Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

dekooiker schreef: Ooit al eens in de privé een boete gekregen van uw werkgever?
Bij het spoor kan het!
Wordt ook over gezwegen...
Toevallig vandaag ons geactualiseerd arbeidsreglement gezien. Dit is gebaseerd op het sjabloon voor de hele socio-culturele sector (paritair comité 329), en ook daar staan boetes ingeschreven, o.a. voor het niet respecteren van de veiligheidsregels. Dus niet enkel bij het spoor.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Ik denk dat het nooit een regering zal kunnen zijn die de macht van de vakbonden kan breken. Dat is iets wat alleen het personeel zelf kan doen. Daarom ben ik vurig voorstander van sociale verkiezingen bij de spoorwegen, dan moeten de bonden wel gaan luisteren naar het personeel.
De vakbonden "moeten" nu al luisteren naar het personeel want niets verplicht het personeel om zich bij een vakbond aan te sluiten of om bij eenzelfde vakbond te blijven. En toch zijn de meeste werknemers lid en blijven ze dat omdat ze rekenen op de dienstverlening, oprecht bescherming verwachten, hopen hierdoor sneller te kunnen promoveren, het hen toch quasi-niets kost of een combinatie van al deze factoren. Wat zou er dan bij verkiezingen opeens zo hard veranderen? Niet veel, denk ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Dat er mensen zijn die het verdienen, nu zijn er heel veel vakbondsvertegenwoordigers die genieten van de voordelen maar er niets voor terug doen. Daarom moeten er sociale verkiezingen zijn.

Trouwens in bepaalde groepen is er al heel wat verloop geweest, tegen de 2 klassieke vakbonden in (tegen rood en tegen groen dus) naar de kleinere bonden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef:Ik denk dat het nooit een regering zal kunnen zijn die de macht van de vakbonden kan breken. Dat is iets wat alleen het personeel zelf kan doen. Daarom ben ik vurig voorstander van sociale verkiezingen bij de spoorwegen, dan moeten de bonden wel gaan luisteren naar het personeel.
De vakbonden "moeten" nu al luisteren naar het personeel want niets verplicht het personeel om zich bij een vakbond aan te sluiten of om bij eenzelfde vakbond te blijven. En toch zijn de meeste werknemers lid en blijven ze dat omdat ze rekenen op de dienstverlening, oprecht bescherming verwachten, hopen hierdoor sneller te kunnen promoveren, het hen toch quasi-niets kost of een combinatie van al deze factoren. Wat zou er dan bij verkiezingen opeens zo hard veranderen? Niet veel, denk ik.
Ik denk dat er erg veel zou veranderen. Nu zitten er maar 2 vakbonden in alle raden (en aan tafel bij Lallemand en Cornu). De 2 meest stakende vakbonden dan nog wel. De andere vakbonden, die volgens mij een stuk redelijker zijn (OVS, VSOA, ASTB,...) worden compleet uitgesloten. Door hen ook als volwaardige partners te zien zou het vele makkelijker worden om de stakingsgeile ACOD aan de kant te schuiven. Bovendien lijkt het mij dat die andere bonden doorgaans meer oor hebben voor de echte problemen op de werkvloer, en zich minder met de politiek bezig houden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

We zullen zien, Shrek. Ik ken eerlijk gezegd geen enkele vakbond die oor heeft voor de concrete problemen bij ons op de (Infrabel-)werkvloer. Alles wordt ver boven onze hoofden gespeeld. Kritiek van de leden is er dan weer wél maar kiezen voor een andere bond en het lidmaatschap omzetten? Daar is de kudde te tam voor. Zou het bij verkiezingen anders zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Bij treinbestuurder is er al wel veel verloop geweest, zo is op een bepaald moment bijna heel depot Oostende overgestapt naar het ASTB. Doch de klassieke bonden hebben zich toen niet laten horen. Ook op andere locaties was er soms plots ineens een verloop al dan niet na een lokaal incident.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

ASTB is natuurlijk wel een corporatistische bond. Die zullen sowieso gemakkelijker kunnen werven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Astb heeft jaren reclame gemaakt over zichzelf met zelfklevers in de stuurposten. Dat werkte niet. De klassieke bonden maken een aantal fouten en men loopt over naar zowel ovs als astb.
sybic

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door sybic »

steamdriven schreef: Maar dat is toch een normale regeling? Dat is toch in quasi elke sector zo? Mijn vrouw is werkzaam in de bejaardenzorg en heeft een identieke regeling.
Een werknemer die nooit in de weekends moet werken en bv. Kerstmis valt op een zondag, dan is die die zondag gewoon thuis en heeft dan nog recht op die feestdag ergens gedurende het jaar. Hetzij vrij te kiezen of in afspraak met zijn directie.
Ik weet niet waar u dit haalt, dat is zeker niet overal zo. Feestdagen die in het weekend vallen ben ik kwijt.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door byter »

Zoiets hangt dus af van het onderhandelde CAO.

