Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
odul schreef: Het klopt niet helemaal.
Niemand is verplicht zijn vrije dagen op te nemen.
Als je uw dagen niet opneemt vervallen ze inderdaad, je kan daardoor wel meer verdiend hebben.
Buiten je normale loon, heb je die dagen ook premie's maaltijdcheque's en eventueel nachtpremies gekregen.
Overuren worden bij de spoorwegen doorgaans niet uitbetaald, dat wordt allemaal omgezet in verlofdagen die opgespaard worden. Vandaar ook dat sommige mensen met meerdere maanden(!) achterstallig verlof zitten.
Ik denk dat odul bedoelt dat je verlofdagen gewoon vervallen maar omdat je die dagen gewerkt hebt, je dan wel alles hebt gekregen wat bij een normale werkdag hoort. Dat heeft dus eigenlijk niets te maken met de vraag of overuren worden uitbetaald :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: Mogen jullie in één keer 8 uren CO opnemen?
Ja, zo heb ik mijn kerstvakantie ingevuld ;-) Dat is ook de enige manier om CO op te gebruiken, want uitbetalen van overuren is blijkbaar taboe.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Asterix schreef:
rdv schreef:Nee, maar dat vind ik toch maar een kleiner probleem waaraan eventueel wel een mouw te passen kan zijn bij onderhandelingen. Dergelijke akkefietjes kom je wel vaker tegen bij overgangen van het ene systeem naar het anderen. Je mag al van geluk spreken dat je je verlofdagen kan overdragen.
Het is dan wel jammer dat dergelijke "akkefietjes" niet ook eenzijdig door de directie uit de wereld werden geholpen toen men eenzijdig de nieuwe regeling doordrukte. En eigenlijk is het niet aan de werknemer om van geluk te spreken dat hij zijn verlofdagen kan overdragen. Zo een systemen zijn uitgedacht omdat de werkgever anders operationeel in de problemen zou komen.
Ik heb de overstap gemaakt van overheid naar privé om dichter bij huis te kunnen werken en niet meer dagelijks met de trein te moeten pendelen. Daardoor kwam ik van 35 dagen verlof per jaar bij mijn vorige werkgever naar 6 dagen dit jaar. Dat is ook oneerlijk hé, maar goed dat hoort bij het systeem, dus dat moeten we er maar bij nemen. Als je vorig jaar uw 24 dagen verlof niet opkreeg, hoe zal je dan ooit uw 48 dagen dit jaar opkrijgen? Ik vind het dan in de marge om te beginnen over 1 KD die je kwijt bent (dat is 2% van je vakantiedagen). Er zijn zo veel dingen oneerlijk, maar het leven is zoveel gemakkelijker en schoner als je je bij de kleine oneerlijke dingen gewoon neerlegt.

Toen ik schreef dat je als werknemer van geluk mag spreken, bedoelde ik dat je in andere bedrijven of andere sectoren je verlof wel kwijt zou zijn (en je vakantiegeld zou moeten terugbetalen).
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Wat ik niet begrijp (vanuit vakbondsstandpunt), is waarom dat de vakbonden geen betoging organiseren in de Frankrijk- en Wetstraat. Nu staat er een paar honderd man op stakingspiketten, maar waar zit de rest? Toch werkwillig en in de depot, of thuis aan het staken? Als ze op zo een betoging 15.000 mensen krijgen, zal dat veel meer impact hebben dan enkel de staking, zal dat een einde stellen aan de discussie dat 80% staakt volgens de vakbond en dat 80% werkwillig is volgens de directie, en zal dat mogelijks ook het beeld van het publiek bijstellen dat het luie NMBS-personeel staakt maar gewoon thuis in de zetel zit, en dat de staking enkel klantje-pesten is.

Als men echt een vuist wil maken lijkt me dat toch het minimum om te doen. Je zou het zelfs kunnen organiseren dat de ochtend- en avondspitsen gevrijwaard worden van staking, zodat de niet-operationelen naar Brussel kunnen sporen om te gaan betogen. De operationelen die willen kunnen dan per bus nakomen. Als het hele plan zo hoog zit bij iedereen, dan moeten ze toch gemakkelijk 20.000 à 25.000 mensen kunnen mobiliseren?

Niet dat ik plots van gedacht veranderd ben hé, maar als ik ooit zou staken, dan zou ik toch opdagen aan het piket of op één of andere manifestatie. Staken is ook een beetje werken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Ik schreef het al eerder: reglementen strak toepassen en zeggen nee baas ik heb al 40 uur gewerkt deze week, zoek maar een ander (die er uiteraard ook niet is doordat er eerder tekort dan overschot aan personeel is).
Dan heb je uiteraard géén welwillendheid getoond en als iedereen zo redeneert zal er vroeg of laat een seinhuis sluiten, een trein niet uitrijden.
Wees maar zeker dat uitgevlooid wordt waarom die niet reed, en personeel dat zich strikt aan de regels houdt kan men niet straffen.

Asterix toont zich bereid, wordt nu gestraft en nu is hij de pineut.
Als de directie ervoor zorgt dat iedereen (en niet alleen het niet operationeel personeel) verlof, rust, CV en KD kan opnemen kan niemand klagen.
Maar de directie zorgt er niet voor, heeft door de personeelsinkrimping via pensionering zelfs een andere agenda.
In dat opzicht is het bedrog tegen eigen personeel door opeens een regel in te voeren die mensen tekortdoet.
De trein.
Alleen voor durvers.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Vakantie doorschuiven is voor niemand goed, een paar dagen kan, maar een volledig vakantiepakket is not done wat mij betreft
1. het is wettelijk gezien niet toegestaan
2. volgens het discours van de vakbonden brengt het de veiligheid in het gedrang omdat je niet voldoende kan recupereren
3. en als werknemer moet je toch wel een aantal dagen/weken in het jaar je zinnen kunnen verzetten, zeker in een zware/onregelmatige job als TB

maar vooral, het is geen oplossing voor het personeelsgebrek, nu niet, volgend jaar niet, en op het moment dat Asterix op pensioen gaat of ontslag neemt en nog honderden dagen vakantie moet opnemen zeker niet. Want dat is er iemand anders die moet inspringen en start de hele cirkel opnieuw.

Als reiziger en als personeelslid kan ik het begrijpen hé, en heb ik er alle begrip voor, maar de vakbonden en het management zouden zulke dingen niet mogen laten passeren. Ik zou daar een groter probleem mee hebben dan met die ene dag dat je verliest.

Het personeelsgebrek bij de operationele diensten vind ik bvb wel een terechte bekommernis van personeel en vakbonden, het verliezen van een aantal KD niet.

Maar goed, dat is vooral afhankelijk van op welk niveau je denkt zeker?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Het gaat erom of die KD konden opgenomen worden.
Er zijn wel wat mensen die ze opsparen voor '...' en uiteindelijk alleen maar achterlopen.
Als ze met pensioen gaan nemen ze die pas op.
Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Moest de overdracht naar het volgende jaar niet tot 35 beperkt zijn zouden er mensen met honderden KD's achterstand zijn.
Maar dat zijn daarom niet de stapelaars hoor: ik ken iemand die op zijn eentje een seinhuis draaiende houdt.
Hij werkt gewoon op de wijze dat de continuïteit van het verkeer verzekerd is.
Als die zou eisen dat hij maar het reglementair voorziene aantal dagen zou werken zit de spoorweg met een probleem.
Natuurlijk beseft geen enkele reiziger dat...ook de media zien die dingen niet.

Hoe dan ook is het zomaar op een maand tijd beslissen dat er aan de KD's geraakt wordt een achterbakse maatregel: mensen kregen de kans niet meer om te vermijden dat ze zouden verliezen.
In de Gazet van Antwerpen staat dat ze niet begrijpen dat personeel staakt omdat ze één uur per week meer moeten werken.
De achtergrond niet willen kennen is als journalist teken van bewuste misleiding.

Het bedrijf heeft in het verleden al wel enkele creatieve oplossingen aan de dag gelegd zoals uitbetalen van achterstallige CV's.
(dat kan je vergelijken met zaterdagen)
Daardoor lijkt het alleen maar of alles in orde is; aan het feitelijke tekort dat oorzaak is van deze achterstallen wordt er niets gedaan.
Dat op last van de regering want er moet bespaard worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

