Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

dekooiker schreef:Ik vraag me af waarom statutaire aanwervingen eruit moeten.
Politiek zal men aanvoeren dat het te moeilijk is om ze te ontslaan; de waarheid is dat u na twee slechte beoordelingen de biezen kan pakken.
Daar wordt door directie, overheid of pers nooit iets over gezegd.
Zelfs de vakbonden zwijgen zedig.

Ik haalde het al aan: veel mensen van binnen en buiten de spoorwegen denken dat statutairen niet ontslagen kunnen worden en statutairen heiligen deze bescherming iets teveel naar mijn zin.
Er is immers een ander heel belangrijk voordeel voor statutairen: ze kunnen tegen andere voorwaarden meedoen aan bepaalde proeven en zijn de enigen die aan de selectieproeven mogen deelnemen (lees: om hogerop te geraken).
Als we enkel nog met contractuelen werken zal het niet anders zijn dat er personeel aangeworven wordt dat ingenieur of universitair is om de rang 4+ en hoger (onderbureauchef, adjunct-stationchef,...) te verzekeren.
Ervaring, kennis van het spoorgebeuren staan dan niet meer op de agenda.

Contractuelen krijgen zelfs een voor een aantal gebeurtenissen gelegenheidsverlof daar wat dit niet voor statutairen geldt.
De laatsten kunnen geen aanspraak maken op opleidingscheques, ecocheques, educatief verlof...
Die briefschrijver van HR heeft daar waarschijnlijk nog niet aan gedacht maar op operationeel niveau kan dat educatief verlof wel eens heel wat problemen geven.
Leve de statutairen ;-)
Goed , maar waar verschillen de statuten met een gewoon kontrakt van onbepaalde duur, waarin je bedrijf per bedrijf ook extra legale voordelen kunt hebben??? Is het een kwestie van een andere naam die ongeveer dezelfde lading dekt. Werkt dat "statuut" ook niet contraproductief voor de werknemer????
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Statutair zijn heeft voor- en nadelen.
Zowel voor de werkgever en werknemer.

Wat gebeurt er als een statutaire werknemer zen voeten veegt aan zijn Job?
Anderzijds kan een een gedreven en werkwillige werknemer geen promotie maken. Ik bedoel zonder een 'intern examen'.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

nighttrain schreef: Goed , maar waar verschillen de statuten met een gewoon kontrakt van onbepaalde duur, waarin je bedrijf per bedrijf ook extra legale voordelen kunt hebben??? Is het een kwestie van een andere naam die ongeveer dezelfde lading dekt. Werkt dat "statuut" ook niet contraproductief voor de werknemer????
Een groot verschil is dat er dus promotiemogelijkheden zijn.
Een ander belangrijk verschil is dat contractuelen hun verloning iet of wat kunnen laten aanpassen waar dat voor statutairen onmogelijk is omdat ze volgens vastliggende weddeschalen verloond worden.

Regelmatig wordt, vooral door liberalen, verkondigd dat statutairen contraproductief zijn.
Ondanks beweringen zag ik nog nooit een ondersteuning door middel van cijfers en concrete voorbeelden.
Ze hebben ergens een heel klein punt: als een post, of zeker als meerdere posten afgeschaft worden moeten de mensen ander werk krijgen.
Statutairen toch; contractuelen kan je ontslaan.
Maar door de pensioengolf en het nijpend tekort op operationeel gebied zal dat probleem zich niet snel voordoen.

Hun redenering is: als iemand uitzicht op vast werk heeft, dan gaat die automatisch minder presteren.
Of verder doorgedreven is alleen interimarbeid goed.
Lage lonen, veel arbeidsongevallen, groot personeelsverloop, demotivatie,...wil de liberaal dan zulke onderneming leiden?

