Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Maar voor 2016 staan er al weer kD's te wachten. Wanneer neem je die dan want zelfs als he de nieuwe regel toepast heb je er nog steeds 11 voor dit jaar en die uit het verleden.
nighttrain
Berichten: 2559
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Asterix schreef:
Portbou schreef:
Ook in dat pamflet vind ik helaas nog steeds geen antwoord op onderstaande vraag :
Portbou schreef:@HLE2302, er worden door rdv vier verworvenheden opgenoemd en je reageert maar op ééntje. Dat is een beetje makkelijk.
Wat vind je echt van de andere verworvenheden zoals kredieturen voor niet-gewerkte uren, vakantie krijgen voor niet-gewerkte dagen... Allemaal verdedigbaar ?
Om even op je punt in te gaan: het is een genuanceerd verhaal. Per 18 dagen afwezigheid op jaarbasis (wegens ziekte, vakantie of andere afwezigheid buiten normale 'rust') verlies je een kredietdag. Enerzijds is dit inderdaad niet onlogisch omdat je die dagen waarop die som van 18 opgetelde dagen is gestoeld, niet werkt. Anderzijds worden hier dus juist wél de hardwerkende werknemers gestraft die wél recht op die kredietdagen hebben, of beter: zouden moeten hebben.

Ik verklaar mij nader: ik had in het jaar 2015 recht op 24 'standaard' vakantiedagen. Ik ben er niet toe gekomen om die op te nemen omdat ik altijd kandidaat was om zieke collega's te vervangen en ik hooguit enkele dagen vrijaf heb genomen met 'normale rusten'. Het resultaat is dat ik eind 2015 nog 24 vakantiedagen overhad en ook enorm veel en hard had gewerkt, veel meer dan de minister zou willen. Nu word ik voor mijn inzet gestraft. Die 24 dagen ga ik - bovenop mijn verlof van 2016 - in 2016 moeten opnemen (verplicht). 'Ah,' zegt de directie, 'als je die 24 dagen opneemt, ben je al langer dan 18 dagen afwezig dus we pakken al 1 kredietdag af.' 'Natuurlijk,' zegt Portbou dan, 'je hebt er niet voor gewerkt.' En dat is dus fout. Ik heb er juist zeer hard voor gewerkt. Zo hard dat ik ze in 2015 niet heb kunnen opnemen. Terwijl de 'luierik' die in 2015 wél al zijn verlof en kredietdagen heeft opgenomen, minder zal worden gestraft want zijn basis om in 2016 kredietdagen af te trekken, is veel minder groot want alles van 2015 is opgesoupeerd.

Ook niet echt eerlijk, hé?
Ik hoop dat je Die vervangingen niet ´gratis' hebt gedaan.
Dus Die vervangingen doe je als je ´rust' of ´thuis' bent, Die je op een ander moment op neemt.
Dus de d'agents dat je moest werken heb je nooit verlof génomen.
Voor mij blijft het moeilijk te snappen.in reeks buiten reeks
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

Als ik het goed heb begrepen, Asterix, heb je dus vorig jaar gewerkt, waardoor je opgebouwd verlof niet kon opnemen. Maar door te werken, vorig jaar, heb je dan wel verder overuren opgebouwd, ben ik verkeerd als ik veronderstel dat je daarmee ook je aantal KD's hebt doen aangroeien, zelfs boven het voorziene aantal? Dan is het toch normaal dat je die niet nog eens kan krijgen, je kreeg de KD's van dit jaar immers al vorig jaar. Natuurlijk, als je die vorig jaar niet kreeg, dan is er wel degelijk een probleem, maar dat probleem situeert zich dan eerder daar. Of zit er een fout in mijn redenering?
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Asterix schreef:
Portbou schreef:
Ook in dat pamflet vind ik helaas nog steeds geen antwoord op onderstaande vraag :
Portbou schreef:@HLE2302, er worden door rdv vier verworvenheden opgenoemd en je reageert maar op ééntje. Dat is een beetje makkelijk.
Wat vind je echt van de andere verworvenheden zoals kredieturen voor niet-gewerkte uren, vakantie krijgen voor niet-gewerkte dagen... Allemaal verdedigbaar ?
Om even op je punt in te gaan: het is een genuanceerd verhaal. Per 18 dagen afwezigheid op jaarbasis (wegens ziekte, vakantie of andere afwezigheid buiten normale 'rust') verlies je een kredietdag. Enerzijds is dit inderdaad niet onlogisch omdat je die dagen waarop die som van 18 opgetelde dagen is gestoeld, niet werkt. Anderzijds worden hier dus juist wél de hardwerkende werknemers gestraft die wél recht op die kredietdagen hebben, of beter: zouden moeten hebben.

