Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Er hangt weer veel spanning in de lucht bij de NMBS omtrent de nieuwe CAO.
Daarstraks hoorde ik op de radio, dat er toch wat personeel is dat niet gaat staken.
De vakbonden beweren dan weer datt het voorgestelde besparingsplan door hun achterban verworpen is.

Daarom zou ik graag eens peilen, hoeveel werknemers hier op het forum het er mee eens zijn om onmiddellijk te staken.
Laatst gewijzigd door odul op 10 dec 2015, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steve »

Ik ben zo vrij geweest de optie "Ik ben geen personeelslid" toe te voegen, die voor velen hier geldt (en om te vermijden dat men stemt in de logica "als ik personeelslid was, dan..."). :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door overweg13 »

odul schreef:Er hangt weer veel spanning in de lucht bij de NMBS omtrent de nieuwe CAO.
Daarstraks hoorde ik op de radio, dat er toch wat personeel is dat niet gaat staken.
De vakbonden beweren dan weer datt het voorgestelde besparingsplan door hun achterban verworpen is.

Daarom zou ik graag eens peilen, hoeveel werknemers hier op het forum het er mee eens zijn om onmiddellijk te staken.
Tja, die achterban, wat is dat? De délégués die niet anders kunnen. En voor de rest een ruime meerderheid van de personeelsleden die niet eens kunnen stemmen. Het toppunt van democratie.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

Ik geloof dat er wel vakbondsvergaderingen zijn waar je als lid je zeg kan doen, maar ik ben door mijn vakbond nog nooit uitgenodigd, of ik heb zo'n uitnodiging nog nooit gezien. Het zullen dus wel typisch de hardliners zijn die daar opdagen.
Eerlijk, ik zie een actie wel zitten, maar geen 48-urenstaking, laat staan 72 uur. Het zou dus ook eerder ondanks, dan dankzij de vakbondsoproep dat ik zou meegedaan hebben.
Alleen vrees ik dat elke vakbondsactie tegenwoordig verbrand is door de voorbije stakingsgolf. De sporbonden, en met hen het spoorpersoneel, hebben alle begrip verkwanseld bij het gros van de gewone mensen. Mijn voorspelling is aan het uitkomen, we hebben onszelf kapot gestaakt. Dank u, vakbonden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

De achterban? Ik vraag mij nog steeds af wie dat allemaal mag zijn. In het beste geval zie ik eens een flyer liggen NADAT ik via de media vernomen heb dat er een staking komt. Ik vind die twee vakbonden nog slechter in communicatie dan de NMBS zelf. Ze zijn er om personeel te informeren ...
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door hmmm »

Tja, en ik ben nog steeds op zoek naar de tekst die schijnbaar om stakingen van meerdere dagen vraagt. Op de werkvloer was er een brief van de directie aanwezig vanochtend, maar de maatregelen die daarin stonden leken mij zeer redelijk. Een feestdag verliezen waarvan ik het bestaan zelfs niet kende, dat kan toch niet de bron zijn van deze heisa?

De andere punten op de brief waren eerder van de categorie "dat lijkt me logisch". Als je op pensioen gaat lijkt het mij niet abnormaal om geen vakantiedagen meer te krijgen voor het ganse jaar, maar enkel voor de gepresteerde dagen/maanden.

Sommige media (of geruchten?) spreken over een uur extra/meer werken zonder een aanpassing aan de verloning. Dat is natuurlijk een ander paar mouwen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door stefanic »

volledig eens met hmmm en steven.
Met info die wij zagen (via-via) heb ik hoegenaamd geen probleem. Maandag hoorde in wel dat er nog meer in het te onderhandelen 'sociaal akkoord' staat, waar wij echter niets van weten, maar de stakingsaanzeggers blijkbaar wel.
Dat de ONNOZELAARS van de vakbonden misschien eerst eens heel hun 'achterban' (ALLE personeelsleden) inlichten over wat er in dat sociaal akkoord staat, en wat er dus blijkbaar zo onwaarschijnlijk onaanvaardbaar was om er direct 4/5 verlofdagen van een grote groep van het personeel (en zeer veel van onze KLANTEN) aan op te offeren. In mijn zeer ruime beroepsomgeving staat NIEMAND achter deze acties van een aantal pippo's die we helaas "collega's" van de grote famillie moeten noemen. Rotte appels ja! IEDEREEN hier is godverdomme RAZEND.
De vakbonden maken NMBS hiermee voor iedereen KAPOT ipv het voortbestaan te helpen garanderen. Hiep-hoi dat nu de dreiging gaat om de geldkraan naar dat zooitje oproerkraaiers definitief dicht te draaien.
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

