Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steve »

HLE 2302 schreef:
Steve schreef:
HLE 2302 schreef: Welke post bedoeld u daarmee ?
Die met alle dt-fouten...
Omdat niet alles correct is geschreven zal het ook wel niet juist zijn ? Zo is het niet moeilijk altijd iedereen aan te vallen, laag bij de grond ! :wink:
Dat zijn voor alle duidelijkheid niet mijn woorden, al deel ik tot op zekere hoogte wel de neiging van overweg13 om teksten met dergelijke elementaire spelfouten toch dat tikkeltje minder serieus te nemen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Eimai »

Over dat feest van de dynastie, weet je, pat-ay-to - pat-ah-to zoals de Engelssprekenden zeggen... voor mij als treinbestuurder heb ik gewoon x aantal vrije dagen in het jaar (of zou moeten hebben), want of iets nu een werkdag, zaterdag, zondag of feestdag is maakt mij niks uit. Pak zo'n feestdag af en het komt er voor mij gewoon op neer dat ik een verlofdag minder heb per jaar. Die feestdagen die in het weekend vallen zorgen voor enkele dagen extra verlof. Die regels voor CX'en (onze zaterdagen) die worden aangepast zorgen weer voor enkele bijkomende dagen minder verlof. In één documentje wordt er zo'n week verlof van mij afgepakt alsof het maar correcties van anomalieën zijn, zonder ook maar één ding in de plaats ter compensatie.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Men is boos op het personeel dat een paar dagen vakantie meer heeft, terwijl de regering een maatregel in voege houdt,waarbij sommige mensen (door zeer gemakkelijk misbruik) 30 dagen extra (vakantie) kunnen nemen.
Het wettelijk deeltijds werken, omtrent het "zorgverlof"

Op zich is er niks mis mee met deze gunstmaatregel, zij het niet dat er ferm van geprofiteerd kan worden.
Er is totaal geen controle op. Je hebt enkel een handtekening en een stempel van een arts nodig.
Voor de rest ben je zo vrij als een vogel.
Ofwel ben je een dag in de week vrij, ofwel één volledige week in de maand.
Je kan dus elke maand een week op vakantie gaan. of een dag in de week gaan bijklussen, een fietstochtje maken, lekker gaan zwemmen, het maakt niet uit.
Er is niemand die komt kijken of nagaat of je ook maar één minuut invult als "zorg" voor die hulpbehoevende.
Laatst gewijzigd door odul op 15 dec 2015, 06:16, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

odul schreef:Men is boos op het personeel dat een paar dagen vakantie meer heeft, terwijl de regering een maatregel in voege houdt,waarbij sommige personeelsleden (door zeer gemakkelijk misbruik) 30 dagen extra (vakantie) kunnen nemen.
Het wettelijk deeltijds werken, omtrent het "zorgverlof"

Op zich is er niks mis mee met deze gunstmaatregel, zij het niet dat er ferm van geprofiteerd kan worden.
Er is totaal geen controle op. Je hebt enkel een handtekening en een stempel van een arts nodig.
Voor de rest ben je zo vrij als een vogel.
Ofwel ben je een dag in de week vrij, ofwel één volledige week in de maand.
Je kan dus elke maand een week op vakantie gaan. of een dag in de week gaan bijklussen, een fietstochtje maken, lekker gaan zwemmen, het maakt niet uit.
Er is niemand die komt kijken of nagaat of je ook maar één minuut invult als "zorg" voor die hulpbehoevende.
Een arts die zo een attest onrechtmatig tekent is minstens even erg aan het frauderen dan de persoon die het aanvraagt.
Ik ken een paar mensen in zorgverlof, en die hebben daar zeker recht op: als je 7/7 paraat staat om iemand te verzorgen en zo de maatschappij heel wat centen bespaart (of moet inspringen omdat de maatschappij onvoldoende opvang voorziet), mag de maatschappij er ook wat voor terugdoen. Vergeet niet dat er bij zorgverlof loonverlies is, weliswaar gedeeltelijk gecompenseerd door premies.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

HLE 2302 schreef:
Steve schreef:
HLE 2302 schreef:Knip
Die met alle dt-fouten...
Omdat niet alles correct is geschreven zal het ook wel niet juist zijn ? Zo is het niet moeilijk altijd iedereen aan te vallen, laag bij de grond ! :wink:
Als de bron een van de vakbondsonderhandelaars is, dan twijfel ik door die schrijffouten ook aan z'n professionalisme, en zijn we nog niet thuis. Komt het van gelijk wie anders, dan zijn het misschien geen leugens, maar wel slechts geruchten. En dan wordt ik des te kwader op de non-communicatie van de vakbonden, die wel claimen dat hét personeel het akkoord heeft verworpen. Ik heb niks verworpen, omdat ik nog steeds niks van de vakbonden gehoord heb, behalve de gebruikelijke platitudes. Is het zoveel gevraagd om eindelijk eens inhoudelijk te reageren? Ik weet zo langzamerhand niet meer met wie ik de meeste problemen heb, de vakbonden of de directie. Ze zijn in elk geval elkaar waard.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

groentje schreef: Als de bron een van de vakbondsonderhandelaars is, dan twijfel ik door die schrijffouten ook aan z'n professionalisme, en zijn we nog niet thuis. Komt het van gelijk wie anders, dan zijn het misschien geen leugens, maar wel slechts geruchten. En dan wordt ik des te kwader op de non-communicatie van de vakbonden, die wel claimen dat hét personeel het akkoord heeft verworpen. Ik heb niks verworpen, omdat ik nog steeds niks van de vakbonden gehoord heb, behalve de gebruikelijke platitudes. Is het zoveel gevraagd om eindelijk eens inhoudelijk te reageren? Ik weet zo langzamerhand niet meer met wie ik de meeste problemen heb, de vakbonden of de directie. Ze zijn in elk geval elkaar waard.
Ik vraag me ook af wat "de échte problemen bij het spoor" zijn waarnaar ACOD spoor verwijst in hun reactie op de politieke reacties (http://www.acod-spoor.be/index.php/74-n ... aanzegging). Op (de persberichten op) hun site zie ik alleszins geen grondige analyse van de problemen, een constructief alternatief, of een diepgaande toelichting van de situatie staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Ik weet zo langzamerhand niet meer met wie ik de meeste problemen heb, de vakbonden of de directie. Ze zijn in elk geval elkaar waard.
Je vergeet nog de politici die niets liever doen dan karikaturen maken en het conflict op de spits drijven.

Ik verwacht in ieder geval niet dat er ooit een compromis komt tussen die 3 groepen. :roll:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Er zijn voor mij nu toch een aantal redenen om te staken.
Ik heb nog nooit gestaakt, en wel omdat er me nooit een zinvolle reden werd aangevoerd én ook omdat het buiten verhouding is.
Dankzij de vele stakingen van de voorbije jaren is elk begrip of respect ver zoek.
Jammer, want nu komen de problemen pas echt.

Een zekere politicus Q. verkondigt vrolijk dat onze verplaatsing als arbeidstijd telt.
Ofwel is hij heel slecht geïnformeerd, ofwel is het de bedoeling om personeel in diskrediet te brengen.

Dat in de privé bedrijven extra verlofdagen toekennen wegens cao: al iets over gelezen en schande over horen spreken?
Nee zeker?

Dat het spoorwegpersoneel een eigen mutualiteit heeft die dubbel zoveel kost aan de aangeslotene dan een private mutualiteit, geen enkele krant of politicus die daar iets aan doet.
Het afschaffen van de mutualiteit, dat overigens in overweging genomen was, zou voor het personeel eigenlijk een loonsverhoging betekenen!

Over de dubbele compensatie is de directie zo vaag dat het alle kanten uitkan.
Wat is die dubbele compensatie juist, laten we eens beginnen met dat uit te leggen en te kaderen.
Dan zal meteen opvallen dat het hooguit een minderheid is die onder bepaalde omstandigheden kan profiteren.

De pers gaat ook vlot voorbij aan het feit dat dankzij de vele pensioneringen er zo al een rendementsverhoging is omdat er een deel van de vertrekkers niet vervangen worden.

Ooit al eens in de privé een boete gekregen van uw werkgever?
Bij het spoor kan het!
Wordt ook over gezwegen...

Het liberale doel is uiteraard privatisering zonder grens en tarifering naar believen.
Beginnen met personeel en structuur, sluitstuk is de reiziger die meer zal betalen voor lagere frequentie en kleinere amplitude.
Dat men zich nu volop laat aanpraten dat de spoorwegmedewerkers profiteurs zijn en daar zonder nadenken in meegaat zal pas duidelijk worden als het veel te laat is!
De trein.
Alleen voor durvers.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Die dubbele compensatie gaat over de extra verlofdagen die we krijgen wanneer een feestdag op een zondag valt.
Zo krijg je in 2016 twee extra verlofdagen. voor iemand boven de 50 is dat 26+2 = 28 dagen
Dat komt omdat 1 mei en 25 december 2016 op een zondag vallen.
Wanneer iemand moet werken op een zondag, dan krijgt hij daarvoor op een weekdag een vrije dag terug. dat is dus één compensatie.
Wanneer je bijvoorbeeld volgend jaar zondag 1 mei moet werken, dan krijg daarvoor een dag in de week terug + die extra verlofdag.
Het zijn dus die extra dagen verlofdagen die men wil schrappen.

Wat betreft die arbeidstijd bij een verplaatsing.
Ik denk dat het hier gaat om treinvertragingen.
Wanneer een spoorman te laat op zijn werk aankomt, door een treinvertraging. En de tijd dat men te laat is, valt binnen de geplande werkuren, dan wordt die tijd aangerekend als werken.
Concreet: iemand die van 6u tot 14u moet werken, en om 7u aankomt, moet hiervoor niet langer werken, zen 8 werkuren zijn immers gedekt.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Het stakingswapen, is het zwaarste geschut dat er bestaat.
Ik heb gemerkt dat de vakbonden en sommige personeelsleden veel te snel zijn gaan staken.

Als ik nu lees dat er niet geraakt wordt aan ons statuut, dat de werkweek niet wordt opgetrokken van 36u naar 38u, en dat er niet geraakt wordt aan ons pensioenstatuut.
Zie ik geen reden om dat zwaar geschut als staken nu reeds boven te halen.

Er zijn 365 dagen in een jaar, volgens Cornu werkt men er 160 van, en wil hij dat naar 170 terug brengen, in bepaalde gevallen.
Dat is de melk afromen, maar zeker niet de klok terugdraaien.
Ter inlichting ( toen ik van school kwam en in de privé ging werken werkte wij van maandag tot vrijdag...van 7u 's morgens tot 7 uren 's avonds.
Dat was dus 12uur per dag of 60 uur per week. Of 40 uur + 20 uur overuren)

Wanneer een feestdag op een zondag valt, mag die dus niet meer 2 keer opgenomen worden. Ergens wel te verstaan.
Per maand hebben we 1 KD en één CV omdat we 40 uren per week werken, terwijl we er maar 36u moeten doen.
De 26 dagen verlof en de 13 KD dagen die we opnemen, mogen we niet meer aanrekenen als werkende dagen. Wat ook ergens te verstaan is.
Hierdoor zullen we dus tevens 2 dagen verliezen.
Ook wie een mand ziek is, zal één dag KD gaan verliezen. (dat is nu al het geval met het aantal cx of cv)

Oké dat is inleveren, maar dat men daartegen overzet dat ik een goed pensioen krijg, dat ik mijn statuut behoud en zo werkzekerheid heb, en al mijn verlof vrij mag kiezen. Zie ik niet in om nu te gaan staken.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door steamdriven »

odul schreef:Die dubbele compensatie gaat over de extra verlofdagen die we krijgen wanneer een feestdag op een zondag valt.
Zo krijg je in 2016 twee extra verlofdagen. voor iemand boven de 50 is dat 26+2 = 28 dagen
Dat komt omdat 1 mei en 25 december 2016 op een zondag vallen.
Wanneer iemand moet werken op een zondag, dan krijgt hij daarvoor op een weekdag een vrije dag terug. dat is dus één compensatie.
Wanneer je bijvoorbeeld volgend jaar zondag 1 mei moet werken, dan krijg daarvoor een dag in de week terug + die extra verlofdag.
Het zijn dus die extra dagen verlofdagen die men wil schrappen.
Maar dat is toch een normale regeling? Dat is toch in quasi elke sector zo? Mijn vrouw is werkzaam in de bejaardenzorg en heeft een identieke regeling.
Een werknemer die nooit in de weekends moet werken en bv. Kerstmis valt op een zondag, dan is die die zondag gewoon thuis en heeft dan nog recht op die feestdag ergens gedurende het jaar. Hetzij vrij te kiezen of in afspraak met zijn directie.
Als ik dan in mijn reeks 3 weekends/maand moet werken en Kerstmis valt op een zondag, dan heb ik -net als iedereen- recht op een compensatie van die zondag (dus 1 RX) én het recht op 1 RX (uit de reeks van 13 ofzo) voor mijn Kerst.

Wat ze nu onder andere doen is gewoon ons beroven van een aantal feestdagen... Dégoutant eigenlijk.

Ik kan er niet bij waarom onze huidige pers kritiekloos zulke dingen neerschrijft. Waar is hun journalistiek eergevoel? Zij hebben namelijk -zoals hierboven- identieke regelingen en zijn dikwijls nog veel beter vergoed...

Vandaag weer, lees ik op De Standaard dat Dhr. Cornu beweert dat we bij het spoor 160 dagen werken en dat hij dit gewoon wil optrekken naar 170. I wish! Met de beste wil van de wereld komen ik en mijn collega's niet aan dat getal. Wij blijven daar zeer ruim boven. Zelfs ver boven zijn doelstelling. Betekent dat dan dat wij als treinbestuurders nog recht hebben op 15 dagen extra ofzo? :wink:
Van waar komt dat getal dan, vraag ik me af. Want 160 dagen, dat klopt als je 09u dagen rekent. Natuurlijk, zo wordt het makkelijk. Vertel in de pers dat het personeel maar aan 80 dagen per jaar komt, maar vertel er niet bij dat je rekent met dagen van 18u.

Het is voor mij duidelijk dat er hier veel meer aan de hand is. Er worden zeer sluwe spelletjes gespeeld...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Tram44 schreef:geplande diensten van 12 uur in seinhuizen (hoe veilig is dat?)
Niet per definitie onveilig, lijkt mij?
odul schreef:Wat betreft die arbeidstijd bij een verplaatsing.
Ik denk dat het hier gaat om treinvertragingen.
Wanneer een spoorman te laat op zijn werk aankomt, door een treinvertraging. En de tijd dat men te laat is, valt binnen de geplande werkuren, dan wordt die tijd aangerekend als werken.
Concreet: iemand die van 6u tot 14u moet werken, en om 7u aankomt, moet hiervoor niet langer werken, zen 8 werkuren zijn immers gedekt.
Het gaat ook over iemand die in Hasselt zijn standplaats heeft, opeens morgen een job moet gaan uitvoeren in Gent en wiens uren pas beginnen te lopen wanneer hij in Gent begint te werken. En o ja, de verplaatsing met de trein wordt niet meer aangemoedigd (wegens vaak ondoenbaar om in de ochtend voor een bepaald uur ergens aan te komen) dus zal de Hasselaar zich per wagen naar Gent moeten begeven.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

dekooiker schreef: Dat in de privé bedrijven extra verlofdagen toekennen wegens cao: al iets over gelezen en schande over horen spreken?
Nee zeker?
Nee, en ik heb daar geen probleem mee als het bedrijf het goed doet.
Maar er zijn ook voorbeelden waar men het omgekeerde doet op het moment dat het slechter gaat: de 36-uren week opnieuw omzetten naar een 38-uren week en de compensatiedagen afschaffen. Als ik het goed begrijp is dat één van de voorgestelde maatregelen in het plan, in andere sectoren keurt de vakbond dat wel goed.
odul schreef:Ik denk dat het hier gaat om treinvertragingen.
Wanneer een spoorman te laat op zijn werk aankomt, door een treinvertraging. En de tijd dat men te laat is, valt binnen de geplande werkuren, dan wordt die tijd aangerekend als werken.
Concreet: iemand die van 6u tot 14u moet werken, en om 7u aankomt, moet hiervoor niet langer werken, zen 8 werkuren zijn immers gedekt.
Dat vind ik er toch wel wat over. Ik weet wel dat bij andere overheden (bvb. Vlaamse Gemeenschap) dat ook bestaat (daar is het forfaitair - dacht ik - 1 u/maand compensatie voor de treinvertragingen), maar je woon-werk verplaatsing kan je toch niet meetellen (ook al duurt die uitzonderlijk langer). Zo stimuleer je je mensen ook niet om tijdig te vertrekken en om mogelijke vertragingen mee te rekenen om toch maar tijdig hun dienst te beginnen (voor rijdend personeel dan, hoewel ik ook wel weet dat niet alle diensten gecombineerd kunnen worden met WW-verplaatsing per OV). En hoe zit het dan met vertragingen terug naar huis?
Asterix schreef:Het gaat ook over iemand die in Hasselt zijn standplaats heeft, opeens morgen een job moet gaan uitvoeren in Gent en wiens uren pas beginnen te lopen wanneer hij in Gent begint te werken. En o ja, de verplaatsing met de trein wordt niet meer aangemoedigd (wegens vaak ondoenbaar om in de ochtend voor een bepaald uur ergens aan te komen) dus zal de Hasselaar zich per wagen naar Gent moeten begeven.
Daar kan ik dan wel begrip voor opbrengen, hoewel dat er ook veel bedrijven zijn (consultants bvb.) die continue ergens anders werken en toch ook 8u op dat tijdelijk bureau aanwezig moeten zijn.


