Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Veel onenigheid over hoe een dag niet werken wordt benoemd.
Sommigen gaan daar gemakkelijk over (we hoeven niet te werken), anderen vallen erover.
Hou voor ogen dat de directie in haar beleid wel degelijk rekening houdt met hoe die dagen betiteld zijn.
Dat is terecht en maakt het mogelijk om mensen te behandelen naar werk.
Zoals de bestuurders een paar extra CV krijgen maar het bureaupersoneel niet.
Met reden.

Overigens hoeven we het helemaal niet te accepteren dat de directie eenzijdig de voorwaarden op zeer korte tijd wijzigt.
rdv bekijkt het een beetje zoals de man op de straat.
Niks op tegen, alleen, het is in de media verworden wat hij op een deftige manier zegt: de belastingbetaler betaalt ons loon.
Dat is waar.
Maar ik betaal ook een hoop geld waarvoor ik niks terugkrijg (culturele sector, iemand? veel subsidie, weinig opkomst maar moeten we die subsidie zomaar schrappen?).
De focus moet, danku rdv, inderdaad liggen op wat het ontbeert.
Daar hebben zowel NMBS als vakbonden nog veel werk.
De eersten naar het personeel toe, de tweeden naar de buitenwereld.
Altijd maar blijven rondstampen en stoer doen haalt echt niks meer uit.

De overbodige functies kunnen op dit ogenblik met een rotvaart geschrapt worden.
In plaats van staken zou ACOD zich beter aan tafel zetten met de ingesteldheid dat er toch nog wat te redden valt.
Het woord 'terwerkstellingsinstituut' is goed gekozen voor de oude NMBS.
Vandaag mag dat niet meer; mensen moeten maar gaan doppen of via gehandicaptentewerkstelling hun centen krijgen.
Dat is een keuze van de regering en zeker niet van de spoorweg zelf.
Alle inclusiebeleid ten spijt gaat dat bij de overheid sowieso op de schop.
Klaar zijn voor de toekomst: niet de moeilijkheid voor NMBS, wel voor haar vakbonden, ACOD in het bijzonder.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

profke schreef:de situatie is nochtans quasi gelijk: je hebt voor de werkgever, in de periode waarvoor hij verlof moet toekennen, minder dagen gewerkt dan dat hij verwacht, en daarom kort hij het toegekend verlof (of het betaald zijn ervan) in.
Nee, het is: je hebt in de periode waarvoor hij verlof moet toekennen veel te veel gewerkt, je maakt gebruik van een door de werkgever wegens operationele noden ingesteld systeem (dus in het voordeel van de werkgever!) om de dagen over te dragen naar het volgend jaar maar in dat jaar word je zonder overgangsmaatregel gestraft omdat je te veel dagen opneemt. Dat kan men moeilijk correct noemen.

Er bestaat bij de brandweer een systeem waarbij wekelijkse ADV moet worden opgespaard tot voor het pensioen (dus binnen x-aantal jaar) om dan - op vraag van de werkgever - te worden opgenomen. Stel je voor dat je dan in dat jaar voor je pensioen wordt gestraft met een lager pensioen omdat je in dat laatste jaar je ADV opneemt en de regels ondertussen gewijzigd werden. Zou zoiets worden aanvaard? Dat kan toch ook niet?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

