Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door profke »

http://www.gva.be/cnt/dmf20160209_02119 ... le-prijzen
Ten slotte gelooft Cornu sterk in de zelfrijdende trein. De techniek is er om die tegen 2020 te laten bollen. Dit zou volgens de spoorbaas het aantal treinen op hetzelfde traject met een kwart kunnen verhogen
gaan we tegen 2020 naar een stapeltje stakingen kijken? of zou men ditmaal het wel haalbaar achten bij de vakbonden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Steven »

De techniek bestaat zeker maar ik denk dat cornu vergeten naar het budget te kijken. Een trein is geen metro. De snelheden zijn hoger. De afstanden langer en dan nog de omgeving ... (Wat met overwegen??).
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door profke »

de vraag over "wat met overwegen" lijkt er mij bijgesleurd....
wat meer doet een TB nu in de buurt van een overweg dan "kijken of er iets abnormaals is, en desgevallend reageren?"

Tesla en co bewijzen dat "kijken of er iets abnormaal is" zeker haalbare kaart begint te worden.. de opties voor reactie zijn ook beperkt:
(Claxonneren / vertragen (nood of gewoon) / niets doen)

de rest van het verhaal is correct: hoe hoger de snelheid, hoe moeilijker de problematiek..
De combinatie van ETCS (indicatie van snelheid die op iets gereden mag worden) en een "robot-oog" zou echter al veel kunnen doen.

In mijn ogen zijn de problemen eerder elders: "hoe verhinder ik dat een passagier een deur openhoudt in een station, en zo het vertrek van de trein blokkeert, en dit zonder hierdoor naar systematische amputatie van ledematen te gaan"
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Steven »

Ik las net het artikel in de standaard. Men wil het enkel op de nzv in Brussel toepassen. Dus voor dat korte stuk bijna alle treinen aanpassen. Hogere capaciteit? Als de mensen in Brussel centraal niet sneller kunnen in en uitstappen is de winst met die techniek heel duur vind ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Shrek »

Zelfrijdende treinen in België zijn een utopie. Dat zal de eerste 20 jaar zeker niet gebeuren.
Er zijn geen voorbeelden in de wereld en er zijn geen leveranciers die een systeem op grote schaal aanbieden, dus vergeet dat maar.
Voor enkel maar veiligheidsinfo te sturen hebben we al gigantische projecten nodig, kijk maar hoeveel ETCS kost voor baan- en boorduitrusting. Voor automatische treinbesturing heb je nog eens dubbel zoveel gegevens nodig om de trein te kunnen laten rijden. Dat zal stukken van mensen kosten, geld dat er zeker niet is vandaag.
Ik heb wel gehoord dat men in Engeland een proefprojectje van ATO wil opstarten. Laten we eerst maar eens kijken hoe dat loopt :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Shrek »

profke schreef:de vraag over "wat met overwegen" lijkt er mij bijgesleurd....
wat meer doet een TB nu in de buurt van een overweg dan "kijken of er iets abnormaals is, en desgevallend reageren?"

Tesla en co bewijzen dat "kijken of er iets abnormaal is" zeker haalbare kaart begint te worden.. de opties voor reactie zijn ook beperkt:
(Claxonneren / vertragen (nood of gewoon) / niets doen)

de rest van het verhaal is correct: hoe hoger de snelheid, hoe moeilijker de problematiek..
De combinatie van ETCS (indicatie van snelheid die op iets gereden mag worden) en een "robot-oog" zou echter al veel kunnen doen.

In mijn ogen zijn de problemen eerder elders: "hoe verhinder ik dat een passagier een deur openhoudt in een station, en zo het vertrek van de trein blokkeert, en dit zonder hierdoor naar systematische amputatie van ledematen te gaan"
Geen enkele vraag is er bijgesleurd. De som van allemaal kleine zaken maakt het een gigantisch ingewikkeld systeem wat vandaag compleet onrealistisch is.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door dentheo »

Gekke uitspraken door elkaar gedraaid en vertaald ?

-automatische trein ? Vergeet het, zoals Shrek schreef alleen metro's zijn er, sommige met deuren op de perrons andere zonder....

-hogere perrons ? Daar heeft hij iets maar dan moet je ook wel consequent het materieel per omgebouwde lijn inzetten... om de tijdwinst te gebruiken. Anders krijg je effect van lijn 12 vinnige desiro's en trage 21 +m5 moeten dezelfde dienstregeling waarmaken. Die hoge perrons is neem ik aan zaak van Infrabel, consequente inzet materieel NMBS

-viersporige baanvakken waar veel stations zijn... daar heeft hij iets als ik het goed versta. Wanneer stations 10-15km uit elkaar liggen heeft het waarschijnlijk zin de stations te voorzien van een uitwijkspoor voor de stoptrein. Stijl Noorderkempen aan HSL. Maar zijn er zo'n grote stationafstanden op de GEN ?

Is Cornu baas van Infrabel EN van NMBS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Glodenox »

Als het gaat over seconden winnen zou men kunnen overwegen om rijden op zicht in de Noord-Zuid aan de stations toe te laten zodat wanneer een trein van het perron vertrekt, de volgende niet moet wachten tot die het blok volledig verlaten heeft. Ik kan me niet inbeelden welke risico's dit met zich meebrengt zolang treinbestuurders niet aan bumperkleven beginnen te doen.

Een ander idee dat ik al een tijdje mee speel is een spoor 13 in Brussel-Noord toevoegen (wel jammer voor de mensen die daar gevoelig aan zijn). Zo zouden er 6 eilanden zijn met 2 sporen + spoor 1. De ruimte daarvoor lijkt me wel beschikbaar, hoewel de parkings aan de Aarschotstraat dan ofwel overdekt moeten worden ofwel zullen verdwijnen. Zo zou je per spoor in de koker twee sporen hebben met een middeneiland. Hierdoor kan je last minute beslissen op welk van de twee sporen de trein gaat aankomen, waardoor de impact van vertragingen wordt ingeperkt en het makkelijker is in Brussel-Noord om treinen in te halen. Dat lijkt me iets efficiënter dan de wisselbewegingen tussen de kokers en de perrons die men nu moet doen. Anderzijds gaat deze winst wel bijna volledig terug verloren in Brussel-Centraal, lijkt me.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef: Een ander idee dat ik al een tijdje mee speel is een spoor 13 in Brussel-Noord toevoegen (wel jammer voor de mensen die daar gevoelig aan zijn). Zo zouden er 6 eilanden zijn met 2 sporen + spoor 1. De ruimte daarvoor lijkt me wel beschikbaar, hoewel de parkings aan de Aarschotstraat dan ofwel overdekt moeten worden ofwel zullen verdwijnen. Zo zou je per spoor in de koker twee sporen hebben met een middeneiland. Hierdoor kan je last minute beslissen op welk van de twee sporen de trein gaat aankomen, waardoor de impact van vertragingen wordt ingeperkt en het makkelijker is in Brussel-Noord om treinen in te halen. Dat lijkt me iets efficiënter dan de wisselbewegingen tussen de kokers en de perrons die men nu moet doen. Anderzijds gaat deze winst wel bijna volledig terug verloren in Brussel-Centraal, lijkt me.
Het extra perron zal niets uitmaken, de geplande flyovers daarentegen wel. Ik zal op de forummeeting van april een plannetje meenemen om het allemaal uit te leggen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Steven »

Dat rijden op zicht was van toepassing. Het inritsein van Brussel centraal is dan ook het enige sein op het net dat van rood naar rood/wit dan naar twee gele en zo verder naar groen gaat. Doch de meeste treinbestuurders reden er niet door met een reizigerstrein. Omdat de nadelen niet opwegen tegen het korte voordeel. Kom toevallig tot stilstand omdat uw voorligger wat tractieproblemen heeft en de miserie begint. Voor je het weet bediend de eerste reiziger een noodoproep. Ongeacht of je volledig aan perron staat of niet. In het geval van een gesleepte trein is het de tbg die de deuren lost. Die ziet nooit of jij volledig aan perron staat of niet. Laat de treinbestuurder dan de deuren lossen denk je? Zou kunnen maar ondanks dat sinds de jaren 90 onze HLE 13 en i11 (nadien ook M6 en HLE 18) van de nodige knoppen werd voorzien is dit NOOIT in dienst gekomen en niemand die weet waarom. Op sommige stuurrijtuigen en locs werd het zelfs al weggehaald.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Het extra perron zal niets uitmaken, de geplande flyovers daarentegen wel. Ik zal op de forummeeting van april een plannetje meenemen om het allemaal uit te leggen :wink:
Het extra perron niet, de eilandperrons "per spoor" van de NZ wel.
Daarmee kan je een tunnelbuis zeer efficiënt "vullen" en de reizigers moeten zich enkel omdraaien bij een spoorwisseling....
Maar de ombouw is NIET simpel. Alles ligt op een verkeerde plaats.
En zoals opgemerkt Centraal nekt de frequentie waarschijnlijk weer.

Plannen alternatief ?? PRACHTIG.
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Glodenox »

Ah, altijd leuk om te horen wat mensen met meer ervaring erover te zeggen hebben :)

Het was omdat de ombouw van Brussel-Noord op die manier zeer kostelijk zou zijn dat ik naar zo'n alternatief als een extra spoor gekeken heb. Met fly-overs kan natuurlijk redelijk veel winst geboekt worden, maar dan ga je denk ik nog altijd niet zo veel flexibiliteit krijgen bij het klaarzetten van treinen om de tunnels in te gaan. Daarnaast ga je dan de mensen nog vaak moeten verplichten de trappen te nemen, met soms extra vertraging als gevolg.

Ah, wist niet dat rijden op zicht van toepassing was. Zijn er dan zo vaak tractieproblemen bij het optrekken in Brussel-Centraal dat dit relevant wordt? Dat de ontgrendeling bij gesleepte treinen nog altijd door de treinbegeleider moet gebeuren is wel belachelijk aangezien die geen idee heeft of de trein al op zijn locatie staat. Mogelijk de vakbond die de taken van de treinbegeleiders probeert te beschermen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Steven »

Nee zoveel problemen zijn er niet in verhouding van het aantal treinen. Maar op een of andere manier zijn er precies net meer problemen in de spits net wanneer treinen kort op elkaar rijden. Dus net dan wanneer die regel met rit op zicht baat zou hebben. De regel in kwestie is voor reizigerstreinen dus geschrapt. Het sein zelf blijft nog wel rood/wit geven eens de voorgaande trein het perron begint te verlaten (dus voorbij het sein eind perron Brussel centraal). Met de rit op zicht in die tunnel is de max snelheid toch maar 20 km/u of minder. Dus als er al is iemand door reed was het stapvoets. Door het bochtenwerk zie je toch niet hoe vlot de trein voor u optrekt. Je zal met een desiro achter een sleep van 10 M6 zitten.
trainlovertje
Berichten: 2347
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door trainlovertje »

Is het sein voor de inrit van Brussel-Centraal dan nooit enkel rood, maar steeds rood wit? Of heb ik het niet goed begrepen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomstplannen van NMBS (volgens cornu)

Bericht door Steven »

Het inritsein van Brussel Centraal heeft de volgende volgorde:
rood = het perron is bezet
rood/wit = de trein aan perron vertrekt maar heeft het perron nog niet volledig verlaten, dit seinbeeld is zichtbaar vanaf de eerste as het uitritsein voorbij is
2gele = het perron is vrij, het uitritsein staat rood.
groen = het perron is vrij en het uitritsein staat niet rood.
Plaats reactie