Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dentheo »

Toen ik de Waalse afdeling samen met Franstalige studenten hoorde zeggen dat het voor de Vlamingen "la même chose" was , voelde ik mij wel even 50 jonger.... :lol: :lol:
Ik vreesde al even dat ik terug naar Leuven moest om te betogen... :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door gysev »

Vanop de werkvloer heb ik eerder de indruk dat de breuklijn niet zozeer taalgebonden maar wel ideologisch is. Hoe weinig sympathie ik ook heb voor Mark DS, op één punt heeft hij gelijk: de Franstalige vleugel van het ACOD is geïnfiltreerd door de hardliners van de PVDA-PTB. Tijdens de laatste twee stakingen was dat in Brussel-Zuid zeer goed te merken aan het stakerspicket: er stonden meer militanten van PVDA dan syndicalisten.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

Er is ook wel een verschil in cultuur, volgens mij. Voor de Franstalige vakbonden is de staking opschorten, zelfs nog niet eens aflasten, gezichtsverlies, terwijl voor de Vlaamse afdelingen vooral het resultaat voorop staat, en onderhandelingen daarbij meer opleveren... Ik neig ook eerder naar het tweede, een stakingsdreiging heeft volgens mij meer effect dan een staking zelf, tenminste, als alle onderhandelaars het gevoel hebben dat ze de staking kunnen vermijden. Ik heb soms het gevoel dat bij sommige Franstaligen het idee leeft, dat een compromis dat zonder staking is bereikt, noodzakelijkerwijs niet het best mogelijke resultaat is. Terwijl ik denk, dat men bij directie en overheid al langer de vakbonden eens met hun hoofd tegen de muur wil zien gaan, er zelfs een heimelijk plezier in heeft...
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door i11 »

Door al die stakingsaanzeggingen zie ik het bos niet meer.

Kan iemand mij vertellen of er op vrijdag 22 / zaterdag 23 januari / woensdag 27 januari / donderdag 28 januari gestaakt wordt?

Ik ga naar Frankrijk, maar indien er op die dagen gestaakt wordt, ga ik wel met het vliegtuig ipv met Thalys en TGV Brussel-Frankrijk.

Extra vraag: Nu Thalys een aparte onderneming is geworden, worden zij dan ook geraakt door de eventuele staking?
Richt het conflict zich tot louter NMBS of ook aanverwante maatschappijen zoals Thalys / Eurostar / ICE / TGV BE-FR / treinen Brussel-NL ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Die afzonderlijke bedrijven staken normaal niet maar als bij Infrabel de winkel dicht gaat is het heel simpel en dat zal er geen enkele trein rijden. Doch sinds het laatste nieuws dat de Vlaamse vakbonden hun stakingsaanvraag hebben opgeschort is het de vraag wat er effectief zal gebeuren. Het zou wel is heel verschillend kunnen zijn tussen noord en zuid.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door i11 »

Steven schreef:Die afzonderlijke bedrijven staken normaal niet maar als bij Infrabel de winkel dicht gaat is het heel simpel en dat zal er geen enkele trein rijden. Doch sinds het laatste nieuws dat de Vlaamse vakbonden hun stakingsaanvraag hebben opgeschort is het de vraag wat er effectief zal gebeuren. Het zou wel is heel verschillend kunnen zijn tussen noord en zuid.
En staakt men bij Infrabel? Is bekend wanneer uitsluitsel wordt gegeven over welke dagen gestaakt wordt?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

De stakingen eind januari waren eerder al opgeschort, dus dat zou haalbaar moeten zijn. Anderzijds, bij stakingen nemen Thalys en Eurostar doorgaans preventieve maatregelen, en schaffen ze alles dat misschien getroffen wordt, op voorhand af. Tickets zijn dan sowieso inwisselbaar en zelfs terugbetaalbaar.
De staking is tegen maatregelen die voor de hele NMBS-groep geldt, de stakingsaanzegging dekt dus ook Infrabel.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

i11 schreef: Kan iemand mij vertellen of er op vrijdag 22 / zaterdag 23 januari / woensdag 27 januari / donderdag 28 januari gestaakt wordt?