dekooiker schreef: Maar dat zijn daarom niet de stapelaars hoor: ik ken iemand die op zijn eentje een seinhuis draaiende houdt.
Hij werkt gewoon op de wijze dat de continuïteit van het verkeer verzekerd is.
Als die zou eisen dat hij maar het reglementair voorziene aantal dagen zou werken zit de spoorweg met een probleem.
Natuurlijk beseft geen enkele reiziger dat...ook de media zien die dingen niet.
dekooiker schreef: In de Gazet van Antwerpen staat dat ze niet begrijpen dat personeel staakt omdat ze één uur per week meer moeten werken. De achtergrond niet willen kennen is als journalist teken van bewuste misleiding.
Ik zie dat eerder als een gebrek aan communicatieve vaardigheden bij de vakbond. Ik heb het hier al gezegd, maak een nota van een halve pagina, heel bevattelijk over de problemen, en ga daarmee naar Belga. Morgen staat het in alle kranten - onverkort. Maar focus op de echte problemen: geen verlof kunnen opnemen wegens te weinig personeel, vorming in de vrije uren, etc. Kortom, iets wat iedere werkende mens verstaat, en niet op de één uur meer (onbetaald?) werken per week dat de helft van de werkende mensen sowieso doet, mensen die jullie loon betalen.

Of neem een journalist een dag mee naar die man die zijn seinhuis alleen runt, of naar een machinist met onhaalbare diensten. Een human interest benadering doet het altijd. Maar nee, nog altijd puilt de rode website uit van de pamflettaire taal, zonder dat er inzicht gegeven wordt in de dieperliggende materie voor geïnteresseerden. (Het valt mij terloops ook op dat die teksten nauwelijks gelezen worden, allen rond de 100 lezers - waar halen de militanten dan hun info?)
dekooiker schreef: Het bedrijf heeft in het verleden al wel enkele creatieve oplossingen aan de dag gelegd zoals uitbetalen van achterstallige CV's. (dat kan je vergelijken met zaterdagen). Daardoor lijkt het alleen maar of alles in orde is; aan het feitelijke tekort dat oorzaak is van deze achterstallen wordt er niets gedaan. Dat op last van de regering want er moet bespaard worden.
De regering heeft bepaald dat er bespaard moet worden, maar niet dat er bespaart moet worden op machinisten en TBGs. Ik vermoed dat de verdeling tussen operationelen (seinhuizen, OSTCHs, TBs, TBGs, rangeerders, ...), ondersteunende technische diensten (TW, CW, studiediensten Infrabel) en adminstratie&management elk één derde is? Het lijkt me dat er door het stroomlijnen van de administratie, het ertussenhalen van overbodige procedures en managementlagen, en het responsabiliseren van iedereen, hetzelfde werk (aantal treinkm's) kan worden gedaan met minder mensen. In de functies die nu massaal op pensioen gaan zitten nog typisten en klerken waarvoor er nu nog moeilijk zinvol werk te vinden is. Deze mensen moet je toch niet gaan vervangen? Dat is zeer jammer voor mensen met een dergelijk profiel, maar de NMBS is geen tewerkstellingsinstituut (meer). Maar toch vinden de vakbonden dat er het personeelsbestand gelijk moet blijven - ik begrijp dat niet.

Ik ben niet akkoord met het verzet tegen besparingen tout cour, maar wel tegen de snelheid waarmee er bespaard moet worden. Maar een onverzettelijke houding van de vakbonden zal niet leiden tot een haalbaarder plan, een gebalanceerd en gefundeerd alternatief plan door de vakbonden of door de sociaal bemiddelaar opgesteld (mss) wel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

