Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:In het verleden stonden er vaak piketten aan de seinhuizen, waardoor niemand binnen kon.
Bij een van de laatste stakingen heeft infrabel m.b.v. de politie dergelijke bezettingen voorkomen of zeer snel weer kunnen opruimen.

Groetjes,
Rian
Dat klopt, ik hoop dan ook dat dat weer zal gebeuren. In dat geval zal de omvang van de hinder evenredig zijn met de stakingsbereidheid. Dan zal zeker een deel van de treinen gewoon kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

odul schreef: Inderdaad...en het kan nog goedkoper.
Als men uit de privé treinbestuurders gaat inzetten.
En ja, dat gebeurt al bij het goederenverkeer waarom dan niet bij het reizigersverkeer...
Zijn treinbestuurders uit de privé dan goedkoper? Hoe kom je daarbij?
odul schreef: Stakingen zijn meestal van heel korte duur (enkele dagen)
Ook wanneer er personeel ziek is, moeten de diensten verzekerd worden door andere. Zo onoverkomelijk kan dit dus zeker niet zijn.
Het ziekteverzuim bij de spoorwegen ligt zeer laag, er is daarom dan ook weinig reservepersoneel voorzien. Zeker als er meerdere mensen tegelijk afwezig zijn zal dat ongetwijfeld voor lege plaatsen in het seinhuis zorgen.
Gelukkig is het systeem wel flexibel en kan een collega even invallen voor een lege post (ze doen ze het 's nachts ook met minder mensen). Maar dan loop je het risico dat enkele treinen wat langer dan nodig voor het rood staan te wachten. Een aanvaardbaar ongemak bij een staking denk ik dan.
odul schreef: Wie beslist of neemt de verantwoordelijkheid om een "bemand" seinhuis te sluiten. Heel bizar.
Sluiten is een verkeerd woord. Het gaat meer over bezetten of blokkeren.
Des te meer dat men hier veel aandacht moet besteden door diezelfde directie.
Denk jij nu echt dat de directie niet probeert van zoveel mogelijk treinen te laten rijden? Ze spannen zelfs kortgeding in tegen sommige stakers.

Uit jouw posts hier kan ik toch afleiden dat jij niet veel kennis hebt van de werking van een spoorwegsysteem...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Tim »

Steven schreef:Er is wel een nuance, in de privé hebben ze mensen van wacht thuis zitten, mensen die dus onmiddellijk in de auto kunnen springen, bij de nmbs bestaat dat niet. Dat is nagaan wie er vrij is, zien dat ze voldoende interval hebben en hopen dat die mensen de telefoon willen opnemen, wat ze niet verplicht zijn trouwens. De privé operatoren werken niet met een systeem van stand-by of reserve bestuurders. Wel werken ze met mensen van wacht die gewoon thuis zijn, hiervoor een vergoeding krijgen en nog eentje extra indien men ze effectief nodig heeft.
Dit systeem heeft ook zijn beperkingen want bij Crossrail moest je bereikbaar zijn tussen 6u en 16u kwestie van het een beetje leefbaar te houden.
B Logistics werkt trouwens wel met reservediensten dus ik denk dat dit bij elke onderneming anders ligt.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Shrek schreef: Zijn treinbestuurders uit de privé dan goedkoper? Hoe kom je daarbij?
De personeelskost is voor de NMBS een heel grote "last"
Wanneer er een privébedrijf een deel ervan wil of kan overnemen, zal dit een besparing zijn.
Om u een voorbeeld te geven. De pakjesdienst was zwaar verlieslatend. Men heeft het verkocht, en binnen afzienbare tijd was het voor die overnemer winstgevend.
Hoe verklaar je dat???


Uit jouw posts hier kan ik toch afleiden dat jij niet veel kennis hebt van de werking van een spoorwegsysteem...
Genoeg om te weten, dat staken niet veel uit haalt.
Ik heb nog geweten dat er 55000 mensen bij het spoor werkte..nu zijn er dat nog 35000.
En het zullen er nog minder worden.
Technologie en modernisering kan je niet tegen houden. Hoewel sommige spoormensen dit misschien graag zouden willen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Denken dat treinbestuurders uit de privé goedkoper zijn is een grap. Ze verdienen er iets meer en hebben er nog een firmawagen bij. De enige zaken die er voor zorgen dat de NMBS nog niet zonder zit is:
- Het is enkel met goederentreinen
- Het aantal depots is beperkt en dus niet voor iedereen kort bij de deur
- Het statuut dat de NMBS bied

In het begin dat er privé bedrijven op Belgische sporen reden waren ze wat goedkoper maar kon men niemand vinden. Heel simpel als je weet dat vraag en aanbod aan treinbestuurders in België niet overeenstemt. In Engeland deed zich iets gelijkaardig voor. Eurostar treinbestuurders zijn in Engeland heel goed betaald bijvoorbeeld.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Ter verduidelijking.
Ik ben niet voor privatisering!
Pas dan zal de reizigers weten wat het zal kosten.