Ik verklaar mij nader: ik had in het jaar 2015 recht op 24 'standaard' vakantiedagen. Ik ben er niet toe gekomen om die op te nemen omdat ik altijd kandidaat was om zieke collega's te vervangen en ik hooguit enkele dagen vrijaf heb genomen met 'normale rusten'. Het resultaat is dat ik eind 2015 nog 24 vakantiedagen overhad en ook enorm veel en hard had gewerkt, veel meer dan de minister zou willen. Nu word ik voor mijn inzet gestraft. Die 24 dagen ga ik - bovenop mijn verlof van 2016 - in 2016 moeten opnemen (verplicht). 'Ah,' zegt de directie, 'als je die 24 dagen opneemt, ben je al langer dan 18 dagen afwezig dus we pakken al 1 kredietdag af.' 'Natuurlijk,' zegt Portbou dan, 'je hebt er niet voor gewerkt.' En dat is dus fout. Ik heb er juist zeer hard voor gewerkt. Zo hard dat ik ze in 2015 niet heb kunnen opnemen. Terwijl de 'luierik' die in 2015 wél al zijn verlof en kredietdagen heeft opgenomen, minder zal worden gestraft want zijn basis om in 2016 kredietdagen af te trekken, is veel minder groot want alles van 2015 is opgesoupeerd.

Ook niet echt eerlijk, hé?
Het klopt niet helemaal.
Niemand is verplicht zijn verlofdagen dagen op te nemen.
Als je uw dagen niet opneemt vervallen ze inderdaad, je kan daardoor wel meer verdiend hebben.
Buiten je normale loon, heb je die dagen ook premie's maaltijdcheque's en eventueel nachtpremies gekregen.
Laatst gewijzigd door odul op 05 jan 2016, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

odul schreef: Het klopt niet helemaal.
Niemand is verplicht zijn vrije dagen op te nemen.
Als je uw dagen niet opneemt vervallen ze inderdaad, je kan daardoor wel meer verdiend hebben.
Buiten je normale loon, heb je die dagen ook premie's maaltijdcheque's en eventueel nachtpremies gekregen.
Overuren worden bij de spoorwegen doorgaans niet uitbetaald, dat wordt allemaal omgezet in verlofdagen die opgespaard worden. Vandaar ook dat sommige mensen met meerdere maanden(!) achterstallig verlof zitten.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Asterix schreef:
Ik verklaar mij nader: ik had in het jaar 2015 recht op 24 'standaard' vakantiedagen. Ik ben er niet toe gekomen om die op te nemen omdat ik altijd kandidaat was om zieke collega's te vervangen en ik hooguit enkele dagen vrijaf heb genomen met 'normale rusten'. Het resultaat is dat ik eind 2015 nog 24 vakantiedagen overhad en ook enorm veel en hard had gewerkt, veel meer dan de minister zou willen. Nu word ik voor mijn inzet gestraft. Die 24 dagen ga ik - bovenop mijn verlof van 2016 - in 2016 moeten opnemen (verplicht). 'Ah,' zegt de directie, 'als je die 24 dagen opneemt, ben je al langer dan 18 dagen afwezig dus we pakken al 1 kredietdag af.' 'Natuurlijk,' zegt Portbou dan, 'je hebt er niet voor gewerkt.' En dat is dus fout. Ik heb er juist zeer hard voor gewerkt. Zo hard dat ik ze in 2015 niet heb kunnen opnemen. Terwijl de 'luierik' die in 2015 wél al zijn verlof en kredietdagen heeft opgenomen, minder zal worden gestraft want zijn basis om in 2016 kredietdagen af te trekken, is veel minder groot want alles van 2015 is opgesoupeerd.

Ook niet echt eerlijk, hé?
Nee, maar dat vind ik toch maar een kleiner probleem waaraan eventueel wel een mouw te passen kan zijn bij onderhandelingen. Dergelijke akkefietjes kom je wel vaker tegen bij overgangen van het ene systeem naar het anderen. Je mag al van geluk spreken dat je je verlofdagen kan overdragen. In principe is dat niet toegestaan door de sociale wetgeving, net om de werknemer te beschermen en de werkgever te verplichten iedereen verlof te geven. In principe moet je ook ik dacht min. 2 weken na mekaar verlof krijgen. De meeste werkgevers en sociale inspectiediensten zien het wel door de vingers dat er verlof doorgeschoven wordt, mits dit een beperkt deel van het verlof is, en mits dit geregeld is in arbeidsreglement of dienstnota's o.i.d. Maar je hele verlof doorschuiven is dus in strijd met de wetgeving. Bovendien ben je volgens de wetgeving verplicht om je vakantiegeld terug te betalen als je geen vakantie neemt. Neemt niet weg dat ondertekenende reiziger je dankbaar is dat je diensten overgenomen hebt en er voor gezorgd hebt dat ik ter bestemming kwam.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Shrek schreef:
odul schreef: Het klopt niet helemaal.
Niemand is verplicht zijn vrije dagen op te nemen.
Als je uw dagen niet opneemt vervallen ze inderdaad, je kan daardoor wel meer verdiend hebben.
Buiten je normale loon, heb je die dagen ook premie's maaltijdcheque's en eventueel nachtpremies gekregen.
Overuren worden bij de spoorwegen doorgaans niet uitbetaald, dat wordt allemaal omgezet in verlofdagen die opgespaard worden. Vandaar ook dat sommige mensen met meerdere maanden(!) achterstallig verlof zitten.
Klopt niet.
overuren wordt nooit! omgezet naar verlofdagen.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

Niet naar verlofdagen, wel naar CO, die als je er 8 hebt opgespaard, ook een dag thuis opleveren...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

odul schreef: Klopt niet.
overuren wordt nooit! omgezet naar verlofdagen.
Jij bent echt niet thuis in de spoorwereld he :wink:
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Shrek schreef:
odul schreef: Klopt niet.
overuren wordt nooit! omgezet naar verlofdagen.
Jij bent echt niet thuis in de spoorwereld he :wink:
Meer dan je denkt, jij gebruikt foute regelgeving, wat een verkeerd beeld weergeeft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

odul schreef:
Shrek schreef:
odul schreef: Klopt niet.
overuren wordt nooit! omgezet naar verlofdagen.
Jij bent echt niet thuis in de spoorwereld he :wink:
Meer dan je denkt, jij gebruikt foute regelgeving, wat een verkeerd beeld weergeeft.
Ik gebruik de geldende reglementering van de spoorwegen. Tussen kerst en nieuw heb ik dankzij mijn overuren 3 verlofdagen kunnen opnemen. En dat kan zo in quasi alle afdelingen en diensten.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Eimai »

odul schreef:Klopt niet.
overuren wordt nooit! omgezet naar verlofdagen.
Toch wel hoor (nuja, niet verlofdagen, wel compensatiedagen), tenzij je het hebt over overuren op een enkele dienst omdat je laatste trein bijvoorbeeld vertraging had. Deze overuren gaan over het totaal gewerkte uren over lange tijd en (ik denk) elke drie maanden wordt daar een afrekening van gemaakt en voor elke 8 uur te veel gewerkt krijg je een dag compensatie, en de overschot wordt uitbetaald.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Als ik het goed heb begrepen, Asterix, heb je dus vorig jaar gewerkt, waardoor je opgebouwd verlof niet kon opnemen. Maar door te werken, vorig jaar, heb je dan wel verder overuren opgebouwd, ben ik verkeerd als ik veronderstel dat je daarmee ook je aantal KD's hebt doen aangroeien, zelfs boven het voorziene aantal? Dan is het toch normaal dat je die niet nog eens kan krijgen, je kreeg de KD's van dit jaar immers al vorig jaar. Natuurlijk, als je die vorig jaar niet kreeg, dan is er wel degelijk een probleem, maar dat probleem situeert zich dan eerder daar. Of zit er een fout in mijn redenering?
Ik heb helemaal niets van KD's doen aangroeien, noch overuren (tenzij hier en daar wanneer er echt bepaalde limieten werden overschreden), mijn pot CX'en en RX'en is gewoon minder snel geslonken en aan mijn VV's is helemaal niet geraakt. Het gaat er ook helemaal niet over dat ik iets extra moet krijgen, het gaat erover dat ik in 2016 binnen het nieuwe systeem zal worden gestraft omdat ik door hard te werken mijn verlof niet heb kunnen opnemen in het gunstige systeem van 2015. En dat is fundamenteel oneerlijk.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Maar voor 2016 staan er al weer kD's te wachten. Wanneer neem je die dan want zelfs als he de nieuwe regel toepast heb je er nog steeds 11 voor dit jaar en die uit het verleden.
Maar daar wordt allemaal niet naar gekeken. Men kijkt gewoon of je er vanaf nu per jaar 18 opneemt en dan heb je prijs en mag je inleveren. En dat je er jaren daarvoor weldegelijk voor gewerkt hebt aan 40 uren per week, maakt allemaal niet meer uit.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

rdv schreef:Nee, maar dat vind ik toch maar een kleiner probleem waaraan eventueel wel een mouw te passen kan zijn bij onderhandelingen. Dergelijke akkefietjes kom je wel vaker tegen bij overgangen van het ene systeem naar het anderen. Je mag al van geluk spreken dat je je verlofdagen kan overdragen.
Het is dan wel jammer dat dergelijke "akkefietjes" niet ook eenzijdig door de directie uit de wereld werden geholpen toen men eenzijdig de nieuwe regeling doordrukte. En eigenlijk is het niet aan de werknemer om van geluk te spreken dat hij zijn verlofdagen kan overdragen. Zo een systemen zijn uitgedacht omdat de werkgever anders operationeel in de problemen zou komen.
groentje schreef:Niet naar verlofdagen, wel naar CO, die als je er 8 hebt opgespaard, ook een dag thuis opleveren...
Mogen jullie in één keer 8 uren CO opnemen?
Plaats reactie