Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door Steve »

Amai, zelfs "Opwak" gaat nu eindelijk het nieuwe millenium in... :mrgreen: :mrgreen:
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door wbrm »

Goed nieuws voor/uit Limburg
Vandaag zag ik voor de eerste keer dat Hasselt nu ook een EMMA-station is. Zowel met de automatische omroep als de blauwe blokjes.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door thejay »

TBR schreef:Ik zag vanuit de trein dat het in Sint-Niklaas ook nog de oude lay-out was.
En nog steeds... dit moet wel één van de laatste grote(re) stations zijn zonder EMMA (?)
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door Matthias »

Vorige zondag was Aarschot ook nog altijd met de oude lay-out, nu ook niet bepaald een klein station...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door Dieselfreak »

Het voornaamste nadeel, vind ik ook, is dat de letters te klein worden weergegeven. Je moet dus een stuk dichter bij het scherm gaan staan om het te kunnen lezen. En voor mensen met wat minder goede ogen, is dit al helemaal problematisch. Inderdaad is het contrast ook minder dan op de oude schermen. Geel op zwart geeft het hoogste contrast.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door wbrm »

De weergave en het contrast is inderdaad wat klein maar dit kan aangepast worden en er staan voordelen tegenover. Zo heb ik ooit in Hasselt samen met heel wat andere wachtenden een trein gemist omdat een spoorwijziging niet werd omgeroepen. In de meeste stations zijn er nu eenmaal geen schermen per perron (zelfs in een groot station zoals Hasselt) en de automatische omroep 'vergeet' hopelijk niet dat zoiets belangrijk is om te melden. Het gebeurd maar zelden maar met EMMA verwacht ik dit helemaal niet meer mee te maken. Bovendien zijn de recente toevoegingen 'komt aan' en 'aan perron' op de schermen nuttiger dan ik had verwacht. Het kan een verschil maken tussen nutteloos haasten zoals vroeger of rustig naar het perron gaan. Ook als de trein al heel vroeg voor vertrek aan het perron staat kan je al een plaats zoeken in de trein zonder de onzekerheid "is dit al mijn trein?". Dat laatste kan trouwens ook door de displays van de trein zelf te activeren maar dit wordt amper gedaan of de TGB is nog niet bij de trein om ze in te stellen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door dentheo »

Dieselfreak schreef:Het voornaamste nadeel, vind ik ook, is dat de letters te klein worden weergegeven. Je moet dus een stuk dichter bij het scherm gaan staan om het te kunnen lezen. En voor mensen met wat minder goede ogen, is dit al helemaal problematisch. Inderdaad is het contrast ook minder dan op de oude schermen. Geel op zwart geeft het hoogste contrast.
Als test, ga in Antwerpen Centraal even op winkel niveau vooraan staan, daar is het bijna belachelijk.
Rechts twee borden met duidelijke melding in geel-zwart.
Daarnaast één scherm met de vage kleuren en kleine tekst, maar met meer info.
Het feit dat men twee schijnwerpertjes net erboven heeft laten hangen helpt niet erg bij het lezen. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef:Als test, ga in Antwerpen Centraal even op winkel niveau vooraan staan, daar is het bijna belachelijk.
Rechts twee borden met duidelijke melding in geel-zwart.
Daarnaast één scherm met de vage kleuren en kleine tekst, maar met meer info.
Het feit dat men twee schijnwerpertjes net erboven heeft laten hangen helpt niet erg bij het lezen. :)
Dat kleine scherm met grijskleuren daarlangs zijn volgens mij de aankomsttijden. Die zijn dan ook minder van belang voor de meeste reizigers en bijgevolg vind ik het wel logisch dat die niet op zo'n groot display gezet worden. Zo gaat dat ook in andere stations, alleen staat dat kleine scherm in de andere stations niet net langs die grote displays.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door Steven »

in de grote stations hangen er inderdaad ook aankomstschermen op bepaalde plaatsen. Meestal meer geschikt voor personeel die een bepaalde trein zoekt die het station als eindbestemming heeft en nadien uitwijkt naar een bundel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: Dat kleine scherm met grijskleuren daarlangs zijn volgens mij de aankomsttijden. Die zijn dan ook minder van belang voor de meeste reizigers en bijgevolg vind ik het wel logisch dat die niet op zo'n groot display gezet worden. Zo gaat dat ook in andere stations, alleen staat dat kleine scherm in de andere stations niet net langs die grote displays.
Hé hebben wij grijze aankomstschermen, wist ik niet.
Is het niet Italië of Zwitserland die blauw hebben voor vertrek en groen voor aankomst ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door Steven »

We hebben aankomstschermen. Deze hangen onder meer op in Brussel Zuid, Antwerpen centraal, Luik Guillemins en nog wel wat andere maar die heb ik nog niet persoonlijk gezien. Ze hangen minder talrijk op dan de vertrekschermen uiteraard. Voor de mensen die ze dus willen zien = wie zoekt zal vinden :mrgreen:
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door thejay »

thejay schreef:
TBR schreef:Ik zag vanuit de trein dat het in Sint-Niklaas ook nog de oude lay-out was.
En nog steeds... dit moet wel één van de laatste grote(re) stations zijn zonder EMMA (?)
Vrijdag vastgesteld dat de omroep nu ook in Sint-Niklaas automatisch gaat.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe displays (blauwe blokjes, december 2015)

Bericht door wbrm »

Aarschot heeft nu ook EMMA.
Plaats reactie