rdv schreef:Noch de overstap, noch de beperking van het aantal verlofdagen waren vrijwillig (contract werd niet verlengd omwille van besparingen).
Dan heb ik u verkeerd begrepen, ik dacht gelezen te hebben "Ik heb de overstap gemaakt van overheid naar privé om dichter bij huis te kunnen werken en niet meer dagelijks met de trein te moeten pendelen".
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Asterix schreef:
profke schreef:
Er bestaat bij de brandweer een systeem waarbij wekelijkse ADV moet worden opgespaard tot voor het pensioen (dus binnen x-aantal jaar) om dan - op vraag van de werkgever - te worden opgenomen. Stel je voor dat je dan in dat jaar voor je pensioen wordt gestraft met een lager pensioen omdat je in dat laatste jaar je ADV opneemt en de regels ondertussen gewijzigd werden. Zou zoiets worden aanvaard? Dat kan toch ook niet?
In Frankrijk zeggen ze, maar ik zal het vertalen: u wilt de boter en het geld van de boter.
En op 45 jaar ga je ziek worden,oververmoeid,burn out en Dan zeggen ik was treinbestuurder met moeilijke uren. Geen enkel redelijn mens kan doen wat u beschreven hebt......geen verlof enz. Pour man.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Op onze afdeling (Hasselt-Leuven-Antwerpen) waren er 90 tot 100% werkwilligen.
Het waren weer (sorry mannen) enkele treinbestuurders en treinbegeleiders die in Vlaanderen ervoor zorgde dat het treinverkeer verstoord werd.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Naast de klassiek afgeschafte treinen met Waalse bestemmingen heb ik vandaag redelijk veel treinen zien rijden.
Veel meer dan verwacht, ook met vertraging wegens zoeken van personeel her en der.
Mag ik besluiten dat er dan heel wat personeelsleden zijn die liever voor overleg kiezen en (onrechtstreeks) meebepalen welke dingen we opgeven om de toekomst het hoofd te kunnen bieden?

Degenen die staakten oefenden hun recht uit waar ik niets tegen inbreng.
Alleen moeten ze me vertellen hoe het verder moet.
De directie is in de fout gegaan door gebrek aan overleg.
Nu ze wel wil praten moet er daadwerkelijk iets gedaan worden.
Onredelijke eisen stellen: die tijd is voorbij.

Aan de opsmuk van ons imago is heel wat werk als ik de kranten van voorbije dagen las.
50 minuten per week meer werken voor hetzelfde loon, wel, ik heb daar nog niks officieel over gelezen.
Gaat dat over afnemen van KD?
Die tellen we niet in uren maar in volle dagen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Eimai »

dekooiker schreef:Mag ik besluiten dat er dan heel wat personeelsleden zijn die liever voor overleg kiezen en (onrechtstreeks) meebepalen welke dingen we opgeven om de toekomst het hoofd te kunnen bieden?
De vakbonden hebben ook niet opgeroepen om te staken, dus dat er nog veel ging rijden was te verwachten, en iedereen heeft zich redelijk goed gedragen en ze zijn van de sporen gebleven. Maar bij treinbegeleiding in Antwerpen zou toch ongeveer de helft gestaakt hebben vandaag (al heb ik daar geen onafhankelijke bron voor). Indien waar is dat erg veel terwijl ze gevraagd hadden niet mee te doen in Vlaanderen.
odul schreef:Op onze afdeling (Hasselt-Leuven-Antwerpen) waren er 90 tot 100% werkwilligen.
Het waren weer (sorry mannen) enkele treinbestuurders en treinbegeleiders die in Vlaanderen ervoor zorgde dat het treinverkeer verstoord werd.
Komaan, dit is in Antwerpen de eerste keer dat ik zoveel steun heb gezien voor een staking de laatste jaren onder het treinpersoneel. Tijdens alle vorige stakingen kwam quasi iedereen opdagen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Eimai »

dekooiker schreef:50 minuten per week meer werken voor hetzelfde loon, wel, ik heb daar nog niks officieel over gelezen.
Gaat dat over afnemen van KD?
Die tellen we niet in uren maar in volle dagen.
De berekening is niet zo moeilijk: je verliest één feestdag (min één RX), je verliest twee KD's omdat je ongetwijfeld verlof opneemt dit jaar en per 18 dagen is een KD minder (dus min twee KD), en je verliest twee feestdagen die in het weekend vallen (min twee VV). Vijf dagen dus, ofwel 40 uur, verdeeld over 52 weken in een jaar is gelijk aan een kleine 50 minuten per week.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dentheo »

Zoiets had ik begrepen voor Vlaanderen , maar in Wallonië staakte men blijkbaar voor iets heel anders ?
Daar was het tegen minister Galant, niet tegen de efficiëntie verhoging , dat zijn toch twee verschillende dingen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door byter »

