Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Inderdaad enkel rijdend personeel met minstens 30 jaar rijdende dienst kan van die regel gebruik maken. Maar voor een vol pensioen moet je 36 jaar werken dus dat maakt de groep die er van kan genieten noch kleiner. Vroeger was er een beperking in leeftijd en was de limiet 35 jaar om nog treinbestuurder te worden. Doch sinds dat niet meer mag zijn er heel wat ouderen die nog treinbestuurder worden en die kunnen totaal niet rekenen op deze maatregel. Laat ons zeggen dat momenteel de gemiddelde leeftijd van nieuwe treinbestuurders iets boven de 30 jaar is (persoonlijk ervaring en geen vaststaand feit, ik ga af op de nieuwe collega's die ik in Brussel zie maar dat geeft maar een beperkt beeld natuurlijk).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Portbou »

HLE 2302 schreef:Als men 4 miljard euro (!!) (dat is meer dan de dotatie van De Lijn, de MIVB en de NMBS samen !) kan uitgeven aan bedrijfswagens [...] Openbare mobiliteit en zeker al zeker de trein vormt het vervoersmiddel van de toekomst, niet de wagen die ze subsidiëren die elke dag in de file staat naar Brussel en nog eens veel meer vervuild ook.
Net door het vele staken in de voorbije jaren en vooral het laatste jaar heeft de NMBS de bedrijfswagens nog een duwtje in de rug gegeven. De trein is dan misschien het vervoermiddel van de toekomst maar in het heden blijkt het vooral een erg onbetrouwbare vervoerswijze waarmee pendelaars al te dikwijls niet op hun werk blijken te geraken. Dan is een bedrijfswagen betrouwbaarder.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

En voor veel verplaatsingen is de auto (al dan niet bedrijfswagen) zelfs met file nog altijd sneller dan het OV.
Neem nu mijn eigen vroegere verplaatsing: Zwijnaarde - Jette. Met de auto moet al zwaar tegengaan om het op meer dan anderhalf uur te doen, dat is de minimale verplaatsingstijd (incl. voor- en natransport) met fiets + trein.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:Ontstaan er massa's extra legale voordelen en verworven rechten.
Noem mij die extra legale voordelen en verworven rechten eens op.
rdv schreef:Ik ben het ook oneens met de opgelegde besparingen, maar anderzijds zijn er toch een aantal verworvenheden waar ik mijn vragen bij heb (zoals kredieturen krijgen als je niet werkt, max. 9 u per dag werken, op 1 februari op pensioen gaan en toch nog al je vakantie krijgen, premie voor lijnkennis, etc.). Ik denk dat er maar weinig sectoren zijn waar dat nog kan. Maar ja, het is natuurlijk nooit leuk om verworvenheden af te moeten geven, maar ik zou toch liever de maatregelen aanvaarden dan binnen 5 jaar geen job meer te hebben.
Waarom zou dit niet kunnen, waarom zou een premie voor bv. lijnkennis niet meer van deze tijd zijn ? Specifiek als bestuurder dan, als men de weddes bekijkt van de treinbestuurders in de private sector, die liggen nogal een stuk hoger dan bij ons hoor. Het grootste verschil dat wij het aantal gewerkte uren in CX of KD krijgen waar ze deze bij de privé gewoon uitbetaald zijn. Maar als men premies voor lijn, materieelkennis en dergelijke zou afnemen zouden we een maar een loontje meer hebben die helemaal niet correct is t.o.v de verantwoordelijkheid en de zeer onregelmatige uren die we werken. En dan zwijgen we nog over de grote hoeveelheid aan kennis die van ons vereist word en dan nog eens continue veranderd. En dan laten we de verplichte psychotechnische, 3 jaarlijkse ondervraging en medische keuring nog buiten beschouwing.
Portbou schreef:
HLE 2302 schreef:Als men 4 miljard euro (!!) (dat is meer dan de dotatie van De Lijn, de MIVB en de NMBS samen !) kan uitgeven aan bedrijfswagens [...] Openbare mobiliteit en zeker al zeker de trein vormt het vervoersmiddel van de toekomst, niet de wagen die ze subsidiëren die elke dag in de file staat naar Brussel en nog eens veel meer vervuild ook.
Net door het vele staken in de voorbije jaren en vooral het laatste jaar heeft de NMBS de bedrijfswagens nog een duwtje in de rug gegeven. De trein is dan misschien het vervoermiddel van de toekomst maar in het heden blijkt het vooral een erg onbetrouwbare vervoerswijze waarmee pendelaars al te dikwijls niet op hun werk blijken te geraken. Dan is een bedrijfswagen betrouwbaarder.
De NMBS geeft de bedrijfswagens geen duwtje in de rug. Het is niet de NMBS of zijn personeel die kiest om de bedrijfswagen een belachelijk hogere dotatie te geven dan openbaar vervoer. Als men het nodige geld zou vrijmaken en niet constant aan de voorwaarden van het personeel zou liggen te sleutelen zouden er geen stakingen nodig zijn. Dit heeft niets te maken met bedrijfswagens een duwtje in de rug te geven. Dit is gewoon een totaal foute beleidskeuze van de regering, die natuurlijk voor een rechtse regering nog niet eens zo onlogisch is.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Tim »

