alle S-haltes)
-Tariefintegratie met overig stedelijk vervoer

Re: "S-bahn" in en om Brussel

Geplaatst: 28 sep 2015, 17:59
door groentje
Dat gedeelde traject lijkt mij niet zo erg, bijvoorbeeld het net van München is net gebaseerd op een sterke gemeenschappelijke as waar de gecombineerde frequentie die van een metro benadert. Brussel zal een hybride model nodig hebben, maar een sterke as door de NZV lijkt me daarmee niet in tegenstelling. Tariefintegratie en een overzichtelijk stoppatroon zijn wel een must, en ik ben geneigd daar amplitude aan toe te voegen.