Het is natuurlijk nooit leuk om verworvenheden te verliezen, maar ik denk dat het bij het spoor ook na de hervorming nog redelijk goed zit met sociale verworvenheden. Ik ken veel sectoren en mensen die het slechter hebben, maar natuurlijk ook die het beter hebben. Maar als er nu niet ingegrepen wordt, wat is het alternatief dan om binnen de opgelegde besparingen te blijven? Geen aanwervingen meer doen? Dan zal het pas beginnen nijpen. Mocht ik bij het spoor werken, ik zou deze aanpassingen kunnen aanvaarden denk ik, maar bvb. wel onder voorwaarde dat er eindelijk iets gedaan wordt aan de vakantiedagen die niet kunnen worden opgenomen
spoetnik

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door spoetnik »

Asterix schreef:
Tram44 schreef:geplande diensten van 12 uur in seinhuizen (hoe veilig is dat?)
Niet per definitie onveilig, lijkt mij?
.
12 h geconcentreerd op een scherm kijken is zo goed als onmogelijk. Zeker omdat er ook in de nacht wordt gewerkt, vlak voor of na een nachtshift een spits in goede banen leiden lijkt me geen goed idee.
Op belgocontrol bv werkt men ook maar 8h, waarvan 4h effectief.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

rdv schreef:Maar er zijn ook voorbeelden waar men het omgekeerde doet op het moment dat het slechter gaat: de 36-uren week opnieuw omzetten naar een 38-uren week en de compensatiedagen afschaffen. Als ik het goed begrijp is dat één van de voorgestelde maatregelen in het plan, in andere sectoren keurt de vakbond dat wel goed.
Het volledige verhaal is in deze wel dat de 36-urenweek destijds werd ingevoerd in het kader van een door de overheid gevoerde politiek van arbeidsherverdeling. Om iedereen aan het werk te houden, werd de 36-urenweek ingevoerd in ruil voor minder maandinkomen. Men werd dus eigenlijk een stukje meer verloond in tijd. Dit afschaffen zonder terug het maandinkomen te laten stijgen, lijkt mij niet echt netjes.
rdv schreef:Daar kan ik dan wel begrip voor opbrengen, hoewel dat er ook veel bedrijven zijn (consultants bvb.) die continue ergens anders werken en toch ook 8u op dat tijdelijk bureau aanwezig moeten zijn.
Ja maar heel wellicht wist die consultant bij zijn aanwerving dat die voortdurende verplaatsingen van opdrachtgever naar opdrachtgever deel zouden uitmaken van de functie. Dat is bij het spoor niet het geval. Het zou me trouwens verbazen mocht die consultant die verplaatsingen niet aanrekenen aan de opdrachtgever.
rdv schreef:Maar als er nu niet ingegrepen wordt, wat is het alternatief dan om binnen de opgelegde besparingen te blijven? Geen aanwervingen meer doen? Dan zal het pas beginnen nijpen. Mocht ik bij het spoor werken, ik zou deze aanpassingen kunnen aanvaarden denk ik, maar bvb. wel onder voorwaarde dat er eindelijk iets gedaan wordt aan de vakantiedagen die niet kunnen worden opgenomen
Ik heb het voorstel van de directie gelezen en het is - zoals zo vaak - weer slappe kost. Echter, ook van de vakbonden heb ik weinig inspirerends gehoord. Waarom kan men niet eens nagaan of er geen mogelijkheid bestaat dat mensen een aantal vakantiedagen afstaan om bijvoorbeeld bijscholingen of opleidingen te kunnen volgen in de schoot van de spoorwegen? Ik zou daartoe graag bereid zijn want ik krijg mijn vakantiedagen toch niet op. Op die manier moet de werkgever enkel de opleiding vergoeden en ik ga mij als werknemer gratis bijscholen, wat mijn deskundigheid op de werkvloer enkel kan vergroten. Zeker Galant met haar tralala over de fierheid en de deskundigheid van het spoorwegpersoneel moet dat toch als muziek in de oren klinken?
Plaats reactie