HLE 11

Alles over reizigerstreinen in België.
Wilson
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

HLE 11

Bericht door Wilson »

Beste mensen. Het andere topic was aardig gedateerd vandaar een nieuw topic.

Vraagkje. Is er wat bekend over de toekomst van de reeks 11 ? Zal er ook een loc bewaard worden ?
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: HLE 11

Bericht door traxie »

Als ik het niet mis heb is dat een aangepaste 21. Dus ik zie niet in waarom je dat zou moeten bewaren? Voor de twee remkranen en het ontbreken van ep?
Wilson
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HLE 11

Bericht door Wilson »

traxie schreef:Als ik het niet mis heb is dat een aangepaste 21. Dus ik zie niet in waarom je dat zou moeten bewaren? Voor de twee remkranen en het ontbreken van ep?
Meer dan dat. Misschien vanwege de geschiedenis. Jarenlange staat van dienst op de benelux
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: HLE 11

Bericht door traxie »

Er valt iets voor te zeggen. Ik zie enkel andere modellen die unieker zijn, te denken aan de 23 bijvoorbeeld.

Maar dat is geen reden om een type 11 niet te doen.
Wilson
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HLE 11

Bericht door Wilson »

traxie schreef:Er valt iets voor te zeggen. Ik zie enkel andere modellen die unieker zijn, te denken aan de 23 bijvoorbeeld.

Maar dat is geen reden om een type 11 niet te doen.
Eigenlijk zou er van ieder type loc 1 bewaard moeten worden. Het is geschiedenis. Nostalgie. In nl word dat in ieder geval wel gedaan. Reeks 11 is mijns inziens 1 van de mooiste locs ooit gebouwd. Jarenlange trouwe staat van dienst op de benelux en dan nog een tijd p treinen rijden om vervolgens een roemloos einde tegemoet te gaan. Nooit een afscheidsrit voor gekomen. Vooralsnog geen enkele bewaard
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: HLE 11

Bericht door Eimai »

Wilson schreef:Nooit een afscheidsrit voor gekomen.
Ze hebben toch de laatste dag van de Benelux voor de Fyra er kwam toch nog een rit gedaan met een type 11? Dat was toch ook een beetje een afscheidsrit?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE 11

Bericht door Steven »

Dat hebben ze inderdaad gedaan, maar ik vermoed dat hij naar het TSP verwijst, het zijn zij die al eens speciale ritten organiseren. De NMBS organiseert niets in dat verband, niet in het heden of het verleden. Als er al eens iets gebeurde was dat op initiatief van enkele liefhebbende personeelsleden. Net zoals er destijds bij de laatste commerciële rit van de HLD51 ook een bijpassend bord op zijn neus werd gehangen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HLE 11

Bericht door Steve »

De 1182 tijdens de allerlaatste dag van de Benelux in z'n vorige vorm, de dag vóór de Fyra het (uiteindelijk slechts zeer kortstondig) zou overnemen. De Traxxen maakten toen al lange tijd exclusief de dienst uit op de Benelux (achteraan zie je er trouwens eentje hangen "voor het geval dat"), dus dit was wel degelijk zeer uitzonderlijk en kon beschouwd worden als een afscheidsrit, al is er ook niet overdreven veel ruchtbaarheid aan gegeven. Enkele dagen later was het ook echt over en out voor de HLE 11, de laatste ritten (binnenlandse P-treintjes) zijn volgens mij nog dezelfde maand gedaan.
Afbeelding
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: HLE 11

Bericht door Catenist »

Er waren de laatste jaren dat HLE11 de Benelux deed ook serieus wat problemen mee dacht ik. Pannes, zelfs brand in de loc...
Wat niet wegneemt dat het idd een pracht van een loc is met een stuk geschiedenis bij zich.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: HLE 11

Bericht door traxie »

Naar verluid zijn de gevolgen van de gewoonte van sommige meesters om zonder ventilatie te rijden nefast gebleken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE 11

Bericht door Steven »

Wat een gewoonte was van NS bestuurders. Elke brand aan boord van een hle11 was telkens met een treinbestuurder NS. Misschien wat jammer dat ze in Nederland minder diep ingaan op de technische kant van de loc.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: HLE 11

Bericht door Catenist »

Was dat dan zomaar mogelijk om zonder ventilatie te rijden met HLE11? Jullie doelen toch op de ventilatie van de tractiemotoren en alle apparaten die ermee te maken hebben voor de aansturing? Was dat dan niet automatisch geregeld op temperatuur?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: HLE 11

Bericht door Eimai »

Type 11 heb ik nooit gekend, maar met type 21 en 27 die normaal hetzelfde zou moeten werken moet ventilatie opstaan om tractie te kunnen geven, maar als je geen tractie meer moet geven kan je die gewoon afzetten. Maar natuurlijk is de hitte niet weg op het moment dat je het tractionneren stopt. Ventilatie is een aparte knop op de stuurtafel. Niks automatisch gestuurd dus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE 11

Bericht door Steven »

Die knop is inderdaad identiek aan een hle 21 en 27
Wilson
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HLE 11

Bericht door Wilson »

traxie schreef:Naar verluid zijn de gevolgen van de gewoonte van sommige meesters om zonder ventilatie te rijden nefast gebleken.
Inderdaad ja. Reden ; geluidsoverlast. Pure onzin.

En die afscheidsrit op de benelux met de 1182 was ook onaangekondigd. Vanuit de TSP zal er niks komen ?
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
Plaats reactie