Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

spoetnik schreef:
Asterix schreef:
Tram44 schreef:geplande diensten van 12 uur in seinhuizen (hoe veilig is dat?)
Niet per definitie onveilig, lijkt mij?
12 h geconcentreerd op een scherm kijken is zo goed als onmogelijk. Zeker omdat er ook in de nacht wordt gewerkt, vlak voor of na een nachtshift een spits in goede banen leiden lijkt me geen goed idee.
Op belgocontrol bv werkt men ook maar 8h, waarvan 4h effectief.
Waarom zou men dan niet 12 uren kunnen werken, waarvan 8 uren effectief? Dat is trouwens ook hetgeen ik begrepen heb in het kader van deze maatregel: men zou naar Zwitsers model een ontspanningsruimte voorzien om pauzes echt ontspannend te maken. Trouwens, vandaag 8 uren op een scherm staan turen is even goed ondoenbaar en bij mij op de werkvloer gebeurt het dan ook niet. De werkorganisatie laat zeker toe om dit alles "menselijk" te houden.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

steamdriven schreef: Wat ze nu onder andere doen is gewoon ons beroven van een aantal feestdagen... Dégoutant eigenlijk.
Als je niks wil inleveren, zet je ons statuut op de helling...is het dat wat je wil?
Je ziet hoe de politiek en de media in het potje aan het roeren zijn, met hele leugens en halve waarheden.
Alleen het spoorwegpersoneel weet hoe de vork juist aan de steel zit. Maar dat komt niet in de krant.
De modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van het spoorwegpersoneel. Als je dan zegt, wij leveren niks in, giet je alleen maar olie op het vuur.
Als treinbestuurder heb je zelfs nog meer voordelen dan de andere spoorarbeiders, want ook die 30 jaar dienst en op 55 op pensioen, komt over alsof iedereen dat krijgt.
Wat natuurlijk niet waar is.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

odul schreef: Je ziet hoe de politiek en de media in het potje aan het roeren zijn, met hele leugens en halve waarheden.
Alleen het spoorwegpersoneel weet hoe de vork juist aan de steel zit. Maar dat komt niet in de krant.
En hoe zou dat dan in de krant kunnen komen? Journalisten staan onder zo een tijdsdruk, dat er - jammer genoeg - maar weinig zijn die de kans krijgen om complexe dossiers wat dieper uit te spitten. Ik vind het een taak van de vakbond om die info naar de pers te voorzien, om zo begrip los te weken bij klanten, publiek en politiek, en de discussie naar een hoger niveau te tillen. Maar hun site (ik heb enkel die van de ACOD bekeken) komt niet verder dan dezelfde type one-liners dan waar ze de "anderen" (zijnde directie en politiek) van beschuldigen.

Dus, waarde vakbond, maak een achtergronddossier aan waar je in 4 pagina's uitlegt waarom het voorstel niet goed is, documenteer dat op een zo objectief mogelijke manier, en zet er constructieve tegenvoorstellen in. Zet dat dossier op je website, maak er een samenvatting van een half blad van, kant en klaar over te nemen door Belga en andere journalisten, en grote kans dat dit in min of meer ongewijzigde vorm én met de correcte info in de pers komt. Dat is hoe wij het doen (zij het dan in een totaal andere sector), en redelijk succesvol, zelfs voor complexe verhalen.

En wie zich dan beter wil informeren (inclusief de collega's), die kan de link dan wel volgen die hopelijk onder het artikel staat, of zal het dossier zelf wel vinden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Die zogenaamd betaalde verplaatsingen kan maar in twee gevallen:

-trein te laat en aanvraag indienen voor geldigmaking van de tijd.
Dat moet dan nog goedgekeurd worden, wat zeker niet altijd het geval is.
-in zeer uitzonderlijke gevallen dat men om welbepaalde omstandigheden zijn werk elders moet uitvoeren.
Dat is terug te vinden in de reglementering en ik ken zelfs geen enkel persoon die ervan kan genieten.
Uitgestorven relict uit lang vervlogen tijden, lijkt me.

