Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers
Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers
Ik weet niet of dit tegenwoordig nog gebeurt, maar ik herinner me dat tb's vroeger de bijstand van de tbg konden vragen als de automatische waakinrichting uitgevallen was. En ik herinner me zelfs dat mijn eigen vader vanuit Halle mee moest naar Schaarbeek in de stuurpost van een locomotief in zo een geval. Is het ondenkbaar dat een Tb vandaag nog zo iets vraagt als hij zich niet 100% meer voelt? Ten slotte zitten er wel vaker tbg's in een stuurpost, en dan zonder reden. Het zou trouwens ook een mooi argument zijn om tbg's op alle treinen te behouden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers
Dat bestaat nog, maar de bestuurder is verantwoordelijk. Dus dit gaat niet op. De tbg is er enkel voor de functie van de AW over te nemen. Dus als de tb bewusteloos ofzo is.overweg13 schreef:Ik weet niet of dit tegenwoordig nog gebeurt, maar ik herinner me dat tb's vroeger de bijstand van de tbg konden vragen als de automatische waakinrichting uitgevallen was. En ik herinner me zelfs dat mijn eigen vader vanuit Halle mee moest naar Schaarbeek in de stuurpost van een locomotief in zo een geval. Is het ondenkbaar dat een Tb vandaag nog zo iets vraagt als hij zich niet 100% meer voelt? Ten slotte zitten er wel vaker tbg's in een stuurpost, en dan zonder reden. Het zou trouwens ook een mooi argument zijn om tbg's op alle treinen te behouden.
Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers
En dát is dan wel een teken van volwassenheid en verantwoordelijkheidsgevoel om dan aan de kant te gaan. Sla op maandagochtend een willekeurige krant open en het staat vol van mensen met te weinig ervaring of feeling die hun rijkunsten of drankgebruik niet correct konden inschatten.odul schreef:Het probleem heeft veel te maken met "te weinig ervaring" "te weinig feeling" en te weinig inschattingsvermogen"
Gezien het niet zo vaak gebeurd, lijkt de opleiding of selectie van TBs -vanuit mijn luie zetel- dan wel relatief in orde te zijn. Of ze met te weinig ervaring de baan op mogen kan ik niet beoordelen, maar ze hebben in ieder geval geleerd dat ze veiligheid moeten laten primeren.
Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers
Inderdaad de selectie gebeurd vrij grondig. Niet dat ze perfect is (wat is er wel perfect) maar een vergelijk met het wegverkeer leert ons dat er wel degelijk een verschil bestaat. In geval van twijfel over uzelf of een (iets) ander(s) altijd de veiligste keuze maken.
Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers
Ik denk niet als een TB zijn treinrit staakt, en als reden de opsommingen aangeeft om te stoppen die ik aangeef, na enkele uren of dagen meteen terug kan starten.kika schreef:En dát is dan wel een teken van volwassenheid en verantwoordelijkheidsgevoel om dan aan de kant te gaan. .odul schreef:Het probleem heeft veel te maken met "te weinig ervaring" "te weinig feeling" en te weinig inschattingsvermogen"
Dan scheelt er duidelijkheid iets aan de periode van zijn opleiding.
Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers
De veiligste keuze maken is evident.Steven schreef:Inderdaad de selectie gebeurd vrij grondig. Niet dat ze perfect is (wat is er wel perfect) maar een vergelijk met het wegverkeer leert ons dat er wel degelijk een verschil bestaat. In geval van twijfel over uzelf of een (iets) ander(s) altijd de veiligste keuze maken.
Toch dient men steeds te onderzoeken dat veiligheid hand in hand kan gaan met de regelmaat van het treinverkeer.
Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers
Sorry maar de NMBS is daar zelf nog strenger en dat zou je moeten weten. Men beslist soms gewoon snel een trein af te schaffen ipv te laten rijden met vertraging. Een artikel recent verschenen moet dat toch duidelijk hebben gemaakt. Want jij tracht veiligheid en regelmatig gelijk te stellen. Als je zoiets zou zeggen bij een sollicitatie mag je het al vergeten. Dat is net hetzelfde als de vraag die men nog durft stellen bij de aanwerving. Wat zou je doen als ze vragen 5km/u sneller te rijden om vertraging goed te maken.