Ik vind het huidig systeem heel goed, en hoop dat het zo mag blijven
Wel kan er steeds wat bijschaaft worden.
Daarnaast zal de moderne technologie nu éénmaal voor minder banen zorgen. Ook dat zullen we moeten aanvaarden.
Elkaar gaan verwijten dat de éné iets meer heeft dan de andere heeft ook geen zin.
Ik erger mij wel aan bepaalde afdelingen die het spoor blokkeren, gaan bezetten, of die hun positie gaan uitspelen om het treinverkeer lam te leggen.
Want dat geeft het negatieve beeld dat "alle" spoorwegmensen luiaards en stakers zijn. Wat belangen aan niet waar is.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Steven schreef:Denken dat treinbestuurders uit de privé goedkoper zijn is een grap. Ze verdienen er iets meer en hebben er nog een firmawagen bij. De enige zaken die er voor zorgen dat de NMBS nog niet zonder zit is:
- Het is enkel met goederentreinen
- Het aantal depots is beperkt en dus niet voor iedereen kort bij de deur
- Het statuut dat de NMBS bied

In het begin dat er privé bedrijven op Belgische sporen reden waren ze wat goedkoper maar kon men niemand vinden. Heel simpel als je weet dat vraag en aanbod aan treinbestuurders in België niet overeenstemt. In Engeland deed zich iets gelijkaardig voor. Eurostar treinbestuurders zijn in Engeland heel goed betaald bijvoorbeeld.
Ik bedoel hiermee dat je het totaalplaatje moet bekijken.
Wat is de totale personeelskost van "bijvoorbeeld" de treinbestuurders voor de NMBS.
Als de directie morgen een studie laat uitvoeren om privé treinbestuurders in te zetten, en die blijkt goedkoper te zijn. Dan zal de overheid erop aandringen om dit met het eigen personeel te evenaren.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door kika »

brouckie schreef:Denk dat odul iemand is die denkt het warm water te hebben uitgevonden. Snel even zeggen hoe we bij de nmbs / infrabel ons werk moeten doen.
Duizenden zijn hem al voor gegaan. Duizenden zullen er nog volgen... :roll:
Zolang de beste stuurlui op het perron staan en niet in een bureau aan de Frankrijkstraat zitten, kan ik er wel mee leven :mrgreen:
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door kika »

Steven schreef:Er is wel een nuance, in de privé hebben ze mensen van wacht thuis zitten, mensen die dus onmiddellijk in de auto kunnen springen, bij de nmbs bestaat dat niet. Dat is nagaan wie er vrij is, zien dat ze voldoende interval hebben en hopen dat die mensen de telefoon willen opnemen, wat ze niet verplicht zijn trouwens. De privé operatoren werken niet met een systeem van stand-by of reserve bestuurders. Wel werken ze met mensen van wacht die gewoon thuis zijn, hiervoor een vergoeding krijgen en nog eentje extra indien men ze effectief nodig heeft.
Hoe zit dat bij bvb. een Crossrail? Ik ken het systeem uit andere beroepen, waar het van wacht zijn je slechts een kleine som oplevert, die uiteraard welkom is, maar in het niets valt met echt werken. Tim zei al dat de beschikbaarheid tussen 6 en 16u is, ik veronderstel dat je wel gewoon boodschappen kan gaan doen maar niet drinken etc.?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Zolang er een algemeen tekort is aan treinbestuurders is het roeien met de riemen die er zijn. Bijna niemand heeft er een overschot van. Dan moet je nog rekening houden dat er geen enkel bedrijf is met bestuurders die kennis hebben van binnenlands reizigersverkeer. Daar heeft de NMBS nog het monopoly op en dat zal nog even zo blijven denk ik of de onderhandelingen moeten ineens een sabena tintje krijgen. Maar zover zijn we nu nog niet.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Bibke »

Steven schreef:Zolang er een algemeen tekort is aan treinbestuurders is het roeien met de riemen die er zijn. Bijna niemand heeft er een overschot van. Dan moet je nog rekening houden dat er geen enkel bedrijf is met bestuurders die kennis hebben van binnenlands reizigersverkeer. Daar heeft de NMBS nog het monopoly op en dat zal nog even zo blijven denk ik of de onderhandelingen moeten ineens een sabena tintje krijgen. Maar zover zijn we nu nog niet.
Ik vrees dat als de vakbonden het hard blijven spreken dat de politiek wel eens aan privatiseren zou kunnen gaan denken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

odul schreef: Ik bedoel hiermee dat je het totaalplaatje moet bekijken.
Wat is de totale personeelskost van "bijvoorbeeld" de treinbestuurders voor de NMBS.
Als de directie morgen een studie laat uitvoeren om privé treinbestuurders in te zetten, en die blijkt goedkoper te zijn. Dan zal de overheid erop aandringen om dit met het eigen personeel te evenaren.
Ik denk dat de nmbs dat zelf niet weet :mrgreen: wie tel je allemaal mee bij die overhead? Dat instructeurs nodig zijn is een feit maar hoeveel per x aantal bestuurders? De NMBS is ook een opleidingsinstituut en dus geeft ze ook opleiding aan treinbestuurders voor de privé. Dus je kan ze al niet te volle meetellen in de kost van een treinbestuurder. Idem met HR personeel, het hoeveelste deel van hun tijd besteden ze daar aan treinbestuurders? Het is ingewikkeld al dan niet met opzet.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
odul schreef: Ik bedoel hiermee dat je het totaalplaatje moet bekijken.
Wat is de totale personeelskost van "bijvoorbeeld" de treinbestuurders voor de NMBS.
Als de directie morgen een studie laat uitvoeren om privé treinbestuurders in te zetten, en die blijkt goedkoper te zijn. Dan zal de overheid erop aandringen om dit met het eigen personeel te evenaren.
Ik denk dat de nmbs dat zelf niet weet :mrgreen: wie tel je allemaal mee bij die overhead? Dat instructeurs nodig zijn is een feit maar hoeveel per x aantal bestuurders? De NMBS is ook een opleidingsinstituut en dus geeft ze ook opleiding aan treinbestuurders voor de privé. Dus je kan ze al niet te volle meetellen in de kost van een treinbestuurder. Idem met HR personeel, het hoeveelste deel van hun tijd besteden ze daar aan treinbestuurders? Het is ingewikkeld al dan niet met opzet.
de dienst opleidingen staat open voor NMBS of niet-NMBS.
maar de opleiding en permanente opleidingen zijn een onderdeel van de kostprijs voor 1 treinbestuurder. Dus om 1 treinbestuurder te budgeteren moet je de volgende parameters in rekening brengen : zijn bruto wedde, zijn uitrusting, de medische testen, zijn documentatie, zijn beschikbaarheid.In het algemeen moet je een factor1.2 nemen om 1 treinbestuurder te beramen.
Maar dit zal bij de NMBS moeilijk zijn daar er mischien per X treinbestuurders er Y syndicale afgevaardigden zijn met speciale vrijstellingen. Dus bv een reeks met 60 treinbestuurders en 2 of 3 delegues doet de prijs snel stijgen . Dus ga je snel op 1.4 zitten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

odul schreef:
Steven schreef:Ik raad u aan om bij een ogendeur van Brussel zuid langs te gaan. Dan zie je hoeveel volk er effectief werkt. Met 5 mensen kom je daar niet toe vrees ik.
Trouwens zomaar mensen opstellen is niet altijd eenvoudig, er is ook nog zoiets als max aantal werkdagen, intervallen en zo meer tussen diensten.
Ik geef maar een voorbeeld hé. :roll:
Wanneer er in een seinhuis X aantal personen nodig zijn, moeten er steeds x aantal reserve zijn.
Ik heb nog nooit geweten dat het treinverkeer 24 uur werd stilgelegd omdat er ergens tijdelijk een tekort aan personeel is of was door ziekte.
Het lijkt op een klucht.
Er is NERGENS op een seinhuis een reservedienst gepland.
Ook bij stakingen niet en het is reglementair onmogelijk om reservediensten (zoals u het noemt) op te stellen.
Ik heb al wél een seinhuis weten sluiten wegens geen personeel beschikbaar door ziekte en dat is heel recent.
Het reizigersverkeer had er op dat ogenblik geen last van want...degene die geen aflos had is langer gebleven.
Dat ziet de reiziger niet noch politiek noch directie.
Alles gaat goed, denkt men dan.

Terwijl er van de kant van dat ene personeelslid een inspanning is gevraagd op een avond dat de meeste mensen zitten te feesten.

In het verleden heb ik al onderbezette seinhuizen geweten, meermaals, en dat had zijn impact op veiligheid en stiptheid.
De druk lang genoeg hoog genoeg leggen en het is van dat...

De reservediensten, die bij bestuurders bestaan (hoe langer hoe minder!) kunnen op meerdere manieren ingevuld zijn.
Na wat uitwijken bijvoorbeeld een uur ter beschikking zijn om een extra uitwijking, koppelen, eventueel een rit te rijden.
Dat kost echter geld en dat geld is de overheid niet meer bereid te geven.
Het houdt rechtstreeks verband met het feit dat als er een zieke valt, treinen afgeschaft worden.
Als de politiek het goedkoper wil moet men er ook mee leven dat er soms een trein uitvalt door gebrek aan personeel.
En anderen zomaar overuren laten draaien, dat werkt in de privé ook niet.
Tenzij men terug wil naar de eerste 100 jaar na de industriële revolutie: daar was personeel noodzakelijk kwaad.
(Sommige regeringspartijen lijken erop uit om die toestanden weer in het leven te roepen)
De trein.
Alleen voor durvers.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Ik merk dat er een paar misverstanden ontstaan zijn.
Omdat we hier op een open forum zitten kan ik er niet dieper op ingaan. Dan kom je terecht bij interne informatie.
Plaats reactie