Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door overweg13 »

Ik weet niet of dit tegenwoordig nog gebeurt, maar ik herinner me dat tb's vroeger de bijstand van de tbg konden vragen als de automatische waakinrichting uitgevallen was. En ik herinner me zelfs dat mijn eigen vader vanuit Halle mee moest naar Schaarbeek in de stuurpost van een locomotief in zo een geval. Is het ondenkbaar dat een Tb vandaag nog zo iets vraagt als hij zich niet 100% meer voelt? Ten slotte zitten er wel vaker tbg's in een stuurpost, en dan zonder reden. Het zou trouwens ook een mooi argument zijn om tbg's op alle treinen te behouden.
Met vriendelijke groet

overweg13
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door traxie »

overweg13 schreef:Ik weet niet of dit tegenwoordig nog gebeurt, maar ik herinner me dat tb's vroeger de bijstand van de tbg konden vragen als de automatische waakinrichting uitgevallen was. En ik herinner me zelfs dat mijn eigen vader vanuit Halle mee moest naar Schaarbeek in de stuurpost van een locomotief in zo een geval. Is het ondenkbaar dat een Tb vandaag nog zo iets vraagt als hij zich niet 100% meer voelt? Ten slotte zitten er wel vaker tbg's in een stuurpost, en dan zonder reden. Het zou trouwens ook een mooi argument zijn om tbg's op alle treinen te behouden.
Dat bestaat nog, maar de bestuurder is verantwoordelijk. Dus dit gaat niet op. De tbg is er enkel voor de functie van de AW over te nemen. Dus als de tb bewusteloos ofzo is.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door kika »

odul schreef:Het probleem heeft veel te maken met "te weinig ervaring" "te weinig feeling" en te weinig inschattingsvermogen"
En dát is dan wel een teken van volwassenheid en verantwoordelijkheidsgevoel om dan aan de kant te gaan. Sla op maandagochtend een willekeurige krant open en het staat vol van mensen met te weinig ervaring of feeling die hun rijkunsten of drankgebruik niet correct konden inschatten.

Gezien het niet zo vaak gebeurd, lijkt de opleiding of selectie van TBs -vanuit mijn luie zetel- dan wel relatief in orde te zijn. Of ze met te weinig ervaring de baan op mogen kan ik niet beoordelen, maar ze hebben in ieder geval geleerd dat ze veiligheid moeten laten primeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Steven »

Inderdaad de selectie gebeurd vrij grondig. Niet dat ze perfect is (wat is er wel perfect) maar een vergelijk met het wegverkeer leert ons dat er wel degelijk een verschil bestaat. In geval van twijfel over uzelf of een (iets) ander(s) altijd de veiligste keuze maken.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door odul »

kika schreef:
odul schreef:Het probleem heeft veel te maken met "te weinig ervaring" "te weinig feeling" en te weinig inschattingsvermogen"
En dát is dan wel een teken van volwassenheid en verantwoordelijkheidsgevoel om dan aan de kant te gaan. .
Ik denk niet als een TB zijn treinrit staakt, en als reden de opsommingen aangeeft om te stoppen die ik aangeef, na enkele uren of dagen meteen terug kan starten.
Dan scheelt er duidelijkheid iets aan de periode van zijn opleiding.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door odul »

Steven schreef:Inderdaad de selectie gebeurd vrij grondig. Niet dat ze perfect is (wat is er wel perfect) maar een vergelijk met het wegverkeer leert ons dat er wel degelijk een verschil bestaat. In geval van twijfel over uzelf of een (iets) ander(s) altijd de veiligste keuze maken.
De veiligste keuze maken is evident.

Toch dient men steeds te onderzoeken dat veiligheid hand in hand kan gaan met de regelmaat van het treinverkeer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder staakt rit voor spoorlopers

Bericht door Steven »

Sorry maar de NMBS is daar zelf nog strenger en dat zou je moeten weten. Men beslist soms gewoon snel een trein af te schaffen ipv te laten rijden met vertraging. Een artikel recent verschenen moet dat toch duidelijk hebben gemaakt. Want jij tracht veiligheid en regelmatig gelijk te stellen. Als je zoiets zou zeggen bij een sollicitatie mag je het al vergeten. Dat is net hetzelfde als de vraag die men nog durft stellen bij de aanwerving. Wat zou je doen als ze vragen 5km/u sneller te rijden om vertraging goed te maken.
Plaats reactie