Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur sterft

Alles over reizigerstreinen in België.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Catenist »

Zou dat in dit geval nog geholpen hebben, wetende dat volgens de berichtgeving werd vermeld dat de bel van de overweg ging nog voordat de passagiers van de bus deze hadden verlaten. En ik vermoed dat door de bocht in het spoor de tb pas op het laatste moment kon zien dat er een obstakel op de overweg stond. Het heeft weer zo moeten zijn, ik kan me voorstellen dat je echt begint te zweten als je daar geblokkeerd staat op een overweg en de bel een trein aankondigt. Bovendien moest de bus een omleiding volgen, misschien was die overweg wel erg moeilijk te kruisen met een gelede bus.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door dentheo »

Dan stel ik voor dat "beste" nummer achter op de Andreaskruisen te zetten bij een overweg.
En de gemeentes zullen graag in hun nieuwsblaadjes zetten waar het nummer staat aan de overweg
Theo
Groeten vanop de Heide
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Beesty »

dentheo schreef:Dan stel ik voor dat "beste" nummer achter op de Andreaskruisen te zetten bij een overweg.
En de gemeentes zullen graag in hun nieuwsblaadjes zetten waar het nummer staat aan de overweg
Dat lijkt me inderdaad een prima voorstel!
Het rood nummer van TC, met duidelijke vermelding van lijnnr en OWnr, ipv een onduidelijk stickertje waar geen mens iets van snapt of uberhaupt het bestaan van afweet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:
dentheo schreef:
Gooit men dan de seinen dicht in beide richtingen voor de ganse lijn ?
Waarschijnlijk moet men dan nummer van overweg meegeven of is straatnaam en gemeente genoeg ?
Het dichtzetten van seinen in een spoorvak kan niet overal toegepast worden.
Je haalt hier een zeer goede en snelle manier van ingrijpen aan!
... op voorwaarde natuurlijk dat het seinhuis (dat de seinen bedient) tijdig wordt ingelicht van het voorval. Dat in deze context de alarmoproepen via GSM-R (TC <-> TB's) niet kunnen worden meebeluisterd door de seinhuizen is totaal onbegrijpelijk en zonder enige meerwaarde, buiten dan een platte politiek van bescherming van de eigen positie.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Beesty »

Asterix schreef:
dekooiker schreef:
dentheo schreef:
Gooit men dan de seinen dicht in beide richtingen voor de ganse lijn ?
Waarschijnlijk moet men dan nummer van overweg meegeven of is straatnaam en gemeente genoeg ?
Het dichtzetten van seinen in een spoorvak kan niet overal toegepast worden.
Je haalt hier een zeer goede en snelle manier van ingrijpen aan!
... op voorwaarde natuurlijk dat het seinhuis (dat de seinen bedient) tijdig wordt ingelicht van het voorval. Dat in deze context de alarmoproepen via GSM-R (TC <-> TB's) niet kunnen worden meebeluisterd door de seinhuizen is totaal onbegrijpelijk en zonder enige meerwaarde, buiten dan een platte politiek van bescherming van de eigen positie.
Ik zie eigenlijk geen meerwaarde waarom het seinhuis direct ingelicht moet worden? Als TC een alarm uitzend naar een bepaalde regio kunnen de TB's er direct op reageren. Het seinhuis kan enkele ogenblikken nadien nog steeds ingelicht worden volgens mij.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Steven »

Treinen rijden in volle baan en dan heeft een seinhuis er op dat moment toch niets of weinig mee te maken dat is duidelijk. Doet een voorval zich in een station of nabij een station (geen stopplaatsen dus) voor dan zijn ze wel iets meer betrokken partij uiteraard.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door groentje »

In sommige gevallen kunnen de automatische seinen ook gesloten worden, denk ik. Of is dat specifiek voor de HSL? Dat is wel uitsluitend voor lijnen die met EBP-PLP worden bediend, volgens mij. Omdat dit bij stuurpostseininrichting tot behoorlijk gewelddadige noodremmingen leidt, proberen we dit wel te vermijden, noodoproepen (via GSM-R), als dat niet lukt, via een telefoonoproep via GSM (vandaar het belang van het inloggen in ALASCA/KUBERNA), en het toepassen van de functie Seinen Dringend Gesloten, of SDG, maar die slaan uitsluitend op bediende seinen/merkborden. Slechts wanneer ook dat niet lukt, zullen we een stopopdracht geven per lijn of spoorvak.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Asterix »

Beesty schreef:Ik zie eigenlijk geen meerwaarde waarom het seinhuis direct ingelicht moet worden? Als TC een alarm uitzend naar een bepaalde regio kunnen de TB's er direct op reageren. Het seinhuis kan enkele ogenblikken nadien nog steeds ingelicht worden volgens mij.
2 opmerkingen hierover:

1. seinhuizen kunnen steeds vaker in volle baan alle seinen van een spoorvak dichtgooien via een simpele druk op de knop. De tijd dat een seinhuis enkel het station in strikte zin controleerde, ligt al lang achter ons. Zonder overdrijven worden alle seinen in een zone (station of geen station) gecontroleerd vanop een seinhuis.

2. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat een trein blijft doorrijden na het uitsturen van een alarm. Dit kan zijn omdat de TB het alarm verkeerd interpreteert of niet heeft ontvangen. In dat geval kunnen gesloten seinen zeker een meerwaarde bieden. Maar daarnaast denk ik ook aan een alarm voor ontsnapte voertuigen uit een bundel die dus op eigen houtje op wandel gaan. Het vliegensvlug ingrijpen door het verleggen van wissels en het weghouden van het overige verkeer uit die zone is dan een taak specifiek voor een seinhuis. Zij controleren immers niet alleen de seinen maar ook de wissels.

Er is dus geen enkele reden om een seinhuis te onthouden van een GSM-R-oproep. Integendeel, het biedt vaak een meerwaarde.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door wva »

Ik heb ooit eens vernomen dat het voldoende zou zijn om met een "startkabel" uit uw wagen, als je die dan al bij zou hebben, een verbinding te maken tussen beide rails.... op dat moment zou de nabijgelegen seinen op rood gaan.......fabeltje of waarheid?
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door b-loc »

wva schreef:Ik heb ooit eens vernomen dat het voldoende zou zijn om met een "startkabel" uit uw wagen, als je die dan al bij zou hebben, een verbinding te maken tussen beide rails.... op dat moment zou de nabijgelegen seinen op rood gaan.......fabeltje of waarheid?
Een wielas van een trein op een spoorstroomkring zorgt voor een kortsluiting. Het sein opwaarts valt dicht (enkel van het spoor van de kortsluiting)
Maar ook je overweg zal dicht gaan. Wat niet echt handig is als je je wagen toch nog uit het spoor probeert te halen.
Sommige overwegen hebben enkel assentellers vb de overweg aan het station van Ternat. Daar helpt een kortsluiting maken niet.
Als onbevoegde wijzigingen aanbrengen aan de spoorweginfrastructuur is nooit een goed idee.
Het beste kan je het noodnummer bellen.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door byter »

Als het om een SK gaat dan is kortsluiting maken inderdaad een manier. Bij assenteller mag je dit al schrappen.
De vraag is dan echter ook nog of de trein al in de sectie is en überhaupt nog een sein tegenkomt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Steven »

En tegenwoordig past men meer en meer assentellers toe. Dus het kan bedt zijn dat je op een baanvak zit waar het toch totaal zinloos is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Shrek »

wva schreef:Ik heb ooit eens vernomen dat het voldoende zou zijn om met een "startkabel" uit uw wagen, als je die dan al bij zou hebben, een verbinding te maken tussen beide rails.... op dat moment zou de nabijgelegen seinen op rood gaan.......fabeltje of waarheid?
Soms zou dat kunnen lukken, maar dan zit je nog weer wat langer in de sporen dan nodig is, niet doen dus.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door Asterix »

Steven schreef:En tegenwoordig past men meer en meer assentellers toe. Dus het kan bedt zijn dat je op een baanvak zit waar het toch totaal zinloos is.
Dat is een deel van het verhaal. Het volledige verhaal is dat men steeds meer en meer assentellers installeert bovenop de aanwezige SK's, het zogenaamde ZAX duo-systeem. Dat dubbele registratiesysteem moet de accuraatheid van de detectie aan overwegen in volle baan verhogen. Wanneer je in zo een geval de SK met die startkabel gaat storen zonder de assenteller te beïnvloeden, zal de overweg sluiten, het opwaartse seinbeeld een rood sein vertonen maar tegelijk zal het overschrijdingslicht aan dat sein gaan branden. Met andere woorden: de bestuurder moet ervan uitgaan dat er iets in de sectie staat maar weet wel dat de overweg normaal werkt. Tussen Jette en Ternat bestaat dat en ik vermoed ook verderop in Ternat zelf maar dat zou ik eens moeten verifiëren.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Botsing tussen trein en bus in Pittem: buschauffeur ster

Bericht door b-loc »

Asterix schreef:
Steven schreef:En tegenwoordig past men meer en meer assentellers toe. Dus het kan bedt zijn dat je op een baanvak zit waar het toch totaal zinloos is.
Dat is een deel van het verhaal. Het volledige verhaal is dat men steeds meer en meer assentellers installeert bovenop de aanwezige SK's, het zogenaamde ZAX duo-systeem. Dat dubbele registratiesysteem moet de accuraatheid van de detectie aan overwegen in volle baan verhogen. Wanneer je in zo een geval de SK met die startkabel gaat storen zonder de assenteller te beïnvloeden, zal de overweg sluiten, het opwaartse seinbeeld een rood sein vertonen maar tegelijk zal het overschrijdingslicht aan dat sein gaan branden. Met andere woorden: de bestuurder moet ervan uitgaan dat er iets in de sectie staat maar weet wel dat de overweg normaal werkt. Tussen Jette en Ternat bestaat dat en ik vermoed ook verderop in Ternat zelf maar dat zou ik eens moeten verifiëren.
Idd de L50 vanaf Lombeek tot Jette heeft een ZAX duo-systeem maar het rooster T(Ternat) enkel assentellers. Dit was 1 van de eerste roosters waarbij er enkel detectie is met assentellers bij een refertesnelheid van 120km/h.
Plaats reactie