De vakbonden hebben het voorbije jaar enthousiast een valkuil gegraven, de directie heeft er wat takken overheen gelegd, en de bonden zijn er met open ogen ingelopen. Ik hoorde ondertussen ook wel wat onheilspellender geruchten, maar de vakbonden hebben elke goodwill bij het publiek verkwanseld, en door hun onbesuisde stakingsaankondiging, hebben ze het pleit al zo goed als verloren... Mocht het niet mee mijn carrière zijn, ik zou ook Schadenfreude hebben...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

Het voorstel dat de directie gecommuniceerd heeft lijkt mij redelijk. Uiteraard is het niet fijn om een verlofdag minder te hebben, maar als daarmee de besparingen gehaald worden is dat niet onverteerbaar.
Hetgeen ik het ergste mis bij de spoorwegen zijn sociale verkiezingen. In alle andere bedrijven kan het personeel zelf kiezen door wie ze vertegenwoordigd worden. Bij ons zijn het echter een stelletje idioten die geen enkele voeling hebben met wat er echt leeft bij het personeel. Helaas kunnen wij zelf niet kiezen wij ons dan wel moet vertegenwoordigen. Hierdoor kunnen de 2 "erkende" vakbonden doen wat ze willen, de andere vakbonden (die veel redelijker zijn) hebben toch nergens iets in de pap te brokken.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Catenist »

Ik ben geen personeelslid en heb altijd in een grote privé onderneming gewerkt. Voor zo'n acties die zo'n impact hebben zou het toch logisch zijn dat er referenda worden gehouden onder het personeel. Je hoort steevast dat de "achterban" tegen de voorstellen van de directie is, maar waarom lees ik hier dan dat de meeste van jullie niet eens informatie krijgen over de punten die onderhandeld werden of worden, laat staan de tegenargumenten. Jullie zijn toch het personeel, jullie kunnen de vakbonden boycotten door niet mee te staken. Natuurlijk als er een deel van jullie personeel meestaakt dan ligt het spoorverkeer waarschijnlijk ook overal lam omwille van ontoereikende veiligheid en planning, maar je zou je die dag(en) kunnen aanbieden als werkwillige, ook al kan je misschien die dag(en) je job niet uitvoeren. Maar het is een tegenzet en een krachtig signaal naar dat groepje dat i.p.v. jullie toekomst te verzekeren ze langzamerhand aan het hypothekeren is. De reiziger heeft de laatste tijd al zo dikwijls laten horen dat het de spuigaten uitloopt, en terecht.

Niettemin met alle respect naar jullie allen als personeel (dat blijkbaar, net als de reiziger weer eens gegijzeld wordt)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Lol de stakingen waarbij geen enkele trein bolt telt meestal meer werkwillige mensen dan de lokale stakingen waarbij de actie ontstaat vanuit een probleem op de werkvloer.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

-
Laatst gewijzigd door HLE 2302 op 13 dec 2015, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Robin »

HLE 2302 schreef: Een kleine samenvatting van de grootste wijzigingen die de directie wil doorvoeren, en eenzijdig wil opleggen vanaf 1 januari. Zodat de rest van het personeel die hier zegt van niks te weten bij deze ingelicht is.
Elk personeelslid is nochtans ingelicht per email :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door steamdriven »

Robin schreef:
HLE 2302 schreef: Een kleine samenvatting van de grootste wijzigingen die de directie wil doorvoeren, en eenzijdig wil opleggen vanaf 1 januari. Zodat de rest van het personeel die hier zegt van niks te weten bij deze ingelicht is.
Elk personeelslid is nochtans ingelicht per email :wink:

Ik ben wel in ziekteverlof maar IK heb alvast niks gekregen hoor...
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door hmmm »

Robin schreef:
HLE 2302 schreef: Een kleine samenvatting van de grootste wijzigingen die de directie wil doorvoeren, en eenzijdig wil opleggen vanaf 1 januari. Zodat de rest van het personeel die hier zegt van niks te weten bij deze ingelicht is.
Elk personeelslid is nochtans ingelicht per email :wink:
Toeval wilt dat een groot (?) deel van het personeel geen email heeft :wink:. Zoals bvb het rollend personeel.
Plaats reactie