HLE 2302 schreef:Waarom zou dit niet kunnen, waarom zou een premie voor bv. lijnkennis niet meer van deze tijd zijn ? Specifiek als bestuurder dan, als men de weddes bekijkt van de treinbestuurders in de private sector, die liggen nogal een stuk hoger dan bij ons hoor. Het grootste verschil dat wij het aantal gewerkte uren in CX of KD krijgen waar ze deze bij de privé gewoon uitbetaald zijn. Maar als men premies voor lijn, materieelkennis en dergelijke zou afnemen zouden we een maar een loontje meer hebben die helemaal niet correct is t.o.v de verantwoordelijkheid en de zeer onregelmatige uren die we werken. En dan zwijgen we nog over de grote hoeveelheid aan kennis die van ons vereist word en dan nog eens continue veranderd. En dan laten we de verplichte psychotechnische, 3 jaarlijkse ondervraging en medische keuring nog buiten beschouwing.
Men kan de boel wel sterk vereenvoudigen zoals bij B-Log bijvoorbeeld. Een premie voor lijnkennis hebben we niet, wel een vaste productiviteitspremie die voor iedereen gelijk is. Veel transparanter en vooral eerlijker.
Verder hebben we ook geen KD's of CX'en, wel 114 RX'en op jaarbasis.
Het kan dus allemaal een stuk eenvoudiger :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door K V B »

HLE 2302 schreef: Het is niet de NMBS of zijn personeel die kiest om de bedrijfswagen een belachelijk hogere dotatie te geven dan openbaar vervoer.
Welke "dotatie" krijgt de bedrijfswagen dan?
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door BlubBlub »

K V B schreef:
HLE 2302 schreef: Het is niet de NMBS of zijn personeel die kiest om de bedrijfswagen een belachelijk hogere dotatie te geven dan openbaar vervoer.
Welke "dotatie" krijgt de bedrijfswagen dan?
Een bedrijfswagen wordt veel lager belast dan gewoon loon waardoor je het als een vorm van staatsteun kan bekijken.

Mocht dit verschil wegvallen, dan kwam dat op een €4 000 000 000 per jaar extra inkomsten voor de staat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef: Waarom zou dit niet kunnen, waarom zou een premie voor bv. lijnkennis niet meer van deze tijd zijn ? Specifiek als bestuurder dan, als men de weddes bekijkt van de treinbestuurders in de private sector, die liggen nogal een stuk hoger dan bij ons hoor. Het grootste verschil dat wij het aantal gewerkte uren in CX of KD krijgen waar ze deze bij de privé gewoon uitbetaald zijn. Maar als men premies voor lijn, materieelkennis en dergelijke zou afnemen zouden we een maar een loontje meer hebben die helemaal niet correct is t.o.v de verantwoordelijkheid en de zeer onregelmatige uren die we werken. En dan zwijgen we nog over de grote hoeveelheid aan kennis die van ons vereist word en dan nog eens continue veranderd. En dan laten we de verplichte psychotechnische, 3 jaarlijkse ondervraging en medische keuring nog buiten beschouwing.
Het is natuurlijk wel een feit dat zowel de verlofsystemen als de vergoedingssystemen onnodig ingewikkeld in elkaar zitten en daardoor veel onnodige administratie vragen, die dan nog eens dubbel gebeurd door nmbs en HR-rail. In feite zou men best tabula rasa maken en een nieuw, eenvoudig systeem bedenken. Dan zou je veel meer basisloon hebben en amper nog premies. Dat lijkt mij transparanter en eerlijker voor iedereen.
Maar -uiteraard- moet dat basisloon dan wel hoog genoeg liggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Maar een hoger basisloon zien die twee grote bonden niet zitten. Want dan zou rijdend personeel meer loon hebben dan bepaalde hogere rangen. Dat hebben ze zelf al is tegengehouden toen directie dat wou doorvoeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Maar een hoger basisloon zien die twee grote bonden niet zitten. Want dan zou rijdend personeel meer loon hebben dan bepaalde hogere rangen. Dat hebben ze zelf al is tegengehouden toen directie dat wou doorvoeren.
Nog een reden om zo snel mogelijk sociale verkiezingen in te voeren :wink:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Portbou »

rdv schreef:En voor veel verplaatsingen is de auto (al dan niet bedrijfswagen) zelfs met file nog altijd sneller dan het OV.
Neem nu mijn eigen vroegere verplaatsing: Zwijnaarde - Jette. Met de auto moet al zwaar tegengaan om het op meer dan anderhalf uur te doen, dat is de minimale verplaatsingstijd (incl. voor- en natransport) met fiets + trein.
Ja ok...
Maar de NMBS kan nooit alles afdekken.
We leven en werken in dit land nu eenmaal veel te verspreid.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Portbou »

