Aansluiting in Leuven ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Aansluiting in Leuven ?

Bericht door Portbou »

Vanavond miste ik in Leuven de aansluiting tussen de IC vanaf Antwerpen en Luchthaven (A.23) en de IC naar Eupen (V.29)

De eerste trein was 5 minuten te laat maar de TBG verzekerde dat aansluiting zou wachten.

In de NMBS app is dit ook een geldige aansluiting.

Desondanks waren we nog net op tijd op het perron om de trein te zien wegrijden zonder ons.

De onderstationschef die ik daarover aansprak toonde me een grafiek waaruit moest blijken dat de aansluiting tussen die twee treinen niet verzekerd moet worden.

Wat is nu de waarheid ?

Wetende dat de IC naar Eupen dikwijls vijf minuten te vroeg aankomt in Luik lijkt het me geen probleem om enkele minuten te wachten in Leuven ?

Dit betreft ook de enige vlotte verbinding tussen de Luchthaven en Luik in het weekend.
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door stekkerz »

Volgens mij heeft de IC-A (Oostende-Eupen) helemaal geen wachttijd , behalve de laatste trein van de dag .
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door Paul »

Spijtige zaak. Zeker indien de TBG "verzekerd heeft dat de aansluiting zou wachten". Men mag dan aannemen dat hij daarover contact heeft gehad met de verkeersleiding. En inderdaad is de dienstregeling op lijn 2 voldoende 'opgerekt' om een paar minuten vertraging in te lopen tussen Leuven en Luik.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door Portbou »

Paul schreef:Spijtige zaak. Zeker indien de TBG "verzekerd heeft dat de aansluiting zou wachten". Men mag dan aannemen dat hij daarover contact heeft gehad met de verkeersleiding. En inderdaad is de dienstregeling op lijn 2 voldoende 'opgerekt' om een paar minuten vertraging in te lopen tussen Leuven en Luik.
Ik denk niet dat de TBG iemand gebeld heeft, denk dat hij ervan uitging dat de aansluiting sowieso verzekerd werd. Lijkt ook logisch dat deze aansluiting systematisch zou afgewacht worden, zie de reeds aangehaalde argumenten hoger.

Gelukkig trof ik een buitengewoon begripvolle DB-treinbegeleider op de ICE in Luik. Anders had ik de nachttrein naar Wenen niet meer gehaald.

Over het stationspersoneel in Leuven ben ik minder te spreken... Concreet was mijn voorstel dat ze mijn ticket zouden "goedschrijven" voor de ICE tussen Luik en Aachen maar dat mochten ze niet ("als ik dat doe moet ik het zelf betalen"). Ook mijn vertraging bevestigen mochten ze niet, ik werd doorverwezen naar de website.

Ik wil hun dat niet persoonlijk verwijten, ik besef dat ze van hun directie (die op zaterdagavond onbereikbaar gezellig thuis zit) maar weinig speelruimte krijgen om een goede klantendienst te verzekeren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door Steve »

Anderzijds: begrijp ik het nu goed dat je voor het halen van een nachttrein in Duitsland alles hebt ingezet op een aansluiting van amper 5 à 6 minuten, op straffe van het missen van de nachttrein als je dat geluk met de ICE niet had gehad? Dat lijkt me toch behoorlijk risicovol...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Anderzijds: begrijp ik het nu goed dat je voor het halen van een nachttrein in Duitsland alles hebt ingezet op een aansluiting van amper 5 à 6 minuten, op straffe van het missen van de nachttrein als je dat geluk met de ICE niet had gehad? Dat lijkt me toch behoorlijk risicovol...
Bij het missen van een aansluiting en een verwachte vertraging van minimaal een uur op je eindbestemming mag je de volgende verbinding "onder vergeljkbare vervoersomstandigheden" gebruiken. Als die volgende verbinding met de genoemde ICE was, dan is er geen sprake van geluk.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef:Gelukkig trof ik een buitengewoon begripvolle DB-treinbegeleider op de ICE in Luik. Anders had ik de nachttrein naar Wenen niet meer gehaald.

Over het stationspersoneel in Leuven ben ik minder te spreken... Concreet was mijn voorstel dat ze mijn ticket zouden "goedschrijven" voor de ICE tussen Luik en Aachen maar dat mochten ze niet ("als ik dat doe moet ik het zelf betalen"). Ook mijn vertraging bevestigen mochten ze niet, ik werd doorverwezen naar de website.
De NMBS had je een alternatieve verbinding moeten aanbieden en, indien nodig, op je ticket aantekenen dat je die aansluiting had gemist. Dat is niks nieuws - dat staat al jarenlang in de CIV. Maar ik vrees dat ze daar in Leuven weinig van weten. In Luik gaat dat doorgaans beter.

