Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:
odul schreef:
Steven schreef:Maar de nmbs kan geen extra volk zetten op seinhuizen waar ze niets te zeggen hebben. Seinhuizen zijn het domein van Infrabel.
Infrabel zou het dan wel kunnen?
Maar waarom moet er meer volk op dat seinhuis? Met een staking is het meestal de methode om dat seinhuis te sluiten,
"methode" ??
Wie beslist of neemt de verantwoordelijkheid om een "bemand" seinhuis te sluiten. Heel bizar.
trouwens een onderbezet seinhuis werkt niet als niet alle posten de minimum bemanning hebben, dat is hooguit goed voor een paar bewegingen maar niet voor druk treinverkeer.
Vandaar om tijdens stakingsaanzeggingen extra personeel op te stellen, zodat er door werkwilligen alsnog treinen kunnen rijden.
Dus waarom extra personeel dat je enkel kan gebruiken om met een staking eventueel in te vallen? Wetende dat het actiegebied van een seinhuis als maar groter aan het worden is weet je ook dat de minimum hoeveelheid mensen om het volledig te kunnen laten werken ook toeneemt.
Vandaar dat de directie hier maatregelingen kan nemen.

Doch als zo'n seinhuis uitvalt is de impact ook veel groter.
Des te meer dat men hier veel aandacht moet besteden door diezelfde directie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Dus die directie die volop wil besparen en minder volk in dienst wil hebben, daar waar er nu dus acties voor zouden komen???
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:Dus die directie die volop wil besparen en minder volk in dienst wil hebben, daar waar er nu dus acties voor zouden komen???
Men kan altijd "tijdelijk" meer personeel opstellen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

odul schreef:
Steven schreef:Dus die directie die volop wil besparen en minder volk in dienst wil hebben, daar waar er nu dus acties voor zouden komen???
Men kan altijd "tijdelijk" meer personeel opstellen.
Waar moet dat vandaan komen? op de meeste werkvloeren die actief bij treinverkeer betrokken zijn klaagt men nu al dat niet alle dagen kunnen opgenomen worden.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:
odul schreef:
Steven schreef:Dus die directie die volop wil besparen en minder volk in dienst wil hebben, daar waar er nu dus acties voor zouden komen???
Men kan altijd "tijdelijk" meer personeel opstellen.
Waar moet dat vandaan komen? op de meeste werkvloeren die actief bij treinverkeer betrokken zijn klaagt men nu al dat niet alle dagen kunnen opgenomen worden.
Stakingen zijn meestal van heel korte duur (enkele dagen)
Ook wanneer er personeel ziek is, moeten de diensten verzekerd worden door andere. Zo onoverkomelijk kan dit dus zeker niet zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Zieken vervangen is nog iets anders. Op een stakingsdag mag je dan zieken en stakers vervangen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:Zieken vervangen is nog iets anders. Op een stakingsdag mag je dan zieken en stakers vervangen.
"Voorkomen is beter dan genezen".
Op een seinhuis waar bijvoorbeeld 5 seingevers nodig, kan men 2 of 3 extra personeelsleden opstellen.
Wanneer er dan 2 staken, is het nodige personeel alsnog voltallig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Ik raad u aan om bij een ogendeur van Brussel zuid langs te gaan. Dan zie je hoeveel volk er effectief werkt. Met 5 mensen kom je daar niet toe vrees ik.
Trouwens zomaar mensen opstellen is niet altijd eenvoudig, er is ook nog zoiets als max aantal werkdagen, intervallen en zo meer tussen diensten.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:Ik raad u aan om bij een ogendeur van Brussel zuid langs te gaan. Dan zie je hoeveel volk er effectief werkt. Met 5 mensen kom je daar niet toe vrees ik.
Trouwens zomaar mensen opstellen is niet altijd eenvoudig, er is ook nog zoiets als max aantal werkdagen, intervallen en zo meer tussen diensten.
Ik geef maar een voorbeeld hé. :roll:
Wanneer er in een seinhuis X aantal personen nodig zijn, moeten er steeds x aantal reserve zijn.
Ik heb nog nooit geweten dat het treinverkeer 24 uur werd stilgelegd omdat er ergens tijdelijk een tekort aan personeel is of was door ziekte.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Net dat aantal reserve of stand by mensen wil men ook terugdringen. Kost allemaal teveel. Bij de meeste depots voor treinbestuurders kent men al jaren geen reservediensten meer. Enkel nog in de grote depots zoals Brussel Zuid of Antwerpen centraal. Valt er in die andere depots een zieke dan heb je ofwel geluk da er een collega wil komen werken (die belt men dus op) en dus zijn voorzien vrije dag laat vallen ofwel schaft men gewoon de dienst en bijhorende treinen af. Net omdat dat goedkoper is.
brouckie
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door brouckie »

Denk dat odul iemand is die denkt het warm water te hebben uitgevonden. Snel even zeggen hoe we bij de nmbs / infrabel ons werk moeten doen.
Duizenden zijn hem al voor gegaan. Duizenden zullen er nog volgen... :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

niet zozeer dat, maar personeel komt niet zomaar uit de lucht vallen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:In het verleden stonden er vaak piketten aan de seinhuizen, waardoor niemand binnen kon.
Bij een van de laatste stakingen heeft infrabel m.b.v. de politie dergelijke bezettingen voorkomen of zeer snel weer kunnen opruimen.

Groetjes,
Rian
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:Net dat aantal reserve of stand by mensen wil men ook terugdringen. Kost allemaal teveel. Bij de meeste depots voor treinbestuurders kent men al jaren geen reservediensten meer. Enkel nog in de grote depots zoals Brussel Zuid of Antwerpen centraal. Valt er in die andere depots een zieke dan heb je ofwel geluk da er een collega wil komen werken (die belt men dus op) en dus zijn voorzien vrije dag laat vallen ofwel schaft men gewoon de dienst en bijhorende treinen af. Net omdat dat goedkoper is.
Inderdaad...en het kan nog goedkoper.
Als men uit de privé treinbestuurders gaat inzetten.
En ja, dat gebeurt al bij het goederenverkeer waarom dan niet bij het reizigersverkeer...

Daarom dat de vakbonden beter twee keer nadenken, met dat staken.
Als ze zo doorgaan zagen ze de tak van de boom waar ze opzitten.
Momenteel heeft bijna iedereen een vast statuut, met werkzekerheid, gaat men dit op het spel zetten om twee uur langer per week te moeten werken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Er is wel een nuance, in de privé hebben ze mensen van wacht thuis zitten, mensen die dus onmiddellijk in de auto kunnen springen, bij de nmbs bestaat dat niet. Dat is nagaan wie er vrij is, zien dat ze voldoende interval hebben en hopen dat die mensen de telefoon willen opnemen, wat ze niet verplicht zijn trouwens. De privé operatoren werken niet met een systeem van stand-by of reserve bestuurders. Wel werken ze met mensen van wacht die gewoon thuis zijn, hiervoor een vergoeding krijgen en nog eentje extra indien men ze effectief nodig heeft.

Ter info zomaar goederenbestuurders inzetten op de reizigers gaat ook niet aangezien deze bestuurders geen geldige vergunning hebben om dat te doen. Voor een trein in nood te evacueren is het natuurlijk een andere zaak maar daar gaat het ook maar een geval van het vrijmaken van het spoor.
Plaats reactie