Het moderniseringsplan (aka besparingen maar toch meer productiviteit) van Galant heeft als gevolg onder meer de maatregelen die men nu heeft doorgevoerd. Het ging dus niet om iets anders.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Eimai schreef:
dekooiker schreef:50 minuten per week meer werken voor hetzelfde loon, wel, ik heb daar nog niks officieel over gelezen.
Gaat dat over afnemen van KD?
Die tellen we niet in uren maar in volle dagen.
De berekening is niet zo moeilijk: je verliest één feestdag (min één RX), je verliest twee KD's omdat je ongetwijfeld verlof opneemt dit jaar en per 18 dagen is een KD minder (dus min twee KD), en je verliest twee feestdagen die in het weekend vallen (min twee VV). Vijf dagen dus, ofwel 40 uur, verdeeld over 52 weken in een jaar is gelijk aan een kleine 50 minuten per week.
50 minuten per week meer werken is iets anders dan afgeven van 2 vrije dagen.
Het is in ieders belang dat men, pers op kop, juiste termen en perspectieven neemt.
Ik werk immers geen 50 minuten meer; ik krijg alleen minder dagen terug voor wat gepresteerd is.
Er zijn zelfs mensen die beweren dat verlof gelijk staat aan een gewerkte dag en dus daar geen KD aan verloren gaat.
Alleen heb ik dat nergens in de nieuwe reglementering gelezen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Eimai »

dekooiker schreef:Er zijn zelfs mensen die beweren dat verlof gelijk staat aan een gewerkte dag en dus daar geen KD aan verloren gaat.
Alleen heb ik dat nergens in de nieuwe reglementering gelezen.
Bij deze de tekst zoals het op het NPC is goedgekeurd:
3. Vermindering van het aantal kredietdagen
3.1. Vermindering ingevolge afwezigheden
Per gecumuleerd aantal van 18 dagen afwezigheid wegens medische redenen en afwezigheid wegens een andere reden dan compensatieverlof (vast en variabel) of rust (zondagen en feestdagen) dient er één kredietdag te worden geschrapt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Asterix schreef:
rdv schreef:Noch de overstap, noch de beperking van het aantal verlofdagen waren vrijwillig (contract werd niet verlengd omwille van besparingen).
Dan heb ik u verkeerd begrepen, ik dacht gelezen te hebben "Ik heb de overstap gemaakt van overheid naar privé om dichter bij huis te kunnen werken en niet meer dagelijks met de trein te moeten pendelen".
Ik geef toe dat het mss niet zo duidelijk was. Ik heb na mijn ontslag beslist om dichter bij huis te gaan werken, gemakkelijk was het niet om werk te vinden, zelfs niet met een ingenieursdiploma en 15 jaar ervaring.

Uw situatie begrijp ik ook niet zo goed, eerst ze je dat je vrijwillig meer gewerkt hebt, later schrijf je dat het om operationele redenen "moest". Een groot verschil voor de sociale wetgeving.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

De vraag komt of u wil bijwerken.
Ja zeggen is vrijwillig komen werken.
Zegt u nee dan is de kans dat het gewoon op het rooster wordt gezet en u alsnog mag opdraven.
Meestal is het 'we zullen dan maar...'
De trein.
Alleen voor durvers.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

Ik hoop dat de mensen goed geluisterd hebben naar mevrouw Lerouge van de groene CVSC "what's in a name" , dat het langs waalse kant wel degelijk om een politieke staking gaat ,daar enkel het MR in de federale regering zit(vorige keer hadden we een minderheid langs vlaamse kant , who cares).(gezien zevende dag TV 1)Dus alle larie over 6000 arbeidsplaatsen ,1 dag de 15/11 , en andere kredieturen , slechte beurtregelingen, VEILIGHEID,het speelt geen rol. Dus spoorwegmannen en vrouwen , u weet het nu . Iederen tevreden zij die "staakten " verliezen geen geld en de anderen come and see next time, maar nu gaan we verder as usuall.
Plaats reactie