Ik vraag me af waarom statutaire aanwervingen eruit moeten.
Politiek zal men aanvoeren dat het te moeilijk is om ze te ontslaan; de waarheid is dat u na twee slechte beoordelingen de biezen kan pakken.
Daar wordt door directie, overheid of pers nooit iets over gezegd.
Zelfs de vakbonden zwijgen zedig.
Ik haalde het al aan: veel mensen van binnen en buiten de spoorwegen denken dat statutairen niet ontslagen kunnen worden en statutairen heiligen deze bescherming iets teveel naar mijn zin.
Er is immers een ander heel belangrijk voordeel voor statutairen: ze kunnen tegen andere voorwaarden meedoen aan bepaalde proeven en zijn de enigen die aan de selectieproeven mogen deelnemen (lees: om hogerop te geraken).
Als we enkel nog met contractuelen werken zal het niet anders zijn dat er personeel aangeworven wordt dat ingenieur of universitair is om de rang 4+ en hoger (onderbureauchef, adjunct-stationchef,...) te verzekeren.
Ervaring, kennis van het spoorgebeuren staan dan niet meer op de agenda.
Contractuelen krijgen zelfs een voor een aantal gebeurtenissen gelegenheidsverlof daar wat dit niet voor statutairen geldt.
De laatsten kunnen geen aanspraak maken op opleidingscheques, ecocheques, educatief verlof...
Die briefschrijver van HR heeft daar waarschijnlijk nog niet aan gedacht maar op operationeel niveau kan dat educatief verlof wel eens heel wat problemen geven.
Leve de statutairen
De trein.
Alleen voor durvers.