Ik ga naar Frankrijk, maar indien er op die dagen gestaakt wordt, ga ik wel met het vliegtuig ipv met Thalys en TGV Brussel-Frankrijk.
De stakingen voor 21, 22 en 23 januari zijn ingetrokken. Op 27 en 28 januari is er bij mijn weten nooit sprake geweest over een staking. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat er toch wilde stakingen zijn op 21, 22 en 23 januari.
i11 schreef:Extra vraag: Nu Thalys een aparte onderneming is geworden, worden zij dan ook geraakt door de eventuele staking?
Richt het conflict zich tot louter NMBS of ook aanverwante maatschappijen zoals Thalys / Eurostar / ICE / TGV BE-FR / treinen Brussel-NL ?
De meeste impact voor die andere maatschappijen wordt veroorzaakt door het stilleggen van de seinhuizen. Als er daar gestaakt wordt, kan niemand er nog door. BeNeLux-trein, ICE (& TGV?) door een gemengde pool Belgen (NMBS) en NLers/Duitsers/Fransen, EUR* weet ik niet.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:Die afzonderlijke bedrijven staken normaal niet maar als bij Infrabel de winkel dicht gaat is het heel simpel en dat zal er geen enkele trein rijden.
Wat bedoel je daarmee?
Gaan de mensen van infrabel de sporen blokkeren, seinhuizen bezetten...????
Niet iedereen gaat staken hé, onze poll zegt hier dat slechts 25% zou mee staken.
Dat klopt mijn inziens met de realiteit.

Dus vraag ik mij af, kunnen een paar mensen het treinverkeer in België zomaar plat leggen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Het kan perfect, een paar strategische (lees Brussel en nog een paar andere) seinhuizen platleggen en je legt bijna onmiddellijk het grootste deel van het land plat. Nadeel van ons net waar bijna alle verkeer op Brussel gericht is. De meest algehele stakingen uit het verleden zijn altijd op die manier uitgevoerd. Sluit de belangrijkste seinhuizen en dan maakt het echt niet veel meer uit hoeveel er willen werken, want een trein zal er niet meer rijden.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:Het kan perfect, een paar strategische (lees Brussel en nog een paar andere) seinhuizen platleggen en je legt bijna onmiddellijk het grootste deel van het land plat. Nadeel van ons net waar bijna alle verkeer op Brussel gericht is. De meest algehele stakingen uit het verleden zijn altijd op die manier uitgevoerd. Sluit de belangrijkste seinhuizen en dan maakt het echt niet veel meer uit hoeveel er willen werken, want een trein zal er niet meer rijden.
De achillespees van de treinverkeer dus.
Als de NMBS haar treinen wil laten rijden kunnen ze best extra personeel op de seinhuizen zetten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Maar de nmbs kan geen extra volk zetten op seinhuizen waar ze niets te zeggen hebben. Seinhuizen zijn het domein van Infrabel.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:Maar de nmbs kan geen extra volk zetten op seinhuizen waar ze niets te zeggen hebben. Seinhuizen zijn het domein van Infrabel.
Infrabel zou het dan wel kunnen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

odul schreef:
Steven schreef:Maar de nmbs kan geen extra volk zetten op seinhuizen waar ze niets te zeggen hebben. Seinhuizen zijn het domein van Infrabel.
Infrabel zou het dan wel kunnen?
Maar waarom moet er meer volk op dat seinhuis? Met een staking is het meestal de methode om dat seinhuis te sluiten, trouwens een onderbezet seinhuis werkt niet als niet alle posten de minimum bemanning hebben, dat is hooguit goed voor een paar bewegingen maar niet voor druk treinverkeer. Dus waarom extra personeel dat je enkel kan gebruiken om met een staking eventueel in te vallen? Wetende dat het actiegebied van een seinhuis als maar groter aan het worden is weet je ook dat de minimum hoeveelheid mensen om het volledig te kunnen laten werken ook toeneemt. Doch als zo'n seinhuis uitvalt is de impact ook veel groter.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

In het verleden stonden er vaak piketten aan de seinhuizen, waardoor niemand binnen kon. Als de toegang voor werkwilligen mogelijk is denk ik dat sowieso de meeste treinen gaan kunnen rijden.
Plaats reactie