Pagina 1 van 2

Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 17 dec 2015, 20:13
door 260689
Zojuist gelezen in het boekje 'ZOOM Technics' voor de personeelsleden van B-TC (technics).

Er zou sprake zijn voor een nieuwe vierspannige reeks T17 te bouwen.

De NMBS onderzoekt op dit ogenblik de opportuniteit op vierspanningslocomotieven aan te kopen waarmee onder andere Aachen zou kunnen worden bediend vanaf 2020

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 18 dec 2015, 10:30
door FLV-FGSP
Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 18 dec 2015, 10:37
door 260689
FLV-FGSP schreef:Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Dat weet ik niet, maar ik zou het er niet opzetten als dit niet waar zou zijn!

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 18 dec 2015, 11:15
door Shrek
FLV-FGSP schreef:Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Aken (onder 3kV) met de 18 is op de korte termijn. Pakweg 2016-2017. Meerspanningsmaterieel is een langetermijn oplossing, vermits de Duitsers tegen +-2022 de bovenleiding willen omvormen naar 15kV.

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 19 dec 2015, 19:05
door Wouterh12
Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef:Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij
Aken (onder 3kV) met de 18 is op de korte termijn. Pakweg 2016-2017. Meerspanningsmaterieel is een langetermijn oplossing, vermits de Duitsers tegen +-2022 de bovenleiding willen omvormen naar 15kV.
Kunnen ze op korte termijn niet gewoon de resterende klassieke stellen blijven inzetten?

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 19 dec 2015, 19:10
door Shrek
Wouterh12 schreef:
Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef:Ha, interessant, maar hoe verhoudt zich dat tot de melding van Shrek van 8 november?
Aken (onder 3kV) met de 18 is op de korte termijn. Pakweg 2016-2017. Meerspanningsmaterieel is een langetermijn oplossing, vermits de Duitsers tegen +-2022 de bovenleiding willen omvormen naar 15kV.
Kunnen ze op korte termijn niet gewoon de resterende klassieke stellen blijven inzetten?
Daarmee kan je geen IC rijden. Ook speciale treinen (pelgrims, skitreinen,...) kan je niet met stellen doen.

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 19 dec 2015, 19:52
door dentheo
Maar een aparte reeks vierspannings-locomotieven ?
Wat gaat reizigers daarmee doen ?
We hebben al meer dan 100 locomotieven die perfect naar Frankrijk kunnen en de traxxen dekken Nederland en Duitsland al af.

Dit lijkt mij op een motivatietherapie voor de tractieingenieurs, nu de nieuwe locs bijna allemaal geleverd zijn..

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 19 dec 2015, 20:38
door Steven
Vervangen van al de andere oude locs, reeksen 21 en 27 moeten er toch volledig uit want die krijgen geen ETCS. De Traxx is ook maar gehuurd en is van basis uit een cargo loc en geen reizigers loc. Men heeft al aanpassingen moeten doen om hem 160 te laten rijden want van het fabriek uit is dat type Traxx maar op 140 km/u voorzien. Ik vermoed dat men enkel nog locs wil die 200 km/u kunnen halen, zodat ook alle locs op de HSL kunnen rijden aan deze snelheid.

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 19 dec 2015, 23:55
door Asterix
Is het ook niet vreemd dat men spreekt over "aankopen"? Worden locs niet hoe langer, hoe meer (volgens de behoeften) geleast met onderhoud door de verhuurder?

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 20 dec 2015, 15:29
door HLE 2302
dentheo schreef:Maar een aparte reeks vierspannings-locomotieven ?
Wat gaat reizigers daarmee doen ?
We hebben al meer dan 100 locomotieven die perfect naar Frankrijk kunnen
Welke reizigerslocomotieven kunnen perfect naar Frankrijk volgens u dan ?

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 20 dec 2015, 15:37
door dentheo
Serie 18 zeker, heeft Siemens al berg gekost om ze toegelaten te krijgen zowel voor detectie (shuntage) en spanningswisselingen op 25KV.
Maar of ze al toegelaten zijn ???

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 20 dec 2015, 16:07
door Steven
Momenteel mag geen enkele Belgische loc treinen slepen in Frankrijk. Zelfs een HLE13 mag het niet, die mag er enkel goederen slepen.

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 20 dec 2015, 16:59
door dentheo
Maar de 18 heeft wel de extra remblokken gekregen of alleen de proeflocs voor Frankrijk ?

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 20 dec 2015, 17:04
door Steven
dentheo schreef:Maar de 18 heeft wel de extra remblokken gekregen of alleen de proeflocs voor Frankrijk ?

Ik vermoed dat het enkel om die twee locs zal gaan waar men ook alle andere testen mee doet (zoals onder meer de etcs testen), het zijn ook de enigste twee locs die nog geen klassieke treinen in gewone dienst gesleept hebben. Deze moet Siemens dus nog altijd overdragen.

Re: Nieuw Loc's HLE T17

Geplaatst: 20 dec 2015, 17:31
door Wouterh12
Steven schreef:Vervangen van al de andere oude locs, reeksen 21 en 27 moeten er toch volledig uit want die krijgen geen ETCS. De Traxx is ook maar gehuurd en is van basis uit een cargo loc en geen reizigers loc. Men heeft al aanpassingen moeten doen om hem 160 te laten rijden want van het fabriek uit is dat type Traxx maar op 140 km/u voorzien. Ik vermoed dat men enkel nog locs wil die 200 km/u kunnen halen, zodat ook alle locs op de HSL kunnen rijden aan deze snelheid.
Gaat de 27 ook geen ETCS krijgen? Hoe lang kunnen ze dan nog in dienst blijven?