Wat voor volgende verbinding tot je eindbestemnming bood de NMBS je aan?

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef:
Portbou schreef:Gelukkig trof ik een buitengewoon begripvolle DB-treinbegeleider op de ICE in Luik. Anders had ik de nachttrein naar Wenen niet meer gehaald.

Over het stationspersoneel in Leuven ben ik minder te spreken... Concreet was mijn voorstel dat ze mijn ticket zouden "goedschrijven" voor de ICE tussen Luik en Aachen maar dat mochten ze niet ("als ik dat doe moet ik het zelf betalen"). Ook mijn vertraging bevestigen mochten ze niet, ik werd doorverwezen naar de website.
De NMBS had je een alternatieve verbinding moeten aanbieden en, indien nodig, op je ticket aantekenen dat je die aansluiting had gemist. Dat is niks nieuws - dat staat al jarenlang in de CIV. Maar ik vrees dat ze daar in Leuven weinig van weten. In Luik gaat dat doorgaans beter.

Wat voor volgende verbinding tot je eindbestemnming bood de NMBS je aan?

Groetjes,
Rian
Rian, geldt dat ook als je bvb. met een RailPass tot Luik gaat en vandaar met een DB ticket vertrekt?
Of als je bvb Gent - Köln en KÖln - Basel boekt (je kan online Gent - Basel niet boeken, dat kan enkel telefonisch)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:
rvdborgt schreef:De NMBS had je een alternatieve verbinding moeten aanbieden en, indien nodig, op je ticket aantekenen dat je die aansluiting had gemist. Dat is niks nieuws - dat staat al jarenlang in de CIV. Maar ik vrees dat ze daar in Leuven weinig van weten. In Luik gaat dat doorgaans beter.
Rian, geldt dat ook als je bvb. met een RailPass tot Luik gaat en vandaar met een DB ticket vertrekt?
Of als je bvb Gent - Köln en KÖln - Basel boekt (je kan online Gent - Basel niet boeken, dat kan enkel telefonisch)
Als je zelf je tickets opsplitst, dan heb je in principe aparte overeenkomsten en heb je mogelijk een probleem. Dan ben je inderdaad aangewezen op coulance.
Gent - Basel Bad Bf is wel online boekbaar. Gent - Basel SBB kan DB nog steeds online niet maar de NMBS wel. De NMBS splitst het dan zelf maar dat is dan niet meer jouw probleem.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door Steven »

Als ik online op NMBS Europe Gent Basel ingeef kom ik nochtans voldoende voorstellen MET prijzen tegen, ook als ik via Keulen zou willen reizen.
Prijzen vanaf 65€ in tweede klasse.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:
Steve schreef:Anderzijds: begrijp ik het nu goed dat je voor het halen van een nachttrein in Duitsland alles hebt ingezet op een aansluiting van amper 5 à 6 minuten, op straffe van het missen van de nachttrein als je dat geluk met de ICE niet had gehad? Dat lijkt me toch behoorlijk risicovol...
Bij het missen van een aansluiting en een verwachte vertraging van minimaal een uur op je eindbestemming mag je de volgende verbinding "onder vergeljkbare vervoersomstandigheden" gebruiken. Als die volgende verbinding met de genoemde ICE was, dan is er geen sprake van geluk.

Groetjes,
Rian
Dus, als je met ElkBelgischStation reist naar het vertrekstation van je internationale trein, heb je bij gemiste aansluiting van een binnenlandse trein op een andere binnenlandse trein of van een binnenlandse trein op je internationale trein ook altijd recht op een andere internationale trein? Of is dat niet zo omdat er geen vaste treinen zijn vastgelegd in het EBS-biljet?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:
rvdborgt schreef:
Steve schreef:Anderzijds: begrijp ik het nu goed dat je voor het halen van een nachttrein in Duitsland alles hebt ingezet op een aansluiting van amper 5 à 6 minuten, op straffe van het missen van de nachttrein als je dat geluk met de ICE niet had gehad? Dat lijkt me toch behoorlijk risicovol...
Bij het missen van een aansluiting en een verwachte vertraging van minimaal een uur op je eindbestemming mag je de volgende verbinding "onder vergeljkbare vervoersomstandigheden" gebruiken. Als die volgende verbinding met de genoemde ICE was, dan is er geen sprake van geluk.
Dus, als je met ElkBelgischStation reist naar het vertrekstation van je internationale trein, heb je bij gemiste aansluiting van een binnenlandse trein op een andere binnenlandse trein of van een binnenlandse trein op je internationale trein ook altijd recht op een andere internationale trein? Of is dat niet zo omdat er geen vaste treinen zijn vastgelegd in het EBS-biljet?
Treinbinding doet niet ter zake, internationale of binnenlandse trein ook niet. Dit is gewoon wat in artikel 16 (optie b) van Verordening 1371/2007 staat:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 041:NL:PDF