HLE 2302 schreef:
rdv schreef:Ik ben het ook oneens met de opgelegde besparingen, maar anderzijds zijn er toch een aantal verworvenheden waar ik mijn vragen bij heb (zoals kredieturen krijgen als je niet werkt, max. 9 u per dag werken, op 1 februari op pensioen gaan en toch nog al je vakantie krijgen, premie voor lijnkennis, etc.).
Waarom zou dit niet kunnen, waarom zou een premie voor bv. lijnkennis niet meer van deze tijd zijn ?
@HLE2302, er worden door rdv vier verworvenheden opgenoemd en je reageert maar op ééntje. Dat is een beetje makkelijk.
Wat vind je echt van de andere verworvenheden zoals kredieturen voor niet-gewerkte uren, vakantie krijgen voor niet-gewerkte dagen... Allemaal verdedigbaar ?

Wat lijnkennis betreft : het is normaal dat een werknemer naarmate hij langer bij een bedrijf werkt zijn kennis uitbreidt. Waarom zou hier extra voor moeten betaald worden ? De lijnkennis wordt toch opgedaan tijdens de werkuren ?

In de privé zouden hier geen premies tegenover staan. Wel zullen die werknemers die weinig bereid zijn om hun kennis nog uit te breiden als eerste buitenvliegen bij een ontslagronde.
HLE 2302 schreef:Specifiek als bestuurder dan, als men de weddes bekijkt van de treinbestuurders in de private sector, die liggen nogal een stuk hoger dan bij ons hoor. Het grootste verschil dat wij het aantal gewerkte uren in CX of KD krijgen waar ze deze bij de privé gewoon uitbetaald zijn.
In mijn ogen heb je hier dus de keuze. Ofwel heb je veel vakantie en minder geld en blijf je bij de NMBS. Ofwel heb je meer geld en minder vakantie en stap je over naar de privé.

Of zou je én het geld én de kredieturen willen ?
HLE 2302 schreef:En dan zwijgen we nog over de grote hoeveelheid aan kennis die van ons vereist word en dan nog eens continue veranderd. En dan laten we de verplichte psychotechnische, 3 jaarlijkse ondervraging en medische keuring nog buiten beschouwing.
Maar hier is toch niets abnormaals aan. Een arbeider die ergens in een fabriek werkt moet ook constant opleidingen volgen en up-to-date blijven met veiligheidsvoorschriften etc... Een bediende die op een dienst-na-verkoop werkt moet constant kennis opdoen over nieuwe producten die verkocht worden... etc etc etc.
HLE 2302 schreef:De NMBS geeft de bedrijfswagens geen duwtje in de rug.
Toch wel. Met iedere stakingsdag geeft de NMBS een extra bevestiging dat de trein geen betrouwbaar alternatief voor een wagen is.
Al de rest is goochelen met oorzaak en gevolg maar daar hebben de pendelaars geen boodschap aan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Lijnkennis staat los van het aantal jaren dienst. maar hangt mee af van de depot die je hebt. kleinere depots hebben een kortere lijnkennis dan grotere depots. Meerkennis heeft dus alles te maken met de depot en reeks die je kiest en niets met aantal jaren dienst.
Het kan dus perfect dat iemand op oudere leeftijd voor een kleinre depot met minder kennis beschikt om wat uit te bollen omdat de gevraagde kennis wat kan verkleinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:In mijn ogen heb je hier dus de keuze. Ofwel heb je veel vakantie en minder geld en blijf je bij de NMBS. Ofwel heb je meer geld en minder vakantie en stap je over naar de privé.
Helaas is het allemaal niet zo simpel. De wetgeving zorgt dat overstappen tussen overheid en privé veel te omslachtig is en je op één of andere manier een bak geld verliest, hetzij in pensioen, hetzij in anciënniteit.

Bovendien zou de afweging helemaal niet zo moeten zijn. Er is volgens mij geen enkele reden waarom spoorpersoneel andere arbeidsvoorwaarden zou moeten hebben dan gelijkaardige beroepen in de privé.
Maar als je vergelijkt met rij- en rust tijden bij pakweg chauffeurs of piloten zal dat volgens mij niet betekenen dat treinbestuurders opeens veel meer uren gaan moeten kloppen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Regels voor rij en rusttijden zoals bij een vrachtwagenbestuurder bestaan niet voor treinbestuurders.
Plaats reactie