Nieuw Loc's HLE T17

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door 260689 »

Zojuist gelezen in het boekje 'ZOOM Technics' voor de personeelsleden van B-TC (technics).

Er zou sprake zijn voor een nieuwe vierspannige reeks T17 te bouwen.

De NMBS onderzoekt op dit ogenblik de opportuniteit op vierspanningslocomotieven aan te kopen waarmee onder andere Aachen zou kunnen worden bediend vanaf 2020
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door FLV-FGSP »

Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door 260689 »

FLV-FGSP schreef:Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Dat weet ik niet, maar ik zou het er niet opzetten als dit niet waar zou zijn!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Aken (onder 3kV) met de 18 is op de korte termijn. Pakweg 2016-2017. Meerspanningsmaterieel is een langetermijn oplossing, vermits de Duitsers tegen +-2022 de bovenleiding willen omvormen naar 15kV.
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door Wouterh12 »

Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef:Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Aken (onder 3kV) met de 18 is op de korte termijn. Pakweg 2016-2017. Meerspanningsmaterieel is een langetermijn oplossing, vermits de Duitsers tegen +-2022 de bovenleiding willen omvormen naar 15kV.
Kunnen ze op korte termijn niet gewoon de resterende klassieke stellen blijven inzetten?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door Shrek »

Wouterh12 schreef:
Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef:Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
Aken (onder 3kV) met de 18 is op de korte termijn. Pakweg 2016-2017. Meerspanningsmaterieel is een langetermijn oplossing, vermits de Duitsers tegen +-2022 de bovenleiding willen omvormen naar 15kV.
Kunnen ze op korte termijn niet gewoon de resterende klassieke stellen blijven inzetten?
Daarmee kan je geen IC rijden. Ook speciale treinen (pelgrims, skitreinen,...) kan je niet met stellen doen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door dentheo »

Maar een aparte reeks vierspannings-locomotieven ?
Wat gaat reizigers daarmee doen ?
We hebben al meer dan 100 locomotieven die perfect naar Frankrijk kunnen en de traxxen dekken Nederland en Duitsland al af.

Dit lijkt mij op een motivatietherapie voor de tractieingenieurs, nu de nieuwe locs bijna allemaal geleverd zijn..
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door Steven »

Vervangen van al de andere oude locs, reeksen 21 en 27 moeten er toch volledig uit want die krijgen geen ETCS. De Traxx is ook maar gehuurd en is van basis uit een cargo loc en geen reizigers loc. Men heeft al aanpassingen moeten doen om hem 160 te laten rijden want van het fabriek uit is dat type Traxx maar op 140 km/u voorzien. Ik vermoed dat men enkel nog locs wil die 200 km/u kunnen halen, zodat ook alle locs op de HSL kunnen rijden aan deze snelheid.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door Asterix »

Is het ook niet vreemd dat men spreekt over "aankopen"? Worden locs niet hoe langer, hoe meer (volgens de behoeften) geleast met onderhoud door de verhuurder?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:Maar een aparte reeks vierspannings-locomotieven ?
Wat gaat reizigers daarmee doen ?
We hebben al meer dan 100 locomotieven die perfect naar Frankrijk kunnen
Welke reizigerslocomotieven kunnen perfect naar Frankrijk volgens u dan ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door dentheo »

Serie 18 zeker, heeft Siemens al berg gekost om ze toegelaten te krijgen zowel voor detectie (shuntage) en spanningswisselingen op 25KV.
Maar of ze al toegelaten zijn ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door Steven »

Momenteel mag geen enkele Belgische loc treinen slepen in Frankrijk. Zelfs een HLE13 mag het niet, die mag er enkel goederen slepen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door dentheo »

Maar de 18 heeft wel de extra remblokken gekregen of alleen de proeflocs voor Frankrijk ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Maar de 18 heeft wel de extra remblokken gekregen of alleen de proeflocs voor Frankrijk ?

Ik vermoed dat het enkel om die twee locs zal gaan waar men ook alle andere testen mee doet (zoals onder meer de etcs testen), het zijn ook de enigste twee locs die nog geen klassieke treinen in gewone dienst gesleept hebben. Deze moet Siemens dus nog altijd overdragen.
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Bericht door Wouterh12 »

Steven schreef:Vervangen van al de andere oude locs, reeksen 21 en 27 moeten er toch volledig uit want die krijgen geen ETCS. De Traxx is ook maar gehuurd en is van basis uit een cargo loc en geen reizigers loc. Men heeft al aanpassingen moeten doen om hem 160 te laten rijden want van het fabriek uit is dat type Traxx maar op 140 km/u voorzien. Ik vermoed dat men enkel nog locs wil die 200 km/u kunnen halen, zodat ook alle locs op de HSL kunnen rijden aan deze snelheid.
Gaat de 27 ook geen ETCS krijgen? Hoe lang kunnen ze dan nog in dienst blijven?
Plaats reactie