Maar zoals één der forumgenoten schrijft: er worden sluwe spelletjes gespeeld.
In de pers het halve verhaal vertellen dat de lezer ervan moet overtuigen dat het heel scheef loopt bij de spoorwegen.
Over de nadelen wordt gemakkelijkheidshalve gezwegen.
Mooi voorbeeld is Herman Welter die dikwijls 'vergeet' iets te vermelden waardoor het verhaal heel wat genuanceerder wordt.
(Nochtans iemand die weet hoe goede teksten te schrijven.)
De trein.
Alleen voor durvers.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Asterix schreef:
rdv schreef:Maar er zijn ook voorbeelden waar men het omgekeerde doet op het moment dat het slechter gaat: de 36-uren week opnieuw omzetten naar een 38-uren week en de compensatiedagen afschaffen. Als ik het goed begrijp is dat één van de voorgestelde maatregelen in het plan, in andere sectoren keurt de vakbond dat wel goed.
Het volledige verhaal is in deze wel dat de 36-urenweek destijds werd ingevoerd in het kader van een door de overheid gevoerde politiek van arbeidsherverdeling. Om iedereen aan het werk te houden, werd de 36-urenweek ingevoerd in ruil voor minder maandinkomen. Men werd dus eigenlijk een stukje meer verloond in tijd. Dit afschaffen zonder terug het maandinkomen te laten stijgen, lijkt mij niet echt netjes.
[/quote]

In de ideale wereld zou dan het loon ook terug stijgen, maar voor een bedrijf in crisis is dat toch niet voor de hand liggend. Bij Ford Genk en andere bedrijven is het personeel akkoord gegaan met langer werken voor hetzelfde loon, in de hoop het bedrijf te redden. En soms heeft dat geholpen, soms ook niet.
Asterix schreef:
rdv schreef:Daar kan ik dan wel begrip voor opbrengen, hoewel dat er ook veel bedrijven zijn (consultants bvb.) die continue ergens anders werken en toch ook 8u op dat tijdelijk bureau aanwezig moeten zijn.
Ja maar heel wellicht wist die consultant bij zijn aanwerving dat die voortdurende verplaatsingen van opdrachtgever naar opdrachtgever deel zouden uitmaken van de functie. Dat is bij het spoor niet het geval. Het zou me trouwens verbazen mocht die consultant die verplaatsingen niet aanrekenen aan de opdrachtgever.
[/quote]

De consultingbedrijven verrekenen de kilometerkost mee in hun dagprijzen natuurlijk, maar als je denkt dat de werknemers hun verplaatsingstijd mogen laten meerekenen als werktijd, dan ben je toch verkeerd geïnformeerd.
Ook bij andere bedrijven die zetels sluiten en hun personeel daardoor elders en verder moet gaan werken, wordt de bijkomende verplaatsingstijd zelden aanzien als bijkomende werktijd. Meeste personeel is al blij dat ze hun werk niet verliezen.
Asterix schreef:
rdv schreef:Maar als er nu niet ingegrepen wordt, wat is het alternatief dan om binnen de opgelegde besparingen te blijven? Geen aanwervingen meer doen? Dan zal het pas beginnen nijpen. Mocht ik bij het spoor werken, ik zou deze aanpassingen kunnen aanvaarden denk ik, maar bvb. wel onder voorwaarde dat er eindelijk iets gedaan wordt aan de vakantiedagen die niet kunnen worden opgenomen
Ik heb het voorstel van de directie gelezen en het is - zoals zo vaak - weer slappe kost. Echter, ook van de vakbonden heb ik weinig inspirerends gehoord. Waarom kan men niet eens nagaan of er geen mogelijkheid bestaat dat mensen een aantal vakantiedagen afstaan om bijvoorbeeld bijscholingen of opleidingen te kunnen volgen in de schoot van de spoorwegen? Ik zou daartoe graag bereid zijn want ik krijg mijn vakantiedagen toch niet op. Op die manier moet de werkgever enkel de opleiding vergoeden en ik ga mij als werknemer gratis bijscholen, wat mijn deskundigheid op de werkvloer enkel kan vergroten. Zeker Galant met haar tralala over de fierheid en de deskundigheid van het spoorwegpersoneel moet dat toch als muziek in de oren klinken?
[/quote]
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

rdv schreef:
odul schreef: Je ziet hoe de politiek en de media in het potje aan het roeren zijn, met hele leugens en halve waarheden.
Alleen het spoorwegpersoneel weet hoe de vork juist aan de steel zit. Maar dat komt niet in de krant.
En hoe zou dat dan in de krant kunnen komen? Journalisten staan onder zo een tijdsdruk, dat er - jammer genoeg - maar weinig zijn die de kans krijgen om complexe dossiers wat dieper uit te spitten. Ik vind het een taak van de vakbond om die info naar de pers te voorzien, om zo begrip los te weken bij klanten, publiek en politiek, en de discussie naar een hoger niveau te tillen. Maar hun site (ik heb enkel die van de ACOD bekeken) komt niet verder dan dezelfde type one-liners dan waar ze de "anderen" (zijnde directie en politiek) van beschuldigen.

Dus, waarde vakbond, maak een achtergronddossier aan waar je in 4 pagina's uitlegt waarom het voorstel niet goed is, documenteer dat op een zo objectief mogelijke manier, en zet er constructieve tegenvoorstellen in. Zet dat dossier op je website, maak er een samenvatting van een half blad van, kant en klaar over te nemen door Belga en andere journalisten, en grote kans dat dit in min of meer ongewijzigde vorm én met de correcte info in de pers komt. Dat is hoe wij het doen (zij het dan in een totaal andere sector), en redelijk succesvol, zelfs voor complexe verhalen.

En wie zich dan beter wil informeren (inclusief de collega's), die kan de link dan wel volgen die hopelijk onder het artikel staat, of zal het dossier zelf wel vinden.
Klopt volledig!
De media, is lang niet meer objectief.
De meeste zetten alles in op sensatie, om de verkooptoelage hoog te houden.
Als je "uw mening" op een site van een krant leest, dan weet je genoeg.
Niks inhoudelijks, enkel wat stoerdoenerij of wild in de lucht slaan met onnozelheden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door overweg13 »

odul schreef: De modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van het spoorwegpersoneel.
Zeer belangrijke correctie: de modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van de vakbonden, NIET van het spoorwegpersoneel.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

rdv schreef: In de ideale wereld zou dan het loon ook terug stijgen, maar voor een bedrijf in crisis is dat toch niet voor de hand liggend. Bij Ford Genk en andere bedrijven is het personeel akkoord gegaan met langer werken voor hetzelfde loon, in de hoop het bedrijf te redden. En soms heeft dat geholpen, soms ook niet.
Gezien het stijgen van de productiviteit (gepensioneerd worden niet allemaal vervangen en het gaat hier niet over 'een paar minder') is er ruimte.
Overigens krijgen de spoorbedrijven daarvoor toelagen van de overheid.
Het probleem waar een bedrijf als de spoorwegen met zitten is een enorme grote last van administratief personeel.
Op hogere niveaus zit gewoon teveel volk in verhouding tot het operationeel personeel.
Dààr wil men niks aan doen want daarin spelen de politieke benoemingen te hard mee.
Liefst van al snoeit men in het lagere personeel.
Die zijn niet met meer, kosten in verhouding ook een pak minder.
De trein.
Alleen voor durvers.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

overweg13 schreef:
odul schreef: De modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van het spoorwegpersoneel.
Zeer belangrijke correctie: de modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van de vakbonden, NIET van het spoorwegpersoneel.
Inderdaad, maar het spoorwegpersoneel wordt mee in het bad getrokken door de vakbonden.
Zij beweren dat hun "achterban" volledig achter de staking staat.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Bibke »

overweg13 schreef:
odul schreef: De modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van het spoorwegpersoneel.
Zeer belangrijke correctie: de modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van de vakbonden, NIET van het spoorwegpersoneel.
Wel dat zou ik zo niet stellen. Voor wat de mensen die een beetje van het spoorwezen in België kennen, akkoord. Maar wat Jan Met De Pet betreft, vrees ik dat die iedereen over dezelfde kam scheren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door eaw458 »

Bibke schreef:
overweg13 schreef:
odul schreef: De modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van het spoorwegpersoneel.
Zeer belangrijke correctie: de modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van de vakbonden, NIET van het spoorwegpersoneel.
Wel dat zou ik zo niet stellen. Voor wat de mensen die een beetje van het spoorwezen in België kennen, akkoord. Maar wat Jan Met De Pet betreft, vrees ik dat die iedereen over dezelfde kam scheren.
Sterker nog - dat onderscheid is niet relevant. Binnen de spoorwegen mogen er dan nog zo veel zijn die o zo graag een onderscheid willen maken tussen de syndicaten en de rest van de werknemers; maar van buitenaf staat of valt de toekomst van de NMBS wel met de algehele wil om meer realistische arbeidsvoorwaarden aan te nemen.

Er zijn drie trajecten: (a) de syndicaten openen hun ogen en geven die onzinnige naiviteit op, (b) de macht van de syndicaten wordt door de regering gebroken of (c) de NMBS is er over 10 jaar niet meer.

Zet (b) maar aan de kant. En dan blijven (a) en (c) over...
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door stefanic »

Dus simpel hé. Ik hoop binnen 10j nog steeds aan het werk te zijn bij NMBS, dus zit er niets anders op dan met overtuiging die bende strontimbecielen van de vakbond (ik probeer het erg diplomatisch te verwoorden) en hun 'achterban' te overtuigen van eindelijk eens een klein beetje redelijkheid aan de dag te leggen. De eerste actievoerder die me aan een piket of bij 't flyerkes uitdelen aan 't station nog maar scheef bekijkt, zal het geweten hebben :twisted: Wie weet wordt het de eerste keer in m'n leven dat ik iemand (een 'collega' z'n naam niet waardig) fysiek te lijf ga. Ik heb liever 10d minder verlof, en desnoods 10% minder verdienen, dan 365 dagen verlof, en 100% minder verdienen.
Ik had me voorgenomen nooit meer op dit forum te schrijven, maar de misinformatie door pers en vakbonden, en het meesleuren van heel het personeelsbestand in de dieperik door een kleine groep achterlijke lamzakken....
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

eaw485 schreef:
Er zijn drie trajecten: (a) de syndicaten openen hun ogen en geven die onzinnige naiviteit op, (b) de macht van de syndicaten wordt door de regering gebroken of (c) de NMBS is er over 10 jaar niet meer.

Zet (b) maar aan de kant. En dan blijven (a) en (c) over...
Ik denk dat het nooit een regering zal kunnen zijn die de macht van de vakbonden kan breken. Dat is iets wat alleen het personeel zelf kan doen. Daarom ben ik vurig voorstander van sociale verkiezingen bij de spoorwegen, dan moeten de bonden wel gaan luisteren naar het personeel.

btw: welkom terug Stefanic :wink:
franksken

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door franksken »

overweg13 schreef:
odul schreef: De modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van het spoorwegpersoneel.
Zeer belangrijke correctie: de modale Belg krijgt nu nog meer afkeer van de vakbonden, NIET van het spoorwegpersoneel.
Ik help je mee dat te hopen,overweg 13
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

stefanic schreef:Wie weet wordt het de eerste keer in m'n leven dat ik iemand (een 'collega' z'n naam niet waardig) fysiek te lijf ga.
Moet je zeker proberen, kan je meteen 100% loon inleveren. :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie