"Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Marcke

"Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door Marcke »

Mijns inziens zou een service zoals Kiala, waarbij je je pakje kunt afgeven in een station en ook afhalen in een station (en dus de last-mile vermijden) de capaciteit van de treinen ten volle gebruiken, extra inkomsten genereren voor NMBS en goed zijn voor het milieu. Er kan gewerkt worden met de bestaande loketten en personeel, totdat in bepaalde stations een te grote vraag zou ontstaan.

Op niet-piek-momenten kan bijvoorbeeld de eerste wagon afgesloten worden en gevuld met pakjes. Er zou hierbij moeten gefocust worden op de laagste prijs op de markt (en niet per se een zeer snelle levering willen aanbieden), zodat dit met het huidige personeel en treinmaterieel kan gebeuren.

Om niet zwaar te moeten investeren in informatica-systemen voor tracking van pakketjes kan bijvoorbeeld gekeken worden om met DHL, TNT, BPost, UPS, ... (of een buitenlandse nieuwkomer) samen te werken hiervoor.

Any thoughts?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door Eimai »

Geen nieuw ABX-avontuur alstublieft :-p
Marcke

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door Marcke »

Waarom zou dit een ABX-avontuur moeten worden? Ik zie toch veel verschillen met ABX. Er worden passagiers-treinen gebruikt en geen centraal warehouse ofzo. Er kan gewoon een aantal hubs aangeduid worden op het pakket?

Qua prijszetting is naast Kiala (4,5€) ook Mondialrelay al op de markt actief aan 3,75€, dus 2,5-3€/pakket zou een mogelijke prijs zijn?

Om de prijs en complexiteit laag te houden, zou er 1 dag gerekend worden voor:
- transport van leveringstreinstation naar hub (slechts 1 flow per dag)
- transport tussen hubs (tot 1 dag per lijn indien meerdere hubs)
- transport van hub naar afhaalstation (slechts 1 flow per dag)

Het zou dan een aparte niet time-critical positionering zijn voor levering, die ook de "overlast/workload" tot 1 laadmoment of losmoment per lijn per dag beperkt.

Qua opslagplaats in het treinstation kan initieel ook de bestaande infrastructuur gebruikt worden, en een prijs aangerekend worden per dag stockage bijvoorbeeld? Qua prijs bijvoorbeeld 2€ fixed fee + 0.5€/hub + 0.25€ per dag stockage meer dan 3 dagen na aankomst?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door kika »

In Duitsland heb je nog steeds (?) zo'n pakjesdienst. Wat ik al heb opgevangen van mensen die er werken (meestal bij bagagekluisjes/gevonden voorwerpen) is dat de vraag erg beperkt is en dat er regelmatig geruchten zijn over het opdoeken ervan.

Je vraagt om bedenkingen: openingsuren van de loketten, extra taken huidig personeel + integratie met bv. huidige scanapparaten, geen begrip van de gewone reiziger voor pakweg het missen van een trein omdat die 10 minuten moest wachten bij het loket of rechtstaan omdat er een afgesloten wagon was. Daarnaast concurreert het lastig met geprivatiseerde postbedrijven die en masse sukkelaars als schijnzelfstandige inhuren en tegen een hongerloon laten werken.

Waar ik me wel wat bij kan voorstellen is zo'n service waar je koffer thuis wordt afgehaald 1,2 dagen voor vertrek en naar hotel/luchthaven wordt vervoerd, inclusief treinkaartje en diabolotoeslag. Of er veel mensen voor zoiets willen betalen (ik niet) kan ik dan weer niet inschatten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door Shrek »

Pakjes op de treinen is volgens mij een no-go. De interne post, die vroeger per trein ging, is zelf al naar de gewone post (met vrachtwagens) gegaan.
Het is zo al moeilijk genoeg om passagierstreinen op tijd te laten rijden, elke bijkomende handeling betekent extra vertraging. Laat dat dus maar zo.

De loketten daarentegen extra functies geven lijkt mij wel een goed idee. De NMBS zoekt trouwens volop naar extra verkoopsmogelijkheden, dus dat lijkt mij wel mogelijk. Wel oppassen dat je niet gaat concurreren met de post-automaten die in sommige grote stations staan, volgens mij zit daar ook een soort pakjes-functie in.
Marcke

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door Marcke »

kika schreef:In Duitsland heb je nog steeds (?) zo'n pakjesdienst. Wat ik al heb opgevangen van mensen die er werken (meestal bij bagagekluisjes/gevonden voorwerpen) is dat de vraag erg beperkt is en dat er regelmatig geruchten zijn over het opdoeken ervan.
Je vraagt om bedenkingen: openingsuren van de loketten, extra taken huidig personeel + integratie met bv. huidige scanapparaten, geen begrip van de gewone reiziger voor pakweg het missen van een trein omdat die 10 minuten moest wachten bij het loket of rechtstaan omdat er een afgesloten wagon was. Daarnaast concurreert het lastig met geprivatiseerde postbedrijven die en masse sukkelaars als schijnzelfstandige inhuren en tegen een hongerloon laten werken.
Wat betreft extra taken voor huidig personeel kan dit er wel nog bij neem ik aan, zie ook comment Shrek hieronder. Ook huidige scanapparaten kunnen mogelijks hergebruikt worden, of er kunnen smartphones gebruikt worden.

Het conflict met andere reizigers heb ik al over gedacht, mss kan met een ticket-systeem gewerkt worden, waarbij je uw reden van bezoek ingeeft (ticket kopen of pakket verzenden) en er prioriteit aan ticket-aankoop gegeven wordt?

Sowieso gebeuren meer en meer verkopen van tickets via automaten en is het vooral het opvragen van informatie, de speciale kortingstarieven of het aankopen door oudere mensen die niet met de automaten overweg kunnen die aan de loketten gebeurt. Aangezien er stations zijn waar de loketten sluiten neem ik aan dat het meeste via loketten kan, en indien niet kan er nog veel geautomatiseerd worden of via online verlopen neem ik aan.

Ivm rechtstaan kan de NMBS wel inschatten welke uren een lage bezettingsgraad hebben en dan die trein gebruiken? Qua prijs-concurrentie denk ik dat je dat enkel kan als je het een niet-prioritaire dienst maakt en dus anders positioneert.
Shrek schreef:Pakjes op de treinen is volgens mij een no-go. De interne post, die vroeger per trein ging, is zelf al naar de gewone post (met vrachtwagens) gegaan. Het is zo al moeilijk genoeg om passagierstreinen op tijd te laten rijden, elke bijkomende handeling betekent extra vertraging. Laat dat dus maar zo.
Ik spreek hier slechts over een beperkt aantal treinen per dag die geimpacteerd zouden zijn, waarbij dus bijvoorbeeld enkel pakjes op de trein geplaatst worden, die naar een hub zoals Brugge gaan, of op een andere trein dan pakjes afgehaald worden, die van de hub Brugge komen. Ik zou de piekmomenten vermijden hiervoor. Voor interne post zal de tijd wel een belangrijke factor geweest zijn neem ik aan? Ik spreek hier enkel over niet-prioritaire post.
Shrek schreef: De loketten daarentegen extra functies geven lijkt mij wel een goed idee. De NMBS zoekt trouwens volop naar extra verkoopsmogelijkheden, dus dat lijkt mij wel mogelijk. Wel oppassen dat je niet gaat concurreren met de post-automaten die in sommige grote stations staan, volgens mij zit daar ook een soort pakjes-functie in.
Het feit dat er Post-automaten is toch niet per se een probleem? Het product is niet hetzelfde: snellere levering, 24/7 oppikken, ... Mogelijks kan in de stations waar er zo'n Post-automaten zijn samengewerkt worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door Shrek »

Marcke schreef: Ik spreek hier slechts over een beperkt aantal treinen per dag die geimpacteerd zouden zijn, waarbij dus bijvoorbeeld enkel pakjes op de trein geplaatst worden, die naar een hub zoals Brugge gaan, of op een andere trein dan pakjes afgehaald worden, die van de hub Brugge komen. Ik zou de piekmomenten vermijden hiervoor. Voor interne post zal de tijd wel een belangrijke factor geweest zijn neem ik aan? Ik spreek hier enkel over niet-prioritaire post.
Zelfs dan vraagt het meenemen van pakjes extra personeel op de perrons, extra reglementering, extra handelingen. Het beste is nog altijd het treinverkeer zo eenvoudig mogelijk te houden, het is zo al complex genoeg.
Maar de treinen zijn helemaal niet nodig in jouw voorstel, er zijn immers genoeg koerierdiensten die dagelijks het hele land rondrijden en perfect in de grotere stations kunnen langskomen met hun bestelwagens. Gewoon van het loket recht de bestelwagen in en aan het station van bestemming eruit, dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Marcke

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door Marcke »

Shrek schreef: Zelfs dan vraagt het meenemen van pakjes extra personeel op de perrons, extra reglementering, extra handelingen. Het beste is nog altijd het treinverkeer zo eenvoudig mogelijk te houden, het is zo al complex genoeg.
Maar de treinen zijn helemaal niet nodig in jouw voorstel, er zijn immers genoeg koerierdiensten die dagelijks het hele land rondrijden en perfect in de grotere stations kunnen langskomen met hun bestelwagens. Gewoon van het loket recht de bestelwagen in en aan het station van bestemming eruit, dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Als je de trein niet gebruikt, dan heb je het gewoon over wegtransport, dat slecht is voor het milieu, terwijl die treinen toch rijden, en onbenutte capaciteit hebben.

Het vraagt vooral een efficientere inzetting van het bestaande personeel en infrastructuur.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door profke »

Het zal misschien verbazen, maar treinen vervuilen ook.. Enkel is het zo dat die vervuiling veel minder stijgt navenant het aantal personen dat erin zit. Maar 1 lege trein verbruikt meer energie dan 1lege auto..
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: "Kiala-like-aanbod" in Belgische treinstations

Bericht door FrederikD »

In verschillende stations staan al pakjesautomaten van B-Post. Dat werkt goed en lijkt mij wel voldoende.
Plaats reactie