Liberalisering binnenlands reizigersverkeer niet voor 2026

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

Ik ga er vanuit dat, als er ooit liberalisering komt, het een Nederlands model gaat zijn waarbij alle hoofdlijnen bij één operator zitten en de lokale lijnen verdeeld over andere concessies. Dan zorgen de operatoren van de lokale concessies voor omroepen op de stations waar enkel zij opereren en de nationale concessie voor de grotere stations.
Maar nogmaals: ik geloof niet dat dat zal gebeuren. Want echt niet alleen vakbonden zijn tegen liberalisering. Ook transporteconomen, reizigersverenigingen, nagenoeg alle politieke partijen,... vinden het een slecht idee. En ik kan ze zeker geen ongelijk geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk

Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Davy »

Inderdaad. Er kan bij de NMBS nog veel verbeteren, maar het laatste waar ik op zit te wachten is liberalisering van het reizigersverkeer...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 mei 2018, 09:28Maar nogmaals: ik geloof niet dat dat zal gebeuren. Want echt niet alleen vakbonden zijn tegen liberalisering. Ook transporteconomen, reizigersverenigingen, nagenoeg alle politieke partijen,... vinden het een slecht idee.
De reizigersverenigingen zijn doorgaans niet per se tegen maar hebben er een genuanceerde mening over.

Groetjes,
Rian
Laburnum

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Laburnum »

Shrek schreef: 11 mei 2018, 09:28 Ik ga er vanuit dat, als er ooit liberalisering komt, het een Nederlands model gaat zijn waarbij alle hoofdlijnen bij één operator zitten en de lokale lijnen verdeeld over andere concessies. Dan zorgen de operatoren van de lokale concessies voor omroepen op de stations waar enkel zij opereren en de nationale concessie voor de grotere stations.
Op het Belgisch net is er praktisch geen onderscheid te maken tussen hoofdnet en lokale lijnen. Alles rijdt hier kris kras door elkaar. Privatisering zal waarschijnlijk een "Open acces"-structuur inhouden. In de huidige situatie waarin het vervoersaanbod van NMBS gelijk blijft zie ik echter geen schijn van kans voor privéoperatoren. Maar dat belet ons er niet toe waakzaam te blijven voor mogelijke "exotische" indringers op ons spoornet!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

Laburnum schreef: 16 mei 2018, 12:30 Op het Belgisch net is er praktisch geen onderscheid te maken tussen hoofdnet en lokale lijnen. Alles rijdt hier kris kras door elkaar. Privatisering zal waarschijnlijk een "Open acces"-structuur inhouden. In de huidige situatie waarin het vervoersaanbod van NMBS gelijk blijft zie ik echter geen schijn van kans voor privéoperatoren. Maar dat belet ons er niet toe waakzaam te blijven voor mogelijke "exotische" indringers op ons spoornet!
Open access is (gelukkig maar) iets wat de overheid kan tegenhouden. Als je zoiets toelaat krijg je immers cherry-picking wat zeer nefast is voor het aanbod.
Vandaag zorgen de enkele rendabele lijnen immers mee voor de verliezen van de niet-rendabele lijnen. Als je toelaat dat de winst van die rendabele naar een ander potje gaat dan vanwaar het verlies van de niet-rendabele lijnen komt krijg je bijna automatisch lijnsluitingen en afbouw van dienstregeling.

Bovendien verliest de overheid de complete controle over het verkeer. Vandaag legt de overheid aan de nmbs een bepaald aantal eisen op, zoals minstens x treinen per dag op die lijn die tot minstens uu:uu rijden. In een aanbestede concessie kan je gelijkaardige zaken eisen voor de kandidaten.
In open-access daarentegen kan de operator enkel maar de treinen rijden die hij nodig acht, de rest zal gewoon verdwijnen.

Daarom: open acces is wel het laatste wat je wil hebben op je binnenlandse net.
Plaats reactie