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Als ik online op NMBS Europe Gent Basel ingeef kom ik nochtans voldoende voorstellen MET prijzen tegen, ook als ik via Keulen zou willen reizen.
Prijzen vanaf 65€ in tweede klasse.
Minimumprijs zou 58 euro moeten zijn (19 + 39), als je een verbinding met ICE via Luik of Brussel gebruikt. NMBS splitst altijd in Keulen bij mijn weten. Voor België - Basel SBB via Duitsland is echter splitsen in Basel Bd Bf eigenlijk altijd goedkoper. Dat gaat vanaf 39 + 4,80 = 43,80. Of met BahnCard 25 nog wat goedkoper natuurlijk.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef:Dus, als je met ElkBelgischStation reist naar het vertrekstation van je internationale trein, heb je bij gemiste aansluiting van een binnenlandse trein op een andere binnenlandse trein of van een binnenlandse trein op je internationale trein ook altijd recht op een andere internationale trein? Of is dat niet zo omdat er geen vaste treinen zijn vastgelegd in het EBS-biljet?
Treinbinding doet niet ter zake, internationale of binnenlandse trein ook niet. Dit is gewoon wat in artikel 16 (optie b) van Verordening 1371/2007 staat:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 041:NL:PDF

Groetjes,
Rian
Zou je dan niet in de discussie kunnen komen met het feit dat een aansluiting te nipt is? Bijvoorbeeld: ik neem nogal wel eens IC1704 tussen Landen en Luik. In Luik heb je dan 6 minuten overstaptijd op ICE11 richting Keulen. Dat heb ik altijd al een riskante aansluiting gevonden, maar voorlopig nog nooit de ICE gemist. Men zal mij dus de Thalys moeten aanbieden als ik de ICE mis door de vertraagde IC1704? Misschien niet onbelangrijk: ik boek mijn tickets gewoonlijk via bahn.de; DB verkoopt volgens mij geen Thalys-tickets.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Aansluiting in Leuven ?

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:
rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef:Dus, als je met ElkBelgischStation reist naar het vertrekstation van je internationale trein, heb je bij gemiste aansluiting van een binnenlandse trein op een andere binnenlandse trein of van een binnenlandse trein op je internationale trein ook altijd recht op een andere internationale trein? Of is dat niet zo omdat er geen vaste treinen zijn vastgelegd in het EBS-biljet?
Treinbinding doet niet ter zake, internationale of binnenlandse trein ook niet. Dit is gewoon wat in artikel 16 (optie b) van Verordening 1371/2007 staat:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 041:NL:PDF
Zou je dan niet in de discussie kunnen komen met het feit dat een aansluiting te nipt is? Bijvoorbeeld: ik neem nogal wel eens IC1704 tussen Landen en Luik. In Luik heb je dan 6 minuten overstaptijd op ICE11 richting Keulen. Dat heb ik altijd al een riskante aansluiting gevonden, maar voorlopig nog nooit de ICE gemist. Men zal mij dus de Thalys moeten aanbieden als ik de ICE mis door de vertraagde IC1704? Misschien niet onbelangrijk: ik boek mijn tickets gewoonlijk via bahn.de; DB verkoopt volgens mij geen Thalys-tickets.
Als de boekingsmodule je een verbinding met overstap aanbiedt, dan is dat een geldige dienstregeling. Als je op basis van die aangeboden dienstregeling een ticket boekt, dan is er geen discussie mogelijk. Als een overstap niet haalbaar is, dan moet die niet boekbaar zijn.

Nu zou ik zelf geen aansluiting op de Thalys in Brussel van 5 minuten wagen (dat is het minumum in Brussel-Zuid), maar als je dat kan boeken, kun je daar later wel rechten aan ontlenen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie