Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door groentje »

Ik ben het ermee eens dat zo'n statement geen directe oplossing biedt, net zoals ook andere statements zoals stakingen vaak niet voor oplossingen zorgen. Maar het is wel des mensen, als je het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt, om te gaan roepen.
En Hobbes, zeker zijn sommige mensen gewoon liever lui dan moe, maar ik ben het wel eens met Merijn dat de spoorweggroep ook wel meer inspanningen kan leveren. Ja, er komen steeds meer onderdoorgangen, maar sommige huidige tunneltjes zijn echt geen plezier om door te gaan, en er zijn ook nog altijd tal van stations zonder onderdoorgangen. Los daarvan ben ik niet zeker dat de afschaffing van een overweg altijd de beste optie is, zeker als er geen alternatief in de plaats komt. En zeker als de wandelroute tussen beide perrons of spoorkanten wel heel erg lang is, kan je moeilijk ontkennen dat er deels sprake is van uitlokking, vind ik. Als je plots een brug over een rivier afbreekt zonder een andere brug in de buurt te bouwen, kan je ook verwachten dat er protest zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Steven »

Inderdaad men steekt met iets te veel plezier de fout bij de NMBS. Gemakzucht noem ik dat. Zolang men maar niet naar zichzelf moet kijken. Het is nogal eenvoudig en kort door de bocht om commentaar te hebben op die treinbestuurder. Je kan niet weten waarom hij net die beslissing nam. Recent teveel incidenten gehad? Recent een volwaardige aanrijding gehad? ....
Kortweg gezegd de meesten zouden waarschijnlijk niet veel anders reageren moesten ze in dezelfde situatie zitten. Je moet van uzelf kunnen zeggen dat je nog 100% fris van geest bent om uw rit verder te zetten. Uw veiligheid en die van uw reizigers staan voorop. Stiptheid en uw trein tot op het eindpunt verzekeren is pas tweede keuze.
Zeggen dat jij wel altijd zou rijden is vrij grof van uitspraak en weinig respectvol. Ik denk dat sommige hier nogal iets te licht denken over de verantwoordelijkheid die een treinbestuurder heeft. Schiet met uw pijlen op de juiste persoon. Dat is de spoorloper in kwestie en niemand anders.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Merijn »

Laat me duidelijk zijn: spoorlopen keur ik absoluut niet goed, in geen enkel geval (tenzij in heel extreem uitzonderlijke situaties, onder toezicht van bevoegde personen). Maar ik wil eens als voorbeeld Haacht geven, de stad waar ik woon: er is 1 automaat, aan de kant van het stationsgebouw. Mensen komen aan deze automaat en horen plots de overweg dichtgaan. Er zijn mensen die in dit geval toch nog snel lopen, over de sporen aan de overweg, om hun trein te halen die aan het andere perron toekomt. Of het de oplossing zou zijn weet ik uiteraard niet, ik heb geen glazen bol. Ik vermoed echter toch dat mensen sneller geneigd zijn die tunnel te nemen. Wat ik wel wens te nuanceren, is het volgende: ik begrijp wel dat de NMBS niet zomaar eventjes een tunnel kan toveren, men moet immers roeien met de riemen die men heeft.

Wat de situatie van de topic starter echter betreft, wil ik me echter niet uitspreken, ik ken de situatie immers niet. Ik vermoed dat een treinbestuurder niet zomaar z'n rit zal staken, met kans voor eventuele bijhorende consequenties.

Om af te ronden: ik leer mijn kinderen strikt aan nooit ofte nimmer zomaar op de sporen te lopen. Als éénieder dit zou doen, komt het op een dag misschien ooit nog goed.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Eimai »

Van die laatkomers die nog snel hun trein willen halen... 'k Heb het al gehad dat de lijn overhoop ligt en dat ik met de IC in vertraging ongeveer op het uur van de stoptrein rij, en dan ook mensen die nog rap door de overweg lopen om "mijn" trein te halen. Veilig denken ze, want mijn trein moet volgens hen toch aan het perron voor de overweg stoppen. Alleen rij ik er wel op snelheid voorbij. Dat is ook goed om een hartaanval te krijgen ze...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Bibke »

Merijn schreef:Laat me duidelijk zijn: spoorlopen keur ik absoluut niet goed, in geen enkel geval (tenzij in heel extreem uitzonderlijke situaties, onder toezicht van bevoegde personen). Maar ik wil eens als voorbeeld Haacht geven, de stad waar ik woon: er is 1 automaat, aan de kant van het stationsgebouw. Mensen komen aan deze automaat en horen plots de overweg dichtgaan. Er zijn mensen die in dit geval toch nog snel lopen, over de sporen aan de overweg, om hun trein te halen die aan het andere perron toekomt.
In dit geval kan je toch wel wijzen in de richting van de NMBS. Op zulke plaatsen zouden er aan elke kant een automaat moeten staan. Maar dan nog als iemand dan aan het juiste perron staat te prutsen gaan anderen misschien toch nog oversteken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door dentheo »

En dat is nu net het geval in Kapellen.
Daar staat de automaat tegen een gevel van het station, niet op of aan het meest gebruikte perron,.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Steven »

Hij staat praktisch overal tegen het station. Ik moet zelfs nog de eerste stopplaats zien waar dat niet zo is (indien er maar 1 automaat is).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Hij staat praktisch overal tegen het station. Ik moet zelfs nog de eerste stopplaats zien waar dat niet zo is (indien er maar 1 automaat is).
Inderdaad want daar lag de datalijn waarschijnlijk.

Gelukkig staat het stations soms ook bij het drukste perron.... :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Merijn »

Bibke schreef: In dit geval kan je toch wel wijzen in de richting van de NMBS. Op zulke plaatsen zouden er aan elke kant een automaat moeten staan. Maar dan nog als iemand dan aan het juiste perron staat te prutsen gaan anderen misschien toch nog oversteken.
Ja en nee :D : toen er nog een loket was, was deze ook maar aan 1 kant.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door profke »

de hele discussie "automaat aan kant station" vind ik niet ter zake...
liepen ze vroeger dan evenveel over't spoor? want, als je nu aan de automaat moet zijn, moest je vroeger toch ook aan het loket zijn... denk niet dat je daar veel sneller geholpen wordt...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door rdv »

Ik heb hier vroeger al eens navraag gedaan naar de criteria die men heeft gebruikt om de locatie van de automaten te bepalen, maar blijkbaar kan niemand daar iets over zeggen.

Er zijn idd stations waar de automaten op ongelukkige plaatsen staan, m.n. ver weg van onderdoorgangen of op het minst gebruikte perron. Of nog: in het volle zonlicht tijdens een groot deel van de dag waardoor de schermen nauwelijks leesbaar zijn, ... Wellicht heeft men dit idd zeer technisch en kostenefficiënt willen oplossen, nl. daar waar de minste kabels moesten worden getrokken, of ze gewoon tegen het stationsgebouw gezet, en heeft men niet niet echt de moeite genomen naar een veilige en klantvriendelijke locatie gekeken, bvb. op basis van de statistieken over de meest gekozen richting.

Een voorbeeld dat ik goed ken is Gontrode. Daar gaat de overweg, omwille van de nabijheid van stop Landskouter, 3 min. voor het vertrek van de trein richting Gent dicht. De automaat staat op perron 1 richting Zottegem, terwijl de meeste reizigers richting Gent reizen. De automaat staat aan de grootste parking (25-tal auto's) en een grote fietsenstalling, maar het dorp ligt langs de kant van perron 2, en er ligt ook een parking (18-tal plaatsen) en evengrote fietsenstalling langs perron 2. Dus je moet 8 minuten of zo op voorhand zijn om een ticket te kopen, 5 minuten is te weinig. Als je wat pech hebt, is de trein in de tegenrichting in vertraging, werkt de automaat niet goed, of staat er iemand voor jou en mis je dus je trein.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Bibke »

profke schreef:de hele discussie "automaat aan kant station" vind ik niet ter zake...
liepen ze vroeger dan evenveel over't spoor? want, als je nu aan de automaat moet zijn, moest je vroeger toch ook aan het loket zijn... denk niet dat je daar veel sneller geholpen wordt...
In Neerpelt staan de automaten wel doordacht geplaatst maar onlangs stonden er oudere mensen aan de automaat aan de kant van de parking. Dat heeft daar zeer lang geduurd en er stond nog een lange rij te wachten. Was ik blij dat ik mijn ticket via internet gekocht had. Volgens mij hebben toen mensen de trein moeten missen of hun ticket op de trein nemen. Veel mensen weten niet dat er aan het station nog een automaat staat en dat het loket nog steeds open is.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door dentheo »

profke schreef:de hele discussie "automaat aan kant station" vind ik niet ter zake...
.
Het maakt alleen duidelijk dat de plaats van de automaten gekozen is voor het gemak van de kabellegger en zeker NIET in functie van de reiziger.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
profke schreef:de hele discussie "automaat aan kant station" vind ik niet ter zake...
.
Het maakt alleen duidelijk dat de plaats van de automaten gekozen is voor het gemak van de kabellegger en zeker NIET in functie van de reiziger.
Het moest dan ook allemaal heel snel gaan. Een kabel onder de sporen door trekken is trouwens een vrij ingewikkelde operatie, als er toevallig geen kabelbuis aanwezig is. Dat kon men op die korte periode zeker niet voor elkaar krijgen op alle plaatsen.
Als er genoeg klachten komen lijkt het mij niet onmogelijk dat er links en rechts nog automaten verplaatst of bijgeplaatst worden.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door traxie »

Ik snap de discussie niet zo goed. Overlopen is not done.
Plaats reactie