Anyway, zowel vakbonden als directies zijn enorm vaag in hun communicatie. Vandaag eigenlijk weeral een nietszeggende mail/post op Intranet. Een aantal maatregelen lijken me logisch (mits hier en daar een nuance of aanpassing) maar als je de optelsom maakt is het allemaal zeer eenzijdig en staat er bitter weinig tegenover. Los daarvan zijn stakingsaanzeggingen voor 5 dagen buiten proportie.

Wat ik ook jammer vind is dat we in de (social) media bestempeld worden als luieriken, profiteurs en dergelijke ..met redelijk wat onwaarheden en noch NMBS, noch Infrabel verdedigt ons/ontkracht de leugens.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door overweg13 »

byter schreef: Wat ik ook jammer vind is dat we in de (social) media bestempeld worden als luieriken, profiteurs en dergelijke ..met redelijk wat onwaarheden en noch NMBS, noch Infrabel verdedigt ons/ontkracht de leugens.
Dan ben je inderdaad niet goed geïnformeerd. In De Tijd lees ik vandaag:
In een persbericht neemt de spoordirectie het uitgebreid op voor zijn werknemers. De directie "betreurt de negatieve beeldvorming van de afgelopen dagen over haar personeel in de verschillende media als gevolg van de stakingsaanzeggingen." De verwijten zijn onterecht en ronduit beledigend', klinkt het.

Je zou het trouwens niet verwachten, maar De Tijd is al een tijdje (!) de krant met de volledigste en betrouwbaarste berichtgeving over de NMBS.
Met vriendelijke groet

overweg13
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door byter »

My bad op dat vlak. Ik baseerde me wel hierop waar dat specifieke persbericht dus niet terug te vinden is momenteel:

http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2015.aspx
http://www.infrabel.be/nl/pers/persberichten

Maar ongeacht dan vind ik dat dus niet jammer. Alleen jammer dat zoiets dan weer niet vlot wordt opgepikt door de verschillende media.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Larch »

overweg13 schreef:
byter schreef: Wat ik ook jammer vind is dat we in de (social) media bestempeld worden als luieriken, profiteurs en dergelijke ..met redelijk wat onwaarheden en noch NMBS, noch Infrabel verdedigt ons/ontkracht de leugens.
Dan ben je inderdaad niet goed geïnformeerd. In De Tijd lees ik vandaag:
In een persbericht neemt de spoordirectie het uitgebreid op voor zijn werknemers. De directie "betreurt de negatieve beeldvorming van de afgelopen dagen over haar personeel in de verschillende media als gevolg van de stakingsaanzeggingen." De verwijten zijn onterecht en ronduit beledigend', klinkt het.

Je zou het trouwens niet verwachten, maar De Tijd is al een tijdje (!) de krant met de volledigste en betrouwbaarste berichtgeving over de NMBS.

Hmm De Tijd springt toch niet al te zorgzaam om met cijfers.
https://m.tijd.be/ondernemen_transport ... 42751.art

De directie speelt toch een beetje een dubbele rol. Langs de ene kant voedt ze de negatieve berichtgeving, langs de andere kant zegt ze dat de verwijten onterecht zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door overweg13 »

Larch schreef:
Hmm De Tijd springt toch niet al te zorgzaam om met cijfers.
https://m.tijd.be/ondernemen_transport ... 42751.art

De directie speelt toch een beetje een dubbele rol. Langs de ene kant voedt ze de negatieve berichtgeving, langs de andere kant zegt ze dat de verwijten onterecht zijn.
De Tijd citeert wel uitdrukkelijk Het Nieuwsblad/De Standaard als bron.
Met vriendelijke groet

overweg13
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Larch »

overweg13 schreef:
Larch schreef:
Hmm De Tijd springt toch niet al te zorgzaam om met cijfers.
https://m.tijd.be/ondernemen_transport ... 42751.art

De directie speelt toch een beetje een dubbele rol. Langs de ene kant voedt ze de negatieve berichtgeving, langs de andere kant zegt ze dat de verwijten onterecht zijn.
De Tijd citeert wel uitdrukkelijk Het Nieuwsblad/De Standaard als bron.
Het gaat in deze niet over de bron ( de bron maakte immers geen rekenfout in de titel )
Het artikel is inderdaad overgenomen, maar de titel is aangepast en dat hebben ze toch niet zorgvuldig gedaan.
Plaats reactie