Door nieuwe technologie kan de tewerkstelling inderdaad stevig naar beneden. Je kan perfect hetzelfde doen met minder mensen. Maar helaas is hetzelfde doen niet eens de ambitie, dat is natuurlijk wel wat minnetjes van de regering.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Dat is juist Shrek, maar ik heb niet de indruk dat de staking daar rond draait.
Een warenhuis had ooit de slogan "Twee miljoen klanten, die moet je verdienen, elke dag". Ik denk dat er vrijdag maar 1.999.000 klanten meer zullen overblijven voor de NMBS.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Asterix schreef: Mogen jullie in één keer 8 uren CO opnemen?
Ja, zo heb ik mijn kerstvakantie ingevuld ;-) Dat is ook de enige manier om CO op te gebruiken, want uitbetalen van overuren is blijkbaar taboe.
Ja, op een bureau zal dat wel kunnen. Maar of Groentje het op TC kan? Wij mogen het alleszins niet.
rdv schreef:
Asterix schreef:
rdv schreef:Nee, maar dat vind ik toch maar een kleiner probleem waaraan eventueel wel een mouw te passen kan zijn bij onderhandelingen. Dergelijke akkefietjes kom je wel vaker tegen bij overgangen van het ene systeem naar het anderen. Je mag al van geluk spreken dat je je verlofdagen kan overdragen.
Het is dan wel jammer dat dergelijke "akkefietjes" niet ook eenzijdig door de directie uit de wereld werden geholpen toen men eenzijdig de nieuwe regeling doordrukte. En eigenlijk is het niet aan de werknemer om van geluk te spreken dat hij zijn verlofdagen kan overdragen. Zo een systemen zijn uitgedacht omdat de werkgever anders operationeel in de problemen zou komen.
Ik heb de overstap gemaakt van overheid naar privé om dichter bij huis te kunnen werken en niet meer dagelijks met de trein te moeten pendelen. Daardoor kwam ik van 35 dagen verlof per jaar bij mijn vorige werkgever naar 6 dagen dit jaar. Dat is ook oneerlijk hé, maar goed dat hoort bij het systeem, dus dat moeten we er maar bij nemen. Als je vorig jaar uw 24 dagen verlof niet opkreeg, hoe zal je dan ooit uw 48 dagen dit jaar opkrijgen? Ik vind het dan in de marge om te beginnen over 1 KD die je kwijt bent (dat is 2% van je vakantiedagen). Er zijn zo veel dingen oneerlijk, maar het leven is zoveel gemakkelijker en schoner als je je bij de kleine oneerlijke dingen gewoon neerlegt.
Je argumenten beginnen hoe langer, hoe meer hun serieux te verliezen. Hoe kan je nu de (vrijwillige) overstap naar een andere werkgever/sector vergelijken met met bij dezelfde werkgever blijven werken en eenzijdig doorgeduwde arbeidsvoorwaarden te moeten ondergaan? Hoe ik denk dit jaar 48 vakantiedagen op te nemen is in deze trouwens even min relevant. Het kan perfect dat een werkvloer wordt geconfronteerd met tijdelijke problemen van HR-aard die niet per se iets zeggen over de toekomst. Argument 3 en 4 missen even zeer enige onderbouw dus daar ga ik gewoon niet op reageren.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door odul »

Shrek schreef: Ik gebruik de geldende reglementering van de spoorwegen. Tussen kerst en nieuw heb ik dankzij mijn overuren 3 verlofdagen kunnen opnemen. En dat kan zo in quasi alle afdelingen en diensten.
Nee, nee, nee.
Jij gooit alles op één hoopje.
Als je 8 overuren hebt, kan je een dag CO krijgen. Dat heeft niks met uw "verlofdagen" te maken.

Sorry Shrek maar je slaat de bal compleet mis met "uw" reglementering" ;)
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door profke »

Asterix schreef: Je argumenten beginnen hoe langer, hoe meer hun serieux te verliezen.
en die van u ook.

lees even hierboven... jullie zitten beiden op uw eiland, jullie lezen/luisteren niet naar mekaar.

de situatie is nochtans quasi gelijk: je hebt voor de werkgever, in de periode waarvoor hij verlof moet toekennen, minder dagen gewerkt dan dat hij verwacht, en daarom kort hij het toegekend verlof (of het betaald zijn ervan) in.

In het ene geval is dat een "kd" dag (voor mij is alles waarbij je niet werkt en toch loon krijgt "verlof", of je het nu CO/CV/KD/ABC/ETC noemt of nog anders.)
uit wat ik lees kan ik die "KD" dagen vergelijken met wat in de prive een "ADV" dag genoemd wordt (je werkt te veel per dag, en vanzodra je X dagen y uur teveel gewerkt hebt komt hierdoor er een extra "adv verlofdag" bij.

in het andere geval is dat jaarlijks verlof (waarbij de berekeningsperiode inderdaad "het vorige jaar" is en niet het "huidige".)
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door rdv »

Noch de overstap, noch de beperking van het aantal verlofdagen waren vrijwillig (contract werd niet verlengd omwille van besparingen). En ik was niet geïnformeerd over de impact op verlofdagen, noch had ik daar enig vat op. Maar, in tegenstelling tot Asterix, accepteer ik dit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

odul schreef:
Shrek schreef: Ik gebruik de geldende reglementering van de spoorwegen. Tussen kerst en nieuw heb ik dankzij mijn overuren 3 verlofdagen kunnen opnemen. En dat kan zo in quasi alle afdelingen en diensten.
Nee, nee, nee.
Jij gooit alles op één hoopje.
Als je 8 overuren hebt, kan je een dag CO krijgen. Dat heeft niks met uw "verlofdagen" te maken.

Sorry Shrek maar je slaat de bal compleet mis met "uw" reglementering" ;)
Ja ok, het noemt CO, maar dat is voor mij even goed een dag vrijaf.
Plaats reactie