Het statuut kan inderdaad wel contraproductief werken.
Dat doet het vooral omdat mensen na enige tijd genoeg hebben van (vriendjes)politiek, slechte leidinggevenden, weinig ervaren bazen.
Maar ga je vast werk laten vallen om in onzekerheid te stappen?
Je weet immers wat je wel hebt maar nooit wat er te krijgen valt aan de andere kant.
Een collega verwoordde het zo: als de voorwaarden elders beter waren, was ik allang weg.
Dus kan je nagaan dat het meer aan het beleid ligt dan aan de voorwaarden.
En één van de redenen waarom mensen willen blijven is de gunstige verlofregeling.
Veel meer dan de centjes want dat kan op vele vlakken beter.
De trein.
Alleen voor durvers.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Hobbes »

Ik begrijp best dat er mensen statutair willen blijven, maar dat ze dat doen omdat de voorwaarden op "een ander" niet goed genoeg zijn, daar heb ik mijn twijfels over.

Men merkt meer en meer dat er statutairen (vooral TB's), soms zelfs met 10+ jaar dienst hun ontslag geven en als contractueel ergens beginnen.

Dus denk ik dat er toch iets serieus mis is met het personeelsbeleid bij de nmbs... Vorige week maandag zijn er nog 11 TB's begonnen bij BLog, nadat ze hun ontslag hadden gegeven als statutair TB bij de NMBS...

Ik hoor zelfs statutaire gedetacheerden die met het idee spelen om hun ontslag te geven en contractueel te worden omdat ze de voorwaarden als contractueel beter vinden. Dan scheelt er wel iets zeker?

Het statuut heeft nog 1 groot voordeel: zekerheid van betrekking en voorlopig(?) nog een paar dagen extra verlof, al de rest is slechter als bij de privé, zeker als TB.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Eimai »

Hobbes schreef:Het statuut heeft nog 1 groot voordeel: zekerheid van betrekking en voorlopig(?) nog een paar dagen extra verlof, al de rest is slechter als bij de privé, zeker als TB.
Dat heeft onze werkgever nog niet begrepen dus. Het vast werk is zeker aantrekkelijk, moest ik plots medisch niet meer met een trein kunnen rijden ben ik zeker dat ik niet zomaar wordt ontslagen, in de privé wil ik dat nog wel zien wat ze daarmee gaan doen.

Maar de marge voor zaken af te nemen is niet echt geweldig groot meer voor het bij de privé echt veel aantrekkelijker begint te worden, en voor velen is de balans al overgeheld. En de nmbs moet toch ook wel beseffen dat hen dat een hoop geld gaat kosten, want door wie vorige week naar logistics is getrokken kunnen ze bij de nmbs weer een extra klas gaan opleiden, en dat is toch ook weer zo'n miljoen euro extra kosten. In de privé zien ze treinbestuurders met rijbewijs graag komen hoor. Of hoe de nmbs de privé eigenlijk weer aan het subsidiëren is en zelf in geldproblemen zit.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Tim »

En de voormalig statutaire tb's die nu contractueel zijn hebben daar zeker geen spijt van.
Nog een voordeel aan statutair zijn is het pensioen op 55 jaar. De meeste jonge tb's liggen daar echter niet wakker van, en de vraag is maar hoelang dit nog blijft duren...
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Eimai schreef:
Hobbes schreef:Het statuut heeft nog 1 groot voordeel: zekerheid van betrekking en voorlopig(?) nog een paar dagen extra verlof, al de rest is slechter als bij de privé, zeker als TB.
Dat heeft onze werkgever nog niet begrepen dus. Het vast werk is zeker aantrekkelijk, moest ik plots medisch niet meer met een trein kunnen rijden ben ik zeker dat ik niet zomaar wordt ontslagen, in de privé wil ik dat nog wel zien wat ze daarmee gaan doen.
als je hun herklassering aanvaard! Dus bv naar noteerder verlies van wedde dus verlies op het pensioen.
In de pirve heb ja alle goede verzekeringen die in sommige gevallen aangeboden worden door de werkgever.
Maar in beide gevallen blijft het een moeilijk moment.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Hobbes »

Eimai schreef:
Hobbes schreef:Het statuut heeft nog 1 groot voordeel: zekerheid van betrekking en voorlopig(?) nog een paar dagen extra verlof, al de rest is slechter als bij de privé, zeker als TB.
Dat heeft onze werkgever nog niet begrepen dus. Het vast werk is zeker aantrekkelijk, moest ik plots medisch niet meer met een trein kunnen rijden ben ik zeker dat ik niet zomaar wordt ontslagen, in de privé wil ik dat nog wel zien wat ze daarmee gaan doen.

Maar de marge voor zaken af te nemen is niet echt geweldig groot meer voor het bij de privé echt veel aantrekkelijker begint te worden, en voor velen is de balans al overgeheld. En de nmbs moet toch ook wel beseffen dat hen dat een hoop geld gaat kosten, want door wie vorige week naar logistics is getrokken kunnen ze bij de nmbs weer een extra klas gaan opleiden, en dat is toch ook weer zo'n miljoen euro extra kosten. In de privé zien ze treinbestuurders met rijbewijs graag komen hoor. Of hoe de nmbs de privé eigenlijk weer aan het subsidiëren is en zelf in geldproblemen zit.
Niet alleen de werkgever, men heeft in het verleden al een paar keer geprobeerd om de TB'ers iets extra te geven, maar dat is telkens afgeblokt door de vakbonden onder het motto: Geen extra's voor 1 bepaalde beroepscategorie, ofwel voor iedereen iets ofwel voor niemand.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

Idem voor OSTCH Infrabel. Zonder het werk van een OSTCH perron te willen onderschatten, zowat alle veiligheidsfuncties zijn afgestoten. Toch verdienen ze evenveel als hun Infrabelcollega die elke dag zijn kepi riskeert. Ook bij ons wordt een verhoging echter door de vakbonden afgeblokt.
We zullen moeten zien wat de toekomst brengt, zeker?
Simba1

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Simba1 »

Op elk forum lees je de laatste tijd niets anders dan negatieve dingen over de job treinbestuurder-reizigers! Velen geven ze hun ontslag of verleggen ze en het statuut blijkt meer een vloek dan een zegen! Pffff, en ik die jullie graag wil gaan vervoegen!! Het doet me pijn dat jullie job niet meer wordt gewaardeerd door de directie/politiek!
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dentheo »

Hobbes schreef: Niet alleen de werkgever, men heeft in het verleden al een paar keer geprobeerd om de TB'ers iets extra te geven, maar dat is telkens afgeblokt door de vakbonden onder het motto: Geen extra's voor 1 bepaalde beroepscategorie, ofwel voor iedereen iets ofwel voor niemand.

Als je dan weet dat de ondersteunende diensten zwaar overbezet zijn... wordt dat helemaal onhaalbaar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Als je dan weet dat de ondersteunende diensten zwaar overbezet zijn... wordt dat helemaal onhaalbaar.
Over welke diensten heb je het dan juist?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dentheo »

Alles wat niet met een trein rijdt.
Die verhouding zou ik wel eens willen zien, wordt geregeld gevraagd maar is blijkbaar groot geheim ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

@Simba1: In de privé kan je niet met reizigers rijden. De technische uitdagingen van met een zware goederentrein rijden hebben ook hun charme, maar sommigen verkiezen snelle reizigerstreinen boven trage marchandiezen. Dat moet je dus voor jezelf uitmaken wat je het liefst doet.
En natuurlijk kunnen onze loon- en werkvoorwaarden beter dan nu, maar ik moet de eerste collega nog tegenkomen die niet rondkomt. Zoals de meeste jobs buiten de klassieke 9-to-5 verdien je niet slecht, maar hangt veel af van de exacte uren die je klopt. Dus zelfs als je ooit andere, groenere weiden zou opzoeken, je bent in tussentijd niet voor een slavenloon aan het werken.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Bibke »

Franstalige topman ABVV krijgt boete van 1.700 euro omdat hij toegang tot groot seinhuis verhinderde: vakbond woest

http://newsmonkey.be/article/62889?utm_ ... ostContent
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie